Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannum

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:59

De natuur is de weg kwijt dit jaar.. zoveel vroeg geboortes, komt dit doordat er helemaal geen winter is geweest? Of zie ik het verkeerd, en hoor ik alleen de vroeggeboortes en niet de merries die 2 weken over dragen? :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:45

Sannum schreef:
De natuur is de weg kwijt dit jaar.. zoveel vroeg geboortes, komt dit doordat er helemaal geen winter is geweest? Of zie ik het verkeerd, en hoor ik alleen de vroeggeboortes en niet de merries die 2 weken over dragen? :+

Dat zou fijn zijn want die van mij dragen altijd weken over

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:25

baudyh schreef:
Vraag? Kan je bij een 2e bezichtigings hengst ( kwpn keuring) die er uit ging met een bemerking, er achter komen wat de bemerking is?

Gewoon uit nieuwsgierigheid omdat deze hengst nu GGK is bij de NRPS.

Om welke hengst gaat het? bij de 2e bezichting hebben ze wel altijd een toelichting waarom de hengst niet verder mag. Soms onthoudt ik het als ik het gezien/ gehoord heb. :+

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:05

Sannum schreef:

Bij dezen dan.....
Die van mij draagt al 3 weken over :+

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:31

Vind je het gek, met dit weer. Ik zou ook lekker warm blijven zitten ^)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:26

Het valt me wel op dat er veel merrieveulens geboren worden. Maar dat is vast toeval.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:50

Hier onze drachtig merrie (uitgerekend 24/3) ook zeiknat op stal aangetroffen deze ochtend. Ik vind zulke dingen niet grappig zo op het einde :Y)

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:25

Die van mij zit vandaag op de 322 maar nog geen uier ontwikkeling niks. Banden worden wel slap, maar geloof er niet meer in dat ze te vroeg komt.

@Kathleen super fijn iedere dag is er een, ben blij dat het de goede kant uit lijkt te gaan

@Baudyh Kom maar door met een merrie :+ ik zit op een merrietje te vlassen.

@Umeo hoe bedoel je zeiknat op stal? Van de angst van de storm/ kapot gewaaid dak of nog vervelendere dingen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:17

@ kimdime. Jij een merrie ik een hengst. Prima ik teken er voor

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:50

Kriel schreef:
Sannum schreef:

Bij dezen dan.....
Die van mij draagt al 3 weken over :+

Oh! :+

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:43

KimDime schreef:
Die van mij zit vandaag op de 322 maar nog geen uier ontwikkeling niks. Banden worden wel slap, maar geloof er niet meer in dat ze te vroeg komt.

@Kathleen super fijn iedere dag is er een, ben blij dat het de goede kant uit lijkt te gaan

@Baudyh Kom maar door met een merrie :+ ik zit op een merrietje te vlassen.

@Umeo hoe bedoel je zeiknat op stal? Van de angst van de storm/ kapot gewaaid dak of nog vervelendere dingen?

Oei dat was een 'plat Belgische uitdrukking'. :+
Ze was helemaal bezweet. Geen idee hoe het komt...

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:57

Top Kathleen! Fingers crossed!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:16

Ik hoop dat het veulen nog even blijft zitten Kathleen.

Gaat iemand Lennox us gebruiken dit jaar. En waarom kies je voor deze hengst. Ik kan maar weinig vinden over hem. Weegen jullie meer over zijn karakter

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:30

Xritt schreef:

Gaat iemand Lennox us gebruiken dit jaar. En waarom kies je voor deze hengst. Ik kan maar weinig vinden over hem. Weegen jullie meer over zijn karakter

Wij hebben een lennox jaarling, gekocht vorig jaar. Lijkt heel goed! En karakter van lennox is denk ik meer dan prima, met zo’n jonge Amazone het zo goed gedaan in de hengstencompetitie!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:50

Sannum schreef:
Xritt schreef:

Wij hebben een lennox jaarling, gekocht vorig jaar. Lijkt heel goed! En karakter van lennox is denk ik meer dan prima, met zo’n jonge Amazone het zo goed gedaan in de hengstencompetitie!

Daar baseer ik nu ook mijn mening over zijn karakter op. Een jonge meid rijdt er heel fijn mee weg.
Wat leuk dat je een jaarling hebt gekocht!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:34

baudyh: Geen idee eigenlijk. Vind het altijd bijzonder wanneer een hengst bij het KWPN niet toegelaten wordt vanwege een bemerking op het fundament o.i.d. en vervolgens wel binnenkomt bij andere stamboeken. Hebben die dan de lat lager? Of vinden ze positieve aspecten van de hengst meer meewegen om hem toch een kans te geven? 

koend: Of je je daar zorgen over moet maken ligt helemaal aan de merrie. Ik zou het bij de vos niet bijzonder vinden, die begint altijd vroeg en gaat vervolgens met een koeien uier gerust 3 weken overtijd. Maar bij Deja gingen de alarmbellen rinkelen omdat zij normaal niet zo vroeg begint en al een keer eerder een vroeggeboorte heeft gehad. Ik zou het goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwd overleggen met een DA.

Umeo: Dat is schrikken inderdaad. Zulke grapjes zijn niet leuk zo laat in de dracht.

Xritt: Ik ga hem dit jaar niet gebruiken, maar wel in de gaten houden. Ik vind dat hij zich heel goed ontwikkeld.

Gister had Deja weer wat nieuws. Been was weer wat dikker toen ik controleerde met afvoeren en haar temperatuur was 37.5, terwijl ze normaal tussen de 37.0 en 37.3 zit. De volgende morgen 37.8 en het uier was behoorlijk vol met wat zucht naar de buik, maar bovendien ongelijk. Toen ik rond 10 uur nog eens checkte, had ze bloed aan een speen. Een paar druppels, maar ik was er wel bezorgd over. Wéér DA laten komen (hij wordt onderhand gestoord van me denk ik), gespoten en bloed laten trekken. Het bloedbeeld was gelukkig goed, beter dan vorige week. Vanochtend was het gelukkig weer kalm, been weer slank en uier aanzienlijk minder vol, temperatuur weer op 37.2. Een voordeel aan al deze stress, ik pas straks weer in een maatje 36 :+

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:53

Het wordt hier ook spannend.
Mijn Valeron merrie dragend van Il Divo is vandaag 326 dagen. 0.0 uier, waren eigenlijk ook nog niet van plan de birth alarm om te doen. Totdat we zagen dat die kling toch opeens wel flink veranderd was….
Merrie haar eerste veulen dus geen idee hoe ze normaal toont.

Dus nu toch voor de zekerheid maar de birthalarm om. Ik hoop dat de kleine nog even warm blijft zitten voor de finishing touch, vind het weer nog niet zo lekker voor een kleintje :+ :Y)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:07

Al die pech verhalen met veulen kan ik ook wel mee over praten.
Nu was afgelopen weekend mijn drachtige merrie 6 maanden drachtig.
En koliek gelukkig na 2 spuiten van de dierenarts ging het beter, hele nacht in de gaten gehouden.
Nu hopen dat ze gewoon weer helemaal opknapt ze is nog niet fit.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:26

Ik lees al een tijdje in stilte mee maar heb toch even een vraag hier.
Zijn er fokkers die Miami turfhorst gebruikt hebben voor hun merrie?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:50

Een hengst die van de radar verdwenen is, alleen AES gekeurd is en geen goeie stap heeft...

Ik was er zeer van gecharmeerd in het begin maar dat is nu toch wel gedraaid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:15

Ik zag laatst een nieuw trainingsfilmpje van hem waarbij hij toch echt goed aan het stappen was.

https://fb.watch/blFESlCpto/

Of zie ik iets over het hoofd?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:38

Ik was er enorm weg van en heb er nog achter aan gebeld omdat ik m graag had willen gebruiken. Ook qua bloedvoering had hij heel goed bij mn negro gepast maar ik ben blij dat hij niet beschikbaar was. Want die stap was een probleem geworden, mijn merrie stapt ook niet het allerbeste namelijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:44

Elisa2 schreef:
Ik zag laatst een nieuw trainingsfilmpje van hem waarbij hij toch echt goed aan het stappen was.

Hij gaat flink richting lateraal al dan niet helemaal, vind hem echt niet goed stappen, ook niet op deze video. :=

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:13

Elisa2 schreef:

Is een oud filmpje!! Stapt bijna overal lateraal!! :+ :+ jammer want het is een opvallende hengst... Total Hope stapte trouwens net zo catostrofaal slecht op de WK... loopt nu toch goed GP... het is net alsof de top ruiters een mindere stap niet zo een probleem vinden....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:43

Elisa2 schreef:

Toch duidelijk een slechte stap??
Achterbeen duwt voorbeen nooit weg...