Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 10:37

Mooney hij is wel mooi in model voor een jaarling!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:56

Ohneeee die aftekening! Ik zou het niet gezien hebben maar nu kan ik niet meer niet-zien _O-

Hij is wel prachtig zeg!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:35

Ik had het zelf eerst ook niet gezien, maar mijn vriend zag het wel gelijk bij de eerste bezichtiging :') dus die had het toch even vertelt voor ik over ging op de koop. Het is wel heel grappig stiekem, maar je blijft het zien ja :+ .
En dankjewel <3 ! Foto is ook wel erg voordelig hoor, als hij zich een beetje oppoft voor de dames zie je het overbouwde niet zo. Maar hij is vrij compleet inderdaad voor z'n leeftijd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:58

Oke nu kan ik het ook niet meer niet zien :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:11

_O- Inderdaad Mirjam.. heb hetzelfde _O-
Maar hij is wel mooi! Wie weet als hij straks volwassen is dat het dan anders eruitziet :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:59

mirjamalvaro schreef:

Idem :')

Vraagje, welke eiwitbron wordt goed gegeten door kieskeurige eters? Cielo blijft mager, is natuurlijk ook langdurig verkouden geweest.

Ondanks onbeperkt hooi en 2x brok per dag komt er niets bij.
Nóg meer brok per keer krijgt hij niet op, hij laat nu al wat staan ookal wacht ik een uur.

Ik zou dus een halve schep brok minder willen geven maar aanvullen met iets eiwitrijk.
En misschien toch maar een dekentje overwegen aangezien ze 24/7 buiten staan.

Hij krijgt nu juniormix van aveve, daarvoor kreeg hij veulenbrok van havens gemengd met startmix van aveve.

Olie onder voer is geen succes
Slobber moest hij ook al niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:06

Voor het aanzetten zou ik seniores priores, bietenpulp of merriebrok aanraden. Maar even kijken wat hij zou lusten. En weet je zeker dat er niet bijvoorbeeld spoelwormen in zitten? Dan blijven ze ook mager.

Moeder en dochter vanmiddag <3
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:23

Mooie foto Muronia.

Ik had ze vanmiddag een stuk zeil gegeven. Eerst vonden ze het heel spannend maar uiteindelijk toch kijken. Op een gegeven moment pakt de ene het zeil vast en schrikt daarvan maar houdt vastness dat zeil komt met hem mee.. ik lag helemaal in een deuk! Vervolgens laat hij toch los en rent verder maar ze komen toch terug en even later is het niet meer eng en staan ze erop te stampen en hebben ze het in hun mond.. het is echt jut en jul die 2 :-)

Art kun je niet 3x per dag brok geven? Doe ik ook.. dan is de hoeveelheid minder. En ik sluit mij aan bij het advies van Muronia.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:24

Art_Ificious schreef:
mirjamalvaro schreef:

Idem :')

Vraagje, welke eiwitbron wordt goed gegeten door kieskeurige eters? Cielo blijft mager, is natuurlijk ook langdurig verkouden geweest.

Ondanks onbeperkt hooi en 2x brok per dag komt er niets bij.
Nóg meer brok per keer krijgt hij niet op, hij laat nu al wat staan ookal wacht ik een uur.

Ik zou dus een halve schep brok minder willen geven maar aanvullen met iets eiwitrijk.
En misschien toch maar een dekentje overwegen aangezien ze 24/7 buiten staan.

Hij krijgt nu juniormix van aveve, daarvoor kreeg hij veulenbrok van havens gemengd met startmix van aveve.

Olie onder voer is geen succes
Slobber moest hij ook al niet.

Soja!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:19

Zeer recent 2x ontwormd met 2 soorten ontworming. Hij had toen een bol buikje, dat is weg nu (er zijn echter niet veel wormen afgekomen, bij m'n 4 jarige wel).

3x voeren gaat niet ivm mijn werk helaas.

nuja wat hij niet lust voer ik op aan mijn 4 jarige. Die eet zowat alles :')
Bietenpulp is toch eerder maagvulling? Althans daar kreeg ik mijn oude destijds niet dikker mee.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:11

Eten voor senioren zit meer eiwit in dus je zou seniores priores kunnen doen of merriebrok. Maar er zullen vast nog wel meer alternatieven zijn.

Heb je al een zandkuur gedaan? Want daar kunnen ze ook een bol buikje van hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:03

Zandkuur is nog een optie om te doen. Als ik de psyllium erin krijg :') in de zandkuurbrokjes geloof ik niet zo, zeker niet met hun aanbevolen dosis, lijkt me te weinig namelijk.

Echt een bolle buik heeft hij wel nie meer.
Na werk een schep voer gegeven (meulsi dus max 700gr vermoed ik), doet hij 40 min over om te eten. M'n 4 jarige wordt ook helemaal gek dat hij het niet mag afpakken, hij heeft zijn voer op 15min op en krijgt 2 scheppen.

De aveve is dichtstbijzijnde winkel voor mij.

De start mix zit dit in:
Ruw Eiwit: 15 %
Ruw Vet: 7 %
Ruw Celstof: 8 %
Suikers + zetmeel: 32 % (vind ik erg hoog)
VEP 890

De meusli die ik nu geef: (grow mix)
Ruw Eiwit: 15 %
Ruw Vet: 6 %
Ruw Celstof: 9 %
Suikers + zetmeel: 32 % (ook zo hoog)
VEP 840

Balance mix heeft qua suikers en zetmeel mijn voorkeur (die krijgt mijn 4 jarige)
En bevat evenveel eiwitten, 15%.

De seniormix bevat maar 14% eiwit. En is ook lager in VEP

Seniores priores is maar 11,9% eiwit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:05

Gewoon soja voeren! Is bijna 50% eiwit en eten ze bijna allemaal top.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:13

Quir schreef:
Gewoon soja voeren! Is bijna 50% eiwit en eten ze bijna allemaal top.

Ik ga eens zien, volgens mij heeft de horta dat wel liggen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 00:16

Ik geef vlozaad door slobber of geweekte brok. Dat heeft hier toen wel geholpen. Paar weken terug Mestonderzoek gehad incl zand en gelukkig hadden ze niks dus de kuur heeft geholpen.

Heeft de dierenarts al een keer naar het gebit gekeken? Het andere veulen hier had een overbeet (dat is vannde buitenkant goed zichtbaar) en die deed ook heel lang over zijn eten. Hij heeft nu een beugel en eet nu al een stuk sneller.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 01:10

Ja bij inenting heeft dierenarts hem ook onderzocht. En zelf heb ik ook al meermaals z'n tandjes bekeken (vind dat ze dat moeten toelaten om aan de mond te zitten).

Ik ga morgen sowieso al kijken of er sojaschroot is in de winkel.
Online valt er wel veel te bestellen, maar dat heb ik meestal na 2 dagen pas in huis dan.

Over een dekentje twijfel ik wel wat, hij heeft gewoon wel een goede vacht en veel regen is er ook nog niet voorspeld. Volgende week geeft buienradar ook weer hele week lekker warm aan (18 graden zelfs).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:09

Heb al zemelen en linamix gehaald. Hij moest er eerst niks van weten en ging mee eten uit de bak van m'n ander paard. Dus daar ook wat onder gemengd en nu eet hij wel uit z'n eigen bak.

Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:11

Fijn dat hij het nu wel eet.
Hij heeft een fikse wintervacht.. dat heeft die van mij niet maar zijn moeder zit ook niet dik in haar vacht dus daar wel blij mee want dan joefnik tenminste later niet te scheren. Mijn shet heb ik vanaf augustus al 5x geschoren.. anders veel te warm met voor de kar lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:33

Heb wel het idee dat hij ook wat gegroeid is toch. Als ik hem zo naast m'n andere zie staan.

Hooi en voordroog gemengd geef ik nu.
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:12

Hier wat afwezig geweest. Ik ben zelf geopereerd en nog herstellende.Lootag had haar kroonrand open gehaald ( je keek zo de hoef in) en dat is gehecht maar die heeft 3 weken op stal moeten staan. Dus we hebben hier vooral ziekenboeg weken achter de rug gehad.Lootah is momenteel aan het verharen en als appaloosa aan het spelen. :')

Ik zal de fotos van haar beenwond achterwege laten die waren enigzins bloederig zeg maar.

Afbeelding

Vandaag ook de eerste les gehad. Ongeveer 20 minuten. Dit omdat ik haar het najaar mee wil nemen na het NK. En hopelijk tussendoor nog en op een oefenwedstrijd.

Verder zag ik nieuwelingen! Welkom!
En heel veel knappe jaar en jaarling en bijna j/naarlingen.

De mijne valt onder het laatste :')

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:42

Wat leuke foto’s zie ik passeren! Hier heb ik er ook gehad van Nova. Handig zo’n fotograaf als weideeigenaar. Eigenlijk wilde ik nog een bijleespost maken maar even helemaal geen energie. Maar wilde ze toch even delen en vuil paard is een happy paard

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 23:13

Cielo had net een klein wit wormpje in z'n mest. Dan toch weer wormen, hij is in november ontwormd met panacur en in januari met equest

M'n 4 jarige in januari met panacur ivm Aarsmaden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 02:09

Klein wit wormpje? Heb je foto?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:25

Ja hoor.
Het gekke is hij en mijn 4 jarige worden op stal het vaakst ontwormd, cielo heeft al enkele vitaminespasta's gehad en toch ziet hij er niet mooi uit in z'n vacht.
Heb gisteren vergeleken met een ander veulen dat 1 maand jonger is en die is al bijna volledig uit z'n wintervacht terwijl die zeer waarschijnlijk ook wormen heeft want fokker is beetje laks qua ontworming.

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:36

Bah, die smerige wormen.

Hier ook weer duidelijk wormen in het mestonderzoek. En nee, mestonderzoek is niet ideaal maar ik krijg anders niks van mijn dierenarts -O-

Wederom bloedworm, dus ze worden weer ontwormd en daarna gaan ze toch op de wei, weidegang opbouwen. Ik vind ze allebei ook mager worden en ze kunnen gras wel goed gebruiken.

Momenteel krijgen ze ook weer een zandweg kuur en dan hoop ik dat ze straks weer mooi bij zullen trekken.