Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:44

JeanneV schreef:
het is net alsof de top ruiters een mindere stap niet zo een probleem vinden....

Telt nochtans dubbel van de PSG, dus met een slechte stap kan je snel 1 tot zelfs 2% verliezen... vraag maar eens aan Laurens Van Lieren met Ollright in de tijd...

JeanneV

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:51

Ben ik met je eens!! Maar kijk eens om je heen hoeveel ruiters werken met paarden met matige stap!! Als paard pi en pa voor 9 doet... kom je nog een heel eind... het lijkt wel of top ruiters het steeds minder erg vinden...

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:35

xx_Irisje schreef:
Ik was er enorm weg van en heb er nog achter aan gebeld omdat ik m graag had willen gebruiken. Ook qua bloedvoering had hij heel goed bij mn negro gepast maar ik ben blij dat hij niet beschikbaar was. Want die stap was een probleem geworden, mijn merrie stapt ook niet het allerbeste namelijk.

Welke hengst heb je uiteindelijk besloten? Mijn merrie heeft snel spanning met stap en daardoor twijfel ik een beetje over Miami. Jullie berichten zijn er ook erg duidelijk over, dat is wel fijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:18

JeanneV schreef:
Ben ik met je eens!! Maar kijk eens om je heen hoeveel ruiters werken met paarden met matige stap!! Als paard pi en pa voor 9 doet... kom je nog een heel eind... het lijkt wel of top ruiters het steeds minder erg vinden...

Maar de echte top bereik je er niet mee. In de tijd van Anky en Bonfire lukte dat nog, maar nu echt niet meer! Kijk maar naar Marlies en Go Legend. Zeer getalenteerd paard, maar de stap staat scores van >75% in de weg.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:36

Go legend liep wel op olympische spelen en ek!! Er is maar een kleine groep paarden geschikt voor de echte top... maar die moet je maar net op stal hebben! Emmelie stopt energie in Mauro.. Marieke is weg van Jameson.... arlando zat in het team.... undercover ook.... je kunt beter mindere stap hebben als mindere piaffe

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:02

Wel een ruige bok trouwens, al doet hij achter niet echt heel veel in draf. Stap is inderdaad niet te best en neigt naar lateraal. Niet klokzuiver in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:39

Go legend vond ik heel kort stappen, Jameson zit natuurlijk met zijn spanning..bij deze tja..hij stapt wel heel ruim. Ik zal ook wel meer als ruiter kijken..we zullen zien wat hij in de toekomst gaat doen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:51

Suzanne F. schreef:
Wel een ruige bok trouwens, al doet hij achter niet echt heel veel in draf. Stap is inderdaad niet te best en neigt naar lateraal. Niet klokzuiver in ieder geval.

Dat vind ik ook, weinig buiging in het sprong gewicht..

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:55

Elisa2 schreef:
bij deze tja..hij stapt wel heel ruim. Ik zal ook wel meer als ruiter kijken...

als ruiter hoor je toch helemaal te weten dat je beter een kortere zuivere stap kunt hebben als een grote onzuivere stap?? Een onzuivere stap is sowiezo een laag cijfer... kort kan nog voldoende zijn als paard rij kunstig op orde is. Moet je wel een jury hebben welke weet wat onzuivere stap is.... 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:00

Ik zie hem niet onzuiver stappen hoor...en ja, een grote stap kan moeilijker zijn bij het verzamelen en de keertwendingen e.d maar een hele korte blijft ook een nek punt want die krijg je ook niet ruimer..hoe goed je hem ook rijdt als ruiter.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:23

Elisa2 schreef:
Ik zie hem niet onzuiver stappen hoor..

:wow: :oo :wow: :oo

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:32

Hij stapt absoluut niet in viertakt, dus is onzuiver. :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:12

Quir schreef:
Hij stapt absoluut niet in viertakt, dus is onzuiver. :=

Hij stapt gewoon voor een 7-7,5. En hij is nog jong.

Beter kijken we naar wat een paard wel goed kan. Krijg je een veel mooier beeld van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:39

Ik hou je niet tegen om hem te gebruiken... Maar hij stapt gewoon niet goed (als een merrie op de IBOP zo stapt, krijgt ze nog geen 5).

Genoeg andere hengsten die beter stappen/bewegen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:48

Quir schreef:
Ik hou je niet tegen om hem te gebruiken... Maar hij stapt gewoon niet goed (als een merrie op de IBOP zo stapt, krijgt ze nog geen 5).

Genoeg andere hengsten die beter stappen/bewegen.

Ik denk dat dat nog mee zal vallen.

Anyway, hij is door 2 bezichtigingen heen en geen opmerking gehad over zijn stap, anders was hij niet aangewezen.

We gaan het zien bij zijn eerste veulens.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:05

tjakka123 schreef:
xx_Irisje schreef:
Ik was er enorm weg van en heb er nog achter aan gebeld omdat ik m graag had willen gebruiken. Ook qua bloedvoering had hij heel goed bij mn negro gepast maar ik ben blij dat hij niet beschikbaar was. Want die stap was een probleem geworden, mijn merrie stapt ook niet het allerbeste namelijk.

Welke hengst heb je uiteindelijk besloten? Mijn merrie heeft snel spanning met stap en daardoor twijfel ik een beetje over Miami. Jullie berichten zijn er ook erg duidelijk over, dat is wel fijn.

Ik ben een beetje buiten de box gegaan, heb met Noah di livius gedekt, de jonge Henkie can Adelinde. Ik vond die qua type en beweging aansluiten bij mn merrie, hij stapt goed en ik was er gewoon gek van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:43

Hij stapt net aan, echt net aan nog zuiver. Aan de lange teugel. Maar ik vermoed dat als je hem maar iets oppakt dat hij niet meer zuiver is. Puur deze stap aan een langere teugel krijgt nog een 6,5-7 van mij, maar wel met de opmerking Let op tactzuiverheid. Hij stapt inderdaad ruim en door het lichaam, maar de tact is een aandachtspunt.

Edit: op het asfalt in het begin zie je dat goed. Daar is hij net aan niet zuiver. Daar neigt hij al meer naar lateraal. Die stap gaat eigenlijk al naar een 5,5 toe.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:54

Als mijn paard zo stapt op een huis tuin en keuken wedstrijd dan krijg ik daar maar een mager 6je voor denk ik hoor :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:57

stitchlover schreef:
Als mijn paard zo stapt op een huis tuin en keuken wedstrijd dan krijg ik daar maar een mager 6je voor denk ik hoor :j

Zou kunnen. Dat ligt eraan hoe hij door het lichaam stapt, of hij ruim stapt, of hij mooi rekt over de bovenlijn, of hij ruim vanuit de schouder stapt en hoe de aanleuning is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:23

Interessante discussie over Miami Turfhorst.

Maar ik was eigenlijk heel benieuwd wat jullie van die andere Turfhorst vinden, Mauro Turfhorst? Hij is vandaag bij mij in beeld gekomen. Eerder was hij mij nooit zo opgevallen, maar ik denk er nu wel serieus aan om hem te gaan gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:32

carola schreef:
Interessante discussie over Miami Turfhorst.

Maar ik was eigenlijk heel benieuwd wat jullie van die andere Turfhorst vinden, Mauro Turfhorst? Hij is vandaag bij mij in beeld gekomen. Eerder was hij mij nooit zo opgevallen, maar ik denk er nu wel serieus aan om hem te gaan gebruiken.

Ik vind het een goed paard. Al veel verbeterd sinds het verrichtingsonderzoek. Toen vond ik hem wat strak in het voorbeen, wat weinig uit de schouder en wat wringerig in de aanleuning. Kan ook met de rijerij te maken hebben gehad. Filmpje van Reesink ziet er al veel beter uit, betere techniek en zeker fijnere aanleuning. Mooie hengst, werkbaar zo te zien. Galop houdt hij zich nog beetje strak maar is al beter geworden. Hij stapt trouwens wel echt heel goed.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:43

:wave: ik sluit hier ook even aan. Met de zoekfunctie kwam toch steeds dit topic boven :D

Ik/we (zus en ik) zijn ons aan het orienteren naar een hengst voor haar Glamourdale merrie (zie ook [EHK] Hengstenkeuze Glamourdale x Welt Hit II x Lector merrie ) en komen o.a. op Vaderland en My blue hors Santiano uit.

Ik ben nu vooral opzoek naar informatie over de nafok van deze 2 hengsten. En natuurlijk eigen ervaringen. Wie oh wie?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:01

Elisa2 schreef:
Ik zag laatst een nieuw trainingsfilmpje van hem waarbij hij toch echt goed aan het stappen was.

https://fb.watch/blFESlCpto/

Of zie ik iets over het hoofd?

Vind jij dit een goede stap?Ik iig niet; het zit tegen de telgang aan en ziet er heel houterig uit.

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:35

Ik ben vooral stille meelezer, vind het interessant om jullie mening en kennis te horen over de hengsten.

Zo kwam ik nog een hengst tegen die ik hier nog niet vaak tegen gekomen ben Glock’s Taminiau. Wat vinden jullie van deze hengst?

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:52

Ik ben ook wel nieuwschierig naar de meningen. Ik heb Taminiau gebruikt voor mijn Especial x Krack c merrie maar heb een beetje ‘spijt’. Misschien des te leuker de verassing straks. Ik had m’n merrie destijds net en vond het bij haar heeel moeilijk de inschatting te maken wat ik nu wilde verbeteren. Nu ik ze beter ken had ik denk ik toch wat anders gekozen

Ik vind het opzich een fijne hengst en heb eerder het idee dat het meer de rijderij is die me tegenstaat als de hengst zelf. Dus we wachten gewoon af tot het april is en kijken wat m’n merrie er van bakt Y)(^)