merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:44

Ja, ik ook... Maar wat doe je er aan he? Ik heb hier een heel fijn paard aan, dat is voor mij het belangrijkste. Wat voor bloed er doorheen stroomt is wat dat betreft bijzaak, voor mij dan.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:18

bloed is niet belangrijk een hoofdstel is veeeeeeel belangrijker

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:01

Pfff... Als gebruikerspaard is het bloed niet echt belangrijk nee, voor een keuring wel. Ik kan een paard hebben waar je op papier je vingers bij aflikt, ze kan eruit zien om door een ringetje te halen, maar als je er verder niks, maar dan ook niks mee kunt bereiken heb je aan dat alles geen reet.

Een hoofdstel kan het plaatje compleet maken, zo in het dagelijks leven zal me dat ook worst wezen, op een keuring wil ik daar best even het beste hoofdstel voor zoeken. Vind ik die niet, jammer dan.

Sommige mensen nemen werkelijk alles letterlijk...........

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:07

Gewoon negeren... Sommige personen hebben nou eenmaal niks aardigs zeggen.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:22

Dat doe ik normaal ook, wordt alleen soms zo moe van dat gez**k soms. Nu weet ik weer waarom ik zelden meer op bokt wat post...

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:10

manic schreef:
Gewoon negeren... Sommige personen hebben nou eenmaal niks aardigs zeggen.

Of weten gewoon niet beter...

Beetje jammer dat dat soort mensen er ook zijn!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 07:34

Gitta1977 schreef:
Dat doe ik normaal ook, wordt alleen soms zo moe van dat gez**k soms. Nu weet ik weer waarom ik zelden meer op bokt wat post...

Ach, 'Stoffel' kan nergens een normaal/vriendelijk bericht plaatsen, dus trek het je niet aan ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:42

Tuurlijk is bloed niet belangrijk ze zouden zonder papier en de wetenschap wie de eigenaar is moeten keuren,(vallen veel grens gevallen de andere kant uit) maar om nu te gaan zemelen over een hoofdstel.

wat Haarlem beterft ik heb er een aantal goeie paarden van gezien hier in de regio

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:18

stoffel schreef:
Tuurlijk is bloed niet belangrijk ze zouden zonder papier en de wetenschap wie de eigenaar is moeten keuren,(vallen veel grens gevallen de andere kant uit) maar om nu te gaan zemelen over een hoofdstel.

wat Haarlem beterft ik heb er een aantal goeie paarden van gezien hier in de regio

ik denk echter wel dat bloed belangrijk is... niet de ultieme leidraad, maar niet onbelangrijk.. Ik dek liever met een hengst van bewezen bloedlijn dan van een hengst die niets gepresteert heeft.....

Daarnaast is gaat het hier over keuring.. daarbij is uiterlijk vertoon niet alleen maar gezemel ;)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:28

Stoffel moet denk ik ietsje beter lezen. Er kunnen namelijk meerdere onderwerpen in 1 post staan ;) En er zijn hier mensen die willen keuren voor de fokkerij, maar misschien ook wel simpele mensen die willen kijken of hun paard wat kan bereiken op de keuring.
Ik vindt karakter belangrijk, en aanleg. En vaak krijg je daar wat info over door afstamming/bloed. Maar een vuilnisbak kan net zo goed talent hebben...

Vindt ik dan :P

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:02

Op de keuring keur je het paard niet zijn ouders of eigenaar papier is dan dus niet belangrijk.
Het papier is echter wel van belang bij de verbreding van je eigen kennis hoe fokt een bepaalde hengst of merrie lijn, dit heeft niets te maken met de kwaliteiten van het te keuren paard.
En Uniflap, alleen simpele mensen willen kijken of hun paard wat kan bereiken op de keuring?
ik denk dat ik beter moet lezen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:14

maar uuhm stoffel ga je zelf ook nog naar de keuring? of heb ik er overeen gelezen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:20

keuring is leuk...maar hecht aan bv het cijfer voor t vrij springen niet heel veel waarde...

zou wel mooi zijn als mn paard ster werd... :o

tis mooi als je 85 pt hebt en naar de nmk vrij springen mag....

of je een goed springpaard hebt is van zoveel faktoren afhankelijk...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:45

Ik begrijp dat stoffel een voorstander is van blind keuren?

Wat betreft de keuze van hoofdstellen of opscheren of dergelijke, het is toch juist goed dat mensen over details nadenken en tips & ideeen uitwisselen? Ik ben in ieder geval in dit topic een hoop goede tips tegengekomen. We zijn niet allemaal pros die alles al weten... ik denk dat die sowieso weinig op bokt komen. Dus we doen allemaal ons best en ik vind het daarom niet meer dan nomaal dat je mensen in hun waarde laat. Iedereen moet nu eenmaal eens zijn eerste stappen in de keuring/fokkerij wereld maken.

Ik denk dat daar ook nog eens bij komt kijken dat een hoop mensen in dit topic in eerste instantie hun dier hebben als gebruikspaard, niet perse als keuringspaard of fokmerrie. In die zin is inderdaad bloed absoluut niet belangrijk, als je er maar een fijn paard aan hebt.

Om maar even terug te komen op de aankomende keuring... Merrie is goed fris aan het worden, die liep even een paar rondjes door het land heen te ketsen :D

Verwachtingswaardes stonden trouwens ook in de catalogus. Voor mijn merrie: VW SPR 122 29% en VW DR 114 21%. Vond ik eigenlijk niet eens zo slecht, maar dat een fijn bewegend springpaard is wist ik natuurlijk al lang ;) Vraag is nu of ze dat aankomende vrijdag ook laat zien :=

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:56

manic schreef:
Ik denk dat daar ook nog eens bij komt kijken dat een hoop mensen in dit topic in eerste instantie hun dier hebben als gebruikspaard, niet perse als keuringspaard of fokmerrie.

Maar ze gaan wel met hun paard naar een keuring toe terwijl ze daar niets te zoeken hebben en deze mensen komen dan zwaar teleurgesteld thuis.
als je je paard hebt als gebruikspaard en je bent er heel blij mee, zoek zulke situatie's dan niet op.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:07

diega schreef:
Maar ze gaan wel met hun paard naar een keuring toe terwijl ze daar niets te zoeken hebben en deze mensen komen dan zwaar teleurgesteld thuis.
als je je paard hebt als gebruikspaard en je bent er heel blij mee, zoek zulke situatie's dan niet op.

Oeps dus ik kan beter thuis blijven???

Ik heb mijn paard vooral als gebruikspaard (dressuursport), ik ben heel blij met haar en daarbij wil ik haar voor de fun een keer laten dekken....
En de keuring.... dat is helemaal bijzaak := Doe het eigenlijk puur omdat ik van iedereen hoor dat ze vast een goede kans maakt en ook de kenners zeggen dat ze er wel wat in zien :+

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:08

manic schreef:
IVerwachtingswaardes stonden trouwens ook in de catalogus. Voor mijn merrie: VW SPR 122 29% en VW DR 114 21%. Vond ik eigenlijk niet eens zo slecht, maar dat een fijn bewegend springpaard is wist ik natuurlijk al lang ;) Vraag is nu of ze dat aankomende vrijdag ook laat zien :=

Hoe 'weten' ze dat dan?? :? :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:12

diega schreef:
manic schreef:
Ik denk dat daar ook nog eens bij komt kijken dat een hoop mensen in dit topic in eerste instantie hun dier hebben als gebruikspaard, niet perse als keuringspaard of fokmerrie.

ik denk juist dat het goed is dat mensen gaan kijken naar wat hun paard in hun mars heeft! en wat maakt het uiteindelijke doel dan uit?

Wij gaan wel met onze merrie naar de keuring, als ze ster gekeurd wordt zijn we daar erg blij mee. Mocht dit niet zo zijn gaan wij gewoon door met dit paard en zijn we niet teleurgesteld. Daarnaast heeft kwpn misschien andere denkbeelden over wat een goed paard is, als dat je eigen denkbeelden zijn.
Het belangrijkst wat wij met ons paard willen is dat ze een goed gebruikspaard is, fijn/meewerkend karakter, netjes kan lopen en springen. Alles wat daarbij kan is toch mooi.

Denk dat er hier weinig mensen zijn die professioneel bezig zijn, enkeling misschien daargelaten. Laat iedereen toch in de waarde!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:24

Ik ben het niet met jullie eens dat de afstamming onbelangrijk zou moeten zijn. We keuren namelijk om onderscheid te maken tussen welke dieren we beter wel en welke dieren we beter niet in kunnen zetten voor de fokkerij. De bloedvoering is daar zeker onderdeel van. Dat er mensen zijn die met hun rijpaard naar de keuring gaan om gewoon eens te kijken "wat erin zit" begrijp ik best en is ook prima maar dat moet niet het doel van een keuring in de weg staan. Rijpaarden worden "blind" gekeurd tijdens op concours.

Bij veulenkeuringen vind ik het een ander verhaal, dat een meer een "wedstrijdje" van het beste product.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:38

Op zich best een leuke discussie zo, maar wel een beetje jammer dat er zo neerbuigend wordt gedaan ten opzichte van een hoop mensen in dit topic.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:40

manic schreef:
Op zich best een leuke discussie zo, maar wel een beetje jammer dat er zo neerbuigend wordt gedaan ten opzichte van een hoop mensen in dit topic.

ja idd.... verder vind ik bloedlijnen ook belangrijk, daar niet van..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:12

bloedlijnen zijn alleen van belang bij je eigen fokdoel doordat je de bloedlijn van je merrie goed kent kun je redelijk beredeneren welke hengst je het best kunt gebruiken. De keurmeesters dienen te keuren wat ze op dat moment zien en wat je op dat moment ziet daar kan geen papier wat aan veranderen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:33

manic schreef:

Het is niet mijn bedoeling om neerbuigend te doen en volgens mij heb ik dat ook niet gedaan dus zal ik me deze opmerking maar niet aantrekken.

Ik geef slechts mijn mening.

stoffel, je lijkt te vergeten dat keuringen georganiseerd worden door het STAMboek en dat ze bij dienen te dragen aan het benaderen van het door dat stamboek gestelde fokdoel. Je stam, of de paardenpopulatie verbeteren gaat nu eenmaal niet op basis van een momentopname.

Los daarvan vind ik "bloedlijnen" een erg mager woord. Het gaat erom wat de stam heeft opgeleverd aan prestaties etc. Dat geeft toch meer kans, (ja ik zeg KANS en niet garantie) op een betere benadering van het gestelde fokdoel.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:39

Beetje jammer dat de sfeer in de topic al maanden gezellig is en nu ineens is omgeslagen. :\

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:24

_10_ schreef:
diega schreef:

En de keuring.... dat is helemaal bijzaak := Doe het eigenlijk puur omdat ik van iedereen hoor dat ze vast een goede kans maakt en ook de kenners zeggen dat ze er wel wat in zien :+

Als ik het zo lees heb je al goed je oor te luisteren gelegd en bewust overwogen om naar de keuring te gaan.
Maar ik lees ook verhaaltjes over dat mensen het een leuk dagje uit vinden ook al hebben ze zelf al twijfels over bouw en formaat , die mensen komen dan teleurgesteld thuis. Als het paard wel voldoet aan je eigen eisen en je bent er blij mee, is dat toch helemaal ok. Voldoet zij niet aan de KWPN eisen dan is het verstandiger om het paard niet op een keuring voor te stellen.
En ik bedoel dit echt niet negatief alleen realistisch, dat mag toch wel ?