Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:37

Dat lijkt mij een aarsmade, die zorgen voor jeuk, maar zijn verder niet heel gevaarlijk voor het paard zelf omdat ze niet allemaal enge routes door het paard nemen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:34

Ja ik twijfel omdat ik niet dat lange staartje zie zoals bij de Aarsmaden van mijn 4 jarige wel duidelijk te zien was.

Heb net mest weggebracht naar een dierenarts die open is vandaag. Van beide paarden

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 10:43

Ik vermoed toch spoelworm en dat verklaart dan ook meteen de vacht en het niet aan willen komen. Eigenlijk moet je strongid-p of panacur geven en een week later meteen nog eens. Je pakt ze nu denk ik maar uit 1 deel van hun cyclus en dan overleeft de rest.

Wat vervelend dat jullie alleen dmv mestonderzoek ontworming kunnen krijgen. Gelukkig hier geen probleem.

Syl mag van mij wel wat minder hard groeien. Ze is nu 1.59 en ruim 11 maanden oud. Die gaat straks ook ruim de 1.70 over denk ik.

Ik moet me er een beetje toe zetten om wat meer met haar aan te prutsen. Ze wordt bijna dagelijks even gepoetst maar dat is het ook wel. Ik moet mn plezier er een beetje in terugvinden na het overlijden van haar 4-jarige zus.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:47

Het nadeel is dat je zowel van spoelwormen als van aarsmaden vaak helemaal geen eitjes in de mest vindt. Dus dat schiet niet op dan met onderzoeken. Ik zou dan die worm maar gewoon meenemen: kijk, deze is eruit en geen idee of die ook broers en zussen heeft, maar ik hoef ze niet.

@Murona: ik doe eigenlijk helemaal nix met mn jongens. Ze gaan elke dag naar buiten aan het halster en weer naar binnen. En na de laatste voerbeurt hebben we een knuffel momentje en dat is het :Y)
Als het fijn voelt, vooral doen natuurlijk, maar niet jezelf teveel opleggen wat je vindt dat je moet doen. Ze komt niets te kort.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:53

De worm heb ik idd ook mee in de meststaal.

Bij mijn vaste dierenarts krijg ik ontworming zonder mestonderzoek. Maar zij is niet open vandaag. En gisteravond was het al te laat helaas.

Cielo heeft in november Panacur gehad en in januari Equest (geen idee of het de pramox was, doosje heb ik misschien wel nog ergens).

4 jarige heeft panacur gehad in januari ivm de Aarsmaden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-03-25 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 11:00

Muronia, overlijden van de 4 jarige heb ik helemaal gemist. Wat is er gebeurd? Begrijpelijk dat je even niet zo gemotiveerd bent, maar ze komt niks te kort als ik het zo lees.

Hier krijgen ze ook elke dag een aai over hun bolletje en zo'n 3 keer per week worden ze gepoetst en de hoefjes uitgekrabd. Het is niet spannend, maar de basis zit er nu wel in en ze vermaken zich volgens mij wel prima zo.

Ontwormen op basis van alleen wormonderzoek vind ik zelf ook echt verschrikkelijk rot. Ik zou ook graag eens ontwormen tegen spoelworm, maar ik krijg het gewoon niet want; geen eitjes in de mest.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:17

Ik ben blij dat ik voor de jaarlingen gewoon de strongid meekreeg. Die ga ik preventief ontwormen. Had zelf nog eraquell liggen dus bij het volgende Mestonderzoek voor moeders en shet hoor ik wel of zij wat nodig hebben of niet. Die hadden na de Pramox in januari niks en 1 jaarling had een epg van 300. Dus die heeft net de strongid gehad en hebben we 1 spoelworm gevonden. Vind nog best een gedoe dat ontwormen maar als je wilt testen dan iets voor dat de wormenkuur is uitgewerkt anders ben je weer te laat.

Muronia dat is echt al groot. Cover is bijna 1,52 maar die is al 12 maanden. Ze zal vast nu minder hard gaan groeien. De ergste groeistuipen hebben ze hopelijk wel gehad. Ik zit ook niet op een kasteel van 1,75 te wachten. Ik hoop op 1,67 dat hij wordt!

Hier doe ik ze elke dag aan het halster binnen en buitenzetten en af en toe poetsen en eerst deed ik iedere avond de voetjes optillen maar ben van de week behandeld dus mag geen rare bewegingen maken dus doe het nu maar even niet. Ik hoop dat we binnenkort weer een keertje kunnen gaan wandelen en dan zal mijn stalgenoot hem weer vasthouden en iemand anders zijn jaarling. Zodat ik even geen risico loop met mijn lijf.
Misschien is dat ook een idee Muronia om lekker te gaan wandelen als je iemand mee kan krijgen die een ander paard mee kan nemen ter ondersteuning tenzij ze braaf alleen meegaat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:38

Naar aanleiding van je bericht je topic even teruggelezen Muronia. Had het ook niet meegekregen, wat verschrikkelijk. Veel sterkte alsnog.

Hier nooit wormen in de mest gevonden, wel regelmatig ontwormd.
Morgen verhuisd ze naar de opfok.
Vertellen die vandaag dat er 1 daar luizen heeft.
Dus hop, preventief luizenspul op veulen.
Het is hoogtijd dat ze afgespeend wordt. Mevrouw verzint met de dag nieuwe hobby's. Nu is het draden losstrekken, staat nochtans weldegelijk stroom op.
En moeder moet rust krijgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:11

Dierenarts heeft juist gebeld met de uitslag. De waardes heeft ze niet meegedeeld... Maar beide hebben wormen, en beide een andere soort.

Cielo spoelwormen, krijg ik paraffineolie en panacur pasta voor.
Baron bloedwormen - Equest pramox

Maandag kan ik het gaan afhalen bij de dierenarts, die zijn nu helaas niet open voor afhalingen zei ze.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:44

Dat is wel weer het voordeel van Mestonderzoek. Je kan wel gericht behandelen. Hopelijk ben je er dan weer even vanaf.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:18

kiko schreef:
Dat is wel weer het voordeel van Mestonderzoek. Je kan wel gericht behandelen. Hopelijk ben je er dan weer even vanaf.

Laat ons hopen. Zeker met de verhuis naar weide int vooruitzicht. Die wei heeft minstens 2 jaar leeg gestaan, dus hopelijk kunnen ze daar geen besmetting oplopen.
Op huidige stal is er geen goed weide beheer, mest blijft liggen, ik ruim mijn stukje wel op, maar voor ik dat stukje kreeg lag er nog mest van andere paarden in helaas.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 20:56

Hier kwam laatst ook een spoelworm eruit dag na ontwormen dus wel dood. Had ik de dierenarts laten weten en vroeg of ik dan binnen een bepaalde tijd nog eens moest ontwormen maar dat hoefde niet. Kon wel 2 weken later mest langs brengen en kijken ze of ze nog wat kunnen vinden. Maar ik houd eigenlijk helemaal niet van mestonderzoek doen zeker bij die jonge paarden. Je moet maar net geluk hebben dat in die ene mestbal dan wat zit wat je mee gegeven hebt als ze niet zo'n super grote worm besmetting hebben of ligt dat aan mij? Moet je eigenlijk wel zeker nog 1 keer ontwormen als er dode spoelwormen na ontworming eruit zijn gekomen? Vindt het maar lastig ook omdat dierenartsen allemaal wat anders zeggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:31

Mij hebben ze aangeraden om na 14 dagen opnieuw te controleren.

Nu weet ik wel dat het komt door slecht weide beheer hier op stal. Zowat alle paarden hebben hier een hoog aantal eitjes als er mestonderzoek gedaan wordt. En de veulens worden ook niet volgens schema ontwormd, cielo was de 1ste keer pas in november, toen was hij dus al 5 maanden oud. (is door deze stal gefokt).
M'n 4 jarige heeft zolang ik weet altijd wormen gehad. Is ook hier geboren tevens.
Is vorig jaar 5x ontwormd geweest en dit jaar ook al 1x in januari. Nu had hij vorig jaar ook steeds spoelworm in de mest.

Ik heb cielo en Baron even tijdelijk apart van elkaar gezet maar wel naast elkaar op de paddocks.
Zo heb ik een beter beeld hoeveel hooi/voordroog Cielo eet, en kan hij rustig meusli eten doorheen de nacht. Heb hem dus ook meer gegeven zojuist.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:22

Kun je niet voorstellen dat ze de paddocks gaan uitmesten? Ik doe dat iedere dag samen met degene die ook zijn jaarling hier heeft staan. Zo wordt de besmettingskans kleiner. Mijn merries waren eerst ook altijd met wormen maar nu niet meer. Zo blij mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:24

Vrees dat da na al die jaren geen zin meer heeft. Eitjes kunnen redelijk lang overleven in de grond blijkbaar.
Maakt ook niet veel uit, ik vertrek toch zodra mijn huurweide in het naastgelegen dorp klaar is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:11

Afbeelding

Veulen afgespeend vandaag.
Het is een beetje drama. Moeder hinnikt heel de buurt bij elkaar en veulen was een uur later blijkbaar al door de draden gegaan :x .
Dat ze maar snel kalmeren :\ .

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:36

Ojee balen zeg. Je moet er inderdaad even doorheen. De eerste dag/dagen zijn even lastig. Toen ik die van mij had afgespeend stond hij al een paar weken op stal alleen. En toen hij helemaal niet meer mocht drinken heb ik hem eerst een week naast zijn moeder in de wei gehad. En uiteindelijk ben ik ze steeds verder uit elkaar gaan zetten. Uiteindelijk kwam de rust terug. Soms komt ze nog wel eens naar het hek toe als ze onstuimig zijn maar verder niet meer. Ook kroelen ze nog over de heining met elkaar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:46

Wilde eerst ook geleidelijk afspenen maar heb hier geen ruimte om ze verder en verder uit elkaar te zetten dus ze stonden naast elkaar.
Toen hinnikte moeders (niet baby!) Ook alsof haar leven er van af hing.
Dat werkte dus niet.
Dus dan maar in 1 keer veulen ver weg. En nu moeten ze er idd even door.

Kind is ook al 11 maanden dus het werd een keer tijd.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:44

Ik heb in september afgespeend dus toen stonden ze nog op het gras. Het andere veulen is ook in 1 keer afgespeend. Die kwamen ze met moeders brengen en snel weggereden toen veulen eruit was. Dat was 2 dagen behoorlijk hinniken hier maar gelukkig klikte het met mijn veulen dus hij was er snel overheen maar mijn veulen ging af en toe nog wel buurten bij moeders. Die had er duidelijk meer moeite mee dan het veulen :-)
Als ze gingen rennen kwam ze gelijk gillend naar de heining zo van kinders wat doen jullie.
Maar zou het zo weer doen. Gelijkelijk afspenen vond ik wel makkelijker /minder stressvol en als ik zie hoe ze samen nog over de heining lekker staan te kroelen of beetje spelen kan ik daar echt van genieten

Voor mij was het de eerste keer dus misschien had ik er ook wel last van :-)

Met 11 maanden mag het ook wel ja!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:46

kiko schreef:
Ik heb in september afgespeend dus toen stonden ze nog op het gras. Het andere veulen is ook in 1 keer afgespeend. Die kwamen ze met moeders brengen en snel weggereden toen veulen eruit was. Dat was 2 dagen behoorlijk hinniken hier maar gelukkig klikte het met mijn veulen dus hij was er snel overheen maar mijn veulen ging af en toe nog wel buurten bij moeders. Die had er duidelijk meer moeite mee dan het veulen :-)
Als ze gingen rennen kwam ze gelijk gillend naar de heining zo van kinders wat doen jullie.
Maar zou het zo weer doen. Gelijkelijk afspenen vond ik wel makkelijker /minder stressvol en als ik zie hoe ze samen nog over de heining lekker staan te kroelen of beetje spelen kan ik daar echt van genieten

Voor mij was het de eerste keer dus misschien had ik er ook wel last van :-)

Met 11 maanden mag het ook wel ja!

Dat dikgedrukte dus ook ja :+ .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:10

Cielo is eigenlijk probleemloos gespeend. Moeder heeft niet geroepen en cielo werd bij 2 andere veulens gezet heeft ook niet veel geroepen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:17

De mijne is 10 maanden en loopt nog bij zn moeder, gaat helemaal prima en ik heb ze er t liefste wat langer bijlopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:52

Mijne loopt met 9 maanden er ook nog bij. Ze mag eraf maar hoeft nog niet. Het is ook niet meer zo veel. En bij iets wat spannend is zie je haar echt nog troost drinken

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:22

Met een merrie is dat wel wat makkelijker om ze er langer bij te laten. Hier kwam dat andere veulen dus ik heb met 6 maanden afgespeend anders had ik denk ik ook nog wel 1-2 maanden gewacht. Voor hem was het beter want zijn moeder had geen rust soms dus daarom stond hij al ruim 2 weken alleen in de box. Buiten stonden ze wel samen en dan ging het wel maar op stal zat hij elke keer bovenop zijn moeder.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:39

Hier staat ze overdag ook nog samen in de kudde met haar moeder. Snachts apart in de stal met grote uitloop naast haar moeder. En mijn 2 shetties kunnen onder de draad door dus die kunnen naar Fiore en Poppie gaan.

De knapperd vandaag <3
Afbeelding