Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:16

Even een vraagje: is er ergens een schema ofzo waar je op kan zien met welk niveau buitenlandse wedstrijdproeven vergelijkbaar zijn ivm prestatie predicaat? Er staan meerdere nakomelingen van mijn merries in het buitenland namelijk. Eentje is dit weekend in Amerika gestart in de FEI 6 yo proef gestart (met bijna 80%!). Leek mij rond M niveau?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:06

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:53

Hoe is jullie ervaring met de nafok van Everdale en dan bedoel ik vooral op vlak van karakter? :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:13

Ik heb een super brave Everdale hengst. Onder zadel altijd werkwillig en heel eerlijk. Makkelijk mee het bos in en makkelijk op wedstrijd. Aan de hand kan iedereen ermee wandelen en ook kindjes van 4-8 kunnen er rustig op rondstappen / mee lopen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:27

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:09

Ik ken er twee en eentje komt uit een jazz moeder, die is heel ril en niet makkelijk, de andere minder nerveus maar is ook weer erg dominant.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:29

Another day, another question.

Ik heb inmiddels gevraagd naar Omar Sharif (escamillo x ferguson), maar Brinkman geeft aan dat je sowieso een B papier krijgt. Nou vind ik een B papier niet toereikend genoeg, maar wat ik begrijp uit het KWPN schema, dat ik een A papier zou krijgen. Hij is bij Oldenburger ggk, dat zou dan volstaan voor een A papier.
Hetzelfde zit ik nu met de recent gekeurd hengst Escamillo x Bretton Woods (uit de Poetin moederlijn), deze is ggk bij de DSP keuring.

Kan iemand mij verduidelijken hoe dit zit (dekken met Duitse hengsten en A/B papier op basis van het schema)? Het gaat om een kwpn STB STER, PROK merrie, die hopelijk dit jaar voor de CK gaat en eventueel ibop.

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... schema.pdf

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:37

Wij hebben op stal een super lieve Everdale x Jazz merrie. Is super eerlijk, ook wanneer ze het er niet helemaal mee eens is :+

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:07

tjakka123 schreef:
Another day, another question.

Ik heb inmiddels gevraagd naar Omar Sharif (escamillo x ferguson), maar Brinkman geeft aan dat je sowieso een B papier krijgt. Nou vind ik een B papier niet toereikend genoeg, maar wat ik begrijp uit het KWPN schema, dat ik een A papier zou krijgen. Hij is bij Oldenburger ggk, dat zou dan volstaan voor een A papier.
Hetzelfde zit ik nu met de recent gekeurd hengst Escamillo x Bretton Woods (uit de Poetin moederlijn), deze is ggk bij de DSP keuring.

Kan iemand mij verduidelijken hoe dit zit (dekken met Duitse hengsten en A/B papier op basis van het schema)? Het gaat om een kwpn STB STER, PROK merrie, die hopelijk dit jaar voor de CK gaat en eventueel ibop.

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... schema.pdf

gewoon A papier. Ik denk dat het KWPN de recente goedkeuringen nog niet heeft meegekregen/verwerkt

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:59

Dankjewel voor de aardige berichten betreft Deja allemaal :) 

Het gaat gelukkig goed met haar. Uier is gestagneerd en het lijkt stabiel. Vandaag zitten we op 308 dagen, dus we komen met iedere dag dichterbij de veilige datum. Ik verwacht niet dat ze het nog een maand uithoudt, maar ze maakt haar veulens snel af (3 jaar terug geveulend op 304) dus ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het goed komt.

estell__: High Five US kan maat en formaat verbeteren. Een rassige merrie past hem het beste. Bovendien is het een lieve, eerlijke hengst. Ik heb hem veel in de hand gehad toen 4/5 was. Het is jammer dat hij tot op heden nog weinig onder het zadel heeft laten zien, maar hij was laatst weer in het nieuws, dus we gaan zien of het er nog eens van komt.

baudyh: Wat is de kleine Henkie leuk, zeg! <3

Willemiens: Wellicht kun je wat door de hengsten database van het KWPN bladeren, daar kun je het lineair scoren en stand foto’s van de hengsten bekijken.

fokfanaat: Hopelijk heb je snel meer duidelijkheid over de 2 jarige. Ik hoop dat het meevalt.

KimDime: Dat houdt je scherp, zo’n fokmerrie :D . Inmiddels al een veulen?

carola: Goede prestatie van je nakomeling! Kroon op je werk!

Umeo: Ik heb er beide van gezien. Goede paarden die super door de baan gingen, maar ook paarden die zo heet waren en daardoor de spanning niet meer kwijt konden, dat er van hun beweging weinig terecht kwam.

tjakka123: Naar mijn weten krijg je dan een reg. A papier, en een vol papier wanneer het paard aan de overige eisen heeft voldaan.

Ik ben er nog steeds niet uit betreft de hengsten van komend jaar. Voor Deja heb ik er één op m'n wensenlijst staan die erg duur is, voor de Jazz een jonge hengst die geen KWPN papier heeft en waar nog niet veel over bekend is betreft nafok. Maar iets vinden wat wel alle boxen aftikt lijkt onmogelijk dit jaar.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:21

vraagje
mijn merrie is nu 7 maanden drachtig.
3 weken geleden had ze koliek (wel paar x gemest) maar heel erg veel kramp en liggen en naar buik kijken.
Dierenarts heeft haar toen een spuit gegeven daar knapte ze van op. Ook nog opgevoeld maar daar kon ze niets geks voelen.
Ze is toen nog een paar dagen suf geweest.
Nu had ze vandaag weer lichte koliek (veulen was wel heel erg druk)
Heb haar colosan gegeven en gewandeld toen was het weer over.
Kan er iets aan de hand zijn met haar veulen of baarmoeder.
Ze is wel suf maar eet en drinkt gewoon en geen koorts. En ook gewoon mesten.
Ze loopt sinds deze week een uurtje op de wei om het op te bouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:19

Hoeft niet, sommige merries krijgen meer last van koliekverschijnselen tijdens de dracht. Veulen neemt natuurlijk steeds meer ruimte in waardoor er minder ruimte is voor de darmen etc. Het eerste voorjaarsgras werkt vaak wat laxerend. Als je het niet vertrouwd kun je het beste even laten checken door de DA.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:26

Wat Elisa2 zegt, inderdaad. De verandering van voeding kan er natuurlijk wat mee te maken hebben. Wellicht kun je de porties nog wat meer spreiden?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:23

Ik ben even benieuwd hoe de ervaren fokkers hier tegenaan kijken. Geen hengst is perfect, daar ben ik me van bewust, maar wanneer ik op zoek ga naar een hengst, vallen er bij mij toch heel wat af omdat er in het fundament wat op te merken is. Ik vind een goed en correct fundament erg belangrijk, maar toch zijn er maar wat hengsten goedgekeurd die wat ongelijke voeten hebben, wat frans staan, etc.

Zijn dit ook minpuntjes waar andere mensen een hengst op laten staan? Of kijk je daarbij ook naar hoe correct de merrie is en neem je het dan voor lief? Kijk je naar de nafok en of de hengst dit vererft? Maar hoe doe je dat dan als je een jonge hengst gebruikt?

Ik merk dat ik het mezelf erg moeilijk maak door gelijk een streep te zetten door een hengst. Wellicht doe ik dat dus te snel, want er blijft bar weinig over. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:47

Voor mij is "correct" ,mn de beenstanden,het eerste waar ik naar kijk ,ik doe daarin geen concessies.
Een hengst dat (naar mijn idee)niet correct gebouwd is valt voor mij af ,en ja daarmee maak je het jezelf moeilijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:15

Fundament is voor mij ook heel belangrijk, het is immers het fundament van het paard. Echter is een deel helaas ook te wijten aan verkeerd of slecht bekappen als veulen/jong paard.

Een jonge hengst met een afwijkende beenstand laat ik dus in eerste instantie ook staan, als na een paar jaar de nakomelingen dit niet lijken te hebben, durf ik die hengst wel te gebruiken. Maar een belangrijk deel blijft ook het correct en vaak genoeg bekappen als veulen en jong paard. Daarmee kan je ze vaak nog wel goed corrigeren.

Ook vind ik de "beenstand" in beweging belangrijker dan op stand.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:14

misterA schreef:
Ik heb 3 afstammelingen van hem gefokt. Merrie met 80 ibop, 9 voor de draf, een hengst ,in Denemarken finale pavo -cup en een hengst, nu ruin in V.S. met Claire Darnell, eerste jonge paardenproeven succesvol. En de fokkers lieten hem staan!!!!!!!! Duiken masaal op hengsten zoals Jameson en Le F... brrrr

Heb er hier nog een uit Zarah. :D
Maar die is pas anderhalf.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:52

:D En dat wordt ook een hele knappe. Dat is hij eigenlijk al.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:42

mariekie schreef:
misterA schreef:
Ik heb 3 afstammelingen van hem gefokt. Merrie met 80 ibop, 9 voor de draf, een hengst ,in Denemarken finale pavo -cup en een hengst, nu ruin in V.S. met Claire Darnell, eerste jonge paardenproeven succesvol. En de fokkers lieten hem staan!!!!!!!! Duiken masaal op hengsten zoals Jameson en Le F... brrrr

Heb er hier nog een uit Zarah. :D
Maar die is pas anderhalf.

Over welke hengst gaat het? Ik heb denk ik iets gemist ofzo. :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:10

Geniaal. Helaas niet meer dmv vers sperma beschikbaar bij v.Uytert. Daar had ik ieder jaar wel een passende merrie voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:08

Dat was ook zo'n fijne hengst qua nafok, vind het eeuwig zonde dat deze geruind is.

Qua fundament, dat ligt echt aan het soort bemerking, frans vind ik niet zo'n probleem. Ongelijke voeten vind ik kwalijker. Dan nog bij alles vind ik het belangrijk wat er door gefokt wordt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:37

Elisa2 schreef:
Dat was ook zo'n fijne hengst qua nafok, vind het eeuwig zonde dat deze geruind is.

Als hij niet gebruikt werd als dekhengst voor de sport imo de beste keuze...
Als je het zonde vindt had je hem moeten gebruiken ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:24

Ik heb er geen probleem mee, dat is duidelijk. Er staan weer tientallen heNgsten te trappelen voor de poorten. Rijp en groen, vooral groen, die juichend worden gepresenteerd door de HH. En nog andere sterren die door de fokkers worden omarmd alsof het de verlosser is.
Daar ligt nu juist het probleem. Tegen de tijd dat een hengst een betrouwbare fokwaarde heeft dan is hij al door de fokkers het riool in gegooid. Ze gaan naar de nieuwe snoepjes.
Hengstenhouders struinen de stallen af naar een zoon van Escamillo. Stel dat je de boot gaat missen. En zo denken de fokkers blijkbaar ook. (en ik doe er zelf ook wel aan mee. _/-\o_ )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:44

Vriend van mijn heeft een Geniaal merrie, echt een schat, fijn paard ook om mee te werken, heel werkwillig en vlug. Maar verder heel stabiel en braaf qua karakter. Ze is wel mega groot :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:53

misterA schreef:
Ik heb er geen probleem mee, dat is duidelijk. Er staan weer tientallen heNgsten te trappelen voor de poorten. Rijp en groen, vooral groen, die juichend worden gepresenteerd door de HH. En nog andere sterren die door de fokkers worden omarmd alsof het de verlosser is.
Daar ligt nu juist het probleem. Tegen de tijd dat een hengst een betrouwbare fokwaarde heeft dan is hij al door de fokkers het riool in gegooid. Ze gaan naar de nieuwe snoepjes.
Hengstenhouders struinen de stallen af naar een zoon van Escamillo. Stel dat je de boot gaat missen. En zo denken de fokkers blijkbaar ook. (en ik doe er zelf ook wel aan mee. _/-\o_ )

Ik snap dat wel. Ik heb er 2 van in de opfok staan, echt súper merries. Heb ze beide verkocht, heb van beide spijt :o Super karakters, top bewegen, veel uitstraling, mooie fronten, correct. En na de verkoop ben ik nog zo vaak gevraagd of ik ze nog te koop had...