merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:37

Ik zou niet weten of mijn paard aan de KWPN voldoet. Ik heb ook geen idee of ze goed bloed heeft (http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=138960) en ik heb ook helemaal geen verstand van keuren. Mijn instructrice wel, dus die helpt me. Vorstin is een gebruikspaard, en als ze in het stamboek opgenomen wordt zou dat leuk zijn. Ster schijnt volgens sommige bokkers niet haalbaar te zijn vanwege haar stokmaat. (Ze is krap 1.60)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:37

@Diega, Ik snap hoe je het bedoeld, maar het kwam in je eerste berichtje een beetje over dat mensen die hier onervaren mee zijn (zoals ik) beter thuis kunnen blijven en geen schijn van kans maken.
Terwijl ook daar toppertjes kunnen rondlopen :)
(maar idd, juist vanwege mijn onervarenheid heb ik wel advies ingewonnen bij mensen die hier wél verstand van hebben)

Maar ik snap nu je insteek :j

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:07

Diega waarschuwt alleen maar anders hebben we dadelijk weer de discussie of de jury nu meer verstand van ezels heeft of van paarden

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:16

Snoekiej schreef:
Ik zou niet weten of mijn paard aan de KWPN voldoet. Ik heb ook geen idee of ze goed bloed heeft (http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=138960) en ik heb ook helemaal geen verstand van keuren. Mijn instructrice wel, dus die helpt me. Vorstin is een gebruikspaard, en als ze in het stamboek opgenomen wordt zou dat leuk zijn. Ster schijnt volgens sommige bokkers niet haalbaar te zijn vanwege haar stokmaat. (Ze is krap 1.60)

stokmaat maakt niet uit!! als ze maar 1.60 zijn.. Merrie die ik rijd is ook net 1.60 en ster geworden en gaat dit jaar naar de CK.. Volgens keurmeester die tijd is stokmaat van haar geen probleem voor keur predikaat

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:20

stoffel schreef:
En Uniflap, alleen simpele mensen willen kijken of hun paard wat kan bereiken op de keuring?
ik denk dat ik beter moet lezen

Dat zei ik niet, ik bedoelde daarmee te zeggen dat er OOK mensen zijn die eens kijken wat zo'n keuring in houdt, die hun paard voor bijv dressuur hebben ipv echte fokkerij.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:47

Nu we het toevallig over die HAARLEM hebben, kan iemand me een PB sturen die er ook verstand van heeft WAAROM die is afgekeurd ?? een vriend van mij kan namelijk uit twee paarden kiezen voor de koop, beiden van haarlem, maar nu staat mij idd ook bij dat die haarlem is afgekeurd, maar waarom vind ik dan wel belangrijk, want vind zelf de prijzen van die paarden erg hoog voor weinig bijzonders ??? Mocht hij het paard in de toekomst willen verkopen dan moet hij er niet mee blijven zitten omdat iedereen zegt dat die haarlem niets is in de markt.

Nog 1 dag en dan mijn Bulletje lekker wassen en vlechten voor de keuring, ben benieuwd.......... hij staat er helemaal klaar voor.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:50

Volgens mij weet bijna niemand dat... ;) In het buitenland zijn Haarlems nog wel gewild, dus volgens mij raak je hem wel weer kwijt, mocht het nodig zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:21

Als ik het goed heb is Haarlem op nakomelingen definitief afgekeurd. Dus de nakomelingen die er zijn hebben gemiddeld niet genoeg gepresteerd. Geen goedgekeurde zonen en niet genoeg sport geregistreerde nakomelingen. Er zijn mensen die beargumenteren dat juist de goede nakomelingen geexporteerd zijn...

Ik zou een goed sportpaard niet laten staan omdat het een Haarlem is, maar als het niks bijzonders is... genoeg andere paarden te koop op het moment en de prijzen zijn flink gedaald de afgelopen maanden

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:44

als t een goed paard is dan maakt afstamming niet uit, al helemaal als t om een ruin gaat...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:59

sigrid1182 schreef:
als t een goed paard is dan maakt afstamming niet uit, al helemaal als t om een ruin gaat...

in sport ja, maar in fokkerij niet.. al is dat met een ruin lastig :=

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:27

daarom, als t een merrie betreft die evt nog in de fokkerij moet, dan moet ze behoorlijk wat goed maken en liefst een predikaat hebben.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:27

Tja.....
Ik was 16 jaar(nu 26) en kreeg mijn toenmalige 7 jaar oude merrie voor mn verjaardag. Jura Nabuur x Jason. Ze had wel al twee veulens gehad, maar stond zelf nog in het veulenboek. De eigenaar had haar nooit naar de keuring gebracht omdat ze toch wel te klein zou zijn (1.58m).

Hoewel ik totaal geen verstand had van stamboek opname en of keuringen, had ik haar toch voor stamboek opname ingeschreven. Zo eigenwijs als ik was.
Diep in mn hart wist ik dat ze te klein was.... Na drie x nagemeten te zijn op verschillende plekken keek de 'meter' meneer mij aan en zei tegen me " 1.58 m meer kan ik er niet van maken meisje loop maar door" . En de stamboek opname voor mijn merrie was een feit....

Ik weet dat ze geen ster, keur kan worden, maar inmiddels heeft ze wel het sport predikaat. Haar nakomeling van Lagos springt met zijn bejaarde eigenaar alles wat er te springen valt, en haar andere nakomeling van Havidoff start in de lichte tour......

2 jaar terug zijn we nog wel naar de veulenkeuring geweest met een veulen van Valdez. Hoewel ik er nog steeds geen verstand van heb, heb ik een geweldige dag gehad. We waren van onze groep van de 16 als laatste geeindigd met als enig commentaar " veulen van Valdez : wat weinig ontwikkeld"
Tja ach. Wacht maar tot ze straks ouder is...........

Probeer in je omgeving informatie in te winnen om erachter te komen of het loont om met je paard naar de keuring te gaan.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:20

Even een fotootje met hoe mijn merrie er nu voor staat. Beetje ongelukkig aangezien er niemand op stal was om haar even vast te houden, dus maar even aan het hek gebonden :D

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik haar te bol, maar daar kan ik nu toch niets meer aan veranderen. Ribbetjes zijn in ieder geval niet meer te zien :D

Edit: tweede foto toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door manic op 02-06-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:25

idd kan wel met margrietjonk eens zijn...

opzich is de conditie wel goed toch? Ik weet alleen niet hoe het met de bespiering van de bovenlijn in de hals is? Zoals ze nu staat lijkt dat iets arm, maar kan ook zijn hoe ze nu staat.... Verder wel leuk dier!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:25

Mijn merrie stond vandaag met een dik been :\
Hoop dat het snel wegtrekt want met een beetje pech moet ze volgende week al naar de keuring.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:28

Nee, de bespiering in haar bovenhals is inderdaad arm. Is al enorm bijgetrokken, maar nog niet genoeg.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:21

De hals viel mij idd ook wel op. Verder is ze qua conditie goed imo.

Gister kreeg ik op de vereniging te horen dat ze mijn merrie te dik vonden :D Was gewoon blij om het te horen, omdat we haar vorig jaar gewoon niet dik kregen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:28

manic schreef:
Even een fotootje met hoe mijn merrie er nu voor staat. Beetje ongelukkig aangezien er niemand op stal was om haar even vast te houden, dus maar even aan het hek gebonden :D

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik haar te bol, maar daar kan ik nu toch niets meer aan veranderen. Ribbetjes zijn in ieder geval niet meer te zien :D

Edit: tweede foto toegevoegd.

Moet je nog naar de keuring?? ZO ja, misschien is het een mogelijkheid om 3dgn voor de keuring een steen op der drinkbak te leggen ofzo en zo nu en dan uit een emmer water gevebn, daar trekt de buik nl van op en lijjken ze slanker

I know klinkt zielig maar als je vanuit de emmer water geeft zal ze er vrij weinig last van hebben

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:12

rambobo, hoe werkt dat dan? is gewoon nieuwsgierigheid hoor :)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:46

steen op de waterleiding leggen waardoor het water naar de drinkbak wordt geblokkeerd ... hierdoor hebben ze geen drinken
das natuurlijk niet de bedoeling dus dan geef je bijv. 3x 1 emmer water per dag
doordat ze minder water krijgen trekken ze hun buik op waardoor deze minder bol lijkt ;)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:56

manic schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Wouw wat een verschil!!! :D
Ik zou dan niet kiezen voor die steen gezien het feit ze dit in een paar weken bereikt heeft.

Ik ben nr 126 voor 17 juni :D

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:07

die foto had ik nog niet gezien ;)
ziet er idd stukken beter uit!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:37

staat me nog bij omdat ze een beetje op de mijne lijkt :P
Zoek me ook wezenloos in 39 paginas :P

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:44

UniFlap schreef:
staat me nog bij omdat ze een beetje op de mijne lijkt :P
Zoek me ook wezenloos in 39 paginas :P

owww vandaar! dan heb ik dus nog geen brilletje nodig pfieuwwww :D :o

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:04

aaah oke :j ik snap :)

slecht voorbeeld, want ze had hier net 5 uur op de wei gestaan, maar ik denk dat ik dat nie hoef te doen bij mijn merrie. Als ze zich een beetje druk maakt lijkt ze sowieso snel aan de magere kant, dan kun je d'r ribben tellen.
Afbeelding