Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildouu_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:16

Koortje schreef:
:wave: ik sluit hier ook even aan. Met de zoekfunctie kwam toch steeds dit topic boven :D

Ik/we (zus en ik) zijn ons aan het orienteren naar een hengst voor haar Glamourdale merrie (zie ook [EHK] Hengstenkeuze Glamourdale x Welt Hit II x Lector merrie ) en komen o.a. op Vaderland en My blue hors Santiano uit.

Ik ben nu vooral opzoek naar informatie over de nafok van deze 2 hengsten. En natuurlijk eigen ervaringen. Wie oh wie?

Stille meelezer hier, begin van de maand uit mijn glamourdale merrie een my blue horse santiano veulen gekregen, onwijs blij mee !
Mocht je wat willen weten kan je altijd een berichtje sturen !

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:25

KimDime schreef:
Ik ben ook wel nieuwschierig naar de meningen. Ik heb Taminiau gebruikt voor mijn Especial x Krack c merrie maar heb een beetje ‘spijt’. Misschien des te leuker de verassing straks. Ik had m’n merrie destijds net en vond het bij haar heeel moeilijk de inschatting te maken wat ik nu wilde verbeteren. Nu ik ze beter ken had ik denk ik toch wat anders gekozen

Ik vind het opzich een fijne hengst en heb eerder het idee dat het meer de rijderij is die me tegenstaat als de hengst zelf. Dus we wachten gewoon af tot het april is en kijken wat m’n merrie er van bakt Y)(^)

Hij is zeker niet beter geworden ohz, ik zag hem als jong paard onder de stalruiter en toen maakte hij veel indruk op me. Hele goede gangen met veel souplesse, alleen fundament is echt een punt van aandacht bij hem.

Koortje: zoveel nafok is er nog niet te vinden van deze twee hengsten maar ik zou de websites van de hengstenhouders (en facebookpagina's) in de gaten houden om de veulens te zien die nu geboren worden van deze hengsten.

Ik ben het eens met Suzanne over Mauro, hij ontwikkeld zich goed ohz..hengst heeft een wat neerwaartse romprichting dat is imo wel een punt van aandacht.

Eigenlijk moet je Miami irl zien denk ik om de stap echt goed te kunnen beoordelen, filmpjes worden in elkaar gemonteerd en de stap wordt ook express schuin van voren gefilmd denk ik.

tjakka123

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:57

Ik wist niet dat Miami zo veel discussie zou oproepen haha. Maar bedankt voor alle inzichten. Ik zie nu ook dat hij helemaal geen positief onderzoek heeft afgerond en dus niet KWPN ggk is. Kan niet echt vinden waar hij wel GGK is op dit moment.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:59

Bij het AES.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:54

supertammy schreef:
Bij het AES.

Dus gewoon een reg. A papier bij het KWPN.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:56

Hoe bedoel je in het fundament Elisa? In welk opzicht

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:58

janderegelaa schreef:
supertammy schreef:
Bij het AES.

Heb je een aandeel of zo, Jan?
Zo'n hengst waarvan zo weinig bekend is, 2x niet goed genoeg voor het verr.o. en een beetje aparte stap heeft, moet je gewoon niet willen. Laat hem eerst maar eens bij een echt stamboek ggk. worden.
Er zijn legio hengsten beschikbaar waar minder vraagtekens bij zijn te plaatsen, dus er is geen enkele reden te bedenken om deze te kiezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:46

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Heb je een aandeel of zo, Jan?
Zo'n hengst waarvan zo weinig bekend is, 2x niet goed genoeg voor het verr.o. en een beetje aparte stap heeft, moet je gewoon niet willen. Laat hem eerst maar eens bij een echt stamboek ggk. worden.
Er zijn legio hengsten beschikbaar waar minder vraagtekens bij zijn te plaatsen, dus er is geen enkele reden te bedenken om deze te kiezen.

Dat zeiden ze ook over Painted Black weet je nog? Tot hij zilver haalde op het WK waarna ze hem na een verkort verrichtingsonderzoek met belachelijk lage cijfers inschrevenen een heel matig veulenrapport gaven.

Nu is hij preferent.

Het KWPN is beslist niet zaligmakend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:43

Dat is een feit..denk ook maar aan een Florencio en Spielberg..en een Gribaldi die vroeger afgezeken werd.

Maar goed, ook niets mis met kritisch zijn en blijven..goede hengsten komen vanzelf boven drijven dus ik ben benieuwd hoe deze zich gaat ontwikkelen.

Kim: hij is wat toontredend en dat zie je ook terug in de beweging.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:20

En wat heeft Florencio dan uiteindelijk gegeven?
Toch ook 2x niks eigenlijk...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:22

s0173957 schreef:
En wat heeft Florencio dan uiteindelijk gegeven?
Toch ook 2x niks eigenlijk...

Charmeur….

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:55

Uit zijn aantal dekkingen zo 1 hengst, die dan zelf ook nog amper te rijden viel en allemaal kwaliteitsvolle bewegers geeft die dikwijls ook nog eens amper te rijden zijn... povertjes!

Florencio een vererver noemen is... ambitieus :P

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:21

Hey! Ik heb er anders een hele fijne merrie uit :D

Maar je hebt inderdaad een punt; er zijn hengsten die een stuk consistenter GP paarden hebben gebracht. Toch zijn er wel een aantal goede nazaten. Borencio kan ik me nog herinneren (hoewel ik geen flauw idee heb wat er met dat paard gebeurd is), Floriscount, Fido Dido van Petra van Es liep Grand Prix en zo zijn er nog wel een paar.

Betreft Miami, tja, ik vind het een ruige bok, maar die stap is wel een dingetje. Aan d draf van een paard kan je nog sleutelen, maar als de stap in de basis niet in orde is, kun je daar nog maar weinig aan doen. Dat zegt niet dat het geen fijn sportpaard is, er zijn genoeg Grand Prix paarden die niet goed stappen (of bij spanning kwaliteit verliezen) en toch goed gepresteerd hebben. Wellicht heeft hij eigenschappen die toevoegen wanneer je hem combineert met een merrie die heel goed stapt en waarbij dat verankert zit. De toekomst zal het zeggen. Als fokker (en ruiter) zou ik persoonlijk toch liever gaan voor het fokken van paarden die 3 correcte en functionele basisgangen hebben, en dan vind ik de stap toch zeker een belangrijkere dan de draf.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 24-02-22 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:27

Ik heb trouwens een behoorlijk helse nacht gehad, ere gisteren. Deja vertoonde koliek verschijnselen, ik was er echt even bang voor dat het veulen eraf kwam. 12 uur 's nachts de DA er nog bij gehad. Veulen lag nog diep en betreft de dracht was alles nog rustig. Nog een hoop in de weer geweest met stappen en slobber met lijnzaad, etc. Gisteren is ze gelukkig goed doorgekomen en ook vandaag lijkt het aardig te gaan. Maar man, ik word deze weken zo ongeveer 10 jaar ouder :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:33

Ach wat vreselijk Kathleen, je zit echt tussen hoop en vrees. Hoop zo dat het goedkomt.heel veel sterkte deze klote tijd

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:37

Ze had wel aanzienlijk droge mest en had heel veel darmgeluid, ze zat dus een beetje verstopt. Had gelukkig niet met het veulen te maken, maar ze liet me wel even goed schrikken. M'n vriend heeft gisteravond afgevoerd en de merrie in de gaten gehouden. Ik zou even een beetje bijslapen na het eten (had maar 2 uur geslapen de nacht ervoor), maar werd uiteindelijk de volgende ochtend pas wakker, dus het was nodig :+

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:13

Elisa; Mauro een neerwaartse romprichting? Ik heb van de week nog naast hem gestaan, en toen viel mij de mooie rug en opwaartse romprichting juist op. Ook bij zijn genetisch profiel scoort hij 'opwaarts' als romprichting. Dus verklaar je nader?
Ik had Mauro tot deze week nooit zo in mijn vizier, maar die hengst viel mij zeer positief op in het echt. Correct, mooi front, mooie rug. Het is weer familie van Santiano kwam ik achter, beiden hebben de merrie Romanik in hun pedigree (dus het is oom / neef van elkaar).
Van Santiano ben ik ook fan en daar heb ik een merrie drachtig van (half mei uitgerekend).

Miami zou ik laten staan om zijn stap. Misschien word het wel een goed paard, maar de kans lijkt mij groter dat hij over een paar jaar via een achterdeurtje verdwijnt.
Over achterdeurtjes (en Charmeur) gesproken: High Five is verkocht door V. Uytert. Dat verbaasde mij ook eigenlijk niks.
Charmeur geeft trouwens prima menpaarden. Ik heb zelf een Charmeur die onder het zadel niet te doen is, en die mag nu internationaal in de mensport starten. En ik kan zo nog een handvol Charmeurs opnoemen die onder het zadel het laten afweten maar zeer succesvol zijn in de mensport. Maar goed, dat is voor vrijwel niemand het fokdoel natuurlijk.

Kathleen; wat schrikken zeg. Gelukkig heb jij nu een goede nacht gehad en gelukkig zit het veulen er nog netjes in. Is ze nu niet de hele dag goed geweest? En ik voel met je mee nadat ik in oktober dus een drachtige merrie heb moeten laten opereren aan koliek. Dat was mijn eerste serieuze kolieker van mijzelf in 30 jaar tijd (oei.... ik word oud), maar toch, niks aan!

Sabine / KimDime: ik heb hier een 2 jarige Taminiau hengst staan. Echt heeeeeel fijn dier: zeer correct (beenstand ook perfect), mooi, goed lopen en fijn karakter. Deze komt uit een grote maar sjieke Wynton merrie. Wellicht gaat hij dit najaar voor de hengstenkeuring.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:12

Ik vind 3 correcte basisgangen ook wel een must bij een hengst ook al heeft mijn merrie zelf een heel goede stap. Dat is iets wat je wilt verankeren en niet kwijt geraken lijkt mij.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:36

s0173957 schreef:
Uit zijn aantal dekkingen zo 1 hengst, die dan zelf ook nog amper te rijden viel en allemaal kwaliteitsvolle bewegers geeft die dikwijls ook nog eens amper te rijden zijn... povertjes!

Florencio een vererver noemen is... ambitieus :P

Meer als 40 grand prix paarden…

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:11

Ik zie het inderdaad, Jeanne (zat even op horsetelex te kijken). Dat valt nog niet tegen.

carola: Ik vind dat ze nog best veel darmgeluid heeft (meer als normaal) en haar eetlust is nog niet 100%. Ze eet wel, maar af en toe met pauzes en een beetje met lange tanden. Hartslag en ademhaling is goed, temp is goed. Geen verdere koliek verschijnselen. Maar op gevoel heb ik het idee dat ze nog net niet helemaal in haar hum is. Ik moet zeggen dat ik ook weinig koliekers heb gehad, en als ik ze had in het verleden, was dat toen ik nog in pension stond en er op het voerbeleid nog wat aan te merken was. Nu heb ik ze thuis en kan ik het indelen zoals ik wil, maar het kan je nog steeds overvallen. De DA zei dat het ook mogelijk te maken kan hebben met de antibiotica die ze nu al 2 weken krijgt. Die schopt toch ook een beetje de darmflora in de war.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:28

Kathleen. Wat een spanning allemaal. Gelukkig heb je een beetje kunnen bijslapen. Hopelijk zijn de volgende nachten rustig.

Ik heb 2 jaar terug een Taminiau uit mijn Jazz x Juventus merrie gehad.
Vondt het een stoer veulen. Veel houding, maat en formaat. Wat de merrie precies nodig had
Afbeelding
Afbeelding

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:31

Leuk topic om te volgen. Wel een echt Bokt topic, iedereen zo zn zegje en duidelijke mening :D

Wij hadden op de shortlist Homerun maar vindt zuslief toch niet zo. Santiano ook, zijn we bij v. Uytert gaan bekijken, maar ze vond hem veel te smal in zn front en boeg, haar merrie is ook aan de iele kant. Bovendien vond ik hem op een recent filmpje ergens op Facebook lang niet zo fijn draven meer als op het filmpje van de pagina van v. Uytert. Traag achterbeen in draf, wat hij eerst niet liet zien.

Toen kwam indd ook Miami in the picture, maar indd ook nog wat twijfels over zn draf, dat is juist een verbeterpunt bij haar merrie.

Noah di Livius vond ik ook super gaaf Iris, maar mn zus ziet liever iets meer postuur, wat meer de klassiekere types.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:36

Jildouu_97 schreef:
Koortje schreef:
:wave: ik sluit hier ook even aan. Met de zoekfunctie kwam toch steeds dit topic boven :D

Ik/we (zus en ik) zijn ons aan het orienteren naar een hengst voor haar Glamourdale merrie (zie ook [EHK] Hengstenkeuze Glamourdale x Welt Hit II x Lector merrie ) en komen o.a. op Vaderland en My blue hors Santiano uit.

Ik ben nu vooral opzoek naar informatie over de nafok van deze 2 hengsten. En natuurlijk eigen ervaringen. Wie oh wie?

Stille meelezer hier, begin van de maand uit mijn glamourdale merrie een my blue horse santiano veulen gekregen, onwijs blij mee !
Mocht je wat willen weten kan je altijd een berichtje sturen !

[ [url=m/opyt3j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vond jij hem niet iel van voor? Hoe is jouw merrie gebouwd?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:36

AM_Horses schreef:
Kathleen. Wat een spanning allemaal. Gelukkig heb je een beetje kunnen bijslapen. Hopelijk zijn de volgende nachten rustig.

Ik heb 2 jaar terug een Taminiau uit mijn Jazz x Juventus merrie gehad.
Vondt het een stoer veulen. Veel houding, maat en formaat. Wat de merrie precies nodig had
[ [url=m/UzY1ST.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kWAvQX.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hij is ook nog lief :+:

Jildouu_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:04

[ [url=m/opyt3j.jpg]Afbeelding[/url] ][/quote]

Vond jij hem niet iel van voor? Hoe is jouw merrie gebouwd?[/quote]

Mijn merrie is qua uiterlijk een hengst, dus dat die iets ieler was vond ik zeker geen bezwaar.
Vond het karakter heel belangrijk en hij leek heel goed bij de merrie te passen !
Veulen is nu dik 2 weekend na die 14 dagen te vroeg geboren was en krijgt nu echt al een beetje body, dus kan zeker niet zeggen dat het in deze combinatie iel is geworden.