Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:05

s0173957 schreef:
En wat heeft Florencio dan uiteindelijk gegeven?
Toch ook 2x niks eigenlijk...

Florencio heeft als 23 jarige nog steeds een dressuurindex van 150 en is Keur geworden op de sportprestaties van zijn nakomelingen. Ik denk dat hij een hele hoop gegeven heeft.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:18

Jildouu_97 schreef:
Mijn merrie is qua uiterlijk een hengst, dus dat die iets ieler was vond ik zeker geen bezwaar.
Vond het karakter heel belangrijk en hij leek heel goed bij de merrie te passen !
Veulen is nu dik 2 weekend na die 14 dagen te vroeg geboren was en krijgt nu echt al een beetje body, dus kan zeker niet zeggen dat het in deze combinatie iel is geworden.

Dat scheelt al veel denk ik

Koortje

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:19

We hadden overigens ook nog Vaderland als optie, ben ik wel weg van. Maar zus vindt het teveel inteelt op Krack C, ze wil zo min mogelijk inteelt. Ik zie het niet als een groot bezwaar maar zij helaas wel.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:36

Kathleen, hoe gaat het met je merrie? Hopelijk kan ze (en jij ook ;) ) toch een beetje bekomen voor het veulen komt. Dit is geen leuke start.

Hier rolt en bokt mijn merrie nog rond alsof ze pas binnen 4 maanden moet bevallen... Had ik nooit verwacht, want ze is nogal kleinzerig, maar is wel leuk natuurlijk. Als alles goed gaat en het veulen bevalt ons, denken we eraan om dadelijk weer te laten dekken. Maar eerst maar eens die laatste 5 à 6 weken afwachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:00

carola schreef:
Elisa; Mauro een neerwaartse romprichting? Ik heb van de week nog naast hem gestaan, en toen viel mij de mooie rug en opwaartse romprichting juist op. Ook bij zijn genetisch profiel scoort hij 'opwaarts' als romprichting. Dus verklaar je nader?
Ik had Mauro tot deze week nooit zo in mijn vizier, maar die hengst viel mij zeer positief op in het echt. Correct, mooi front, mooie rug. Het is weer familie van Santiano kwam ik achter, beiden hebben de merrie Romanik in hun pedigree (dus het is oom / neef van elkaar).
Van Santiano ben ik ook fan en daar heb ik een merrie drachtig van (half mei uitgerekend).

Bij iedere hengst staat in het genetisch profiel opwaarts als romprichting, daar hecht ik geen waarde aan.

Maar bij deze mijn uitleg in een ander topic:

"https://easpstamboek.nl/wp-content/uplo ... model2.pdf

Hier het evenwichtsmodel van Karel de Lange.

Hier een imo neerwaarts gebouwd paard:
https://www.vdthorses.nl/wp-content/upl ... -VDT_2.jpg

Een paard die meer in evenwicht is gebouwd:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... iginal.jpg

Opwaarts gebouwd:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... al-US2.jpg

Opwaartse romprichting..als je naar de buik kijkt en de lijn van de buik, en het stuk achter de voorbenen opwaarts verloopt ipv neerwaarts spreek je over een opwaartse romprichting.

Hier ook nog een topic er over: [F-AM] Opwaartse romprichting

Persoonlijk vind ik het veel belangrijker of een paard opwaarts met de schoft omhoog beweegt dan hoe de romprichting is. En daar is het verloop van de rug/ achterhand en bouw en stand van het achterbeen belangrijker voor".

[F-AM] Opwaarts/neerwaarts exterieur

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:03

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
En wat heeft Florencio dan uiteindelijk gegeven?
Toch ook 2x niks eigenlijk...

Florencio heeft als 23 jarige nog steeds een dressuurindex van 150 en is Keur geworden op de sportprestaties van zijn nakomelingen. Ik denk dat hij een hele hoop gegeven heeft.

Klopt, en ik was vroeger sceptisch over hem maar heb mijn mening positief bij moeten stellen over zijn vererving.

Kathleen: dat is schrikken zeg..hopelijk verloopt alles nu voorspoedig tot het veulen komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:04

De foto’s doen het niet Elisa.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:08

Ow bij mij wel? alleen niet alle linkjes maar wel in het oorspronkelijke topic. Ik heb nu in ieder geval even geen tijd om er verder op in te gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:15

Elisa2 schreef:
carola schreef:
Elisa; Mauro een neerwaartse romprichting? Ik heb van de week nog naast hem gestaan, en toen viel mij de mooie rug en opwaartse romprichting juist op. Ook bij zijn genetisch profiel scoort hij 'opwaarts' als romprichting. Dus verklaar je nader?
Ik had Mauro tot deze week nooit zo in mijn vizier, maar die hengst viel mij zeer positief op in het echt. Correct, mooi front, mooie rug. Het is weer familie van Santiano kwam ik achter, beiden hebben de merrie Romanik in hun pedigree (dus het is oom / neef van elkaar).
Van Santiano ben ik ook fan en daar heb ik een merrie drachtig van (half mei uitgerekend).

Bij iedere hengst staat in het genetisch profiel opwaarts als romprichting, daar hecht ik geen waarde aan.

Maar bij deze mijn uitleg in een ander topic:

"https://easpstamboek.nl/wp-content/uplo ... model2.pdf

Hier het evenwichtsmodel van Karel de Lange.

Hier een imo neerwaarts gebouwd paard:
https://www.vdthorses.nl/wp-content/upl ... -VDT_2.jpg

Een paard die meer in evenwicht is gebouwd:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... iginal.jpg

Opwaarts gebouwd:
https://www.horses.nl/wp-content/upload ... al-US2.jpg

Opwaartse romprichting..als je naar de buik kijkt en de lijn van de buik, en het stuk achter de voorbenen opwaarts verloopt ipv neerwaarts spreek je over een opwaartse romprichting.

Hier ook nog een topic er over: [F-AM] Opwaartse romprichting

Persoonlijk vind ik het veel belangrijker of een paard opwaarts met de schoft omhoog beweegt dan hoe de romprichting is. En daar is het verloop van de rug/ achterhand en bouw en stand van het achterbeen belangrijker voor".

[F-AM] Opwaarts/neerwaarts exterieur

je foto's doen het niet. (maar ik weet ongeveer welke het zijn :) )

Evenwichtsmodel is leuk, en natuurlijk moet je naar een ideale bouw willen fokken.
Maar hoe veel van de GP A kader paarden past er in dit plaatje?
Functionele bouw en nog veel belangrijker karakter, is vele malen belangrijker imo.
Kdl voert nogal een heksenjacht, en dat is jammer... hij heeft zeker hele passende visies qua rijderij en een stukje fokkerij.
Maar over het algemeen is theorie heel anders dan praktijk... en daar gaat hij soms wat te veel aan voorbij, en de mensen die hem volgen in mening ook.
De beste presteerders, passen gewoon niet vaak in het theoretisch perfecte plaatje. Ook wanneer je het breder pakt dan alleen KWPN.
Kijk voor de grap even naar Bella Rose van Isabell, die wijkt qua bouw echt af, maar presteerde er prima mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:19

Ik luister liever naar het advies/de meming van misterA van die van Karel de Lange, als die echt een punt zou hebben, zou ik toch wel wat prestatie uit zijn fokkerij verwachten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:23

precies

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:25

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:41

fokfanaat schreef:
Ik luister liever naar het advies/de meming van misterA van die van Karel de Lange, als die echt een punt zou hebben, zou ik toch wel wat prestatie uit zijn fokkerij verwachten.

Met het verschil dat zijn fokdoel was fijne veelzijdige gebruiks paarden te fokken.
Volgens mij heeft hij al wel 10 jaar geen paarden meer..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:49

Klopt, maar hij legt zijn meetlat altijd langs top sportpaarden en dressuur prospecten.
Dus dan zou je dat ook niet moeten doen... dat is een ander fokdoel en een andere categorie.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:25

De eerste van dit jaar is er. En voor ons de eerste Gelderse.
Henkie x ster, preferente Blitz v. Voice
Merrie veulen. Vos , bles en 4 x wit.
Afbeelding
Alles goed gegaan. Blij mee

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:40

Gefeliciteerd! Fijn dat alles goed is. :)
Een vos Voice merrie,met een Gelderse moederlijn ook ?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:57

KahluaB schreef:

De moeder is een zwart bruine voice x Balmoral
Dus dressuur x tuigpaard
Maar gelders ingeschreven
Het veulen is een henkie

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:03

Gefeliciteerd Baudyh! *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:46

Gefeliciteerd :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:13

baudyh schreef:
KahluaB schreef:

De moeder is een zwart bruine voice x Balmoral
Dus dressuur x tuigpaard
Maar gelders ingeschreven
Het veulen is een henkie

En een verrassings vos veulen dus! :D

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:26

baudyh schreef:
[ [url=m/syIilw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Verrassing een vos denk ik?
Zou een paar maanden terug nog bij een van haar eerdere dochters kijken, uiteindelijk niet gebeurd, maar die merrie fokt super icm Henkie!

Kathleen wat een spanning bij jou zeg. Hopelijk houd ze het echt nog even binnen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:11

Gefeliciteerd Baudyh! Leuk hoor zo´n mooie vos! En ik neem aan dat jullie dit merrieveulen gaan aanhouden? Het is ook wel echt een gelderse om te zien zo.

Elisa, je linkjes doen het niet, maar jij volgt KdL daarin? Tja, ik volg liever mijn eigen idee en mijn eigen beeld. Ik heb Mauro deze week irl gezien en ernaast gestaan. Veel opwaartser qua romp vind je ze niet hoor. In mijn ogen heeft hij een prachtige bovenlijn en een mooi front. Ik kijk ook meer hoe de bovenlijn / rug verloopt en minder naar de buik / sternum. Dat zegt niet zo veel in mijn ogen namelijk. En beweging natuurlijk.

Kathleen; hoe is het nu?

Koortje; heb je gekeken op KWPN.nl wat het inteeltpercentage dan zou worden voor het toekomstige veulen?
En over Santiano; je hebt het natuurlijk wel over een heel jonge hengst. Die kan je qua breedte nog niet helemaal vergelijken met een hengst van een jaar of 8 bijvoorbeeld. Maar als het goed is ga ik hem volgende week in het echt zien, dus ik zal er eens op letten bij hem. Is Mauro niets voor jullie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:55

Nee ik volg mezelf, ik kan het gewoon zien in beweging en op stand of het paard een wat neerwaartse romprichting heeft of niet. Wat geen enkel probleem hoeft te zijn mits het paard wel met de schoft omhoog kan bewegen. En het kan een punt van aandacht zijn als de merrie zelf ook een wat neerwaartse romprichting heeft. De romprichting is voor mij niet zaligmakend, de rug, bouw achterhand en achterbeengebruik vind ik hier in belangrijker. Maar je moet ook geen duikboten willen fokken denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:03

baudyh schreef:
[ [url=m/syIilw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd, ziet er al stevig uit!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:10

Gefeliciteerd! Stoer veulen!