Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:49

Citaat:
The effect of the WFFS carrier genotype was significant for six traditional evaluating traits in the NS horses, with an advantageous effect on the following traditional evaluating traits: the three movement traits (walk, trot, canter), temperament for gaits, dressage ability, and show jumping ability (Table 1 and Fig. 2). The most advantageous effect of the WFFS allele was found for dressage, with an effect of + 7.46 (+ 0.37 genetic standard deviation) from the comparison of WFFS/N and N/N horses, followed by + 6.95 (+ 0.35 genetic standard deviation) for the trait “temperament for gaits”. In contrast, the horses that were homozygous for the wildtype allele (N/N) scored on average 2.50 higher for show jumping (+ 0.13 genetic standard deviation) compared to horses carrying the WFFS allele (Table 1 and Fig. 2). For the linear descriptive traits, 507 NS horses had EBV that were not PA and were included in the analyses. The average reliabilities for those traits ranged from 0.61 to 0.81. Of the 50 linear descriptive traits, 19 were significantly affected by the WFFS carrier genotype in the NS horses (see Additional file 3: Table S2). Overall, according to the linear description, WFFS/N NS horses Page 7 of 16Ablondi et al. Genetics Selection Evolution (2022) 54:4 had a longer body, neck, and loins compared to N/N horses. They also had a more arched neck, lower with-ers, a shorter croup, the front legs were more over the knee, and had more paddling movements. Compared to N/N horses, WFFS/N NS horses had a more even walk in terms of cadence, were more supple, and with a longer stride, their trot was more elastic with a longer stride, their hind leg was positioned more under the body, and they had a more even rhythm in canter. When jumping, WFFS/N NS horses had lower scope, were less focused, less secure in the distance estimation, and more tense than N/N NS horses (Fig. 3).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:31

Hm dus je zou bijna willen dat je een WFFS dressuurpaard hebt begrijp ik? In een springpaard wil je het dus absoluut niet hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:42

Als deze studie klopt, dan is het dus een voordeel voor de dressuurruiters om een drager te rijden. Niet fokken met wffs dragers wordt dan nog een lastige kwestie.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-02-22 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:42

Voor springen inderdaad absoluut niet, voor dressuur zorgt het juist voor factoren die graag gezien worden in een dressuur paard. Waarschijnlijk dat het daarom ook al iets meer voorkomt bij dressuur paarden dan bij de spring paarden, omdat de selectie focus hier al enigszins naar toe gaat bij dressuur.

De WFFS drager hengsten zijn vaak ook bovengemiddeld goede bewegers (om maar een paar te noemen Indian Rock, Apache, Jovian, Everdale, Guardian) en er was dus ook al een verwachting dat het WFFS gen invloed zou hebben hierop bij aanvang van dit onderzoek.

Het swb gaat verder onderzoek er naar doen. Doel was om het gen volledig uit te gaan sluiten in het swb, daar gaan ze echter nu eerst verder onderzoek naar doen voor ze dat definitief besluiten.

In een ander Zweeds tijdschrift werd ook genoemd dat ze verder gaan onderzoeken of deze invloed(en) op de beweeglijkheid ook medische problemen met zich mee brengt, zoals bepaalde blessures en slijtage. Ik kan dit echter niet bij SWB zelf terug vinden.

Maar ja, op basis hiervan zou je dus bijna een WFFS drager als dressuur paard willen hebben.

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:50

Is het ook duurzaam?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:52

fokfanaat schreef:
Is het ook duurzaam?

Dat gaan ze dus nu verder onderzoeken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:05

Quir schreef:
Voor springen inderdaad absoluut niet, voor dressuur zorgt het juist voor factoren die graag gezien worden in een dressuur paard. Waarschijnlijk dat het daarom ook al iets meer voorkomt bij dressuur paarden dan bij de spring paarden, omdat de selectie focus hier al enigszins naar toe gaat bij dressuur.

De WFFS drager hengsten zijn vaak ook bovengemiddeld goede bewegers (om maar een paar te noemen Indian Rock, Apache, Jovian, Everdale, Guardian) en er was dus ook al een verwachting dat het WFFS gen invloed zou hebben hierop bij aanvang van dit onderzoek.

Het swb gaat verder onderzoek er naar doen. Doel was om het gen volledig uit te gaan sluiten in het swb, daar gaan ze echter nu eerst verder onderzoek naar doen voor ze dat definitief besluiten.

In een ander Zweeds tijdschrift werd ook genoemd dat ze verder gaan onderzoeken of deze invloed(en) op de beweeglijkheid ook medische problemen met zich mee brengt, zoals bepaalde blessures en slijtage. Ik kan dit echter niet bij SWB zelf terug vinden.

Maar ja, op basis hiervan zou je dus bijna een WFFS drager als dressuur paard willen hebben.

Heel opvallend, het zijn ook bovengemiddeld luchtzuigers.
Het hele bovenstaande rijtje hengsten stamt van El Corona af. Hij stempelt dus wel. Montecristo was ook positief. Zou ook zomaar kunnen dat het een toevallige link is, beweging en WFFS? Daarnaast ken ik gelukkig legio dressuurpaarden die geen drager zijn van WFFS, veel meer zelfs, dus ik kan met hetzelfde bewijs het tegenovergestelde beweren.

Het spijt me. Ik ga toch maar liever op gezondheid selecteren .Als je op deze manier een toppaard denkt te fokken dan ben je toch raar bezig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:48

Quir schreef:
Meestal een stille meelezer in dit topic, maar vandaag is er hier in Zweden een onderzoek naar buiten gebracht over het effect van WFFS gen op de beweeglijkheid en een WFFS gen heeft een meetbaar effect op de beweeglijkheid.

Dacht dat dat hier misschien wel interessant gevonden werd. :D

https://swb.org/nyheter/ny-studie-om-wffs-publicerad/

En het Engelse artikel/onderzoek zelf
https://eur05.safelinks.protection.outl ... reserved=0

Deze studie betekent niet dat het WFFS gen een positief effect heeft op de beweeglijkheid, deze studie geeft aan dat er een verband is tussen de aanwezigheid van het WFFS+ allel en een fenotypisch grotere beweeglijkheid (en nog een setje aan eigenschappen)

Dat er een verband is betekent dat het WFFS gen dicht naast het gen/cluster van genen ligt die de beweeglijkheid beïnvloeden waardoor de alelen combinatie van WFFS+/Hoge beweeglijkheid-gen + behoorlijk verankert is. Het WFFS gen komt alleen tot expressie als het homozygoot aanwezig is, maar die dieren worden niet geboren (zouden misschien echt hun voorbenen in hun nek leggen). Het Hoge beweeglijkheid-gen(en) komt ook tot expressie wanneer het heterozygoot aanwezig is en daarom kon daarop worden geselecteerd. Door de enorme selectie op extreme beweeglijkheid, heb je bij dressuurpaarden een grote aanwezigheid het WFFS+ alleel in de poplulatie dus er in de selectie "gratis" helaas bijgekregen. Een heel normaal fenomeen als je heel specifiek selecteert op bepaalde eigenschappen zoals extreme beweeglijkheid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:12

Mooie uitleg!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:16

oji schreef:
Quir schreef:
Meestal een stille meelezer in dit topic, maar vandaag is er hier in Zweden een onderzoek naar buiten gebracht over het effect van WFFS gen op de beweeglijkheid en een WFFS gen heeft een meetbaar effect op de beweeglijkheid.

Dacht dat dat hier misschien wel interessant gevonden werd. :D

https://swb.org/nyheter/ny-studie-om-wffs-publicerad/

En het Engelse artikel/onderzoek zelf
https://eur05.safelinks.protection.outl ... reserved=0

Deze studie betekent niet dat het WFFS gen een positief effect heeft op de beweeglijkheid, deze studie geeft aan dat er een verband is tussen de aanwezigheid van het WFFS+ allel en een fenotypisch grotere beweeglijkheid (en nog een setje aan eigenschappen)

Dat er een verband is betekent dat het WFFS gen dicht naast het gen/cluster van genen ligt die de beweeglijkheid beïnvloeden waardoor de alelen combinatie van WFFS+/Hoge beweeglijkheid-gen + behoorlijk verankert is. Het WFFS gen komt alleen tot expressie als het homozygoot aanwezig is, maar die dieren worden niet geboren (zouden misschien echt hun voorbenen in hun nek leggen). Het Hoge beweeglijkheid-gen(en) komt ook tot expressie wanneer het heterozygoot aanwezig is en daarom kon daarop worden geselecteerd. Door de enorme selectie op extreme beweeglijkheid, heb je bij dressuurpaarden een grote aanwezigheid het WFFS+ alleel in de poplulatie dus er in de selectie "gratis" helaas bijgekregen. Een heel normaal fenomeen als je heel specifiek selecteert op bepaalde eigenschappen zoals extreme beweeglijkheid.

Dat is inderdaad precies wat er in het onderzoek staat en niemand noemt het positief, alleen dat er een aantoonbaar verband is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:48

Aah, dat is een belangrijke nuance. Ik las de aangehaalde quote anders, namelijk dat de positieve eigenschappen voor de dressuursport direct verbonden zijn aan het wffs gen.

Als ik hem lees zoals Oji het uitlegt, wat is dan precies de toegevoegde waarde van het onderzoek? Want je hebt dus genen voor een hogere mate van beweeglijkheid die (blijkbaar) dicht bij het wffs gen liggen. Maar er is dan geen relatie tussen die genen? Buiten dat er blijkbaar hengsten waren die én goed bewogen én wffs dragers waren, waardoor we die genen hebben gebruikt voor de fokkerij en er daarom meerdere hengsten zijn die wffs drager zijn en die ook opvallend veel beweging hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:52

Dus het is niet het WFFS gen wat verantwoordelijk is voor de beweeglijkheid maar hij ligt dicht bij andere genen die hier wel voor zorgen? Ik kon dat niet helemaal uit dat artikel halen eigenlijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:02

Voor nu gaan ze er vanuit dat het WFFS gen invloed heeft op deze factoren, maar niet als enige invloed heeft (dus er zijn meer factoren).

Paarden die drager zijn van het gen hadden een significant langer lichaam, langere nek en langere lendenen. Daarnaast een meer gewelfde hals, lagere schoft, korter kruis en meer bokbenig.
In beweging hadden dragers significant meer kadans, soepeler, langere passen, achterbeen verder onder het lichaam en meer ritme in galop.

Significant meer dan de niet dragers, dus in die zin is er een link te leggen naar het WFFS gen, maar uiteraard niet als enige factor. En het is een objectief oordeel, dus niet negatief en niet positief.

Vergeet ook niet dat dit een onderzoek is waar nu de eerste resultaten van naar buiten gebracht zijn. Het onderzoek is nog niet klaar en er zijn ook weer genoeg nieuwe vragen gekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:00

Ik vind het wel interessante materie, zeker als het terug te zien zou zijn inderdaad in de bouw en lengte van het lichaam, de nek en de lendenen. Aan de andere kant, als het gen erfelijk is dan zijn de uiterlijke exterieur kenmerken en daarbij behorende beweging natuurlijk ook erfelijk en dan zegt het helemaal niks.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:58

Lees je zin eens terug Elisa2, een gen is drager erfelijke informatie dus per definitie erfelijk ;)

Citaat:
The most advantageous effect of the WFFS allele was found for dressage,

Zoals het hier staat zou je denken dat het voordeel direct door het WFFS gen komt, maar ja, dat kan net zo goed een beetje een ongelukkige uitdrukking zijn van de schrijver van dat artikel. Zoals oji uitlegt lijkt een sterk verband voorlopig het meest aannemelijk. Dan moet verder onderzoek uitwijzen of WFFS gen zelf een effect heeft of dat het een "gratis cadeautje" was omdat een goede beweger toevallig dat gen bij zich droeg.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:03

Bedankt voor het delen, erg interessant!

Ik vind het ook heel fascinerende materie.

Fijn die uitleg van Oji bij het artikel. Want er zijn natuurlijk ook heel veel extreme bewegers die negatief zijn voor WFFS. Bijvoorbeeld Secret.
Zo kwam ik gisteren een zoon van hem tegen, ook een heel opvallende bewegingstechniek, die is dan weer wel WFFS positief (via Don Schufro?)
https://youtu.be/rBuLS3gKK7Q

Ook fascineert het mij hoe groot de impact van inteelt/lijnteelt, een groot aantal dekkingen van 1 hengst of het snelle 'generatieverloop' binnen de fokkerij kan zijn.
We fokken sneller dan de wetenschap kan bijbenen :+
Als er iets bovenkomt, moet het eerst waterdicht bewezen of erkend zijn, betrouwbaar te testen zijn etc. En tegen die tijd zit het al zo diep erin gefokt...

WFFS is bijvoorbeeld groots opgepakt. Hele hengstenbestanden zijn vrij snel getest.
Maar problemen door PSSM en ECVM in de warmbloedfokkerij, waar we het topje van de ijsberg volgens mij nog niet van zien...

Stel je zou nu van alle hengsten röntgenfoto's maken volgens het ECVM protocol.
Hengsten die op de foto's hartstikke fout zijn doen het door goede rijderij en management misschien prima. Of niet en heeft het zichzelf er door 'toeval' toch uitgeselecteerd? Omdat ze bijvoorbeeld 'afgeschreven' zijn op karakter (want ze kunnen er rillerig, sensibel en onvoorspelbaar van worden)...

En hoe 'erg' is het allemaal of hoe druk moet ik me er om maken als ik maar 1 veulentje op de wereld wil brengen? Wanneer iemand die er per jaar misschien 100 fokt er amper om wakker om ligt...
Of dan heb je een genetisch gezond veulen en breekt het een been...

Zomaar wat hersenspinsels op de zaterdagochtend :o
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 12-02-22 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:09

MariekeS_ schreef:

Absoluut waar, het kan op meer manieren fout gaan dan goed.

Het 'mooie' van WFFS is wel dat er een goede test voor is waardoor je de combinatie drager x drager kunt vermijden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:19

Rex_Rolfo schreef:
MariekeS_ schreef:

Absoluut waar, het kan op meer manieren fout gaan dan goed.

Het 'mooie' van WFFS is wel dat er een goede test voor is waardoor je de combinatie drager x drager kunt vermijden.

Helemaal mee eens en de drempel om te testen is heel laag.
En toch, wat voorkomen we dan echt? Want drager X drager hoeft heel cru gezegd geen levenlang pijnvrij gemanaged te worden.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 12-02-22 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:36

MariekeS_ schreef:
En toch, wat voorkomen we dan echt?

Kans van 1 op 4 op een niet levensvatbaar veulen.

Fokken is altijd een risico maar als je bij voorbaat al weet dat er 25% kans is dat je met lege handen komt te staan is dat voor mij geen lastige overweging. Dit risico is namelijk met een aanpassing in hengstenkeuze uit te sluiten.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:43

Over WFFS gesproken, gisteren de uitslag van beide 2021 veulens gehad. Maakte me om Ruby nog een beetje zorgen (Montecristo in de moederlijn, ben pas recent op de hoogte dat hij verdacht is), maar ze zijn allebei negatief.

Interessant onderzoek. Ik ben benieuwd wat er nog meer uit gaat komen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:51

Rex_Rolfo schreef:
MariekeS_ schreef:
En toch, wat voorkomen we dan echt?

Kans van 1 op 4 op een niet levensvatbaar veulen.

Fokken is altijd een risico maar als je bij voorbaat al weet dat er 25% kans is dat je met lege handen komt te staan is dat voor mij geen lastige overweging. Dit risico is namelijk met een aanpassing in hengstenkeuze uit te sluiten.

Zag dat ik de quote er dubbel in had staan hierboven dus even aangepast.

Het was een beetje een retorische 'gewetensvraag' :o

Want over de gezondheid van het paard als het wél leeft zegt het dus verder (nog) niks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:03

Rex_Rolfo schreef:
Lees je zin eens terug Elisa2, een gen is drager erfelijke informatie dus per definitie erfelijk ;)

Citaat:
The most advantageous effect of the WFFS allele was found for dressage,

Zoals het hier staat zou je denken dat het voordeel direct door het WFFS gen komt, maar ja, dat kan net zo goed een beetje een ongelukkige uitdrukking zijn van de schrijver van dat artikel. Zoals oji uitlegt lijkt een sterk verband voorlopig het meest aannemelijk. Dan moet verder onderzoek uitwijzen of WFFS gen zelf een effect heeft of dat het een "gratis cadeautje" was omdat een goede beweger toevallig dat gen bij zich droeg.

Ja dat is precies wat ik bedoelde, of het gewoon toeval is dat een goede beweger dat WFFS gen heeft omdat ook de goede bewegingen vererft worden en dat het dus inderdaad los staat van dit gen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:01

Interessant stuk! Ik ben benieuwd wat er nog meer uit die onderzoeken gaat komen in de toekomst. Maar ik blijf toch liever weg van WFFS hoor. Ook genoeg fijne hengsten zónder WFFS toch?

Mijn merrie is al 2 dagen zo lek als een mandje, sommige momenten spúit de melk er uit. De hele week drupt ze al lekker door, maar nu echt met stralen gewoon. Dus hopelijk duurt het niet lang meer.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:34

carola schreef:
Interessant stuk! Ik ben benieuwd wat er nog meer uit die onderzoeken gaat komen in de toekomst. Maar ik blijf toch liever weg van WFFS hoor. Ook genoeg fijne hengsten zónder WFFS toch?

Mijn merrie is al 2 dagen zo lek als een mandje, sommige momenten spúit de melk er uit. De hele week drupt ze al lekker door, maar nu echt met stralen gewoon. Dus hopelijk duurt het niet lang meer.

Dit hadden wij ook, veulen is op de 3e dag van het melkvergieten geboren. Heb laten testen of ze voldoende biest had binnengekregen, zat aan de ondergrens.. het was ook al geen echte biest meer toen veulen er was, dat vette plakkerige was niet meer. Was al echt melk.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:38

Ja, ik test alle veulens standaard even op antigenen. Ik heb het in de kast liggen en ik kan het zelf, dus mooi makkelijk. Ook heb ik kunstbiest in huis én ik heb een plasma-infuus in de vriezer liggen voor als het echt foute boel is.
Maar goed, die voordelen hebben de meeste fokkers natuurlijk niet en dat is wel heel erg handig van mijn werk.