[HK]SMP Kletstopic 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:35

Wat een leuk initiatief
Op dit moment zie ik nog niet veel beweging op de website. Maar kan erg leuk worden.

har166

Re: [HK]SMP Kletstopic 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:01

Gaan er nog mensen naar de nmprs zomershow dit jaar?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:39

Hoi allemaal!
Deze week wordt er een koopcontract opgesteld en zijn wij als alles gaat zoals het moet binnenkort eigenaar van een huis met 'room for a pony'.. :D
Ik heb 2 jaar terug mijn rijpony verkocht en het kriebelt enorm om 2 shetjes aan te schaffen en dus te stallen bij ons nieuwe plekje straks.
Ik zou in elk geval met 1 van de twee willen mennen. En verder natuurlijk met de pony's wandelen, longeren, fietsen etc.

Ik loop tegen wat praktische dingetjes aan. Bijvoorbeeld de omheining. Hebben jullie tips?
We maken een grote paddock en in de toekomst willen we daar een track aan maken. De stal blijft overdag open en in de stal komt een slowfeeder. Hoeveel slowfeeders zouden jullie nog in de paddock doen? En voeren jullie onbeperkt hooi?

Als het huis en de plek voor de pony's tzt af is ga ik de zoektocht beginnen voor 2 shetjes. Nu al zin in!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 20:43

Als je wilt gaan mennen raad ik je een grote maat shetlander vanaf 1 meter aan.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 06:08

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! Inderdaad een pony vanaf 100 meter als je ook wedstrijden wilt starten. Maar zelf vind ik het ook wel minimaal. Stappen gaat anders wel echt langzaam.

Omheining hangt af van het aantal meters en budget. Wij hebben rond schrikkoord rondom de weides en hout met schrikdraad rondom de paddocks.

Hoe gaat je stalletje en wei eruit zien?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:56

Ik heb even een vraag.
Mijn shet waar ik mee men heeft al een aardig vachtje. Waardoor hij met de training al wat bezweet raakt.
Nu wel ik hem gaan scheren maar nog geen zin in dekens.
Is dat al nodig denken jullie?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 17:36

Hier geschoren en nog dekenloos, maar hou het wel in de gaten en als het koud of nat is gaat die wel op.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 19:43

Ik zou de nachten wel te koud vinden nu zonder deken. Ik ga binnenkort ook beginnen met scheren. Dan gaat er minimaal 50 gram in de nachten.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:40

Zijn er in dit topic die mensen die mendurance rijden met een sulky?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:09

Heb ik wel gedaan toen ik nog sulky reed, met een HCA.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:06

Dames ik kom er niet helemaal uit met de dekens. Ik heb nu een staldeken op liggen die goed ligt. Als ik deze meet want kan de maat niet vinden kom ik op rugmaat 90 cm. Overmaat 100 cm. Maar kan geen deken vinden in deze maat. Wat doe ik verkeerd.

Met mijn paard was het toch een stuk makkelijker!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:14

Met meten kwam ik ook steeds niet goed uit.
Hoe groot is je pony en wat is de bouw?

Mijn Shet van 97-100cm draagt maat 85/130 amigo of maat 100/130 van bucas.
Mijn Welsh ruin smal van 117cm draagt van bucas 100/130
Mijn Welsh merrie zelfde hoogte maar dan breed en iets langer op de rug draagt maat 90/137 van amigo.

Ik ga zelf altijd alleen uit van de ondermaat. En koop zelf enkel bucas of amigo ivm pasvorm en kwaliteit

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:50

Ja eens met MaritB, ik kijk ook enkel naar de ondermaat en ga dan gewoon eens iets passen. Ik heb een ruin(103 cm en 135 ondermaat) die erg breed en lang in de rug is die de Freedom van bucas erg mooi past, en een merrie die smal is met een korte rug (100cm en 125 ondermaat) die de Irish lijn van Bucas prachtig past, moet wel zeggen dat ik deze even moet passen weer.

Ik zou gewoon eens iets uitproberen kwa merk :-)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:08

Afbeelding
Dit is de draak voor de deken.
Ik zal hem eens even nameten. Kan geen wel onder slank zetten denk ik...
Beentjes moeten nog verder. Daar had hij geen zin meer in

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:10

Mijn shet heeft echt maat bovenmaat90 ondermaat 115. Verschillende dekens gepast. Nu 1 deken gevonden. maar is maar 50 grams. Nu speur ik het internet af naar onderdekens. Maar vind er 0! Waar kopen jullie het kleine spul?

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 12:20

Hi! Ik heb hopelijk een goed topic gevonden om mijn vraag te stellen! Ik heb 2 kleine shetjes, en we zijn bezig ze te beleren voor het mennen!
Van mijn instructrice kan ik een oud tuig lenen wat niet geschikt is om te slepen oid, maar waarbij ik wel door er achter te lopen heel goed met ze kan oefenen qua geluiden en gevoel en sturen etc.
Graag gaan we verder, maar dan heb ik natuurlijk eerst een geschikt tuig nodig. Het doel is om enkel tweespan met ze te gaan doen (ze zijn vrijwel onafscheidelijk, en gezien hun formaat vind ik dat ook wat fijner voor ze).

Maar welk (tweespan) tuig zouden jullie aanraden voor kleine maat shetjes, (maat moet echt minishet zijn) ik vind veel namelijk zo snel zo veel tuig worden, dat er bijna niks van die mini's over blijft...
Daarbij ook nog aanraders om een geschikte mogelijk zelfs tweedehands te vinden? (marktplaats hou ik in de gaten, en 2 facebook groepen, maar als iemand een andere aanrader heeft hoor ik het graag)
Lichte voorkeur voor kunststof ivm onderhoud.

Ik hoor graag wat voor tuigen jullie fijn vinden op van die kleintjes en andere aanraders!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 13:06

Ik weet niet hoe klein ze zijn?
Die van mij zijn 90 cm, en ik heb tuig van Tjeu van de Meulengraaf. Die van mij hebben maat mini shet. Maar Tjeu heeft ook maat mini-mini shet.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:55

Weet 1 van jullie wie stippel shetten verkoopt?
Ik ben opzoek naar een stippel vriend of vriendin voor mijn shet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:58

Dat word een hele lastige zoektocht, stippel shetten bestaan niet.
Net als dat een bruine Fries of een bont New Forest niet bestaat.

Mini appaloosa zou wel een optie zijn, of een NMPRS paardje. Beide maatje shet en wel met stippen te krijgen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:25

Mijn stippel ´shet´is toch opgenomen bij de shettenstamboek.

Maar alles vergelijkbaars is welkom

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:09

Ufurio4e schreef:

Opgenomen in het stamboek of alleen een paspoort van het NSPS? Dat zijn 2 compleet verschillende dingen.

Opgenomen in het stamboek zit een blauw papier bij met complete afstamming.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:50

Ik zit erg te twijfelen of ik m'n shet in jachtpatroon zal laten scheren. Na een bosritje van een uur is hij toch wel aardig bezweet terwijl ik niet bloedfanatiek rij. Maarrrrr ze mogen nu toch weer een nachten buiten blijven en ik wil niet met dekens knoeien omdat we die wel zelf om en af moeten doen. Wat zouden jullie doen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:54

Ik zou beginnen met een stuk scheren dat ze nog zonder deken kunnen staan. Misschien helpt dat al voldoende voor het extreme zweten. Ik heb dat ook nu het tweede jaar op rij. Ze heeft het snel warm en we trainen nog niet super hard vanwege haar leeftijd dus dat is perfect.

Ik verwacht wel dat we ergens deze winter overgaan naar een groter jachtpatroon. Vanwege fanatieker trainen. Een regendeken draagt ze toch meestal al.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:33

Dennis schreef:
Ufurio4e schreef:

Opgenomen in het stamboek of alleen een paspoort van het NSPS? Dat zijn 2 compleet verschillende dingen.

Opgenomen in het stamboek zit een blauw papier bij met complete afstamming.

Oei dat zou zo eens kunnen.

Maar mochten mensen nog tips hebben voor een leuke pony rond de 95 cm rond de 4 jaar. Liefst vospanterbont. Mag per pb