Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:11

Van harte gefeliciteerd! Wakker koppie!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:22

Elisa; maar heb jij Mauro dan wel eens in het echt gezien? Dat is álles behalve een duikboot op stand. Hebben wij het wel over dezelfde hengst? Bedoel jij geen andere hengst (Miami Turfhorst ipv Mauro Turfhorst)?

Dit is Mauro Turfhorst; ik ben heel benieuwd hoe of waar jij hem neerwaarts vind of een duikboot. Ik zie het echt niet namelijk.
Afbeelding

Dit is Miami Turfhorst. Hier kan ik mij meer van voorstellen dat je hem neerwaarts vind.
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:28

Née ik denk dat we haar verkopen hoor. Maar eerst maar eens zien hoe ze zich gaat ontwikkelen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:50

carola schreef:
Elisa; maar heb jij Mauro dan wel eens in het echt gezien? Dat is álles behalve een duikboot op stand. Hebben wij het wel over dezelfde hengst? Bedoel jij geen andere hengst (Miami Turfhorst ipv Mauro Turfhorst)?

Dit is Mauro Turfhorst; ik ben heel benieuwd hoe of waar jij hem neerwaarts vind of een duikboot. Ik zie het echt niet namelijk.
[ Afbeelding ]

Dit is Miami Turfhorst. Hier kan ik mij meer van voorstellen dat je hem neerwaarts vind.
[ Afbeelding ]

Nee ik heb hem niet irl gezien maar ik zie het hier ook op stand en ik zie het ook in beweging. Als ik de horizon recht zet dan heeft hij imo een wat neerwaartse romprichting. Miami inderdaad ook, wat nog meer op lijkt te vallen door zijn kortere rug en langere achterbeen.

[F-AM] Opwaartse romprichting
Hier staat een hele discussie en ook mijn uitleg en zienswijze, ik heb nu geen zin en tijd om in de herhaling te vallen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 25-02-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:57

Carola jij heb hem gezien zeg je, hoe praten ze over hem qua karakter? Heb je daar een beeld van gekregen? Hij staat op m’n lijstje wil zoiezo bij Reesink kijken vind next Pitch ook interessant

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:06

Elisa2 schreef:
Nee ik heb hem niet irl gezien maar ik zie het hier ook op stand en ik zie het ook in beweging. Als ik de horizon recht zet dan heeft hij imo een wat neerwaartse romprichting. Miami inderdaad ook, wat nog meer op lijkt te vallen door zijn kortere rug en langere achterbeen.

Hier staat een hele discussie en ook mijn uitleg en zienswijze, ik heb nu geen zin en tijd om in de herhaling te vallen.

Zijn er met die zienswijze dan paarden die NIET neerwaarts staan?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:11

Mijn Feel Good merrie..
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:18

Ik zie bijna nooit echt opwaarts gebouwde paarden. Die van mij zijn het in elk geval niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:06

Elisa2 schreef:
carola schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hij heeft wel een index van 94 voor opwaartse romprichting en dat is wel echt heel hoog. Ik vind hem ook niet echt neerwaarts eerlijk gezegd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:27

Ik vind hem ook niet neerwaarts eigenlijk. Best een mooi model. Vind hem in beweging soms alleen wat lossigheid missen. Maar dat is al duidelijk verbeterd bij een goede ruiter nu.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:32

s0173957 schreef:
Elisa2 schreef:

Zijn er met die zienswijze dan paarden die NIET neerwaarts staan?

Weinig gok ik... misschien Total :')
Maar dan blijf ik nog vinden, je kan zo blijven hangen in wat je ziet in een bepaald beeld en rooster/grafiekje...
Maar je kan beter kijken naar wat het dier bereikt of kan met het gegeven lichaam.

Mauro is echt niet neerwaarts in mijn optiek, stand niet, zeker in beweging niet.
Miami kan je inderdaad over discussiëren. Maar bij die zou ik eerder over de stap vallen dan over bouw als je kijkt hoe hij kan klimmen ohz.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 19:35

Citaat:
Hij heeft wel een index van 94 voor opwaartse romprichting en dat is wel echt heel hoog. Ik vind hem ook niet echt neerwaarts eerlijk gezegd.

Ferro scoort zelfs 91 Feel Good 93 en mijn merrie toevallig ook.

Ik vind Miami heel duidelijk neerwaarts gebouwd.
Mauro zeker niet.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:13

carola schreef:
Kathleen; hoe is het nu?

Koortje; heb je gekeken op KWPN.nl wat het inteeltpercentage dan zou worden voor het toekomstige veulen?
En over Santiano; je hebt het natuurlijk wel over een heel jonge hengst. Die kan je qua breedte nog niet helemaal vergelijken met een hengst van een jaar of 8 bijvoorbeeld. Maar als het goed is ga ik hem volgende week in het echt zien, dus ik zal er eens op letten bij hem. Is Mauro niets voor jullie?

Ja ben het deels met je eens, maar mn zus kijkt als osteopaat ook naar de skeletbouw en zij denkt dat de extra breedte in de bouw met spieren komt, dus niet de ossatuur zeg maar. Tja, t is haar keuze.
Ik vind Vaderland eigenlijk nog leuker, maar zij weigert met 'zoveel' inteelt verder te fokken, ongeacht wat dat voor het veulen betekend.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:15

't valt me hier wel op dat er op elke hengst wat aan te merken is, en dat is ook logisch. Geen een paard is perfect. Dus dat moet je denk ik ook niet willen zoeken, dan is je zoektocht eindeloos.

Het is net welke schoonheidsfoutjes je zelf minder belangrijk vindt, en dus accepteert bij een hengst.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:39

AM_Horses: Wat een leuke Taminiau!

Donnatella: Het was inderdaad geen leuke start, maar het lijkt nu gelukkig beter te gaan. Dankjewel :)

baudyh: Van harte met de mooie meid <3 . Ik weet dat je wat anders in gedachten had, maar wat fijn dat het gezond is. Ik vind het super leuk, al dat wit!

Ik vind Mauro een hele interessante en sympathieke hengst, en vind hem ook zeker niet neerwaarts gebouwd. Als hij zich zo blijft ontwikkelen, overweeg ik hem te gebruiken.

Hier gaat het gelukkig goed met Deja. Ze was vandaag een blij ei in de paddock. Draafde met de start erop nog super overheen :wow: . Lekker gebokt en gespeeld, dus hopelijk is alles wat dwars zit er nu uit. Dag 296 vandaag. De 300 komt dichtbij, gelukkig.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:56

Hi,
Hele stille meelezer hier.. vind dit echt een mega interessant topic en leer echt heel veel dingen hier…

Ik kom hier eigenlijk met een vraag, op wat voor een merrie zouden jullie High Five US gebruiken? Wat kan hij volgens jullie echt toevoegen?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:03

Baudyh gefeliciteerd

Kathleen_vW probeer de rust te bewaren, het is ook best spannend allemaal.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:43

Baudyh, gefeliciteerd! Wat een knap veulen! <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:44

Koortje schreef:
't valt me hier wel op dat er op elke hengst wat aan te merken is, en dat is ook logisch. Geen een paard is perfect. Dus dat moet je denk ik ook niet willen zoeken, dan is je zoektocht eindeloos.

Het is net welke schoonheidsfoutjes je zelf minder belangrijk vindt, en dus accepteert bij een hengst.

Nah, dat is onze Nederlandse mentaliteit helaas. We moeten altijd wat te zeiken hebben.

Toen ik 20 jaar via het KWPN de cursus beoordelen deed is me geleerd om te kijken wat ik aan een paard nou echt mooi vond, bijvoorbeeld een mooie lange hals, en of de rest van dat paard daar ook bij paste. Een lange rug bijvoorbeeld. Want een korte rug past niet bij een lange hals.

De leidraad bij het KWPN hierin is het boekje “Het paard in partjes”. Nog steeds actueel.

Voor wie het interessant vindt, nog steeds te bestellen…: https://www.bol.com/nl/nl/p/paard-in-partjes/666824355/

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:37

Helemaal met je eens, Jan. Soms heb ik de neiging om het als volgt te verwoorden. Iedere KWPN goedgekeurde hengst is zo ongeveer in staat om de gemiddelde merrie te verbeteren waar advies voor wordt gevraagd. Er wordt gewikt en gewogen, alle minpunten worden benoemd. Uiteindelijk wordt er een hengst uit de hoge hoed getoverd waarvan vrijwel niks bekend is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:47

Tja, ik snap niet dat jullie het "niet" zien..zijn vader Zonik had ook een wat neerwaartse romprichting. Maar goed, ik zei het alleen als punt van aandacht naast een heleboel positieve dingen die ik van de hengst vind. ;-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:45

Het wordt wel gezien, maar als je naar de kwaliteit en prestatievermogen kijkt is het verwaarloosbaar.
Ook kan elk stamboek andere richtlijnen hebben van wat ze opwaarts/neerwaarts vinden.
En ook al is het voor andere schema's wellicht niet opwaarts genoeg, het is het wel voor verbetering en prestatie.

Sowieso zie je dat de lijntjes vaak getekend worden op jonge hengsten... en dat is natuurlijk helemaal gek wanneer je bedenkt dat deze nog helemaal niet uitgegroeid zijn. Wel kan je als fokker met ervaring wel heel goed inschatten waar het op uit gaat komen imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:58

Laat ik er maar niet meer op in gaan, ik blijf bij wat ik gezegd heb. :-)

Estell: ik zou die hengst niet gebruiken omdat zijn nafok mij niet mee valt.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:31

baudyh schreef:
De eerste van dit jaar is er. En voor ons de eerste Gelderse.
Henkie x ster, preferente Blitz v. Voice
Merrie veulen. Vos , bles en 4 x wit.
[ [url=m/syIilw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alles goed gegaan. Blij mee

Gefeliciteerd !!!!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:12

Ik doelde niet specifiek op 1 iemand hoor. Maar wel een beetje wat Jan zegt; je kiest een hengst die je bovenal aanspreekt en je zelf fijn vindt ogen en op papier ook past. En smaken verschillen.
Jan adviseert ons bijvoorbeeld Alexandro P. Los in de paddock een prima paard, onder het zadel spreekt hij me niet aan; en het is imo een echte tuiger. Niks mis mee, maar het moet je liggen en je moet er van houden.
Over Miami, de een ziet een iets mindere stap, de ander de bouw, en er zijn fokkers die er als een blok voor zullen vallen. Is dat fout? Nee. Smaken verschillen en de een ziet iets wat een ander onbelangrijker vindt of waar zijn of haar merrie anders doorgeeft.