........proest.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ceasario"]
[quote="xyzutu2 schreef:Moet ik hier echt op in gaan? Caesario, iedereenkan zien dat de lijstjes vragen die ik steeds produceer niet beantwoord worden. Dus inderdaad, als je eens zou lezen wat er werkelijk staat, dan schrijf ik niet dat de persoon die ze zou kunnen/moeten beantwoorden al vijf pagina's niet meedoet aan de discussie, maar dat die persoon al vijf pagina's niet op de punten reageert/ de vragen beantwoord die ik over zijn theorie stel. Hij doet dus wel mee, maar praat overal vrolijk overheen/reageert niet op mijn vragen en die van anderen.
Maar het kan nooit kwaad om zaken nog eens te verduidelijken, dankjewel voor het wijzen van onduidelijkheden in mijn tekst.
mayrom schreef:Overigens het ligt in de planning om een clinic te geven in de praktijk misschien iets voor de mensen die denken dat ze dit allemaal snappen.
Citaat:Ik denk dat het goed is als de mensen die het niet eens zijn met de feiten die anna elke keer geeft ook een keer op zo'n clinic uitgenodigd worden, misschien kijken jullie ook dan anders tegen de verhalen van anna aan.
Ik hoop dan ook dat er normaler een discussie gevoerd kan worden.
mayrom schreef:XYZUTU2 ik volg dit topic vaak maar heb het opgegeven om inhoudelijk er op in te gaan om dat hier een paar bokkers alleen maar mensen en paarden aan het onderuit halen zijn. Het is jammer dat de sint al weer naar spanje is maar ik wil je het boek, wat er wel degelijk is, wel kado doen daar kun jij en die andere betweeters wellicht veel uit leren. (...) Dit boek is niet bestemd voor overjarige kleuters maar zeker wel voor mensen die het echt intreseert.
Anna42"]
[quote="Anna42"][quote="Bucephalus schreef:en via Picserver?
Naborr
Polydor
CGJ12"]
[quote="sarabande schreef:Dat hoeft niet. CGJ12 gaat er net zoals de meeste geleerden van uit dat de voorvaderen tot meer dan 4 generaties weinig of geen invloed meer hebben.
xyzutu2"]
[quote="ceasario"][quote="xyzutu2 schreef:En verder snap ik ondanks de smileys nog steeds niet wat je wilt zeggen. Een 'oorspronkelijk paard' is in mijn ogen een paard dat nog steeds zijn oorspronkelijke natuurlijke kenmerken behouden heeft. Er staat toch niet "Zou je mij dan eens willen uitleggen hoe een voorbeen dan wel zou moeten bewegen gebaseerd op de echte
oorspronkelijke voorouder van ons huidige paard, de prezwalski"?
We zijn het dus gewoon helemaal met elkaar eens. Top!
?
Lovely schreef:Fokkerij is zo simpel nog niet als je overal rekening mee wilt houden, denk ik. Zowel bij mensen en bij paarden zie je regelmatig nog wel invloeden van de 2e generatie doorschemeren, kenmerken dus, die bij de vader en de moeder niet zo uitgesproken waren, maar die wel weer in het veulen (en later als volwassen paard) te zien zijn. Dat is niet zo heel gek, dat zie je bij mensen ook vaak genoeg, dat iemand meer op opa of oma lijkt dan op paps of mams. Als je nog een generatie verder gaat kijken, dan heb je alweer te maken met een verdubbeling van het aantal beinvloeders en dan wordt de spoeling wel weer dunner. Een paard dat op zijn opa lijkt die tevens op zijn beurt ook weer op zijn opa leek is niét een paard dat op zijn overovergrootvader lijkt, maar nog steeds gewoon op zijn eigen opa. De meeste kenmerken van overovergrootvader komen namelijk in het uiteindelijke paard helemaal niet naar voren toe. Kenmerken en eigenschappen die niet meer te zien zijn in een paard, zijn er gewoon niet meer en die kun je ook vrij moeilijk terug fokken, omdat de genetische invloed steeds kleiner en kleiner wordt bij elke generatie. Het lijkt mij zinvoller om de eigenschappen van de eerste twee generaties goed te bestuderen en daarmee te fokken, het daar aanwezige genetische materiaal heeft verreweg het meest te zeggen in het ontstaan van een nieuw paard.
xyzutu2"]
[quote="ceasario schreef:Rembrandt![]()
ceasario"]
[quote="ceasario schreef:
Iedereen gaat er van uit ,,ook IDS, dat de rug een stuk is.
WAARSCHIJNLIJK BIJ BEPAALDE PAARDEN>
[/quote]Citaat:Dressuurruiter Joost Smits en Denderos met 'pensioen'
Amateur tussen de grote jongens
Door ANGELA GOERTSCHES
Donderdag 4 december, HOOGELOON - Het blijft voor de meeste dressuurruiters een droom, Joost Smits kon hem realiseren. Van de B-klasse werkte Smits (57) zichzelf en zijn inmiddels 18-jarige ruin Denderos op naar de nationale top, de Grand Prix Zware tour. Onlangs werd de Hoogeloonse combinatie wegens een definitief afscheid gehuldigd in Son.
Joost Smits en zijn schimmel Denderos, een afstammeling van Uniform, vormden vijftien jaar een vaste combinatie. Dit jaar zetten ze er een punt achter. 'Het is mooi geweest. We werden laatste op het NK en dat is mede de reden om te stoppen. Zowel het paard als ik worden een jaartje ouder. Dressuur betekent elegant rijden, maar als je ouder wordt is het steeds moeilijker om aan dat elegante beeld te voldoen', aldus de eigenaar van Stoeterij De Garshof. 'En daarnaast, wat is het waard om een paard waarmee je zoveel plezier hebt gehad nog te plagen terwijl je weet dat je toch niet meer hoger komt?'
Van een onervaren ruiter rijdend op regionale wedstrijden werkte hij zich samen met Denderos op naar het hoogste niveau. 'Ach', zegt hij bescheiden. 'Het ging allemaal stapje voor stapje.' Om later toe te geven dat het toch wel bijzonder is. 'Als amateur ligt het zeker niet voor de hand dat je Grand Prix gaat rijden. Het is eigenlijk net zoiets als een amateurvoetballer die voor Ajax uitkomt.'
De eerste stappen die hij samen met de toen driejarige Denderos zette waren zeer onwennig: een onervaren paard en een zeer matige ruiter. 'Bij de manege zagen ze ons liever gaan dan komen. We verstoorden alle lessen. Hij was toen echt een doerak.' Echt gemakkelijk is hij nooit geworden. 'Als hij geen zin had dan wist je zeker dat je zonder prijs naar huis kon', lacht Smits.
Stapje voor stapje groeide het duo naar de hoogste klasse. Verrassend was dat niet, want zoals Smits zei, het ging allemaal heel geleidelijk. Hulp had hij daarbij van Ernest van Loon. 'Ik zocht een instructeur die zelf op het paard ging zitten, een begeleider die dressuur ook als klassieke rijkunst benaderde. Van Loon zat op dezelfde golflengte als ik. En dat hij de juiste methode had blijkt wel als je ziet dat hij aan de basis heeft gestaan van alle Nederlandse successen van nu.' Later kreeg hij les van de huidige bondscaoch, Bert Rutten.
Hoe diep de fascinatie voor de dressuur is, blijkt wel uit zijn bibliotheek. 'De Grieken reden al dressuur.'
Hij wijst op een oud Duits boek: 'Das Gymnasiums des Pferden'. 'Dit is het geheim. Geen paard wordt als dressuurpaard geboren. Je moet het dier leren de spieren op de juiste manier te gebruiken. Normaal draagt een paard drievijfde van zijn gewicht op de voorste benen, maar bij dressuur is het net andersom zodat-ie elegant gaat lopen. De hele Duitse dressuur komt voort uit de leer van dit boek. En het werkt. Sinds mensenheugenis winnen de Duitsers alles.'
Die leer bracht Smits naar NK's, de wereldruiterspelen in Den Haag, de internationale Prix St George. 'Mijn hoogste score was 6,3. Iemand als Salzgeber, een Duitse wereldtopper krijgt 8,3.' Dat lijkt geen groot verschil. 'Het is hetzelfde als je zegt dat een pianist in café Wilhelmina net zo goed is als eentje uit het Concertgebouworkest. Een gek zal zeggen: ze kunnen het allebei'.'
Meedoen kon hij wel, maar de absolute top haalde hij nooit. 'Maakte ook niet uit, want voor mij was het echt een hobby. Dat ik al zo ver kwam, was mooi genoeg.' Spijt van zijn besluit om een punt te zetten achter zijn carrière heeft hij niet. 'Natuurlijk raakt het je, maar het is ook leuk om je kennis over te brengen.' Denderos fungeert daarbij als 'schoolpaard'. 'Hij wordt gebruikt om bij beginnende ruiters hun motoriek te ontwikkelen. Dat gebeurt dan door middel van zitoefeningen.' Nee, stoppen is er voor het duo niet bij. 'We zijn met wedstrijden gestopt, maar afgeschreven zijn we nog niet. Wat is er mooier dan er samen nog op uit trekken.'
xyzutu2"]
[quote="mayrom schreef:XYZUTU2
Om verdere escalatie te voorkomen, trek ik me bij deze dus uit dit topic terug.
Miriam
ceasario schreef:
Anna42"]
[quote="Lovely schreef:Fokkerij is zo simpel nog niet als je overal rekening mee wilt houden, denk ik. Zowel bij mensen en bij paarden zie je regelmatig nog wel invloeden van de 2e generatie doorschemeren, kenmerken dus, die bij de vader en de moeder niet zo uitgesproken waren, maar die wel weer in het veulen (en later als volwassen paard) te zien zijn. Dat is niet zo heel gek, dat zie je bij mensen ook vaak genoeg, dat iemand meer op opa of oma lijkt dan op paps of mams. Als je nog een generatie verder gaat kijken, dan heb je alweer te maken met een verdubbeling van het aantal beinvloeders en dan wordt de spoeling wel weer dunner. Een paard dat op zijn opa lijkt die tevens op zijn beurt ook weer op zijn opa leek is niét een paard dat op zijn overovergrootvader lijkt, maar nog steeds gewoon op zijn eigen opa. De meeste kenmerken van overovergrootvader komen namelijk in het uiteindelijke paard helemaal niet naar voren toe. Kenmerken en eigenschappen die niet meer te zien zijn in een paard, zijn er gewoon niet meer en die kun je ook vrij moeilijk terug fokken, omdat de genetische invloed steeds kleiner en kleiner wordt bij elke generatie. Het lijkt mij zinvoller om de eigenschappen van de eerste twee generaties goed te bestuderen en daarmee te fokken, het daar aanwezige genetische materiaal heeft verreweg het meest te zeggen in het ontstaan van een nieuw paard.
Citaat:Anna42"][quote="ceasario schreef:
De V-vorm dient men niet verwarren met de aangehaalde V-snaar van zekere ANNA. Die door het woord V-vorm ,de V-snaar bij paarden meent uitgevonden te hebben.
Een V-snaar een auto-onderdeel te vinden in een paard.
De nieuwe theorie.
--------------------------------------------------------
En hier zit waarschijnlijk het verschil van denken.
Bovenstaande plaatje is bij ons het LendenMechanisme.
Het plaatje is in samenwerking met een duitsonderzoek het laatste half jaar tot stand gekomen.
Dit even voor ieders duidelijkheid.