Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:58

Ik neem gemakshalve dan maar even aan dat je Karel niet kent...........

........proest..... Haha! Haha! Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:00

CGJ12 schreef:
Ik neem gemakshalve dan maar even aan dat je Karel niet kent...........

........proest..... Haha! Haha! Haha!

Lezen:

Het nieuwe boek van Hans Vervoort: Geluk is voor de dommen !

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:02

Ik heb de Engelse versie, maar dat boek is er vast ook in het Duits Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:08

ceasario"]
[quote="xyzutu2 schreef:
Moet ik hier echt op in gaan? Caesario, iedereenkan zien dat de lijstjes vragen die ik steeds produceer niet beantwoord worden. Dus inderdaad, als je eens zou lezen wat er werkelijk staat, dan schrijf ik niet dat de persoon die ze zou kunnen/moeten beantwoorden al vijf pagina's niet meedoet aan de discussie, maar dat die persoon al vijf pagina's niet op de punten reageert/ de vragen beantwoord die ik over zijn theorie stel. Hij doet dus wel mee, maar praat overal vrolijk overheen/reageert niet op mijn vragen en die van anderen.

Maar het kan nooit kwaad om zaken nog eens te verduidelijken, dankjewel voor het wijzen van onduidelijkheden in mijn tekst. Lachen

Ik denk dat het verstandig is,om het boek geschreven door Karel de Lange. En inmiddels wel in de verkoop zal zijn, dat aan te schaffen.
[/quote]

Hmm, interessante uitwijkingsmanouvre. Ga ik ook eens gebruiken. OK dan!

Voor de lol heb ik even op Bol.com, google.nl en mediaboek.nl gekeken naar boeken van Karel de Lange, en tevens in een zeer ruim in paardenboeken gesorteerde boekhandel. Resultaat: niks gevonden. Mij maakt dat eigenlijk niet zo heel er veel uit aangezien ik waarschijnlijk dat boek niet ga kopen (tenzij alle opbrengst naar het versleten paarden-rusthuis in Soest gaat ). Maar misschien leen ik het eens uit de bieb.

Ik heb geen zin in het lezen van een boek waar gewoon aantoonbare onwaarheden in zullen staan (geschiedenis van het paard en de zaligmakende inbreng van de arabier) en waarvan de schrijver in mijn ogen steeds duidelijker laat zien dat zijn theorie met een aantal essentiele factoren geen rekening houdt. En zijn beweringen op het www niet kan beargumenteren. Dan houd ik het liever op Bokt discussies over dit onderwerp omdat we dan tenminste kunnen proberen een discussie te voeren over dit onderwerp. Dat is volgens mij voor alle partijen leerzamer dan het aanhoren/aanlezen (?) van een op twijfelachtige feiten gebaseerde monoloog. Maar als het boek in de handel ligt hoor ik het graag.

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:59

XYZUTU2 ik volg dit topic vaak maar heb het opgegeven om inhoudelijk er op in te gaan om dat hier een paar bokkers alleen maar mensen en paarden aan het onderuit halen zijn. Het is jammer dat de sint al weer naar spanje is maar ik wil je het boek, wat er wel degelijk is, wel kado doen daar kun jij en die andere betweeters wellicht veel uit leren. Misschien dat de kerstman je het wel kado doet.
Als jullie het boek wat er dus echt is willen bestellen stuur dan een PB en ik zorg dat het in je bezit komt. Dit boek is niet bestemd voor overjarige kleuters maar zeker wel voor mensen die het echt intreseert.
Overigens het ligt in de planning om een clinic te geven in de praktijk misschien iets voor de mensen die denken dat ze dit allemaal snappen.
Ik denk dat het goed is als de mensen die het niet eens zijn met de feiten die anna elke keer geeft ook een keer op zo'n clinic uitgenodigd worden, misschien kijken jullie ook dan anders tegen de verhalen van anna aan.
Ik hoop dan ook dat er normaler een discussie gevoerd kan worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:24

Ik denk dat de discussie toch normaal gevoerd is. Er zijn tegenargumenten aangehaald. Alleen lijkt het wel eenrichtingsverkeer. Ik vind die Zweedse studie zeer interessant. Het gaat over een groot aantal paarden op verschillende niveaus die echt OBJECTIEF waargenomen zijn dmv punten op het lichaam. Door dat in lijnen uit te zetten en te verwerken heb je toch een degelijke studie. Mij ligt ook het gegeven dat er gewerkt wordt vanuit paarden die een bepaald percentage in de GP halen en niet vanuit een persoonlijke opinie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:46

mayrom schreef:
Overigens het ligt in de planning om een clinic te geven in de praktijk misschien iets voor de mensen die denken dat ze dit allemaal snappen.

Misschien begrijp ik jouw zin hierboven niet helemaal goed, maar ik denk dat een clinic of lezing (want dat is het namelijk) bedoeld is om mensen iets uit te leggen en niet om te herhalen wat ze al weten.

Citaat:
Ik denk dat het goed is als de mensen die het niet eens zijn met de feiten die anna elke keer geeft ook een keer op zo'n clinic uitgenodigd worden, misschien kijken jullie ook dan anders tegen de verhalen van anna aan.
Ik hoop dan ook dat er normaler een discussie gevoerd kan worden.

De laatste keer ben ik erbij geweest, ik heb het verhaal aangehoord, heb gelezen, heb erover nagedacht, maar toen bleek ik toch nog wat vraagjes te hebben. Maar dat heeft weer niks te maken met de manier van discussie voeren, neem ik aan? Want laten we nu niet gaan smijten met onbenullige verwijten over wie niet naar wie luistert en wie op welke manier discussie voert, want dat gaat wat ver van de materie af in mijn opvatting. Het hard roepen dat je publiek niet kan discussieren, op wat volgzame uitzonderingen na, zal je punt niet helderder maken, maar juist zorgen voor antipathie jegens de boodschapper.

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:49

Beste lovely, De clinic waar ik het over heb is niet de clinic waar jij het over hebt.
Het is een hele andere clinic maar dan ook met hoe breng je dit alles in de praktijk. Ik denk dat het ook goed is voor de discussie dat zogezegd "tegenstanders" komen kijken. Ik denk dat een hele boel vraagjes waar jij het over hebt dan ook beantwoordt zullen worden.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen als men de clinic heeft gezien en er toch anders over denkt prima , maar dan is er een betere discussie als dat hij nu is want op dit moment wordt er over en weer alleen maar een welles nietes spelletje gespeeld en dan lijkt me niet goed voor de discussie.
Ik zelf reageer inhoudelijk niet meer op de feiten want als ik ergens op reageren worden er alleen maar bijzaken bij gehaald.
De Clinic wordt bij ons op stal gegeven en ik hoop dat de kenners allemaal komen. Plaats en datum worden op tijd bekend gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:43

mayrom schreef:
XYZUTU2 ik volg dit topic vaak maar heb het opgegeven om inhoudelijk er op in te gaan om dat hier een paar bokkers alleen maar mensen en paarden aan het onderuit halen zijn. Het is jammer dat de sint al weer naar spanje is maar ik wil je het boek, wat er wel degelijk is, wel kado doen daar kun jij en die andere betweeters wellicht veel uit leren. (...) Dit boek is niet bestemd voor overjarige kleuters maar zeker wel voor mensen die het echt intreseert.

Graag! Ik krijg altijd graag boeken kado, daar zal ik je zeker een pb-tje over sturen. Dat ik het op internet en in de boekhandel niet kon vinden is niet echt mijn schuld, ik heb gezocht maar niet gevonden. Op welke site wordt het besproken? (ik zocht op "Karel de Lange" in Google).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:06

Anna42"]
[quote="Anna42"][quote="Bucephalus schreef:
en via Picserver?

Naborr
Afbeelding

Polydor

Afbeelding

Wat hebben Naborr en Polydor gemeen?
[/quote]

Kijk Samsam dit is nu wat ik bedoel met de inbreng van het goede Shagya/Arabisch bloed. Wat heeft nu Polydor van zijn Arabische ouders in zijn pedigree meegekregen en waar hebben de ervaren paardenkenners destijds op geselecteerd? Dat is het evenwichtsmodel. De uitstraling, harmonie, de lijnen en vormen, de verhoudingen in de bouw en het skelet. Want dat is de basis van het sportpaard. Polydor voert ook Volbloed in zijn pedigree maar niet in zijn voorkomen. Dat hebben die ervaren vaklui destijds heel goed begrepen.
Daarom staat Polydor al tien jaar lang boven aan de lijst van de allerbeste mondiale hengsten.
Deze exterieurkenmerken gaf hij ook zijn kinderen. Dat evenwicht in het skelet moeten we volgens mij koesteren en niet zomaar afdoen als ouderwets en vervolgens op basis van wat modekreten een ander type willen. Waarvan totaal niet bewezen is dat dit betere sportpaarden zijn.

Mag je dan niet vernieuwen? Natuurlijk wel. Je zou Polydor best nog wat eleganter kunnen maken. Beetje van Ramzes of Bazar erbij bijvoorbeeld. Als je dat doet, moet je dat doen op basis van de bestaande fokkerijkennis en ervaring. En die kennis moet je uitbouwen en voorlichten. anders rotzooit ieder weer wat aan en heb je in een rekord tijd geen paard meer dat er nog op lijkt. Welke van de Nimmerdor zonen lijkt nog werkelijk op Nimmerdor?
Maar je moet niet het evenwicht in de bouw veranderen. Want dan verander je ook de bewegingen en daarbij prestaties. Of het nu om dressuur of springen gaat.
[/quote]

Samsam als jij er tekens andere paarden in probeertte zetten dan die door de oude Landstallmeisters gebruikt zijn kom je er nooit uit.

Het sportpaard moet uitgaande van een gewicht van 500 kilo deze 500 kilo op vier steunpunten dragen zowel in stand als in de beweging. Bovendien moet dat gewicht in de beweging ook nog eens een keer evenwichtig gedragen worden en bij het springen omhoog gebracht worden.

Laat ik eerst proberen uit te leggen wat een EVENWICHtSKELET is en wat Dr. Rau bedoelde met das GLEICHGEWICHT wat ze toewn wel zagen en waar we nu kennelijlk geen waarde meer hechten.

Dr. Rau wist als geen ander dat het sportpaard een evenwichtskelet nodig had heeft. Het evenwichtskelet bestaat uit verhoudingen die de verschillende skeletonderdelen ten opzichte van elkaar manifesteren.
Deze verhoudingen zijn als volgt te kwalificeren:
 De lengte van de hals moet even lang als die van rug;
 De lengte van het voorbeen moet gelijk zijn aan de rompdiepte en aan
de helft van de romp- lengte;
 De schofthoogte moet even lang zijn als de lengte van hoofd en hals
tezamen;
 De ruglengte moet 2/3 van de romplengte bedragen;
 De ruimte tussen de voor- en achterbenen moet evenveel zijn als de
lengte van de rug;
 De hoogte en lengte moeten gelijk zijn;
Overigens is dit laatste bij alle sportpaarden en …renpaarden het geval. Alleen optisch bedrog doet veel paardenmensen geloven dat we te maken hebben met een rechthoekspaard.

Als we nu de verkregen skeletafmetingen tegen de bewegingen afzetten dan kunnen we constateren dat daar een onmiskenbare correlatie tussen bestaat. Waaruit bestaat de correlatie?
Laten we om te beginnen de draf analyseren, omdat deze beweging een twee tempi-gang is en deze bewegingsvorm optisch het meeste aanspreekt.
Het uitgemeten zwaartepunt ligt aan de onderzijde iets voor en aan de bovenzijde iets achter de massa. De ideale 3/5 verhouding komt hier volledig tot zijn recht.
Om in de beweging het evenwicht te verkrijgen moet dit paard eerst de verhouding van 60% naar 50% op de voor- en achterhand brengen.
Hoe werkt dit proces? De hals heeft, naast verschillende andere taken, vooral een balancerende functie.
De hals is bij een goed gebouwd sportpaard licht naar boven toe gewelfd.
Deze welving moet weer corresponderen met de welving in de rug en heft zo de druk die de rugwelving veroorzaakt op.
Bij het aanzetten in draf brengt het paard het hoofd omhoog en maakt de hals recht. De lang (bijna tot aan het midden van de rug) doorlopende schoft ligt nu precies in het verlengde van de hals en oefent nu druk op het midden van de rug uit. Door deze bovenwaartse zware druk wordt er druk uitgeoefend op het achterste deel van de flexibele rugwervels. Precies tot aan het punt waarmee de wervelkolom verbonden is met het bekken. Deze druk vindt nu optimaal en alleen op dit gedeelte plaats omdat de laatste rugwervels met elkaar versmolten zijn en dus weerstand bieden.
Het onder gelegen bekken zakt nu en maakt zo de hoek van het darmbeen- gewricht en het daarmee verbonden kniegewricht kleiner.
Het zitbeen en het bekken zijn daarnaast met een uiterst zware 'V-snaar'
(de kruisbanden) met elkaar verbonden. Deze vitale V-snaar ligt goed beschermd onder het versmolten kruisbeen en wordt weer afgedekt met een dikke spieren. Deze spieren hebben geen direct werkende functie maar helpen weer om bij de afzet de romp en zo de schouders naar voren te drukken. De V-snaar helpt tevens de spieren om onder druk de gewrichten van het achterbeen samen te trekken. Het helpt bovendien bij de afzet voor het snel openen van de gewrichten. Het heeft zowel bij de afzet als bij het neerkomen van het achterbeen een schokdempende functie.
Dit proces zorgt ervoor dat in de beweging de gewrichten van het achterbeen een fractie sneller werken dan die van het voorbeen. Daarom kan het achterbeen eerder landen dan het voorbeen. Om deze volgorde van landing te garanderen moet er echter nog aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
Omdat de achterhand nu alleen zakt, worden de spieren verbonden met de schouder naar achteren getrokken. Hierbij komt het boeggewricht hoger en dat van de elleboog lager te liggen. Het paard brengt de romp omhoog en rijst nu in de voorhand en verplaatst zo de 10% meer gewicht van de voorhand naar de achterhand. De rug blijft evenwel precies horizontaal en het zwaartepunt ligt nu precies in het midden.
Dat is evenwicht bij het sportpaard. Bij ons echter omdat we TWEEbenige wezens zijn ligt het zwaartepunt in stand en in de beweging precies midden tussen onze benen. Zo behouden wij ons evenwicht.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:15

CGJ12"]
[quote="sarabande schreef:
Dat hoeft niet. CGJ12 gaat er net zoals de meeste geleerden van uit dat de voorvaderen tot meer dan 4 generaties weinig of geen invloed meer hebben.

Precies.
Vergelijk dat maar eens met jezelf.
Probeer maar eens om de overeenkomsten en verschillen te achterhalen die je jezelf hebt met al je achter-achterneven en -nichten.
Die verschillen zijn enorm, terwijl de menselijke fokpopulatie de partner gemiddeld niet eens uit heel europa zoekt, in tegenstelling tot wat bij het paardenbestand wél het geval is.

Ik denk zelfs dat je aan een persoon bijna nooit kan zien of één van zijn 4e generatie voorouders nu een blanke, indiaan, chinees of afrikaan is geweest................
Laat staan of die dan een cheyenne-indiaan was (met tomahawk-mechanisme TM) of een Sioux (zonder tomahawk-mechanisme).
[/quote]

Als je over het fokken van sportpaarden spreekt heb je een FOKDOEL.
Dat fokdoel moet je omschrijven en dat valt al niet mee. Vervolgens zul je de criteria moeten vastleggen welke elelementen je wilt behouden van het basismateriaal. Hoe doe dat? Welke elementen wil je vernieuwen?
Met welk genetisch materiaal ga je aanwenden en op welk deel van je polulatie.
Maar ik begrijp inmiddels na het lezen van deze koeientheorie dat het zelfs voor "geleerden"niet meevalt om daar zinnig over na te denken of eens te bestuderen wat andere werkelijke geleerden op dit terrein al gedaan hebben. Dat heet met een geleerd woord kennisoverdracht

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:21

Afbeelding

Iedereen gaat er van uit ,,ook IDS, dat de rug een stuk is. Boos!

WAARSCHIJNLIJK BIJ BEPAALDE PAARDEN>[/quote]

De V-vorm dient men niet verwarren met de aangehaalde V-snaar van zekere ANNA. Die door het woord V-vorm ,de V-snaar bij paarden meent uitgevonden te hebben.
Een V-snaar een auto-onderdeel te vinden in een paard.
De nieuwe theorie.
--------------------------------------------------------
En hier zit waarschijnlijk het verschil van denken.
Bovenstaande plaatje is bij ons het LendenMechanisme.
Het plaatje is in samenwerking met een duitsonderzoek het laatste half jaar tot stand gekomen.
Dit even voor ieders duidelijkheid.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:30

xyzutu2"]
[quote="ceasario"][quote="xyzutu2 schreef:
En verder snap ik ondanks de smileys nog steeds niet wat je wilt zeggen. Een 'oorspronkelijk paard' is in mijn ogen een paard dat nog steeds zijn oorspronkelijke natuurlijke kenmerken behouden heeft. Er staat toch niet "Zou je mij dan eens willen uitleggen hoe een voorbeen dan wel zou moeten bewegen gebaseerd op de echte
oorspronkelijke voorouder van ons huidige paard, de prezwalski
"?
We zijn het dus gewoon helemaal met elkaar eens. Top!
?

Ooit van kontendraaiers gehoord?
[/quote]

Dan zou een oplossing dus zijn dat we onze rijstijl, en de invloed die we daarmee op de bewegingen van het paard hebben, moeten gaan overdenken en die moeten aanpassen, in plaats van het huidige paardenbestand en hun fokkers af te kraken omdat de paarden alleen door hun training niet meer goed kunnen bewegen.
[/quote]

Bij herhaling heb ik in diverse tpoics over dit onderwerp belicht dat we twee soorten paarden ne helaas verarmd zijn tot min of meer een rijstijl en dat is: goed met de zit naar voren, het hoofd zo laag mogelijk en achter de loodlijn en dan maar prikken in de de ribbenkast. Met deze rijstijl lijkt het bij de op de voorhand gebouwde paarden bijna net alsof het paard gedragen loopt. De uitdrukking is dan ook; nu loopt hij er mooi bij.
Voor paarden met een evenwichtskelet (helaas zien de "geleerden" dat niet meer) is deze rijstijl funest en worden ze net als de voorlopers fysiek en mentaal vroegtijdig kapot gereden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:32

Lovely schreef:
Fokkerij is zo simpel nog niet als je overal rekening mee wilt houden, denk ik. Zowel bij mensen en bij paarden zie je regelmatig nog wel invloeden van de 2e generatie doorschemeren, kenmerken dus, die bij de vader en de moeder niet zo uitgesproken waren, maar die wel weer in het veulen (en later als volwassen paard) te zien zijn. Dat is niet zo heel gek, dat zie je bij mensen ook vaak genoeg, dat iemand meer op opa of oma lijkt dan op paps of mams. Als je nog een generatie verder gaat kijken, dan heb je alweer te maken met een verdubbeling van het aantal beinvloeders en dan wordt de spoeling wel weer dunner. Een paard dat op zijn opa lijkt die tevens op zijn beurt ook weer op zijn opa leek is niét een paard dat op zijn overovergrootvader lijkt, maar nog steeds gewoon op zijn eigen opa. De meeste kenmerken van overovergrootvader komen namelijk in het uiteindelijke paard helemaal niet naar voren toe. Kenmerken en eigenschappen die niet meer te zien zijn in een paard, zijn er gewoon niet meer en die kun je ook vrij moeilijk terug fokken, omdat de genetische invloed steeds kleiner en kleiner wordt bij elke generatie. Het lijkt mij zinvoller om de eigenschappen van de eerste twee generaties goed te bestuderen en daarmee te fokken, het daar aanwezige genetische materiaal heeft verreweg het meest te zeggen in het ontstaan van een nieuw paard.

Lovely met het produceren van deze losgeslagen fokkerijonzin behoor je tot de CGJ "geleerden"
Kijk eens naar Naborr en Polydor dat heeft met denken, fokken en selecteren over generaties te maken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:43

xyzutu2"]
[quote="ceasario schreef:
Rembrandt Cool

Afbeelding

Rembrandt vind ik een prachtbeest. En hij loopt super. Toch zou volgens Anna42 hier ook het een en ander op aan te merken moeten zijn, waarbij een groot minpunt is dat zijn voorbeen duidelijk diagonaal naar achteren staat (ik weet het, het begint een beetje vervelend te worden, maar hier wordt door de desbetreffende persoon al ongeveer 5 pagina's niet op gereageerd, dus blijf ik stug volhouden ).

Het achterbeen staat inderdaad nog aan de grond. De vraag is echter: hoe lang nog? Om deze te kunnen beantwoorden zou je eerst moeten weten of het hier uberhaupt wel om een uitgestrekte draf gaat en niet om een middendraf (het probleem met foto's, netals het moment waarop ze genomen zijn in de bewegingsafloop, video's zijn daarom veel zinvoller). Dat laatste zou immers betekenen dat we appels met peren aan het vergelijken zijn aangezien het merendeel van de hiervoorbij dravende foute paarden aan het strekken waren. Je kunt nu echter ook al zien dat Rembrandt zijn achterbeen het eerst van de grond zal halen. Dit been staat namelijk in een wat scherpere hoek met de bodem (van de ware knie tot achterkant hoef) dan het voorbeen (van elleboog tot achterkant hoef). Dat bekent dat deze hoef eerder is geland dat het voorbeen (hij heeft met dezelfde snelheid immers al een grotere afstand afgelegd) en ook eerder opgetild zal worden, simpelweg omdat de passen voor en achter even lang moeten zijn (om te voorkomen dat hij zijn achterhand overstrekt en uiteenscheurt ).

Dat Rembrandt hier niet overduidelijk DAPt kan eraan liggen dat de foto op een moment is genomen waarin er nog helemaal geen sprake is van het optillen van benen (ze staan net lekker! Haha!), dat hier geen uitgestrekte draf getoond wordt en/of omdat Rembrandt volgens Nicole Uphoff niet systematisch diep en rond gereden werd en deze houding alleen in 'noodsituaties' gebruikt werd om te voorkomen dat hij zijn ruiter lanceerde.

Dus hoewel deze foto het bewijs lijkt te zijn dat er ook paarden bestaan die met achterbeen op de grond kunnen draven, is dat weer gewoon niet waar omdat de beenstand op de foto dit tegenspreekt en omdat deze foto op een geheel ander punt in de beweging is genomen dan de foto's waarbij het achterpootje al hangt. Appels en peren dus weer....
[/quote]

xyzutu Ik heb Rembrandt als een voorbeeld paard genoemd. Ik denk niet dat jij moet gaan omschrijven of ik vind dat hij goed of niet goed loopt. Want dan heb je niet helemaal goed opgelet. Het is een combinatie van de diagonale benen die het gewicht dragen. Daar kijk ik naar en niet naar 1 been. Behalve als dat been ALLE gewicht moet dragen en dan ook nog op het voorbeen. Dat is zeer pijnlijk voor het paard.

Wat je vragen betreft: bij herhaling en voor sommige zelfs tot vervelens toe heb ik deze punten toegelicht. Aangezien je kennelijk niet de moeite neemt om alle pagina's te lezen, ben ik niet van plan om ze eideloos te herhalen.
Als je de moeite neemt om ze terug te lezen en dan nog vragen hebt, wil ik daar graag op ingaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:51

[quote="ceasario"][img]
Laatst bijgewerkt door ceasario op 05-12-03 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 23:52

Hij concludeert verder dat je ook in de vrije beweging bij paarden, zelfs bij veulens vanaf drie maanden, de negatieve DAP kunt waarnemen. Dit heeft te maken met de natuurlijke balans; het evenwicht en verandert vervolgens niet door trainingsmethoden. Zulke paarden zullen nooit op het allerhoogste niveau kunnen presteren. Naast de hengsten zijn de merries dus enorm belangrijk. Als zij een negatieve DAP hebben start je al verkeerd.[/quote]

Merwaardig dat men dan toch probeert het wiel opnieuw uit te vinden en onevenwichtige voorbeenlopers probeert te creeren. Omdat men dat zo mooi vindt en denkt dat bewegen slechts een kwestie van smaak is.
Ik heb sterk de indruk dat de ontwikkelaars van deze 'smakelijke'paarden er totaal geen notie van heeft wat evenwicht voor een vierbenig wezen als het sportpaard betekent.
Niks mis met dit topic toch?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:56

ceasario"]
[quote="ceasario schreef:
Afbeelding

WAARSCHIJNLIJK BIJ BEPAALDE PAARDEN>

De V-vorm dient men niet verwarren met de aangehaalde V-snaar van zekere ANNA. Die door het woord V-vorm ,de V-snaar bij paarden meent uitgevonden te hebben.
De nieuwe theorie.
Het plaatje is in samenwerking met een duitsonderzoek het laatste half jaar tot stand gekomen.
[/quote]

----------------------------------------

Hier eventueel nog wat leerzaams van Joost. Knipoog
Citaat:
Dressuurruiter Joost Smits en Denderos met 'pensioen'

Amateur tussen de grote jongens

Door ANGELA GOERTSCHES

Donderdag 4 december, HOOGELOON - Het blijft voor de meeste dressuurruiters een droom, Joost Smits kon hem realiseren. Van de B-klasse werkte Smits (57) zichzelf en zijn inmiddels 18-jarige ruin Denderos op naar de nationale top, de Grand Prix Zware tour. Onlangs werd de Hoogeloonse combinatie wegens een definitief afscheid gehuldigd in Son.

Joost Smits en zijn schimmel Denderos, een afstammeling van Uniform, vormden vijftien jaar een vaste combinatie. Dit jaar zetten ze er een punt achter. 'Het is mooi geweest. We werden laatste op het NK en dat is mede de reden om te stoppen. Zowel het paard als ik worden een jaartje ouder. Dressuur betekent elegant rijden, maar als je ouder wordt is het steeds moeilijker om aan dat elegante beeld te voldoen', aldus de eigenaar van Stoeterij De Garshof. 'En daarnaast, wat is het waard om een paard waarmee je zoveel plezier hebt gehad nog te plagen terwijl je weet dat je toch niet meer hoger komt?'
Van een onervaren ruiter rijdend op regionale wedstrijden werkte hij zich samen met Denderos op naar het hoogste niveau. 'Ach', zegt hij bescheiden. 'Het ging allemaal stapje voor stapje.' Om later toe te geven dat het toch wel bijzonder is. 'Als amateur ligt het zeker niet voor de hand dat je Grand Prix gaat rijden. Het is eigenlijk net zoiets als een amateurvoetballer die voor Ajax uitkomt.'
De eerste stappen die hij samen met de toen driejarige Denderos zette waren zeer onwennig: een onervaren paard en een zeer matige ruiter. 'Bij de manege zagen ze ons liever gaan dan komen. We verstoorden alle lessen. Hij was toen echt een doerak.' Echt gemakkelijk is hij nooit geworden. 'Als hij geen zin had dan wist je zeker dat je zonder prijs naar huis kon', lacht Smits.
Stapje voor stapje groeide het duo naar de hoogste klasse. Verrassend was dat niet, want zoals Smits zei, het ging allemaal heel geleidelijk. Hulp had hij daarbij van Ernest van Loon. 'Ik zocht een instructeur die zelf op het paard ging zitten, een begeleider die dressuur ook als klassieke rijkunst benaderde. Van Loon zat op dezelfde golflengte als ik. En dat hij de juiste methode had blijkt wel als je ziet dat hij aan de basis heeft gestaan van alle Nederlandse successen van nu.' Later kreeg hij les van de huidige bondscaoch, Bert Rutten.
Hoe diep de fascinatie voor de dressuur is, blijkt wel uit zijn bibliotheek. 'De Grieken reden al dressuur.'

Hij wijst op een oud Duits boek: 'Das Gymnasiums des Pferden'. 'Dit is het geheim. Geen paard wordt als dressuurpaard geboren. Je moet het dier leren de spieren op de juiste manier te gebruiken. Normaal draagt een paard drievijfde van zijn gewicht op de voorste benen, maar bij dressuur is het net andersom zodat-ie elegant gaat lopen. De hele Duitse dressuur komt voort uit de leer van dit boek. En het werkt. Sinds mensenheugenis winnen de Duitsers alles.'
Die leer bracht Smits naar NK's, de wereldruiterspelen in Den Haag, de internationale Prix St George. 'Mijn hoogste score was 6,3. Iemand als Salzgeber, een Duitse wereldtopper krijgt 8,3.' Dat lijkt geen groot verschil. 'Het is hetzelfde als je zegt dat een pianist in café Wilhelmina net zo goed is als eentje uit het Concertgebouworkest. Een gek zal zeggen: ze kunnen het allebei'.'
Meedoen kon hij wel, maar de absolute top haalde hij nooit. 'Maakte ook niet uit, want voor mij was het echt een hobby. Dat ik al zo ver kwam, was mooi genoeg.' Spijt van zijn besluit om een punt te zetten achter zijn carrière heeft hij niet. 'Natuurlijk raakt het je, maar het is ook leuk om je kennis over te brengen.' Denderos fungeert daarbij als 'schoolpaard'. 'Hij wordt gebruikt om bij beginnende ruiters hun motoriek te ontwikkelen. Dat gebeurt dan door middel van zitoefeningen.' Nee, stoppen is er voor het duo niet bij. 'We zijn met wedstrijden gestopt, maar afgeschreven zijn we nog niet. Wat is er mooier dan er samen nog op uit trekken.'
[/quote]

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:04

Ik zie dan in die moderne Zweedse studie dat ze niet als dressuurpaard geboren worden maar wel als niet-dressuurpaard Lachen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:05

Zannekin schreef:
Ik zie dan in die moderne Zweedse studie dat ze niet als dressuurpaard geboren worden maar wel als niet-dressuurpaard Lachen.

Zie hierboven:

Citaat:
Hij wijst op een oud Duits boek: 'Das Gymnasiums des Pferden'. 'Dit is het geheim. Geen paard wordt als dressuurpaard geboren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 00:29

xyzutu2"]
[quote="mayrom schreef:
XYZUTU2

Om verdere escalatie te voorkomen, trek ik me bij deze dus uit dit topic terug.

Miriam

Ik vind het ontzettend jammer dat dit discussieren blijkbaar niet over het onderwerp 'lendenmechanisme' kan. Van dit topic heb ik veel geleerd. Het heeft me tot nadenken gezet over het gangenstelsel van het paard, waar ik een enorme kick van kreeg toen ik uitgewerkt had hoe het vroeger neerkomende achterbeen de andere benen in draf beinvloed.
[/quote]

Dat doet mij goed dat je in ieder geval iets opgestoken hebt. Zoal ik al aangegeven ben ik meer dan bereid om in te gaan op vragen. Ik heb totaal geen moeite met humor. Integendeel zelfs. Alleen als je probeert er iets belachelijks van te maken of op een verkeerde manier probeert toe te schrijven aan paarden van bepaalde personen, ben je niet met een zinnige discussie bezig en daar ga ik dus niet op in.

Ik denk ook dat Mayrom moet begrijpen dat het mij niet om tegen- of voorstanders gaat. En dat alleen de laatste groep recht van spreken zou hebben. Voor mij hoef je je helemaal niet uit de discussie terug te trekken. Zou het zelfs jammer vinden. Want je komt best af en toe met punten die mij weer aan het denken zetten. Terugtrekken uit de discussie, wie dat ook mag zijn, gaat het mij in ieder geval niet om.

Voor mij staat het belang, welzijn en de prestaties van het sportpaard centraal. Het is mijn stellige overtuiging dat het als sportpaard fysiek uitgerust is met een evenwichtige bouw, evenwichtige bewegingen, glashard is, uitstraling, met een mooi en sprekend hoofd, een groot en intelligent oog met een uiterst werkbaar karakter lekker in zijn vel steekt en dan samen met de ruiter kan presteren De fokkers zijn in mijn ogen verantwoordelijk voor die eigenschappen. De discussie gaat immers hierover.
Wat is evenwicht? Hoe krijgen we al die andere elementen verankerd etc. Een ding is zeker;daar komt ietsje meer bij kijken dan 2 of 3 generaties. Want als daarvan uitgaat, verlies je nu net alle boven genoemde elementen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 00:39

ceasario schreef:
Afbeelding

De nieuwe theorie.
[/quote]

Goed lezen Caesario. Anna vergelijkt voor de duidelijkheid de kruisbanden qua structuur met de V-snaar die we in auto's gebruiken en min of meer dezelfde werking heeft.

Het LENDENMECHANISME is voor alle duidelijkheid het eerst genoemd, beschreven en vastgelegd op 3 februari 2003 door Karel de Lange.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:47

Maar als ik al die oudere teksten dan lees: what's in a name?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 01:27

Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Fokkerij is zo simpel nog niet als je overal rekening mee wilt houden, denk ik. Zowel bij mensen en bij paarden zie je regelmatig nog wel invloeden van de 2e generatie doorschemeren, kenmerken dus, die bij de vader en de moeder niet zo uitgesproken waren, maar die wel weer in het veulen (en later als volwassen paard) te zien zijn. Dat is niet zo heel gek, dat zie je bij mensen ook vaak genoeg, dat iemand meer op opa of oma lijkt dan op paps of mams. Als je nog een generatie verder gaat kijken, dan heb je alweer te maken met een verdubbeling van het aantal beinvloeders en dan wordt de spoeling wel weer dunner. Een paard dat op zijn opa lijkt die tevens op zijn beurt ook weer op zijn opa leek is niét een paard dat op zijn overovergrootvader lijkt, maar nog steeds gewoon op zijn eigen opa. De meeste kenmerken van overovergrootvader komen namelijk in het uiteindelijke paard helemaal niet naar voren toe. Kenmerken en eigenschappen die niet meer te zien zijn in een paard, zijn er gewoon niet meer en die kun je ook vrij moeilijk terug fokken, omdat de genetische invloed steeds kleiner en kleiner wordt bij elke generatie. Het lijkt mij zinvoller om de eigenschappen van de eerste twee generaties goed te bestuderen en daarmee te fokken, het daar aanwezige genetische materiaal heeft verreweg het meest te zeggen in het ontstaan van een nieuw paard.

Lovely met het produceren van deze losgeslagen fokkerijonzin behoor je tot de CGJ "geleerden"
Kijk eens naar Naborr en Polydor dat heeft met denken, fokken en selecteren over generaties te maken.
[/quote]
Karel, ik zou het op prijs stellen als je je frustratie jegens anderen niet op mij zou afreageren. Ik heb naar Naborr en Polydor gekeken, maar ik vertrouw die foto's niet helemaal.
Maar weet jij dan hoe Naborr en Polydor geboren zijn en volgens welke visie dat was? Vertel mij dan maar eens wat precies de gedachtegang was van hun fokker op het moment dat hij voor de combinatie van hun vader met hun moeder koos, want dat wil ik dan wel eens weten.
Een dooddoener als "het was de bedoeling een goed paard te fokken" is mij bij voorbaat al te mager.
Succes!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 07:43

Citaat:
Anna42"][quote="ceasario schreef:
Afbeelding

De nieuwe theorie.

Goed lezen Caesario. Anna vergelijkt voor de duidelijkheid de kruisbanden qua structuur met de V-snaar die we in auto's gebruiken en min of meer dezelfde werking heeft.

Het LENDENMECHANISME is voor alle duidelijkheid het eerst genoemd, beschreven en vastgelegd op 3 februari 2003 door Karel de Lange.[/quote]

Het woord lendenmechanisme past ook hier inderdaad niet bij het lendenmech. zoals omschreven door Karel de Lange. (zie EASP)
Daar bij hem het lendenmechanisme uit gaat van het bekken te laten kantelen via de lendenwervels. (zie site)

Terwijl het plaatje uitgaat van de weke-delen tussen het kruisbeen en de lendenwervels. Ergens op een site omschreven in beeld en bewoording als de V-vorm.
En die bepalend is voor de deining van een paard.
Deze V-vorm kan goed samengaan met elke stelling van een achterbeen als het maar richting het middelpunt van de buik is. voor de hefboomwerking.
Vandaar dat in onze ogen een te lang paard of te kort paard (niet overdrijven) er weinig mee vandoen heeft,al draagt een paard 3/5 op de voorhand.
Dat is niet zo veel. Dat is maar 6/10.
Terwijl elke helft 5/10 is.
Dus met een goede ontwikkelde V-vorm aanwezigheid en een achterbeen onderzetting. Is de opwaartse beweging zo gecreeerd.
Alleen moet die V-vorm wel aanwezig zijn cq ontwikkeld.
En die V-vorm moet men steeds meer, met een kaarsje zoeken.
Vandaar het voorbeen-paard en de Parabool, in onze ogen. Huilen

Verder passen bepaalde percentages volbloed-inbreng bij ons goed in de fokkerij,zo ook een bepaald percentage arabisch en anglo-arabischbloed. Knipoog

Verder zijn alle theorien voor ons geen zorg.
Daar zit het verhaal (deinings-mechanisme) voor ons . En meegegeven in onze fokkerij sinds 1988 door Grosso Z.

Laten wij om verwarring te voorkomen het dan verder het deinings-mechanisme noemen OK dan!

↑ Naar het begin van de pagina