Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:50

Herkenbaar hoor Carola. Helaas ook meegemaakt. Maar we hebben over de jaren heen meer dan 100 veulens gefokt en dat het mis gaat zijn er maar een paar. Meestal gaat het gelukkig goed.
Hier de eerste ook onder de camera , ook over 2 weken aan de datum

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:32

Oh zo jammer en triest, sterkte Carola !

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:19

carola: :knuffel: Sterkte. Zo onwijs zonde. Ze heeft alle kansen gehad bij jou met jou kennis en kunde, dus daar heeft het zeker niet aan gelegen.

Hier gaat het ook niet zoals ik wil. Uier loopt gestaag vol, terwijl we pas op dag 287 zitten. Merrie is opgevoeld en de arts heeft geen abnormaliteiten gezien of gevoeld, veulen was ook enorm levendig en hartje klopt super. Omdat ze wat last leek te hebben van haar been staat ze nu ook op de metacam, daarnaast krijgt ze regumate en kubarmix sinds maandag. Er is toch wat aan de hand in het lijf. De medicatie lijkt nog weinig te doen, want het uier is vol, schijven erop, en na wat beweging in de paddock wordt het sinds vandaag ook niet minder. Camera staat op de stal inmiddels, dat heeft vriendlief gisteravond laat nog gedaan. Birthalarm gaat om, en met tegenzin heb ik alles klaar liggen voor een vroege geboorte.

Ik heb er totaal geen fijn gevoel bij, helaas. Het ziet er niet naar uit dat het veulen de 320 dagen gaat volmaken. Nadat ik 3 jaar terug een veulen verloor, had ik tegen mezelf gezegd dat ik nooit meer maar één veulen per jaar fok, want dan is die wei zo leeg als het mis gaat. Nu loopt het zo dat toch alleen Deja drachtig is, en dan gaat het nu mogelijk weer mis. Ik kan m’n gedachten maar moeilijk verzetten. Wat zo kl*te is, is dat ik er vroeg bij ben, alles doe wat kan, maar dat ik niet meer doen en ik moet afwachten. Het voelt behoorlijk machteloos.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:55

Oh bah Kathleen. Kom op veulentje netjes blijven zitten, kijkmaar naar het weer, beter lekker warm binnen blijven zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:46

Ik duim Kathleen. Hopelijk gaat alles goed.
Hier geen dode veulens gehad maar wel wat troubles met de hengstveulens. Deze waren allemaal zo groot en kwamen niet in de benen. Echt problemen gehad om ze overeind te krijgen zodat ze konden drinken. De merrietjes stonden allemaal snel en was niks mee. Maar de hengsten was steeds moeilijk. Misschien toeval, misschien ook niet. Geen idee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:21

Heb bij de buren meegemaakt dat ze een drachrige merrie op stal hadden en een jong sportpaard voor training hadden weggebracht. Veulen was misvormd en overleed na geboorte, merrie was er letterlijk en figuurlijk kapot van en overleed enkele dagen later. En op dat moment verongelukt ook het jonge paard in training. Dan is de glans van paarden houden en fokken er wel even af...

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:28

Ik hoor ook regelmatig fokkers die er nog nooit eentje dood hebben gehad, of pas 1 in een hele lange tijd. Dit zou pas m'n zesde veulen zijn en dus al de 3e met problemen. Dan slaat de twijfel toch toe. Doe ik iets niet goed? Ligt het aan de paarden? Of heb ik gewoon domme pech?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:36

Ik ken er alles van. Ik heb tot nu toe 5 veulens gefokt waarvan er 2 zijn overleden en er eentje met heel veel moeite (En geld) is doorgeraakt. Mijn eerste merrie moet eind maart. Ik heb nu al stress :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:43

Jeetje wat een pech jullie. :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:53

Sneu zulke verhalen. Het paardengeluk is bij mij ook nooit echt aan mijn zijde geweest. Heb best wat ellende meegemaakt. Dat is iets wat ik dus totaal niet mis nu ik geen paarden meer heb.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:20

Wat een hoop pech verhalen met fokken. |(

Gelukkig zelf nog geen echte problemen gehad, dit jaar wel wat pech met de veulens gehad.

Doe nu de opleiding KI, maar van mede deelnemers echt horror verhalen gehoord, vooral door het grote te kort aan dierenartsen hier in Zweden. Voor mij ook een van de reden geweest om de opleiding te gaan doen (naast het zelf kunnen insemineren en sperma vangen dan), zodat ik een groot deel zelf kan en mag doen bij problemen tijdens de dracht/bevalling/pasgeboren veulens. Hoop het alleen niet nodig te hebben. :=

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:35

Suzanne F. schreef:
Sneu zulke verhalen. Het paardengeluk is bij mij ook nooit echt aan mijn zijde geweest. Heb best wat ellende meegemaakt. Dat is iets wat ik dus totaal niet mis nu ik geen paarden meer heb.

Ik kan het goed begrijpen, maar toch kan ik het me niet voorstellen zonder.

Net m'n veulenkitje maar klaar gemaakt en alles al klaar gezet. Heb het nog nooit met zoveel tegenzin gedaan. :(

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:05

Wat heftig om te lezen allemaal...sterkte :(:) Je doet wat je kan en dan is het soms zo cru.

Moet er wel even van slikken...nu ik een heel mooie goede merrie heb kriebelt het de laatst tijd ontzettend om voor het eerst een veulen te fokken. Maar als ik denk aan wat er allemaal mis kan gaan wil ik dat risico misschien helemaal niet nemen...

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:10

Wat verschrikkelijk Carola en heel veel sterkte Kathleen.

Mijn eerste merrie zit gezond op 318 dagen nu en ik heb al stress als ze een keer languit ligt. Kan me niet voorstellen hoe jij je nu voelt Kathleen. Ga heel hard voor je duimen dat veulie nog even maandje warm bij mama blijft

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:18

Ik hoop het ook, maar dit is haar uier vandaag, dus zeg het maar...

Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:18

Kathleen_vW schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik kan het goed begrijpen, maar toch kan ik het me niet voorstellen zonder.

Net m'n veulenkitje maar klaar gemaakt en alles al klaar gezet. Heb het nog nooit met zoveel tegenzin gedaan. :(

Wat naar, heel veel sterkte! En ik probeer toch mee te hopen op een goede afloop.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:21

Carola wat een vreselijk nieuws heel veel sterkte.

Kathleen, ik duim dat de baby voorlopig blijft plakken, maar jeetje wat een uier al :=

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:44

Sterkte Carola, erg sneu. Hopelijk heeft de merrie niet te veel verdriet.

Ik heb afgelopen jaar mijn eerste veulen gefokt, merrie had placentitus verschijnselen en is op de regumate gezet vanaf dat moment voelde ik al dat het geen 'gezond' veulen zou worden en uiteindelijk kwam het 1 week te vroeg. Er was inderdaad van alles mis, 2 steltvoeten, slecht in de vacht, vocht in de longen en melk liep terug uit de neus. 8 weken in de kliniek gestaan en daarna ook thuis veel lopen klooien maar is uiteindelijk met veel zorgen (en geld) goed gekomen. Merrie opnieuw gedekt maar niet blijven zitten.
Heb inmiddels een 2de merrie er bij en bedoeling is om beide te dekken maar toch na deze ervaring twijfel ik.
De 'roze wolk' was bij de eerste totaal niet aanwezig, fokken is gokken maar dit was toch wel echt drama..
Stel mezelf ook vaak de vraag, heb ik iets verkeerd gedaan? of domme pech inderdaad?

Succes Kathleen, ik hoop dat het gezond op zn voetjes zal staan!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:08

Pech is ons ook overkomen: 1e veulen redbag, hetzelfde jaar, van onze andere merrie, kon het veulen niet staan, jaar later gezond veulen dat op 1-jarige leeftijd atactisch werd en ingeslapen is, jaar daarop (2021) een verkeerde ligging van het veulen zodat hij er niet zelf uit kon...
Vrienden van ons hebben vorig jaar een drachtige fokmerrie gekocht en zij heeft haar veulen verworpen.
Het overkomt iedereen en het is gewoon domme pech...

Kathleen, ik duim voor jou en je merrie!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:43

Kathleen Poe dat is echt al veel uier. Scheelt niet veel met onze merrie maar die is 321 dagen.
Ik ga zeker duimen .

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 07:26

Ik volg hier zo ook af en toe omdat mijn merrie drachtig is van haar eerste veulen en het fijn is om verhalen en ervaringen te horen uit eerste hand, maar deze ervaringen - die er natuurlijk ook bij horen - doen je wel weer met je voeten op de grond terechtkomen.

Zo jammer van je veulen Carola. Veel sterkte.

Hopelijk blijft jouw veulentje nog even zitten Kathleen...

Mijn merrie zit nu ook op 288 dagen. Gelukkig nog geen uier en voelt zich tiptop, maar deze ervaringen doen mij weer denken aan ons eerste veulen bijna 10 jaar geleden. Dat is een week of twee te vroeg geboren (dummy) en heeft heel veel geld en tijd gekost om hem goed te krijgen. Uiteindelijk aan 2,5 jaar moeten verkopen omdat hij maar 1.50m groot was en dus veel te klein voor mij. Bleek daarna dat hij ook helemaal niet goed was in de gewrichten en de nieuwe eigenaar heeft hem moeten laten inslapen.
Je kan dus begrijpen dat we 10 jaar hebben gewacht om de gok nog eens te wagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:52

Fokken klinkt altijd leuk en romantisch maar de werkelijkheid kan inderdaad heel anders zijn..en een portie geluk is heel belangrijk.
Ik heb ook genoeg ellende gezien om te weten dat het niet allemaal zo rooskleurig is en een garantie op een gezonde opvolger oid. Van merries met continu koliek tijdens de dracht, veulens die te hard groeien en steltvoeten krijgen of te strakke pezen (en daardoor nooit rijpaard worden) , geboortes waarbij de merrie (bijna) het leven laat etc.

Gelukkig gaat het ook vaak genoeg goed, ik ga voor je duimen Kathleen dat het veulen niet zo vroeg komt!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:20

Ik kom hier ook even binnen vallen, lees al een hele tijd mee en vind het super interessant allemaal. Nu een onderwerp wat mij toch wel raakt aangezien ik voor het eerst een drachtige merrie heb die nu op 321 dagen zit en alles wat jullie hier benoemen is waar ik vrijwel iedere nacht over droom ;( ik ben zo bang dat er dingen verkeerd gaan en ondanks dat iedereen zegt ‘stel je niet aan, het gaat zo vaak goed!’ Is het echt geen vanzelfsprekendheid. Maar goed, druk maken terwijl er nog geen gekke dingen aan de hand zijn is ook niet goed natuurlijk.

Ik ben wel blij met jullie verhalen want het maakt het allemaal toch weer erg realistisch dat het dus ook echt (goed) fout kan gaan en des te grote het wonder is als merrie en veulen het goed maken.

Wat vragen die de afgelopen dagen door mijn hoofd spoken, hopelijk kan iemand mij een antwoord geven. Als het veulen overleden is in de buik verwerpt de merrie het veulen dan al vrij snel of maakt ze gewoon nog een paar weken vol? En mijn merrie is sinds een week begonnen met ‘graven’ in de stal. Ze zet hem soms helemaal op zn kop en dan is de hele vloer leeg en liggen er bergen tegen de wand. Heeft dit de maken met het drachtig zijn?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:25

Ja, gelukkig gaat het ook 9 van de 10 keer volgens het boekje en dan is fokken één groot feest!
Maar goed, ik baal wel dat ik mijn seizoen op deze manier begonnen ben.
De merrie is er vrij rustig onder en haar uier is al voor de helft weer weg, en er staat ook geen spanning meer op gelukkig. Dat is toch wel fijn, want op een uierontsteking zit je natuurlijk ook niet op te wachten. We doen eerst even een paar weken niks met haar, en dan gaan we maar eens proberen om embryo's te spoelen uit haar.
Ik ga haar vandaag al wel wisselen van stal. De volgende mag dan onder de camera komen (8 maart uitgerekend v McLaren), en zij krijgt dan lekker een stal met een uitloopje er aan vast.

Kathleen; spannend. Hopelijk stagneert het een beetje en blijft het veulen nog mooi een poosje zitten. De ontwikkeling van een uier is soms ook raar hoor, dan gaat het opeens even heel hard, en daarna blijft het weer een poosje rustig.

xMarlies: als het veulen is overleden in de buik, dan blijft het geen weken zitten meestal hoor. En dat graven in de stal kan ook wel een teken zijn van de eerste 'voorweeen'.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:26

Carola wat verdrietig dat het zo is afgelopen, inderdaad geen fijne start van je seizoen. Fijn dat de merrie er rustig onder is.

Kathleen, ik ga voor je duimen dat het gewoon nog even een paar weken blijft zitten.

Het blijft inderdaad een wonder als alles weer goed is gegaan. Hier dit jaar en waarschijnlijk volgend jaar ook even geen veulen, merrie moet eerst naar de keuring. Dus hoop op veel leuke en gezonde veulenspam hier om van te genieten!

Wilde hier toch nog even zeggen wat een fijn topic ik dit vind, een fijne sfeer, en waar veel kennis bij elkaar zit waar je toch wel het een en ander uit kan halen om van te leren.