Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:59

Wat een domper voor Willem en Grandorado zeg. Eerst hoor je dat je naar het EK mag en een dag later val je zo ongelukkig dat je je arm en enkel breekt. Ik heb wel te doen met die jongen hoor… zonde ook voor Nijhof want Grandorado was in topvorm.

Wat doet Panenka de Kalvarie eigenlijk tegenwoordig? Hij staat nog steeds 1.30 geklasseerd en laatste uitslagen die ik zo snel vind zijn van zomer 2021.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:40

Die is gecastreerd. Heeft heel even bij Marcus Ehning gestaan maar gaat waarschijnlijk nu naar een andere top ruiter

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:06

lexa schreef:
Die is gecastreerd. Heeft heel even bij Marcus Ehning gestaan maar gaat waarschijnlijk nu naar een andere top ruiter

Echt waar?? Jemig wat zonde, heb daar leuke veulens van gezien.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:11

Oh daar kijk ik ook wel van op. Jammer! Kwam uit een mooi lijntje en exterieur van hemzelf mocht ik ook graag zien.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:23

Ja echt een super mooi paard! Als je een merrie van hem hebt zit je wel goed

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:34

Ik lees vaak mee hier, maar ook niet gevolgd dat hij gecastreerd was. Zonde!!

Wij hebben nog een super leuke 2,5 jarige merrie van hem in het land lopen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:38

Volgens mij hebben ze dit ook niet aan de grote klok gehangen.. Online niets over bekend gemaakt.

Heel gaaf dat je er een 2,5 jarige merrie van hebt! Hoe lijkt die?

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:45

Ik zat even te googlen en kon er inderdaad niks over vinden. Wij werden begin vh voorjaar nog gebeld door ze dat ze interesse hadden in onze merrie, 2x over gebeld in 1 week dus denk dat ze zelf ook fanatiek op zoek zijn geweest naar de nakomelingen.

Lijkt een fijn paard, gevoelig maar wel nieuwsgierig en mensgericht. Hebben haar nog niet laten springen.
Geen speciale foto's maar dit is ze nu in de opfok:

Afbeelding

Afbeelding

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:57

Kleine happy dance hier! De Arezzo drachtig van Elvis ter Putte *\o/*
De 3 jarige Pommerol nog afwachten of die drachtig is. Bijna zoiets van laat maar tot ze toch een keer een mooi ei had dus toch geinsemineerd met neefje van Elvis New Pleasure.

Wat betreft keuringen. Vorige week onze 6 jarige Grand Slam x Indoctro elite geworden. Ouders helemaal trots! Voor mijn ouders heeft het nog een grote betekenis. Maar ik ben trotser op het paard hoe ze het heeft gedaan tijdens het debuut 1* elke dag top instelling! Alleen ik maakte wat stomme foutjes. Tja ben maar amateur en amazone en groom in 1. Was zelfs een groom die zei je ziet er niet uit als een ruiter :)) ze bedoelde het niet l*llig. Hebben we later om gelachen. Maar was vooral weer erg leerzaam!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:45

Die New pleasure heb ik laatst in het echt gezien en die is heel mooi!!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:54

Mooi Marijke dat de Arezzo drachtig is. Better let dan net ;)
En gefeliciteerd met de Grand slam! Dat doe je toch maar even.

Morgen gaan we onze nieuwe pup ophalen.
Een oud Duitse herder.
Hij gaat Dax heten en wordt het maatje (hoop ik) van onze andere Duitse herder " Bør".
Helemaal zin in.

5 jaar geleden fokten we een Cartello genaamd Moriaan uit onze Chin chin en hebben haar verkocht aan een vrouwtje uit Drenthe. Nu is deze merrie verkocht aan Zanotelli en Ledesma en vertrekt deze week naar Wellington Florida. Een mooie kans en ik ben blij dat ze bij zulke mensen terecht is gekomen.
Wie weet horen we nog eens wat van haar.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:03

Gefeliciteerd met de drachten!

eilander schreef:
5 jaar geleden fokten we een Cartello genaamd Moriaan uit onze Chin chin en hebben haar verkocht aan een vrouwtje uit Drenthe. Nu is deze merrie verkocht aan Zanotelli en Ledesma en vertrekt deze week naar Wellington Florida. Een mooie kans en ik ben blij dat ze bij zulke mensen terecht is gekomen.
Wie weet horen we nog eens wat van haar.

Oh wat fijn!
Als fokker moet je toch ook soms wat geluk hebben waar ze terecht komen.

Cartello is wel een fijne hengst. Wat een nulspringer!

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:05

lexa schreef:

Weet je waarom hij gecastreerd is? (medisch of karakter ?)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:15

Super Eilander van de Cartello! Zag al wat voorbij komen ;) gaat vast goedkomen bij de nieuwe eigenaren!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:44

Fokker321 schreef:
lexa schreef:

Weet je waarom hij gecastreerd is? (medisch of karakter ?)

Zakbreuk , geopereerd maar later bleek dat het beter was om te castreren.

Maar wat een mooi paard is het geworden!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:46

Super gaaf eilander leuk als je het paard nog wat kan volgen i.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:53

Volgens mij heb ik mijn jonge gekeurde hengst nog nooit geplaatst hier.
Mijn vraag aan jullie is fokken jullie wel eens met een jonge hengst ja of nee en speelt de hoogte van het dekgeld mee in jullie keuze?
Gewoon nieuwsgierig, deze hengst ga ik een keer laten springen en wat rietjes van invriezen.
Afbeelding
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:58

Ik neig steeds meer naar bewezen, in elk geval sport, vanaf een jaar of 8 dus.
Bewezen nakomeling hoeft nog niet perse.

Maar een 3 of 4 jarige zal ik niet snel mee dekken. Wil de hengstveulens toch makkelijk kunnen verkopen en dan weegt nadenken over het commerciële aspect ook mee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:23

Ik vind jonge hengsten best wel interessant, en er zijn er ook die echt goed bewegen en mooi gefokt zijn, maar aan het einde van het liedje vind ik het dekgeld in verhouding te hoog, en heb je voor die bedragen ook een bewezen of meer commerciële hengst. Zeker met een merrie die goed drachtig te krijgen is en je per rietje kan kopen.

Ik zie eigenlijk gewoon graag dat een hengst al een bepaald niveau aankan, dus ik pak aan het einde eigenlijk altijd hengsten die zelf minimaal 150 lopen. Daarbij vind ik het niet direct interessant of ze al veel gedekt hebben. Als het paard op dat niveau loopt, en hij overtuigd mij verder als zijnde een goede partner voor mijn merrie, dan gebruik ik hem.

Daarnaast ben ik een beginnende fokker en ik kan het mij eigenlijk niet veroorloven met jonge hengsten te dekken, omdat er dan bijna geen afzet voor is. Ik kan mij wel voorstellen dat ´bewezen´ fokkers, of fokkers met een beter netwerk wel eerder jonge hengsten kunnen inzetten, omdat ze hun merrielijn beter kennen, en/of het juiste afzetkanaal hebben.

En dan scheelt het ook nog een hoop waar deze jonge hengst staat en wie hem aanbiedt, bij Zangersheide zou ik het ook nog weer eerder aandurven dan bij Piet op de hoek.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:26

Ik heb dit jaar wel een veulen van een toen net gekeurde hengst, Norton VDL. Dat durfde ik wel aan omdat die hengst zo onwijs goed gefokt is. Daar kun je bijna geen slecht veulen mee fokken denk ik. Ik heb het veulen heel snel kunnen verkopen, dus dat was misschien mazzel.

Bij de dressuurfokkerij lopen veel mensen juist warm voor de jonge, net gekeurde (of soms nog niet eens gekeurde...) hengsten en dan raak je die veulens juist weer makkelijker kwijt.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:53

Leuke discussie zo , en idd de jonge dressuur hengsten dekken echt veel ten opzichten van de springhengsten.
De jonge springhengsten van Zangersheide worden vaak goedkoper aangeboden dan andere jongen hengsten.
Er is ook verschil of je voor veiling fokt of voor jezelf.
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar jongen hengsten en wat past op mijn merrie.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:00

Ik heb 1x een oudere hengst gebruikt. Andere keren waren allemaal jonge hengsten. Ik fok voor mijzelf en niet verkoop. Ooit worden ze wel verkocht maar niet als veulen of er moet veel interesse zijn.

Wat jammer van Panenka. Wel een fijne gedachte dat het niet ivm karakter was maar meer medisch. Hij wordt nog wel aangeboden met dv denk ik

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:48

mag ik hier wat posten tav verkoop. Ik heb een hengstveulen van Emir R, moeder komt uit de Nubertha stam maar is door pech en persoonlijke omstandigheden nog nergens geweest. Daarvoor 3x prestatie. Ik kan hem niet aanhouden. Het is geen veilingveulen, hij is nergens van onder de indruk en dus ook slecht voor foto en video. Hij is wel gek op water dus ms een eventer. Weet iemand een leuk adres?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:18

Bertje16 schreef:
mag ik hier wat posten tav verkoop. Ik heb een hengstveulen van Emir R, moeder komt uit de Nubertha stam maar is door pech en persoonlijke omstandigheden nog nergens geweest. Daarvoor 3x prestatie. Ik kan hem niet aanhouden. Het is geen veilingveulen, hij is nergens van onder de indruk en dus ook slecht voor foto en video. Hij is wel gek op water dus ms een eventer. Weet iemand een leuk adres?

Op fb is een groep van kwpn veulens misschien kan je hem daar op zetten .
Daar vragen ze vaak nog 1 bij om op te fokken bijvoorbeeld.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:13

Mocht iemand hier opzoek zijn naar een E pony met goede spring kwaliteit of kennen jullie iemand. Ik zoek voor die van mij een nieuw plekje.

Zou mooi zijn bij iemand die haar wil starten uiteindelijk .