Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:22

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook, daarom is het volgens mij met fokken belangrijk om daar kritisch op te blijven. En dan met name een functioneel lichaam, goede bovenlijn, goed (bewerkbaar) achterbeen, vermogen tot schakelen, sluiten en "zitten" en niet te kort of te lang in de rug. Voorbeen is imo het minst belangrijk, want dat komt vanzelf wel als paard bovenstaande makkelijk kan.

En dit zijn denk ik niet de paarden die over het algemeen voor aan staan bij een keuring. (uitzonderingen daargelaten)

Helemaal mee eens !
Dan zijn extreme bewegingen (zoals veel van de jongere lichtingen hengsten) imo juist niet nodig/ voordelig.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:28

misterA schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat een paard veel meer "maakbaar" is dan we denken? Uiteraard kunnen we wel de aanleg bij een jong paard herkennen. Die paarden krijgen dan vervolgens de beste begeleiding, de beste kansen.
Dus als een zgn. topruiter met een jong paard begint, zal hij er een heel goed gevoel bij hebben.
Wat ik heel opvallend vind is het volgende,
De paarden die de echte top halen, zijn meestal reeds als jong paard een combinatie geworden. Dan denk ik dat de grens ligt bij ongeveer 5-6 jaar. Zelden zie je dat de grote successen "gekocht" zijn. Oudere paarden die al GP of Inter II lopen die dan een nieuwe combinatie vormen.
Isabel Werth heeft vrijwel al haar paarden al jong op stal gekregen.
Edward heeft is niet erg succesvol met paarden die pas later bij hem zijn gekomen.
H.P. eveneens, Adelinde, Charlotte Fry, Charlotte Dujardin...ga zo maar door.
Nog een ondersteuning van mijn stelling dat de paarden maakbaar zijn., ook voor het hoogste is het volgende,

Ruiters die al de top hebben bereikt, zijn niet altijd vrij in hun keuzes. Ze hebben vaak andere overwegingen om met een paard verder te gaan. Adelinde bijvoorbeeld, of H.P. , Of Charlotte Dujardin. Ze moeten ook wel eens eten wat de pot schaft. Dinja en de amazones van Hexagon, vaak gaat het om eigen teelt of jong aangekocht.
Dus de opleiding is verrekte belangrijk. Veel belangrijker dan een kort of lang voor of achterbeen. De instelling, daar gaat het om.
Daarnaast zie ik toch dat de meeste toppaarden wel afstammen van hengsten die óók goede beweging vererven

Is belangrijk onderdeel!! Maar met goede instelling en slechte galop kom je er niet... en met goede instelling en slechte balans duurt het ook lang.... Allerbelangrijkste voor een top paard is het vermogen in piaffe.... dat is het verschil tussen een gewoon grand Prix paard en een top paard.... Voor alles daaronder kom je heel ver met de juiste instelling... 3 degelijke basisgangen en niet te vergeten... een fijne balans... en een makkelijke houding [hoort weer bij balans]...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:52

Het lijkt erop dat we erover eens zijn dat extreem ruime gangen zeker niet noodzakelijk (gewenst?)zijn voor hoger niveau dressuur.. dan rijst bij mij de vraag;waarom willen "we"dan zulke paarden toch fokken?
Voor de de verkoop misschien? :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:02

Ja, het is commercieel..paarden met een spectaculaire draf bijvoorbeeld verkopen goed als jong paard. (keuringen) En zeker de mindere ruiters die geen paard kunnen "maken" hebben er graag een met wat extra's zodat ze toch extra punten scoren in de ring.

Imo zijn er meer goede paarden dan goede trainers/ ruiters en loopt er genoeg talent rond waarbij er lang niet uit gehaald wordt wat er in zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:21

Elisa2 schreef:
Ja, het is commercieel..paarden met een spectaculaire draf bijvoorbeeld verkopen goed als jong paard. (keuringen) En zeker de mindere ruiters die geen paard kunnen "maken" hebben er graag een met wat extra's zodat ze toch extra punten scoren in de ring.

Imo zijn er meer goede paarden dan goede trainers/ ruiters en loopt er genoeg talent rond waarbij er lang niet uit gehaald wordt wat er in zit.

Precies. Helemaal eens.

En ik denk ook dat er heel veel fijne (potentiële Grand Prix paarden) bij amateurs terechtkomen omdat ze geen spectaculaire bewegers zijn maar wel superfijn te rijden zijn. Die hebben er dan veel lol aan tm de M of Z en rijden er lekker mee in het bos.
Dat zou met Gio ook zomaar gebeurd kunnen zijn.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:43

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Precies. Helemaal eens.

En ik denk ook dat er heel veel fijne (potentiële Grand Prix paarden) bij amateurs terechtkomen omdat ze geen spectaculaire bewegers zijn maar wel superfijn te rijden zijn. Die hebben er dan veel lol aan tm de M of Z en rijden er lekker mee in het bos.
Dat zou met Gio ook zomaar gebeurd kunnen zijn.

Ja klopt .. Wel ergens zonde voor de fokker .. toch gemiste reclame voor z'n merrie / merrielijntje..

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:14

KahluaB schreef:
Het lijkt erop dat we erover eens zijn dat extreem ruime gangen zeker niet noodzakelijk (gewenst?)zijn voor hoger niveau dressuur.. dan rijst bij mij de vraag;waarom willen "we"dan zulke paarden toch fokken?

Dit is zo een crusiale denk fout!! Dat niet elk top paard van nature groot draaft... betekent niet dat we simpele pony drafjes moeten gaan fokken!! Een top paard kan heel groot bewegen... maar word net zo simpel klein en snel in piaffe....

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:42

JeanneV schreef:
KahluaB schreef:

Dit is zo een crusiale denk fout!! Dat niet elk top paard van nature groot draaft... betekent niet dat we simpele pony drafjes moeten gaan fokken!! Een top paard kan heel groot bewegen... maar word net zo simpel klein en snel in piaffe....

Maar waar is groot bewegen dan goed voor?
Het is bewezen dat veel van de huidige groot bewegende dressuurpaarden hypermobiel zijn,en dat
lijkt mij iig niet goed voor de duurzaamheid
(slijtage gewrichten)

Dressuur lijkt er misschien spectaculairder door ,maar is daarom niet persé beter.

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:04

Kunnen jullie zo opnoemen welke hengst een langer voorbeen heeft? Ik ben een leek in de fokkerij en kreeg het advies om een hengst te zoeken die een wat langer voorbeen heeft.
Ik had All At Once in gedachten maar als ik hem zo op stand weet ik niet of hij dit voldoende heeft?

De merrie is bloed vrij dus ben erg benieuwd welke hengsten jullie kennen met een langer voorbeen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:33

Groot bewegen, extreem bewegen, spectaculaire draf.. Het lijkt erop dat we massa's van dit soort paarden hebben. Dat we het moeten verfoeien en ten strengste afwijzen. Als je zowel op keuringen als sportwedstrijden, ook kampioenschappen! je ogen de kost geeft dan vind ik dat er nog heel veel paarden gewoon bedroevend bewegen. Ze missen souplesse. Het zijn geen atleten. Krabbelaars zijn geen atleten. Souplesse, lenigheid, lichaamsgebruik, ik zie dat juist bij paarden die ook hun voorbenen kunnen optillen, hun achterbenen kunnen buigen. Het is imo een pré als paarden hun lichaam kunnen gebruiken en echte atleten zijn.
Dat wil niet zeggen dat ze het ook áltijd móeten doen!
Te vaak lees ik in dit soort discussie van... ik heb liever een paard die nauwelijks kan bewegen maar het wél voor je wil doen, dan een paard dat extreem kan bewegen en het niet wil.
Het is voor mij niet óf óf maar én én.
Dressuur moet echt ook een ballet component hebben. Er moet wat gebeuren. Het moet wel boeien. En dat doet het lang niet altijd.
Kortom, ik heb een gruwelijke hekel aan stijve harken. En inderdaad, het verkoopt ook nog slecht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:47

misterA schreef:
Groot bewegen, extreem bewegen, spectaculaire draf.. Het lijkt erop dat we massa's van dit soort paarden hebben. Dat we het moeten verfoeien en ten strengste afwijzen. Als je zowel op keuringen als sportwedstrijden, ook kampioenschappen! je ogen de kost geeft dan vind ik dat er nog heel veel paarden gewoon bedroevend bewegen. Ze missen souplesse. Het zijn geen atleten. Krabbelaars zijn geen atleten. Souplesse, lenigheid, lichaamsgebruik, ik zie dat juist bij paarden die ook hun voorbenen kunnen optillen, hun achterbenen kunnen buigen. Het is imo een pré als paarden hun lichaam kunnen gebruiken en echte atleten zijn.
Te vaak lees ik in dit soort discussie van... ik heb liever een paard die nauwelijks kan bewegen maar het wél voor je wil doen, dan een paard dat extreem kan bewegen en het niet wil.
Dressuur moet echt ook een ballet component hebben. Er moet wat gebeuren. Het moet wel boeien. En dat doet het lang niet altijd.
Kortom, ik heb een gruwelijke hekel aan stijve harken. En inderdaad, het verkoopt ook nog slecht.

Zo is het, en de paarden die wel extra kunnen bewegen scoren nog steeds hoger dan paarden die dat niet kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:11

misterA schreef:

Eens, maar vergeet niet dat de meeste paarden zo bedroevend bewegen omdat ze bedroevend gereden worden. Daardoor missen ze souplesse en hebben ze geen lichaamsgebruik.
Dus het talent kan er wel zijn maar gewoon niet tot uiting komen.
Het niveau van rijden is over het algemeen ronduit bedroevend. Ik kwam als jury vaak niet blijer thuis dan toen ik heen ging.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:08

Nog triester is t als je ze in de L nog soepeltjes rond ziet touren, om anderhalf jaar in t Z2 om vierkante pootjes een proef door ziet harken. Maar hee... we hebben wel een merrie met sportpredikaat

Ruglengte --> geloof dat de meeste ruiters een 17,5 inch zadel nodig hebben, zie toch redelijk veel 16,5inchruggen idd

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:34

FF, had jij nog nieuws over de merrie met het verschil in ooghoogte?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:46

dierenarts is geweest, die zag niets geks in het oog zelf of aan haar zicht. Constateerde wel een wat gevulde sinus aan die kant. en gaf het advies haar tanden na te laten kijken en een röntgenfoto te laten maken.

Dat ga ik ook laten doen, maar wacht nog effe tot ze ook dr 2e basisenting kan krijgen en wil dr dan ook vast direct helemaal op de foto laten zetten, ze is ruim 2 dan.

Laden zal nog wel een dingetje worden, heb dr na ophalen nooit meer op de trailer gehad en ze is dus niet zo gek op smalle doorgangen, al gaat stal uit nu al wel veel beter.

Heb ook een Cranio sarcraal therapeut gehad, maar merk dat dat toch te ver van mijn boerenverstand staat. Ik neem wat voedingsadviezen mee, maar denk niet dat ik dr nogmaals laat komen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:45

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:

Eens, maar vergeet niet dat de meeste paarden zo bedroevend bewegen omdat ze bedroevend gereden worden. Daardoor missen ze souplesse en hebben ze geen lichaamsgebruik.
Dus het talent kan er wel zijn maar gewoon niet tot uiting komen.
Het niveau van rijden is over het algemeen ronduit bedroevend. Ik kwam als jury vaak niet blijer thuis dan toen ik heen ging.

Dit inderdaad, vele paarden worden naar strak en stijf gereden zonder durchlassigheid. :)

Ik denk dat er niet gekeken moet worden naar of een paard "groot" of "klein" draaft, maar hoe makkelijk het gewicht op de achterhand kan nemen,schakelen en met de schoft omhoog kan bewegen. Want als ze dat kunnen krijgen ze vanzelf ook een grote en spectaculaire draf.

Ik blijf er bij meer talent te zien in de meeste paarden dan dat er uit gereden wordt.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-03-22 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:48

Willemiens schreef:
Kunnen jullie zo opnoemen welke hengst een langer voorbeen heeft? Ik ben een leek in de fokkerij en kreeg het advies om een hengst te zoeken die een wat langer voorbeen heeft.
Ik had All At Once in gedachten maar als ik hem zo op stand weet ik niet of hij dit voldoende heeft?

De merrie is bloed vrij dus ben erg benieuwd welke hengsten jullie kennen met een langer voorbeen.

Misschien kun je het beste een EHK topic openen, een lang voorbeen vind ik zo'n nietszeggend iets. Soms is het voorbeen wel lang genoeg maar lijkt het korter omdat een paard overbouwd is oid. De gehele bouw en het gehele plaatje is belangrijk om er iets nuttigs over te kunnen zeggen vind ik.

Misschien is het wel de sinus FF, dat het daardoor vertekend. Een rontgenfoto laten maken lijkt mij niet zo'n raar idee in combinatie met het gebit controleren.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:35

Pfft hier wordt het spannend. Vanmiddag belde de merrie, ze lag, zwaar ademen op staan/rollen/ draaien alles leek erop alsof ze zou bevallen.
Half uur af en aan plat gelegen en ‘rechtop’ gelegen, erna half uur apathisch gesuft en ja hoor madam begon weer te eten.

We zijn nu 4uur verder en ze eet nog de heks heeft iedereen gefopt }:)
Ik hou er rekening mee dat het dit weekend wel zal komen. Hoop alleen dat ze wat meer uier zal krijgen, geen veulen die hier een speen aan zal vinden denk ik :Y)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:19

Oh, wat spannend! Een merrie van ons heeft ook eens zo'n actie gehad 's avonds. Toen zijn we de hele nacht opgebleven om te kijken. Niets meer aan de hand.
Uiteindelijk kwam het veulen 2 dagen later. :+

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:51

Ik ga nog even bij lezen later op de avond, maar eerst even een kijktip. De hengstenshow van Helgstrand en Schockemoller begint zo. Is te zien op ClipMyHorse.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:56

Ja, ik zit er ook al klaar voor!

Kim; wellicht gewoon voorweeen? Kan zo nog even duren hoor.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:23

Ik denk dat ik maar WIDM ga kijken ipv die hengstenshow. Alles is vooraf opgenomen (dus de beste stukjes genomen van een video), veel slowmotion beelden en lóvend commentaar.
Ook al is het via de computer, ik zou het liever 'live' zien. Dan zie je toch álle overgangen, reacties van een paard, enzovoorts. Nu zijn het gewoon gelikte promo-filmpjes aan elkaar geplakt. Die kan ik later ook wel terug kijken.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:25

@carola ja denk het wel. Vanmiddag weer raak. Gigantisch zweten, sukkel heeft een mega stal maar heeft zich 2x vast gerold. Staat nu weer rustig te eten. Viel me wel op dat het langer duurde en heftiger was als gisteren.
Heeft ook nog amper uier, maar hart verzakkingen krijg je er wel van :j hoop niet dat dit te lang duurt voor de arme merrie. Ze had goed last

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:10

carola schreef:
Ik denk dat ik maar WIDM ga kijken ipv die hengstenshow. Alles is vooraf opgenomen (dus de beste stukjes genomen van een video), veel slowmotion beelden en lóvend commentaar.
Ook al is het via de computer, ik zou het liever 'live' zien. Dan zie je toch álle overgangen, reacties van een paard, enzovoorts. Nu zijn het gewoon gelikte promo-filmpjes aan elkaar geplakt. Die kan ik later ook wel terug kijken.

Ook dan kan je de echte betere hengsten nog herkennen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:38

Ja maar dan kijk ik het later wel terug.