1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:53

Ik vond de Vivino x Boston een hele goeie maar niet kampioenswaardig omdat hij voor mij te weinig paard is... dan is de Escolar x Sir Donnerhall een pak meer hengst... maar die was natuurlijk buitenlands gefokt en dat is minder commercieel voor KWPN zelf natuurlijk.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:58

Willemiens schreef:
Ik las overigens op facebook dat de Taurus een 4 had op de rugfoto’s.
*edit, ik geloof dat het de Taurus was, kan het niet meer terug vinden maar het was er een die over een ton in de select sale was verkocht.

Nee dat was de Bloomberg X Vitalis las ik vanmorgen… Dat zou toch niet moeten kunnen.. Heb je dan €180.000,- voor betaald.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:00

Waren de fotos niet in te zien? Normaliter toch wel bij de veiling

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:02

Foto's waren in te zien van de veilingpaarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:03

Sommige mensen zijn niet onder de indruk van rugfotos. Ik heb het een keer (ellende met zware KS) meegemaakt en neem de gok niet. Sowieso niet. Al gaan er 2 nullen af.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:05

s0173957 schreef:
Ik vond de Vivino x Boston een hele goeie maar niet kampioenswaardig omdat hij voor mij te weinig paard is... dan is de Escolar x Sir Donnerhall een pak meer hengst... maar die was natuurlijk buitenlands gefokt en dat is minder commercieel voor KWPN zelf natuurlijk.

De Vivino is toch ook buitenlands gefokt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:06

Benzz schreef:
s0173957 schreef:

Met Vivaldi als vader en Johnson als vader van moeders vaders valt het wel mee. Zoals ik net zei: dubbel Jazz en dubbel Flemmingh erin.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:11

voor mij maakt verwantschappen niet zo veel uit voor de sport/handel, - moeten veterinair wel goed zijn - wel als ik er mee zou gaan fokken,

en je krijgt nergens zoveel potentiele kopers bijeen als op een keuring dus een hengst voorbrengen kan financieel ook zeer lucratief zijn, blijkt maar weer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:20

Suzanne F. schreef:
Met Vivaldi als vader en Johnson als vader van moeders vaders valt het wel mee. Zoals ik net zei: dubbel Jazz en dubbel Flemmingh erin.

Vivino is niet Kwpn gekeurd.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:31

Rex_Rolfo schreef:
Mer1980 schreef:
Ik vond de Taurus X Finest Selection echt een heel gaaf paard, wet iemand waarom die eruit is gegaan en dan alsnog voor een godsvermogen de sloot over gaat?

Juist omdat de koper een Amerikaan(se) is is de kans groot dat die het paard ook alleen op het scherm gezien heeft. Je zou daaruit de conclusie kunnen trekken dat het een paard is met een enorme 'screen presence'.

Andere paarden komen juist live veel beter uit de verf zoals hierboven valt te lezen.

Er werd heel veel op geboden, niet alleen door Amerika. Ook door mensen die aanwezig waren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:35

We kennen het selectiesysteem van het KWPN zo ongeveer.
In de eerste bez. wordt de afstamming, sport in de afstamming, gezondheidskenmerken, röntgenfoto's , niet meegenomen in de selectie.
Dan is het onthullend wat er allemaal in de 2e bez. is toegelaten. Een aantal hengsten komen niet opdagen. De reden kan zijn dat ze niet aan de gez.eisen voldoen. Maar echt verbaasd ben ik over de sport in de afstamming van een heel groot aantal hengsten. Om er maar een paar te noemen, een paar zoons van Las Vegas. En bijna alle Duits gefokte hengsten van de nakeuring. Of is dat niet te achterhalen? Ze zijn er dan ook vrijwel allemaal uitgegaan.
Gaan volgend jaar de rugfoto's ook meegenomen worden?
Wat niet meegenomen wordt in het gehele selectietraject is wat heel veel keuringsdierenartsen je zo kunnen vertellen over de gezondheid van de vaders, gr.vaders enz. Wat veel fokkers weten over het aanwezig zijn van stalgebreken, karakters en andere belangrijke en zeker ook erfelijke eigenschappen in de afstamming van ggk hengsten. Dat verontrust me meer dan een beetje inteelt of een wat krom achterbeen of een wat mindere halsvorm. Dat is voor iedereen zichtbaar.
Juist door mijn bezoek aan dergelijke evenementen krijg ik veel informatie die nergens anders is te vinden.
Ook ben ik blij met de terugkeer van de kampioenskeuring. Dat zijn ook voor het publiek mooie en emotionele meeleefmomenten.
Uiteraard zijn er altijd programmaonderdelen die (lang) niet iedereen mooi vind. Maar een evenement als dit moeten we toch koesteren. 4 Dagen fokkerij met toelichting, sport, en show. Denk eens aan de fokkers en hun successen, de paarden die ze gefokt hebben en hier in het zonnetje worden gezet. Met bijbehorende foto's en bloemenhulde. Dat mag van mij nog wel meer gebeuren. En dat alles georganiseerd door een vereniging die moet roeien met de riemen die we hebben. Grote zorg om financieel de boel rond te zetten. Alles op tijd te laten verlopen. De ringmeesters, de veiligheid van mens en paard.. Het was gewoon een mooi en goed georganiseerd evenement.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:00

Ik zal heel eerlijk zijn: de shows gaan denk ik verboden worden. Dus ga het loslaten, het is niet meer van deze tijd. Het gaat niet om wat het publiek wil, het gaat erom wat goed is voor de dieren. Het was tenenkrommend hoe paarden in elkaar werden getrokken, echt dierenleed noem ik dat. Verder moesten de hengsten in de ochtend optreden, in de middag voor de kampioenskeuring en daarna nog voor de veiling. Verre van diervriendelijk vind ik. Niet zo raar dat sommigen tijdens de veiling geen puf meer hadden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:23

Benzz schreef:
s0173957 schreef:

KWPN ingeschreven bij geboorte, de Escolar niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:19

Tja, ik vind het dubbel.. als het KWPN het financieel zo moeilijk heeft dan begrijp ik al helemaal niet waarom er zoveel kosten gemaakt zijn door muzikanten in te huren.

In principe doen ze natuurlijk hun best en kan het een mooi evenement zijn die inderdaad heel veel informatie geeft. Maar ik zie het echt liever meer zoals vroeger met de VHO trofee. Want paarden welzijn gaat steeds belangrijker worden. De paardensport wordt al kritisch bekeken, laten we dan in ieder zorgen dat die shows welzijn verantwoord blijven.
Waarbij ik dan direct zeg dat het heel goed is dat ze gelijk ingrepen bij Toto.

Verder zullen ze hun eigen beweegredenen hebben wbt ze wel en niet aanwijzen wat niet altijd te volgen is. Dat soort discussie blijft natuurlijk altijd.

Over rug foto,s is trouwens nog erg veel discussie onderling ook bij dierenartsen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:26

manubres schreef:
Ik zal heel eerlijk zijn: de shows gaan denk ik verboden worden. Dus ga het loslaten, het is niet meer van deze tijd. Het gaat niet om wat het publiek wil, het gaat erom wat goed is voor de dieren. Het was tenenkrommend hoe paarden in elkaar werden getrokken, echt dierenleed noem ik dat. Verder moesten de hengsten in de ochtend optreden, in de middag voor de kampioenskeuring en daarna nog voor de veiling. Verre van diervriendelijk vind ik. Niet zo raar dat sommigen tijdens de veiling geen puf meer hadden.

denk je dat echt?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:29

Mijn oude dierenarts vindt de rug niet zo belangrijk. Maar toch zie ik juist die dieren uitvallen omdat de eigenaar niet weet hoe die om moet gaan met KS bijvoorbeeld.

Ik vond de hengstenkeuring leuk. Het was fijn om de hengsten in de boxen te kunnen kijken om te zien of ze druk waren, rustig en zo voort.

De show vond ik dubbel. Als er een plan was en een gedachte aan hoe ze rondreed, dan was het misschien leuker. Nu werd het heel veel muziek en paarden in allemaal verschillende richtingen. Ik zou bijvoorbeeld een clinic leuker vinden, of iets dergelijk. Die dansers en zangers hoef voor mij niet, puur omdat je zag dat de paarden het heel erg spannend vond en daarom werd het rijden ook leilijk. Denk dat ze dat beter kunt aanpassen volgende jaar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:37

Volgens mij maakt het geen moer uit wat ieders persoonlijke beweegredenen zijn. De één zit er liever live, de ander kiest ervoor om digitaal te kijken. Natuurlijk is het beeld dat je krijgt anders. Sommige dingen krijg je wel mee als je aanwezig bent en niet als je op een scherm kijkt, voor andere dingen geldt het precies andersom. Maar een krom achterbeen is echt niet ineens recht.

In de veiling viel mij op dat er voor de zwarte hengsten met een knietje in het voorbeen veel geld geboden werd. En de goedkoopste is geen dekhengst, maar deed me aan Fame denken. Het kan zomaar verkeren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 14:41

Zou het ook wat zijn om karakter uit te lichten? Het was bijvoorbeeld duidelijk dat de meeste Hermes zonen niet bepaald lieverdjes waren. Moet je zo'n hengst dan wel toelaten? Of is karakter een te moeilijk te kaderen meetpunt?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:43

Earth schreef:
Zou het ook wat zijn om karakter uit te lichten? Het was bijvoorbeeld duidelijk dat de meeste Hermes zonen niet bepaald lieverdjes waren. Moet je zo'n hengst dan wel toelaten? Of is karakter een te moeilijk te kaderen meetpunt?

komt wel aan de orde bij de beoordeling tijdens het verrichtingsonderzoek in Ermelo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:59

De shows met alleen zang moesten ook wel natuurlijk. Een aantal ruiters moesten zoveel paarden voorstellen dat ze ergens wel ff tijd moesten hebben om los te rijden. Qua planning moet je dan wat om de tribune "vol" te houden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:01

Ik vond de muziek af en toe echt te hard. En een beetje show is leuk maar het was op sommige punten to much. Bij de select sale zag je dat sommige hengsten het echt wel gehad hadden voor de dag. Eén hengst (weet even niet meer welke) kreeg op een gegeven moment z’n achterbenen ook niet meer goed mee/staken. Dat vond ik echt niet prettig om te zien.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:27

_Zsazsa_ schreef:
Willemiens schreef:
Ik las overigens op facebook dat de Taurus een 4 had op de rugfoto’s.
*edit, ik geloof dat het de Taurus was, kan het niet meer terug vinden maar het was er een die over een ton in de select sale was verkocht.

Nee dat was de Bloomberg X Vitalis las ik vanmorgen… Dat zou toch niet moeten kunnen.. Heb je dan €180.000,- voor betaald.

De foto's waren een paar weken ter inzage, dus de koper is er echt zelf bij waar ie z'n geld aan uitgeeft.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:30

misterA schreef:
We kennen het selectiesysteem van het KWPN zo ongeveer.
In de eerste bez. wordt de afstamming, sport in de afstamming, gezondheidskenmerken, röntgenfoto's , niet meegenomen in de selectie.
Dan is het onthullend wat er allemaal in de 2e bez. is toegelaten. Een aantal hengsten komen niet opdagen. De reden kan zijn dat ze niet aan de gez.eisen voldoen. Maar echt verbaasd ben ik over de sport in de afstamming van een heel groot aantal hengsten. Om er maar een paar te noemen, een paar zoons van Las Vegas. En bijna alle Duits gefokte hengsten van de nakeuring. Of is dat niet te achterhalen? Ze zijn er dan ook vrijwel allemaal uitgegaan.
Gaan volgend jaar de rugfoto's ook meegenomen worden?
Wat niet meegenomen wordt in het gehele selectietraject is wat heel veel keuringsdierenartsen je zo kunnen vertellen over de gezondheid van de vaders, gr.vaders enz. Wat veel fokkers weten over het aanwezig zijn van stalgebreken, karakters en andere belangrijke en zeker ook erfelijke eigenschappen in de afstamming van ggk hengsten. Dat verontrust me meer dan een beetje inteelt of een wat krom achterbeen of een wat mindere halsvorm. Dat is voor iedereen zichtbaar.
Juist door mijn bezoek aan dergelijke evenementen krijg ik veel informatie die nergens anders is te vinden.
Ook ben ik blij met de terugkeer van de kampioenskeuring. Dat zijn ook voor het publiek mooie en emotionele meeleefmomenten.
Uiteraard zijn er altijd programmaonderdelen die (lang) niet iedereen mooi vind. Maar een evenement als dit moeten we toch koesteren. 4 Dagen fokkerij met toelichting, sport, en show. Denk eens aan de fokkers en hun successen, de paarden die ze gefokt hebben en hier in het zonnetje worden gezet. Met bijbehorende foto's en bloemenhulde. Dat mag van mij nog wel meer gebeuren. En dat alles georganiseerd door een vereniging die moet roeien met de riemen die we hebben. Grote zorg om financieel de boel rond te zetten. Alles op tijd te laten verlopen. De ringmeesters, de veiligheid van mens en paard.. Het was gewoon een mooi en goed georganiseerd evenement.

heel mooi verwoord en geheel mee eens.

Ik kijk ook graag in het echt. Ik vind dat ik ze dan veel beter kan beoordelen dan op een scherm, maar ook voor de mensen die je spreekt op zo'n dag. Ik had het voorrecht om net achter een fokker te zitten met zeer veel ervaring, dus dat was leuk. :D
Ook in het strodorp / fokkerscafe mensen gesproken. Ik vond het geslaagde dagen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:32

mce schreef:
manubres schreef:

denk je dat echt?

Yep dat denk ik echt. Het zal denk ik effe slikken worden als de overheid zich er echt mee gaat bemoeien. Maar dan zeg ik: eigen schuld...dikke bult. Er gebeurt veel te weinig in de sector zelf om het paardenwelzijn te vergroten.

Post op Facebook van Partij voor de Dieren:

Partij voor de Dieren
31 januari om 14:55 ·
Break: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paardensport!

Door een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren zet Nederland een grote stap vooruit in dierenwelzijn in de paardensport. Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt er namelijk een verbod op dieronvriendelijke trainingsmiddelen. Dat betekent dat bijvoorbeeld zweepjes, bitten, tongbandjes en sporen met tandwielen verboden worden. ❌

Kamerlid Christine Teunissen reageert verheugd: "Dankzij ons aangenomen voorstel moet de staatssecretaris met een verbod komen voor alle dieronvriendelijke hulp- en trainingsmiddelen. Dat betekent dat de paardensport radicaal zal veranderen."

Het is allang bekend dat veel 'gangbare' trainingsmiddelen voor paarden zeer pijnlijk en schadelijk zijn. Het gebruik van een bit veroorzaakt verwondingen in de mond en knelt de tong ernstig af, waardoor deze regelmatig blauw wordt. Ook het gebruik van zwepen zorgt voor veel dierenleed.
Geen enkel dier zou dat moeten meemaken. Daarom zijn we enorm blij dat de Kamer eist dat er een verbod komt op deze middelen. Een fantastische stap vooruit!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:39

manubres schreef:
Ik zal heel eerlijk zijn: de shows gaan denk ik verboden worden. Dus ga het loslaten, het is niet meer van deze tijd. Het gaat niet om wat het publiek wil, het gaat erom wat goed is voor de dieren. Het was tenenkrommend hoe paarden in elkaar werden getrokken, echt dierenleed noem ik dat.

Ach kom op zeg, overdrijven is ook een vak!

Tijdens de avondshow waren er allemaal wat oudere hengsten die al wel wat wedstrijdervaring hadden. Muziek erbij en dansers, is dat zo erg? JUIST goed! Zo kunnen we goed zien hoe het karakter is en hoe die hengsten daarmee om gaan. McLaren danste er tussendoor en gaf nergens om, die liet zich niet van de wijs brengen door die dansers.
En willen we dat niet juist? Selecteren op het karakter en kijken hoe ze het dan doen? Niet meer van die rille dressuurpaarden die óveral van schrikken en amper te rijden zijn?
Of moet het altijd maar muisstil zijn? Moeten we ook maar stoppen met een kur op muziek? Geen applaus meer na een fantastische proef? De radio in de stalgang ook maar uit doen....?

Je was er zelf niet eens bij, ik vind niet dat je er over kan oordelen.

Citaat:
Verder moesten de hengsten in de ochtend optreden, in de middag voor de kampioenskeuring en daarna nog voor de veiling. Verre van diervriendelijk vind ik. Niet zo raar dat sommigen tijdens de veiling geen puf meer hadden

Nu heb je het over de 3 jarige hengsten? Dat koppel ik toch maar even los van de show in de avond. Maar vind je dit ook niet wat overdreven?
In de ochtend zijn ze 5 minuutjes los in de kooi, waar ze niet worden opgejaagd maar zélf zich moeten laten zien. Er is geen zweep gebruikt. De sfeer op de tribune en in de baan was heel rustig.
Dan in de kampioenkeuring TWEE rondjes draven over de hoefslag aan de hand. En in de veiling nog een paar minuten draven aan de hand.
Tussendoor stonden ze heerlijk op stal te eten en te drinken. De sfeer in de stallen was relaxt en ik heb geen enkel gestresst paard op stal zien staan.
Mijn jonge paarden krijgen meer beweging op een dag hoor, die hengsten zijn écht niet kapot na die paar rondjes draven verspreid over de dag.

Ik snap niet helemaal wat je reden is om het allemaal zo gigantisch af te branden. Ga vooral zo door, dan hebben we over een paar jaar helemaal geen paardensport meer.