Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:53

Wat een verhalen allemaal. Vervelend dat jullie seizoen zo begint en de nodige stress oplevert. Ik denk dat ik ook slecht zou slapen en erover zou dromen.

Voor mij is het interessant om te lezen. Alle problemen die zich voor kunnen doen, staan nog ver van mij af. Ik heb mij wel ingelezen, maar het besef is er nog niet.
Mijn merrie is wel echt een pechvogel. Nooit heeft ze iets ernstigs, ze let niet zo goed op zichzelf. Dit maakt het wel wat spannend voor mij. Zoals Immii-clar zegt, dit topic is zo leerzaam. Ik ben blij dat er een fijne sfeer hangt.

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:57

ik heb dan gelukkig geen ellende bij de geboorte gehad, (op 1 dummy na, wat snel opgelost was) maar wel al een die als veulen aan navel geopereerd is, een aan een gebroken kies na klap moeder, gebroken hoefbeen en een gewrichtsontsteking. Met opfok nog veel meer problemen, ongeluk, vol met OCD, atactisch, Cyste op straalbeen. allemaal uit verschillende stammetjes.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:03

Zo zie je maar weer hoe kwetsbaar alles is en niets een vanzelfsprekendheid.

Al kan het ook heel goed uitpakken, mn eerst gefokte veulentje liep van de zomer op 7 jarige leeftijd lichte tour.
Nu is ze drachtig en mag ze veulenen bij Carola, dankzij dit topic, gelukkig want ik vind het allemaal spannend zat!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:05

Wat een verdrietige verhalen!

Carola sterkte met het verlies.

Wij hebben tot op heden veel geluk gehad en ik hoop dat dat zo blijft, maar ik realiseer me wel dat het ook tegen kan zitten. Hebben 1 keer een aangekocht veulen gehad dat na een jaar dikke gewrichten kreeg en toen vol met OCD bleek te zitten. Onwijs balen, want het dier had wel veel kwaliteit. Verder uit eigen fokkerij gelukkig geen nare dingen meegemaakt.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:16

Tot nu toe gelukkig hier weinig problemen gehad. 1 keer een veulen wat niet kon staan.
Maar toch is het altijd weer spannend.
Ik verwacht dit jaar een veulen uit mijn merrie waar ik altijd op aan het rijden ben.
Dat vindt ik wel extra spannend voor haar is het ook het eerste veulen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:55

Wat een verhalen hier allemaal he? Zoals bij Iris is het heel goed uitgepakt, maar ook veel horror-verhalen van iedereen hier.
Misschien moeten we maar met z'n allen die paarden verkopen en kippen gaan houden? Haha, stuk makkelijker!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:59

Carola ja je zou toch helemaal niet meer durven te fokken als je dit allemaal leest.

Wij hebben ook geluk met een ggk hengst bij het KWPN die inmiddels Prix st George loopt en meerdere Z geklasseerde paarden.

Hopelijk hebben we volgend jaar 1 of 2 (ben er nog niet helemaal over uit) gezonde veulens in de wei lopen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:22

Minder leuke verhalen zijn dat -O-
In december één veulen te vroeg gekomen. En in april één verloren aan Placentitis, kunnen rekken tot 313 dagen maar helaas heeft maar maar minuten geleefd. Was overigens een zwart hengstje van mijn eigen hengst. Wilde echt graag een hengst. Een week later overlijd mijn hengst waar ik zzzwaar mee was. Dusja, ik wil nu een goed jaar :Y)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:58

Dankjewel allemaal voor de support allemaal. Super lief.

Vandaag de DA weer laten komen, want Deja had een heel klein beetje uitvloeiing (lees, een paar miniscule druppels opgedroogte, donkere afscheiding als je met de loep keek). Ze is gescand, en alles zag er gelukkig goed uit. Veulen ligt goed en ging weer als een skippybal in het rond op het scherm. Bloed afgenomen, en geen ontstekingen terug te vinden. Deja’s uier is ook minder vol, dus het lijkt erop dat de medicatie aanslaat. *heel hard afkloppen* De DA is in ieder geval positief.

288 dagen. Weer een dag langer binnen. Misschien lig ik vannacht niet uren op de camera te turen. :O

Willemiens: Ik denk inderdaad dat het domme pech is. Wel fijn dat alle moeite en geld uiteindelijk wel geresulteerd heeft in een goede afloop bij het veulen.

Nicky1963: Och, da’s ook een lading pech, zeg :(:) . Heb je een gezonden, en dan gaat het in de opfok mis. En je hebt gelijk, het is gewoon pech.

Donnatella: Onze merries lopen gelijk. Fijn dat bij jou alles rustig is. Wat sneu dat je eerste fokproduct zo’n zorgenkindje was.

Elisa2: Dat zijn ook mindere verhalen. Ik heb er 2 jaar terug eentje met steltvoeten gehad, maar die hebben we op tijd laten opereren en staat nu prachtig op z’n voeten. Hij is laatst ook gescand op de pezen en het was super geheeld. Naar verwachting kan dit paard zonder problemen de sport in. Hij komt in mei naar huis, dus ik ben benieuwd. Hij is super veel in de hand geweest en het is echt een schat van een paard.

xmarliez: ach, we willen je niet bang maken, he :(:) ? Je merrie is al veilig, dus dat vergroot de kans op een soepele geboorte al aanzienlijk!

carola: Ik snap heel goed dat je baalt. Hoeveel heb je er nog drachtig staan? M’n schoonvader riep gister ook al; kun je geen cavia’s gaan fokken? :')

immii_clarr: Eens. Ik vind dit ook een onwijs fijn topic. Zit toch een hoop kennis hier en veel mensen die klaar staan met advies en suggesties. +:)+

fokfanaat: Ook echt domme pech, dat kun je wel met zekerheid zeggen als de veulens uit verschillende lijnen komt, zulke ongelukken. Dan gaat het met de geboorte goed, en dan heb je zulke dingen. :(

xx_Irisje: Dat is een resultaat om trots op te zijn! En wat fijn dat de merrie bij Carola kan bevallen. Dat moet een hoop rust geven!

SophievdV: Wat zonde van de jaarling. Dat is altijd het nadeel wanneer je nog niet kan röntgenen. Wel een heel mooi resultaat, een goed gekeurde hengst uit eigen fokkerij die het goed doet in de sport!

paardje2013: Dat is extra bijzonder inderdaad, en de eerste van een paard is altijd extra spannend.

AM_Horses: Man, vorig jaar was jij echt aan de beurt. Dit jaar wordt beter, dat kan bijna niet anders.

Ik ga m'n nieuwe Jazz'je nog even longeren nu dat de wind wat is gaan liggen. Kan ik bedenken wat ik daar op ga zetten over een paar maandjes.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:28

Kathleen laten we hopen dat het mee gaat vallen.. Ik duim voor je!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 08:19

Ik duim dat het goede nieuws zich doorzet Kathleen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:56

Ik keek een tijdje terug ff naar mijn dekkingen in mijn kwpn. Miste er een. Dus hengstenhouder gebeld die ging het regelen. Kreeg een mail dat ze het netjes doorgegevene hadden. Nog ff paar weken gewacht . Kijk ik vandaag . Ze stond er nog niet bij maar ook niet meer bij mijn paarden. Kwpn heeft mijn merrie gejat. Ha ha
Blijkt dat ze haar gewoon met dekking bij de vorige eigenaar te hebben gezet.
Ze hebben haar gelukkig met dekking weer terug gegeven. Oeps. Ha ha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:33

Foutje bedankt haha, maar goed dat je er goed boven op zat.

Dat klinkt positief Kathleen, hopelijk blijft het zo! In ieder geval geluk gehad met het dier met de steltvoeten, ik denk misschien dat op tijd er bij zijn in combinatie met een dosis geluk ook wel belangrijk is bij dit soort dingen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:43

Dankjewel allemaal!

baudyh: Ik heb toevallig gisteren het eigendomspapier terug gekregen van het KWPN van m'n nieuwe merrie. Nog steeds zo blij met haar! Ben heel benieuwd wat ze ons gaat brengen. Bij mij staat op Mijn KWPN een fokproduct er dubbel in. Al een paar keer contact over gehad, maar hij staat er nog steeds twee keer in. Ik vind het prima.

Elisa2: Wij hebben vrij snel geopereerd, nog ruim voor hij afgespeend is. Hij heeft gewoon thuis gerevalideerd, samen met z'n moeder, zo kon ik het ook het beste managen. Alles was ook zonder complicaties gegaan. Je ziet er nu eigenlijk niets meer van, geen witte haren of littekenweefsel, en hij loopt er ook super mee. Ieder nadeel heeft z'n voordeel, want naast dat het zijn stand heel veel verbeterd heeft, heb ik er een super mak veulen aan over gehouden. Hij stond als een volwaardig sportpaard op de poetsplaats tussen de touwtjes met z'n voorbenen in de koelers :D . Ik heb hem een tijd in het verband gehad, dus bandageren vind hij ook prima. Er is heel veel mee over de weg mee gewandeld, veel op de trailer meegeweest. Ze zijn in de opfok erg blij met hem, want ze nemen gewoon hem mee als ze moeten verweiden en de rest volgt vanzelf.

Deja heeft overigens weer een iets slanker uier dan gister. Ik heb zelf ook iets beter kunnen slapen gelukkig.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:53

Goedemorgen allemaal. 290 dagen vandaag. Weer eentje erbij.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:01

Proficiat!
Amaai zo vroeg!
Gaat het goed met merrie en veulen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:04

Dat klinkt inderdaad super Kathleen, lekker vroeg mak en een goede basis zo voor de toekomst. Scheelt weer een stukje opleiding straks. :-D

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:35

koend schreef:
Proficiat!
Amaai zo vroeg!

Het is gelukkig nog niet geboren hoor. Ik bedoelde weer een dag langer binnen. :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:21

Vraag? Kan je bij een 2e bezichtigings hengst ( kwpn keuring) die er uit ging met een bemerking, er achter komen wat de bemerking is?

Gewoon uit nieuwsgierigheid omdat deze hengst nu GGK is bij de NRPS.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:29

Meestal wordt er tijdens de bezichtiging toch wel vermeld waarom de hengst niet genomen wordt?! Je kan vast wel de keuring terug kijken en commentaar luisteren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:31

Dat is wel zo in de tweede bez. Echter niet als hij uit het verr.onderzoek moet. Dan wordt niet vermeld wat de reden is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:07

supertammy schreef:
Meestal wordt er tijdens de bezichtiging toch wel vermeld waarom de hengst niet genomen wordt?! Je kan vast wel de keuring terug kijken en commentaar luisteren.

Née je kan het optreden zien maar niet de beoordeling. Het viel mij toen op dat ze zeiden dat hij een bemerking had. Maar wegens privacy zal dat wel niet naar buiten komen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:18

Zal niet echt een 'bemerking' zijn in de zin van een hazehak oid, want dan was hij er in de eerste bezichtiging al uitgegaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:05

Duimen dat het nu gewoon blijft zitten Kathleen!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:40

Kathleen_vW schreef:
koend schreef:
Proficiat!
Amaai zo vroeg!

Het is gelukkig nog niet geboren hoor. Ik bedoelde weer een dag langer binnen. :D

Oef.
Ik dacht al: "Als dat maar goed komt!”

Mijn merrie is nog maar aan 9 maanden en begint ook een beetje uier te maken. Is dat onrustwekkend of normaal?