Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:37

rozebadeend schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar hoe doen jullie dat met sperma bestellen? Doe je dat zelf, of regelt de DA dat? Ik heb eerlijk gezegd geen idee, en mijn DA is niet zo'n prater :+

Mijn dierenarts (doet enkel bevruchtingen) regelt het altijd.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:38

Zelf bel ik, zodra de DA zegt wanneer ze geinsemineerd moet worden, de hengstenhouder op. Die komt insemineren, of ze sturen het op en dan stopt de DA het erin.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:39

Wij hebben vorig jaar een embryo gespoeld via Keros. Je bent toch al snel 2.500€/2.800€ kwijt en dan komt er het spoelen nog bij...

Ik zou het niet snel opnieuw doen maar wij hebben ook niet echt geluk met de draagmerrie. Je kan niet in de buurt komen van haar of ze dreigt. Heel vals paard. Gaat wat geven als het veulen er is...

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:53

Oh lekkere draagmerrie.. Ik heb wel een hele lieve merrie in de omgang en toen ze een veulen had nog steeds erg lief <3

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:22

Jee dat is balen Umeo, hoe kom je aan zo'n draagmerrie dan?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:59

Ik heb ook al een 2 jaarse die slechte foto's had, verkocht als draagmerrie.
Hier regelen we alles zelf, ik heb een dierenarts die alles aan huis komt doen, enkel de diepvries inseminaties zijn bij haar thuis. Dus ik bestel alles, levering komt indien vers thuis, indien diepvries bij haar terecht.
Super handig zo.

Hier nu eentje drachtig van Emerald, eentje gedekt van Pegase vh Ruyterhof, eentje die binnen 37 dagen moet bevallen van Tangelo en mijn laatste merrie komt maar niet hengstig :') ik staar mij er blind op haha.

mama to be binnenkort
Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:47

rensju schreef:
Jee dat is balen Umeo, hoe kom je aan zo'n draagmerrie dan?

Wij hebben het embryo opgestuurd. Ze nemen op dat moment een merrie die hen het meest geschikt lijkt (cyclus moet ongeveer gelijk lopen) dus je weet op voorhand niet wat je krijgt...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:48

Die ziet er lekker gezond uit Laurenti :j

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:45

Umeo komt dan zo'n draagmerrie dan bij jouw te staan dus stallingskosten zijn dan voor jezelf neem ik aan?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:17

Ja klopt :j toen de draagmerrie 45 dagen drachtig was is ze naar ons gekomen. Na het spenen van het veulen gaat ze terug.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:38

Gaaf die bonte Laurentii!

Poe umeo dat is balen dat je dan zo’n merrie hebt! Wij hebben 1x een draagmerrie gehad en dat is op zich prima bevallen. Wat alleen hard tegen viel is dat alles uit die lijn gezond was en deze absoluut niet goed was op de foto. Zeg het maar waar het weg komt, maar ik heb de som gemaakt en doe het niet snel weer...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:42

Dat is ook balen Iorrr. Ik heb geen idee welke invloed de draagmerrie op de gezondheid van het veulen heeft maar ik kan mij niet voorstellen dat als zij zelf mensenschuw is, ze een sociaal veulen gaat geven. Dat is wel jammer want alle andere paarden kruipen hier in onze jaszak bewijze van spreken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:21

gomir schreef:
Dan is het nog wel de moeite om te kijken of je ze gelijk kunt krijgen in de cyclus cio!
Lukt het niet dan verkoop/verhuur je de ene merrie als draagmerrie en huur je zelf een andere :+

Daarom is het handig om het via een grote stal te doen. Bij Esther de Melker (en er is nog een grote stal in Brabant, ik weet zo niet waar) hebben ze zoveel merries staan dat er vrijwel altijd eentje gelijk in de cyclus zit. Dat scheelt een hoop gedoe met hormonen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:25

Umeo schreef:
Dat is ook balen Iorrr. Ik heb geen idee welke invloed de draagmerrie op de gezondheid van het veulen heeft maar ik kan mij niet voorstellen dat als zij zelf mensenschuw is, ze een sociaal veulen gaat geven. Dat is wel jammer want alle andere paarden kruipen hier in onze jaszak bewijze van spreken.

Ons veulen van Kardesh is verstoten door de merrie en heeft nu een Friese merrie als pleegmoeder....
Ik ben superblij dat het zo kan, maar vraag me ook wel eens af of dat invloed gaat hebben.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:47

Wat een leuk dier Laurentii!

Wel fijn dat ie bij een pleegmoeder kan, Kendra. Ben idd ook wel benieuwd of dat invloed heeft op een veulen

Balen zeg Iorrr, hopelijk kan je toch nog een beetje bij het veulen als het er is.

[KS-ITP] Odin op de kleuterschool
Mijn springveulen of althans. Jaarling nu bijna, verwachting is dat ie 1.70 gaat worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:47

Kendra schreef:
Daarom is het handig om het via een grote stal te doen. Bij Esther de Melker (en er is nog een grote stal in Brabant, ik weet zo niet waar) hebben ze zoveel merries staan dat er vrijwel altijd eentje gelijk in de cyclus zit. Dat scheelt een hoop gedoe met hormonen.

Dat is ook wat ik tot nu toe gedaan heb inderdaad.
Maar als je een merrie van jezelf als draagmerrie wil verhuren en er dan zelf een terug moet huren dan zou ik het toch een kans geven. Merries die bij elkaar op stal staan zijn soms best eenvoudig gelijk te krijgen. Marijkeeee heeft dat vorig jaar ook gedaan en dat lukte in een keer.

Wat sneu dat de merrie het veulen niet wil hebben, maar gelukkig wel een pleegmoeder gevonden!
Of dat invloed heeft op de ontwikkeling is natuurlijk altijd lastig te zeggen.

Ik heb tot nu toe geluk gehad met de draagmoeders. De merrie die ik uit Utrecht had was een schat van een Gelders-achtige merrie en nu via VDL ook een superlief en sociaal paard. Ze doet het ook echt prima als moeder nu!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 06:52

Merrie heeft altijd invloed op het veulen. Er is vroeger we geëxperimenteerd met warmbloedveulens bij koudbloedmerries. Die onderzoeken moeten vast terug zijn te vinden.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:21

Wanneer kies je of een merrie heel interessant is om dan toch voor embryo spoeling te gaan. Omdat wat je zegt het naast insemineren ook nog eens 25000 kost om de merrie te spoelen. En ook wel wat kost om een deaagmerrie te huren of zit dan in die 2500? Naast stallingsgeld

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:20

Voor mij is dat een vrij simpele kosten-baten berekening. Wat leveren de nakomelingen op, wanneer wil je verkopen en ook: wat doet de merrie nu.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:11

_Caithlynn schreef:
Wanneer kies je of een merrie heel interessant is om dan toch voor embryo spoeling te gaan. Omdat wat je zegt het naast insemineren ook nog eens 25000 kost om de merrie te spoelen. En ook wel wat kost om een deaagmerrie te huren of zit dan in die 2500? Naast stallingsgeld

tarieven verschillen per locatie, gedrag en karakter van merrie ook. Meeste zijn dravertjes maar heb ook vaker afgekeurde merries gezien met goede dressuur/ springpapieren

zal zo rond de 4000/5000 kwijt zijn minimaal

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:36

Bij mij vielen de kosten heel erg mee. Grotendeels ook vanwege eigen draagmoeder. Het nichtje van de donormoeder. Bewust voor gekozen een eigen draagmoeder uit de zelfde familielijn. Maar had wel voor mij zelf bedacht, probeer het 1x en als dat lukt is het mooi en anders leuk geprobeerd maar helaas. Gelukkig had ik mazzel en was het met 1 spoeling klaar en resultaat een mooi merrieveulen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:52

Hier heb ik het ook eens uitgerekend. Maar ik zat uiteindelijk toch aan een kost van 6000,00 euro nog voor het veulen effectief de grond raakt. Dat vind ik voorlopig toch wat te veel.

annvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:35

Ik volg dit topic lekker laat mee haha. maar ik ben ook aan het rondkijken naar springhengsten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:40

Welkom!
Wat voor merrie heb je?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:43

Hoe ervaren jullie de RX foto's van nakomelingen van Eldorado vd Zeshoek en Grandorado?
Ik heb altijd gehoord dat er veel hoefkatrol in die lijn voorkomt.
Vriendin van mij heeft ook een Eldorado met hoefkatrol.
Is dit een fabeltje, of hebben nog mensen dit al gehoord?