Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:24

Gefeliciteerd Dwyne!

Wie van jullie mag ik via pb een vraag stellen over verkoopprijzen?

Qamanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:39

Je mag mij een pb doen.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:43

rensju schreef:
Wie van jullie mag ik via pb een vraag stellen over verkoopprijzen?

Als ik kan helpen, met plezier

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:46

Qamanka schreef:
Het zijn of een docht van deze merries of een zus ervan. Wij vinden dat het karakter bijna aalemaal op elkaar lijkt. Dus een hengst die op 1 van deze merries past past op degene die we willen dekken meestal ook. (mss een beetje moeilijk geformuleerd)

Jullie hebben al een waaier aan hengsten gebruikt zie ik :))

Tangelo-bloed of fijne bewezen Casall- zoon?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:47

@Qamanka: Emerald?

Qamanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:48

We zijn inderdaad al een paar jaar bezig;) we kunnen het is overwegen. We kennen VDL stud redelijk goed heeft u daar mss een idee van?

Qamanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:56

Emerald vind ik wel een toffe daar gaan we het hier is over hebben ;)

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:02

Qamanka schreef:
We zijn inderdaad al een paar jaar bezig;) we kunnen het is overwegen. We kennen VDL stud redelijk goed heeft u daar mss een idee van?

Voor die nieuwe lichting hengsten, is het misschien wel leuk om de hengstenshow van VDL terug te kijken. Ik vind wel dat ze eerlijke feedback over hun hengsten geven.

Van de oudere hengsten denk ik aan Arezzo bijvoorbeeld. Die lijkt me fijne bruikbare paarden te geven. Misschien niet het allerlaatste aan vermogen, maar doorgaans wel paarden die fijn te rijden zijn. Maar in jouw geval dubbel je dan wel op Chin Chin.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:04

Qamanka schreef:
Emerald vind ik wel een toffe daar gaan we het hier is over hebben ;)

Als er een wat kleinere, beknopte merrie tussen zit, is Nixon misschien ook nog een optie.

Qamanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:15

we hebben al 2 arezzo merries staan die dit jaar een veulen hebben gehad. De hengstenshows van vdl zijn inderdaad heel goed en eerlijk

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:23

Nixon geeft heerlijke paarden!

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:59

Qamanka schreef:
we hebben al 2 arezzo merries staan die dit jaar een veulen hebben gehad. De hengstenshows van vdl zijn inderdaad heel goed en eerlijk

Leuk! Van welke hengst hebben ze elk een veulen gegeven?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:17

Hier eindelijk na drie pogingen vanochtend de merrie drachtig gescand van Contagio! Blij mee, nou hoef ik toch niet te wisselen van hengst.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:04

Ik ben al lange tijd een stille meelezer en vind jullie reacties zeer interressant en leerzaam. Nu willen we ons eerste veulen gaan fokken met één van onze merries.

Het is een Numero Uno merrie uit de Freiminka stam (Quite Easy is de vader van de moeder) van 13 jaar. Ze is 1,40 mtr. gesprongen en ook geklasseerd in deze hoogte. Het is een hele mooie merrie.

We hebben haar nu twee keer laten insemineren, maar het is niet aangeslagen. Dit was diepvriessperma dat ik via een veiling heb gekocht, dit doe ik dus nooit meer, achteraf blijkt dat de sperma van zeer slechte kwaliteit was.

Nu willen we voor verse sperma gaan. Maar aangezien we nu al veel kosten hebben gemaakt, willen we niet teveel geld uitgeven. De merrie springt heel goed met veel vermogen, maar is heel erg kijkerig. Ze trekt goed aan, maar niet te heet. Ze heeft ook nog hele mooie gangen.

Wat voor hengst zouden jullie adviseren? Ik had al een hengst op het oog, maar de opa van de hengst is de overgrootvader van de merrie.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:54

MizzMontana schreef:
Hier eindelijk na drie pogingen vanochtend de merrie drachtig gescand van Contagio! Blij mee, nou hoef ik toch niet te wisselen van hengst.

Gefeliciteerd !!

@Benita: welkom! Hoe groot is jouw merrie?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:08

MizzMontana schreef:

Gefeliciteerd.
Mijn merrie is afgelopen week 2x geïnsemineerd. Nog nooit zo hengstig gezien

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:19

Benita schreef:
Ik ben al lange tijd een stille meelezer en vind jullie reacties zeer interressant en leerzaam. Nu willen we ons eerste veulen gaan fokken met één van onze merries.

Het is een Numero Uno merrie uit de Freiminka stam (Quite Easy is de vader van de moeder) van 13 jaar. Ze is 1,40 mtr. gesprongen en ook geklasseerd in deze hoogte. Het is een hele mooie merrie.

We hebben haar nu twee keer laten insemineren, maar het is niet aangeslagen. Dit was diepvriessperma dat ik via een veiling heb gekocht, dit doe ik dus nooit meer, achteraf blijkt dat de sperma van zeer slechte kwaliteit was.

Nu willen we voor verse sperma gaan. Maar aangezien we nu al veel kosten hebben gemaakt, willen we niet teveel geld uitgeven. De merrie springt heel goed met veel vermogen, maar is heel erg kijkerig. Ze trekt goed aan, maar niet te heet. Ze heeft ook nog hele mooie gangen.

Wat voor hengst zouden jullie adviseren? Ik had al een hengst op het oog, maar de opa van de hengst is de overgrootvader van de merrie.

Jammer dat je tot nu toe nog geen succes hebt gehad met het dekken. Ik denk zeker wel dat het op jouw merrie loont om een goede hengst te kiezen. Dus daar zou ik zeker niet op besparen.

Welke hengst had je op het oog? En wat wil je graag verbeteren aan de merrie ?

Gefeliciteerd Mizz Montana!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:30

Eens met Oehlala, er zijn ook wel bewezen hengsten te vinden die niet meteen de hoofdprijs kosten.

Duimen dat jouw merrie ook drachtig is Caro!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:57

MizzMontana schreef:
@Benita: welkom! Hoe groot is jouw merrie?

De merrie is 1,64 mtr. Maar oogt groter, ze is best wel lang.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:01

Wat voor hengst heb je in gedachten ? Freiminka stam is heel interessant. Ze zeggen dat Colorit super sperma heeft! En Cicero ook trouwens

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:03

Gefeliciteerd MizzMontana! Ben benieuwd naar je veulen volgend jaar

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:06

Oehlala schreef:
Benita schreef:

Jammer dat je tot nu toe nog geen succes hebt gehad met het dekken. Ik denk zeker wel dat het op jouw merrie loont om een goede hengst te kiezen. Dus daar zou ik zeker niet op besparen.

Welke hengst had je op het oog? En wat wil je graag verbeteren aan de merrie ?

Ik had eerst gedacht aan Wilfred van Stal van de Pluum. Maar zijn opa is Quidam de Revel.

De merrie is heel erg kijkerig, in parcours springt ze alle kanten op en durft nooit de hoeken in. Dit zou een hengst moeten verbeteren. Daarbij zou ze wat gretiger op de sprong mogen zijn. Als ze springt, springt ze heel goed, maar als haar maar iets dwars zit of ze vetrouwd het niet, dan blijft ze staan. Mijn dochter moet veel been gebruiken.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:53

Ik vind de suggestie van lexa van Colorit wel een goede keuze.

Ik ken de hengst Wilfred niet, maar dubbelen op Quidam de Revel zou ik niet doen. Dat komt het mondje tijdens het rijden niet ten goede.

Bij Zangersheide zijn er enkele hengsten waarbij je pas in 2023 moet betalen. Bij Joris de Brabander is het ook pas betalen bij dracht.

Tangelo van de Zuuthoeve vind ik in jouw geval ook een optie. Vers in NL en super vruchtbaar.

Poker de Mariposa bij Nijhof of King Kashmir TN.

Van welke hengst had je diepvries gekocht?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:22

@Benita: een Kannan-zoon vind ik ook passen (Kannan zelf kan ook maar is enkel diepvries + duur)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:35

Is Quabri weer vers beschikbaar dit jaar? Die is toch met pensioen nu?