Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:08

Rex_Rolfo schreef:
Elisa2 schreef:

Dalera, Weihegold, Gio.

Maker filmpje wil laten zien dat toppaarden als jong dier lang niet altijd grootlopers zijn. Wat ze hebben is balans en souplesse, de hengsten die het bij keuringen doen zijn juist wel de grootlopers maar die hebben vaak moeite met balans. Vandaar dat ze zich afvraagt "willen we fokken voor keuringen of voor GP?"

Filmpje van de jonge Gio is inderdaad wel opvallend. Meer dan "leuke manegepony" zou je 'm daar op het eerste gezicht niet geven :o

Ah ik zag alleen Dalera maar het filmpje deed ook raar.

Tja ik snap het idee wel maar toch denk ik dat je als fokker niet kritisch genoeg kunt zijn. Een Weihegold en Gio doen het imo 'ondanks' hun bouw. Waarschijnlijk ook op een stuk karakter en gezondheid. EN met het geluk om bij de beste ruiters ter wereld terecht zijn gekomen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:21

Maar waarom kiezen de beste ruiters van de wereld juist deze paarden?

Dat is een interessante vraag..... zij hebben keus genoeg

Sky_As

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:26

De reden is soms ook dat ook topruiters niet allemaal tonnen hebben om uit te geven aan een goed paard (en ze ook niet allemaal glock als sponsor hebben)....
Zeker bij Carl Hester zie je vaak dat die het toch doen met de iets minder dure paarden. Dat heeft hij ooit in zijn boek ook heel mooi beschreven. Hij was mooi en paste in het budget, dus nam ik hem mee...

Zo zijn er wel meer ruiters (ook bij de springruiters overigens) die het gewoon met minder budget moeten doen, maar in hun rijderij zo goed onderlegd zijn, dat ze ook van een minder goede een topper kunnen maken (net zo goed als dat er mensen met een groot budget zelfs een topper kunnen verknallen). (en dan heb je natuurlijk ook nog alles daar tussen in).

Mensen die meerdere paarden naar de GP rijden, krijgen vaak ook vanzelf hun voorkeur. Zo hoor je sommige ruiters die juist een paard willen die goed stapt. Maar er zijn ook ruiters die juist helemaal niet (of in ieder geval minder) naar de stap kijken. Sommige willen veer zien in de draf, anderen zien juist liever een pony drafje.....Zoveel mensen, zoveel wensen.....Vaak hebben ze allemaal hun eigen visie wat ze graag zien in een paard, en als je dan een bepaald budget te besteden hebt, zal je dat ook mee moeten nemen in je beslissing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:38

Precies dat inderdaad :-)

Als ik als ruiter/ trainer kijk dan kijk ik ook naar wat ik uit het paard kan halen 'ondanks' bepaalde mindere punten in de bouw of beweging. De uitdaging is dan gewoon om het paard zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen.

In de fokkerij denk ik gewoon dat paarden met een goede sterke, functionele bouw, een fijn bewerkbaar karakter en een goede gezondheid belangrijk zijn. Hoe makkelijker het paard het gevraagde kan uitvoeren hoe beter het denk ik terecht komt, ook als het bij een mindere ruiter komt.

Bijvoorbeeld een slechte bovenlijn hoeft geen probleem te zijn bij een goede ruiter. Maar kan wel een probleem worden bij een slechte ruiter die het paard met een holle rug rijdt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:01

Ze hebben allen een belangrijk ding gemeen en dat is dat ze als jong paard allemaal enorm ‘rittig’ waren. Allemaal veel tact, lopen stil naar de hand toe, laten zich superfijn rijden en bewerken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:17

Ik vind het wel knap als je een jonge gino een potentiële topper zag. Krabbel drafje.
Die andere 2 zou ik eerder voor zijn gegaan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:02

Ze heeft Gio ook pas veel later ontdekt dan dit è...

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:14

Suzanne F. schreef:
Ze hebben allen een belangrijk ding gemeen en dat is dat ze als jong paard allemaal enorm ‘rittig’ waren. Allemaal veel tact, lopen stil naar de hand toe, laten zich superfijn rijden en bewerken.

Precies dit
Ze zien er als jong paard al uit van "laat mij ook maar een rondje sturen, zo moeilijk is t niet"

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:18

Sky_As schreef:
De reden is soms ook dat ook topruiters niet allemaal tonnen hebben om uit te geven aan een goed paard (en ze ook niet allemaal glock als sponsor hebben)....
Zeker bij Carl Hester zie je vaak dat die het toch doen met de iets minder dure paarden. Dat heeft hij ooit in zijn boek ook heel mooi beschreven. Hij was mooi en paste in het budget, dus nam ik hem mee...

In zijn vroegere jaren idd, maar deze ruiters hadden ten tijden vh jong zijn van deze paarden genoeg budget/sponsoren.

Rittigkeit/tact, dat is imo het allerbelangrijkste en dat zou wel eens gemakkelijker kunnen zijn met ietsje kortere pootjes in verhouding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:13

s0173957 schreef:
Ze heeft Gio ook pas veel later ontdekt dan dit è...

Ja dat geloof ik.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:56

Zou het niet zo kunnen zijn dat een paard veel meer "maakbaar" is dan we denken? Uiteraard kunnen we wel de aanleg bij een jong paard herkennen. Die paarden krijgen dan vervolgens de beste begeleiding, de beste kansen.
Dus als een zgn. topruiter met een jong paard begint, zal hij er een heel goed gevoel bij hebben.
Wat ik heel opvallend vind is het volgende,
De paarden die de echte top halen, zijn meestal reeds als jong paard een combinatie geworden. Dan denk ik dat de grens ligt bij ongeveer 5-6 jaar. Zelden zie je dat de grote successen "gekocht" zijn. Oudere paarden die al GP of Inter II lopen die dan een nieuwe combinatie vormen.
Isabel Werth heeft vrijwel al haar paarden al jong op stal gekregen.
Edward heeft is niet erg succesvol met paarden die pas later bij hem zijn gekomen.
H.P. eveneens, Adelinde, Charlotte Fry, Charlotte Dujardin...ga zo maar door.
Nog een ondersteuning van mijn stelling dat de paarden maakbaar zijn., ook voor het hoogste is het volgende,

Ruiters die al de top hebben bereikt, zijn niet altijd vrij in hun keuzes. Ze hebben vaak andere overwegingen om met een paard verder te gaan. Adelinde bijvoorbeeld, of H.P. , Of Charlotte Dujardin. Ze moeten ook wel eens eten wat de pot schaft. Dinja en de amazones van Hexagon, vaak gaat het om eigen teelt of jong aangekocht.
Dus de opleiding is verrekte belangrijk. Veel belangrijker dan een kort of lang voor of achterbeen. De instelling, daar gaat het om.
Daarnaast zie ik toch dat de meeste toppaarden wel afstammen van hengsten die óók goede beweging vererven

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:12

Klopt volledig Adri!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:16

misterA schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat een paard veel meer "maakbaar" is dan we denken?

Dat is eigenlijk ook wat ik onder rittigkeit versta..... "het paard laat zich maken", geconcentreerd/kadans/tact/doorhetlijf/aanleuning

Het ene paard is wel veel maakbaarder dan de andere. En die echte fijne afstemming die is idd te zien bij de jarenlange combinaties. Die "kloppen"

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:17

misterA schreef:
Ruiters die al de top hebben bereikt, zijn niet altijd vrij in hun keuzes. Ze hebben vaak andere overwegingen om met een paard verder te gaan. Adelinde bijvoorbeeld, of H.P. , Of Charlotte Dujardin. Ze moeten ook wel eens eten wat de pot schaft.

Met welke paarden halen ze de absolute top? De moetjes of de zelf uitgekozen?

Dat ze met de meeste moetjes ook de ZT kunnen halen ligt aan de kwaliteit van de ruiter en de kwaliteit van het materiaal dat ze onder het zadel krijgen.

De invloed van de ruiter zie je zelfs in de B al terug, als je een paard of pony ziet die door twee personen wordt uitgebracht kun je soms echt wel verschil in resultaat zien.

Wat betreft bewegen, niet zo heel lang geleden hoorde ik inderdaad een GP ruiter zeggen dat de keuringstopper die kon stappen voor een 9 of 10 het verzamelen bij het hogere werk nog niet zo heel makkelijk deed. De stalgenoot met een wat minder grote stap pakte dat makkelijker op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:40

Rex_Rolfo schreef:
misterA schreef:
Ruiters die al de top hebben bereikt, zijn niet altijd vrij in hun keuzes. Ze hebben vaak andere overwegingen om met een paard verder te gaan. Adelinde bijvoorbeeld, of H.P. , Of Charlotte Dujardin. Ze moeten ook wel eens eten wat de pot schaft.

Dat ze met de meeste moetjes ook de ZT kunnen halen ligt aan de kwaliteit van de ruiter en de kwaliteit van het materiaal dat ze onder het zadel krijgen.

De invloed van de ruiter zie je zelfs in de B al terug, als je een paard of pony ziet die door twee personen wordt uitgebracht kun je soms echt wel verschil in resultaat zien.

Wat betreft bewegen, niet zo heel lang geleden hoorde ik inderdaad een GP ruiter zeggen dat de keuringstopper die kon stappen voor een 9 of 10 het verzamelen bij het hogere werk nog niet zo heel makkelijk deed. De stalgenoot met een wat minder grote stap pakte dat makkelijker op.

Dat is ook zo, groot lopen lijkt/is wel heel spectaculair maar de echt goede grootlopers zijn de paarden die ook klein kunnen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:08

Rex_Rolfo schreef:
misterA schreef:

Met beiden. Ook met de moetjes. Parcival, Valegro, Gribaldi, en ik denk dat er nog veel meer zijn. Natuutlijk is het zo dat ook de topruiters op een gegeven moment niet meer van alles onder het zadel willen hebben. Je kan mij niet wijsmaken dat paarden als Valegro en Gio vanaf het begin al lieten zien dat ze de absolute top konden halen. De rijderij, doorzettingsvermogen is imo veel meer bepalend dan de zogenaamde aanleg op jonge leeftijd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:44

Net zoals een humane topatleet moet een paard zich willen en durven pijn doen, dat maakt een GP paard.
Op topniveau branden de spieren, zeker in training, wel eens en dat moeten ze willen! Eentje die dat niet wilt of durft komt er niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:37

En altijd willen blijven lopen en er "aan trekken", ik ken er genoeg die zo talentvol zijn maar niet goed "genoeg" meekwamen in de Grand Prix omdat ze uiteindelijk niet genoeg Go hadden.

Ben het wel met je eens Adri dat opleiding, rijderij en maakbaarheid een hele grote rol spelen en daarvoor heb je ook vooral een goede gezondheid en instelling nodig van het paard.

En sommige ruiters/ trainers maken paarden kapot door hun management, Gribaldi zelf deed het prima als tweede GP paard maar toen Lingh weg viel moest hij de kar trekken en kwam er meer druk op te staan waardoor hij begon te staken in de piaffe. Dat heb ik destijds allemaal dagelijks kunnen volgen dus weet precies hoe het gegaan is.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:53

Ik ben het zeker eens met bovenstaande.
Nu ik denk ook wel dat een functioneel gebouwd paard zijn lichaam minder tegen komt op weg naar de topsport. De wil om het te doen is ontzettend belangrijk maar zoveel te meer hun lijf mee zit zoveel te gemakkelijker het hen wel af gaat.
Blijf het dus wel een belangrijk punt vinden.

Vraag is natuurlijk wel of wat we op een keuring willen zien ook datgene is dat we voor de topsport nodig hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:59

Dat vraag ik me ook af. En dus ook of onze jonge paarden competities wel echt de ‘besten’ er tussenuit halen. Al vind ik dat er de laatste jaren wel meer op de rijdbaarheid wordt gelet. Er zijn jaren geweest waar bijvoorbeeld het verrichtingsonderzoek bijna alleen maar bestond uit hengsten die op de achterbenen stonden en gewoon lastig en moeilijk waren.
Je hebt niks aan mega talentvolle paarden met geweldige bewegingen als ze niet willen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:03

Dat denk ik ook, daarom is het volgens mij met fokken belangrijk om daar kritisch op te blijven. En dan met name een functioneel lichaam, goede bovenlijn, goed (bewerkbaar) achterbeen, vermogen tot schakelen, sluiten en "zitten" en niet te kort of te lang in de rug. Voorbeen is imo het minst belangrijk, want dat komt vanzelf wel als paard bovenstaande makkelijk kan.

En dit zijn denk ik niet de paarden die over het algemeen voor aan staan bij een keuring. (uitzonderingen daargelaten)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:05

Er is toch niks frustrerenders dan een paard wat het fysiek gezien lijkt te kunnen, maar niet het laatste wil geven. Dan heb je toch liever een paard wat misschien minder voordelig in elkaar zit, maar zich wel volledig wil geven.

Wat mij op valt is dat de hengsten die nu gekeurd worden bij het KWPN toch wel vaak aan de beknopte kant zijn. Ze hebben meer dan eens weinig lengte in de rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:06

Suzanne F. schreef:
Dat vraag ik me ook af. En dus ook of onze jonge paarden competities wel echt de ‘besten’ er tussenuit halen. Al vind ik dat er de laatste jaren wel meer op de rijdbaarheid wordt gelet. Er zijn jaren geweest waar bijvoorbeeld het verrichtingsonderzoek bijna alleen maar bestond uit hengsten die op de achterbenen stonden en gewoon lastig en moeilijk waren.
Je hebt niks aan mega talentvolle paarden met geweldige bewegingen als ze niet willen.

Het valt mij wel op dat veel jonge paarden al veel hoger lopen qua africhting dan eigenlijk gewenst is op hun leeftijd. Zo worden er natuurlijk ook genoeg "kapot" gereden, komt het management weer om de hoek kijken. De laatste jaren wordt er inderdaad beter geselecteerd op rijdbaarheid en karakter.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:20

Suzanne F. schreef:
Er zijn jaren geweest waar bijvoorbeeld het verrichtingsonderzoek bijna alleen maar bestond uit hengsten die op de achterbenen stonden en gewoon lastig en moeilijk waren.

Daar moet je wel mee opleeten vind ik.
In zo'n omgeving, voor zo'n jong dier vol testosteron kan ik ze het best wel eens vergeven dat ze eens staken. Daar kan je, vind ik, niet altijd iets uit afleiden wat betreft rittigkeit en bewerkbaarheid.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:26

Suzanne F. schreef:
Dat vraag ik me ook af. En dus ook of onze jonge paarden competities wel echt de ‘besten’ er tussenuit halen.

Daar heb ik een voorbeeldje van op stal, scoorde op zo'n competitie 6,5 op draf en galop en 7 op stap.
Liep op z'n 8 wel PSG, gaat nu met 9 naar de Inter I en volgens ons (wijzelf en trainer) zit de GP er gewoon echt in. Doet in training nu al pi-pa waarmee je een Inter A binnen kunt rijden. En dat met mij als amateur op z'n rug, welteverstaan.
Dat is en wordt geen 75+ paard, maar die wilt zo hard dat hij zichzelf overtreft, elke keer.

Dat het een Johnson x Rubinstein is is daar niet vreemd aan...