Wie heeft er nog meer een Weltmeyer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brakke

Re: Wie heeft er nog meer een Weltmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:45

Ha, dat van die trailer ken ik, het ene moment wel en het andere niet. Wij hebben nu ons wondertouw :o zo'n oranje dik touw, als je dat laat zien gaat ze al. :Y)
Heb volgende week ook wedstrijd, hoop dat het weer toch nog wat meevalt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:02

@lon: ziet er goed uit, gefeliciteerd met de mooie punten ook. Je hebt 'm lekker aan 't lopen.
@sussie: beterschap, hopelijk kun je binnenkort ook weer lekker aan de slag.
@optiwolk: wat vervelend dat Wolk niet lekker in z'n vel zat/zit. Hopelijk is hij snel weer de oude.

Hier gaat het ook wel goed. Paar weken terug een behoorlijke kopstoot gehad van Ed, had heerlijk gereden en na het rijden schrok hij zo erg en nam hij mij dus mee :+. Door naar het ziekenhuis want het bloed spoot me uit het gezicht en vanwege de glip net naast m'n oog. Ze hebben 't geplakt met hechtpleisters dus op een litteken/glip in m'n gezicht na, verder nergens geen last van gehad gelukkig. Met rijden gaat het verder ook steeds beter, nog genoeg verbeterpunten zoals meer op de achterhand en wat hoger gaan instellen en nog een beetje constanter houden in tempo en dan komt het helemaal goed. :)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:19

Optiwolk: wat vervelend! Hopelijk is Wolk snel weer de oude.
Lon: succes alvast voor je eerste buitenwedstrijd. Ik ben vorige week aan het oefen geweest in de wei tussen de bordjes. Hier zijn zowat alle buitenwedstrijden tussen de hekjes in alle klasses. Maar nu komen er een paar wedstrijden die tussen de bordjes zijn. Was maar goed dat ik wat ging oefenen, want hij wilde iedere lange zijde rechtdoor. Hoe is jouw buitenwedstrijd?
Henrieke: Auwtsj dat moet een pijnlijke kopstoot zijn geweest! Wel fijn dat het met rijden steeds beter gaat. Je hebt alweer 5 winstpunten in het L2 zie ik. Goed hoor! Ik ga aan het einde van de zomer naar het L2. Ik heb mijn wedstrijden zo gepland dat ik nog precies in het L1 kan blijven tot en met de brabantse kampioenschappen. Daarna ga ik naar het L2 (ook als ik niet door de selecties kom voor het BK).

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:36

Auwts Henrieke!
Vorig jaar iets gelijkaardigs voorgehad, bij mij was m'n wenkbrauw in twee.
Na 6 maand zag je daar gelukkig niets meer van :)

Wolk is terug in orde aan het komen, ik ben nu terug iets meer aan het rijden (5 keer id week ipv 3 keer, wel maar een 30-tal minuten ipv een klein uur) en had je niet beter geweten, je zou denken dat ik hem competitieklaar aan't zetten ben ipv m'n 5-jarige.
Wat een varkens zijn het soms toch 8)7

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:45

Haha grappig is dat ja hoe sommige paarden (of ruiters) zo kunnen reageren en/of beter of juist slechter lopen binnen of buiten. Merk er zelf eigenlijk weinig van bij Ed, die vind alles wel best (meestal :')).

Haha ja wel een beste knal gehad volgens mij, maar gelukkig verder geen pijn aan gehad :).
Ja klopt, de punten tellen wel door maargoed, voor mijn gevoel is er nog genoeg te verbeteren (en dat houdt je ook bezig en blijft het ook leuk van), maar we hebben ook alle tijd dus dat komt vanzelf. Heb ook een fijne instructrice die me daarbij helpt.

Leuk dat je ook mee gaat doen aan de kampioenschappen, handig ingepland dus! Had ik vorig jaar niet.. had toen al L1 wedstrijden opgegeven en daarna waren de kampioenschappen in de B en uiteindelijk gingen die ook nog eens niet door... achja.
Gaat Weltsieger ook weer de cross in met je vader?

Optiwolk: oei dat klinkt nog erger, jakkes.
Geeft mij nog weer hoop haha.. want als ik mijn litteken nu zie, ze hebben het niet echt netjes afgewerkt, zit nog zo'n bult op... ben benieuwd over een half jaar _O-.
Fijn dat het weer wat beter gaat met Wolk, ach 30 minuten is toch ook prima, zolang je alles gedaan hebt en het mooi afgewerkt hebt, waarom niet?!
Rij jij of ga jij nog weer wedstrijden rijden met Wolk?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:52

Ja, vier hechtingen :P En m'n huisdokter vond -ik quote- "Wat voor botte chirurg is met dat zeg, véél te dikke draden"
Voordeel bij mij is dat het litteken nu wel 'verstopt' zit in m'n wenkbrauw. Tussen aanhalingsteken, want een litteken blijft een litteken, ene dag zie je dat beter dan de andere ;-)

Ik heb met Wolk 4 of 5 jaar niet onsuccesvol competitie mee gereden, telkens stapje hoger, maar dan ben ik gestopt.
Het rendement training - progressie op wedstrijd werd me te min en ik zie hem te graag om hem af te beulen om toch maar 1 puntje meer te rijden. Het is en blijft een (dure) hobby.
Maar nu de druk van de ketel is en ik niet meer 'moet' presteren met hem (wel met m'n jong paard natuurlijk) denk ik er serieus over van hem misschien nog eens mee te pakken ... Hij werkt ook liever zo, niets moet, alles mag.
Soms denk ik dat hij het paard-equivalent is van hoogsensitief ...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:59

Woow, haha daar is dat van mij dan niks bij volgens mij :+. Dan moet het hier ook vast goedkomen _O-. Achja vind een litteken niet zo erg maar wel een beetje jammer als die dikke bult erop blijft en zo'n rare rode streep. Heb al een litteken op m'n gezicht dus er kan er nog wel een bij.

Heb je helemaal gelijk in ja, ik hoorde van de week ook al een verhaal van iemand die gestopt was met wedstrijden rijden. Toen ze daar nog voor trainde, liep het paard (bij wijze van) voor geen meter en sinds ze daarmee gestopt was loopt hij als een trein en nu overweegt ze dus ook weer om te gaan starten. :)
Heb er niks op tegen hoor (integendeel), rij zelf ook nog maar ruim een jaar wedstrijden (officieel), maar het was gewoon even een vraag, was wel benieuwd.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:55

Oh geeft niet hoor, ik geef graag een woordje uitleg :)

Heb gisteren wat foto's gezien die mams gemaakt had, als er een mooie tussen zit van Wolk show ik hem misschien hier ook eens ;-)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:00

Optiwolk: fijn dat Wolk weer de goede kant uit gaat! Hopelijk heeft je moeder een mooie foto gemaakt.
Henrieke: ik kan je vertellen dat littekens in je gezicht vaak vrijwel helemaal verdwijnen, maar nooit helemaal. Met name met kou wordt dat littekenstreepje donkerpaars en dus zichtbaar.

Waarschijnlijk loopt Weltsieger in Princenhage weer de oefencross. Mijn vader springt nu ieder weekend met hem thuis om hem handiger te maken. Vorig jaar tijdens SGW Princenhage verliep de cross prima, maar het springparcours vond Weltsieger toch erg moeilijk. Hij kwam veel te veel terug op de hindernissen. Nu lukt het om meer tempo te houden, terwijl hij toch blijft luisteren. Springen jullie eigenlijk weleens met jullie Weltmeyers?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:04

Haha, het idee alleen al... Duncan wordt enthousiast, maar vergeet zijn benen op te tillen. Dendert overal doorheen. Kennelijk mist hij elke vorm van angst voor balken... Hij heeft met vrijspringen wel ooit per ongeluk laten zien dat hij de techniek beheerst: hij sprong over de staander. Ik heb zelf helaas niet de kennis, kunde of het lef om hem goed te leren springen...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:12

Wolk springt ja ... vooral uit de wedstrijdpiste als de muziek hem niet aanstond :')
Nee één keer gehad tijdens een prijsuitreiking dat de muziek te luid aan ging en Wolk liep weg.
Helaas stonden er hekjes en boompjes, voor te remmen was het al te laat dus gingen we er maar over.
Wat een gloriemoment was dat :P

Sprongetjes van 30 cm ed lukt hem wel maar echt springen doet hij niet - niet met mij.
Ik bibber van kop tot teen als ik iets hoger dan 50 cm zie :P
Zet er een springruiter op die hem zegt wat hij moet doen en hij springt, daar ben ik zeker van.

Afbeelding
Heb deze al vlug even ingezoomd voor jullie ;-)
Is van eind maart ongeveer, duidelijk te zien aan't lekker weertje :P

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:15

Toen wij Weltsieger kochten was hij helemaal in elkaar gereden. Hij wilde totaal niet meer door zijn lichaam lopen. Op de handelsstal waar hij toen stond waren ze al voorzichtig aan begonnen met dat te verbeteren, maar er was nog een lange weg te gaan. Voordat wij het aandurfden om hem te kopen hebben we hem daarom door een springruiter daar van stal ook onder de man laten springen. Met in-uitjes kun je een paard namelijk heel goed leren zijn lichaam te gebruiken. Dus springruiter erop. W had nog nooit enige hindernis gezien en vond het dan ook best spannend. Springruiter moest af en toe ook alle zeilen bijzetten om hem over de hindernis te krijgen. Maar hij liet wel een nette sprong zien. In het begin thuis wilde hij wel door zijn onderhandigheid af en toe dwars door de hindernis springen. Dan wist hij gewoon niet meer waar hij zijn benen moest laten. Maar dat doet hij eigenlijk nooit meer. We zijn nu vooral bezig met het in verschillende tempo's springen terwijl hij het niet overneemt of zichzelf lang maakt.

Wel jammer hoor Lon dat Duncan dwars door de hindernissen springt. Hij vindt het blijkbaar wel leuk!
Optiwolk: Wolk kan dus wel springen. Hij doet het alleen op het verkeerde moment! :Y) Wolk ziet er wel goed uit op de foto!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:52

Haha, we houden er goede hoop in dat mijn litteken nagenoeg verdwijnt :).
Leuk dat hij waarschijnlijk weer mee doet in de cross. Adventure vindt het springen erg leuk en kan het (voor zover ik weet en daar 'verstand' van heb :+) wel goed, maar ik ben zelf zo'n schijtert waardoor ik lang niet alles eruit haal wat erin zit. Durf wel een klein sprongetje te wagen maar hoger dan 50 cm bijv. al niet met hem. Ik twijfel gewoon teveel, terwijl het helemaal niet nodig is want hij vindt het hartstikke leuk en doet keurig wat ik vraag. Achja.. hoofdzaak is ook dressuur voor ons, springen ter afwisseling en ook om een beetje bij te blijven zegmaar :P. Over springen gesproken.. Ed is een tijd terug over het draad in de wei gesprongen, dus het springen zit er bij hem wel in :)).

Optiwolk: haha gelukkig is mij dat nog niet overkomen, over de hekjes springen.. wel een keer half over de bordjes, maar wel binnen de baan haha. Leuke foto! Heerlijk weer inderdaad.

Lon: voor mij geldt eigenlijk hetzelfde verhaal m.b.t. de kennis/kunde/lef met het springen. Jammer is dat.. maargoed, dressuren is ook leuk! En er zijn nog genoeg andere leuke dingen te bedenken.

Morgenvroeg weer concours, 5.45 gaat de wekker en waarschijnlijk vanavond nog op stap.. dus dat wordt nog wat _O-. Kan denk ik maar beter niet meer het bed in kruipen.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:22

Haha, dat had ik vandaag ;) Gisteren om 2 uur in bed (wel nuchter gelukkig) en vandaag ging de wekker om 6.45. Wat later dan jij, maar nog steeds vroeg genoeg...
Duncan eerst maar eens wakker geschut en in zijn halfslaap er al knotten in gemaakt, staat hij een stuk beter stil :) Zodra er meer mensen en activiteit op stal zijn/ is kan hij echt niet meer stil staan... Wedstrijd vandaag was mijn eerste buitenwedstrijd, best spannend. Ook een grote springwedstrijd, dus een hoop drukte en ruiterloze paarden die rondrenden... Toch heeft hij zich keurig gedragen, al vonden we het tussen de bordjes blijven best lastig. Voor het eerst op gras was ook lastig, behoorlijk glad. Maar mag niet klagen, tweede met 204 punten (van ongeveer 20 combinaties) en eerste met 197 punten! Dus even vier winstpunten erbij! Nu dus B+12, en de hoogste tijd om naar de L te gaan. Binnenkort dus mijn L-debuut!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:33

Haha dat is inderdaad ook nog vroeg zat!
Wow super gedaan zeg, gefeliciteerd met je super punten! Leuk dat je ook meteen naar de L gaat.
Hoop dat het morgen ook nog een beetje droog is en niet al te glad, hij heeft nog geen ijzers.. maar dat overleven we ook wel weer, evenals het vroeg uit bed :+.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:09

Henrieke: ik hoop dat jouw concours nog wel te doen is. Weltsieger zou vandaag ook op concours gaan. Het springen werd al afgelast vanwege de bodem. Maar mijn ring was dramatisch. Galopperen was gewoon niet mogelijk geweest. We hebben dus maar afgemeld. Weltsieger heeft trouwens ook geen ijzers. En daar heeft hij helemaal geen problemen mee. Volgens de hoefsmid ziet hij zelden zulke goede hoeven, dus zolang het niet nodig is blijft hij blootsvoets.
Lon: Super! Gefeliciteerd met je punten en prijzen! L1 moet wel lukken als je zulke scores rijdt in het B.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:10

Wat jammer dat je niet hebt kunnen starten. Hopelijk de volgende keer wel!
Hier viel het reuze mee. Het inrijterrein was wel vrij zwaar en mul aan 1 kant, maar voor de rest waren de ringen super te rijden.
Zolang het zonder ijzers kan is het ideaal, scheelt ook weer punten indraaien e.d.

Concours ging eigenlijk wel goed vandaag, heb lekker gereden! Echt die 'simpele' dingen waar we vooral aan moeten werken. Had het na de proeven wel even gehad. :+ Dacht dat ik geen prijsje had vanwege de toch wel lage punten in verhouding (184 en 181), maar een clubgenootje belde dat ik nog een 3e prijs had. Vaker zulke korte nachten maken dus _O-.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:27

Haha idd! Fijn dat het terein goed was... En gefeliciteerd met je punten en prijs :) streng gejureerd dan?

Ik moest ook voor het eerst punten in draaien, had er eerder deze week een soort stoppen in gedraaid, die de schroefdraad schoon houden. Maar kreeg er twee niet meer uit! Hij had onder twee ijzers dus maar 1 punt. Was te doen :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:38

Ja ik heb eigenlijk geen idee wat de andere punten waren, moest als 1 van de eersten dus we hebben daar niet op gewacht... even de uitslagen afwachten.

Ja dat lijkt me ook nog niet echt wat, dat geklooi daarmee en dan willen ze misschien niet stilstaan ofzo. Nouja, komt vast wel goed, beetje handigheid in krijgen.. alles went.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:50

Henrieke: fijn dat het terrein goed was! Gefeliciteerd met je winstpunten en prijs.

Onze andere paarden staan wel op ijzers. Wij doen eigenlijk nooit wat in de gaten om ze schoon te houden. Ze weten heel goed dat ze stil moeten staan als we met de hoeven bezig zijn. Eigenlijk nooit echt problemen mee. En als ze een keer vervelend zijn stoppen ze daar snel mee. Mijn pa maakt ze dan wel duidelijk dat dat niet gewenst is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:12

Woehoe ik heb een springpaard :+. Of misschien beter gezegd.. IK word nog eens een beetje springruiter.
Van de week 2 keer gesprongen, vandaag 60 cm jaja, het komt ooit nog wel eens _O-. Wil het nu een beetje bij houden en zorgen dat ik zeker 2 keer per week spring, 't is voor Ed appeltje eitje, die hupst er zo overheen zolang ik maar niet twijfel. En merk gewoon hoe vaker ik het doe, hoe leuker ik het vind en hoe minder bang ik word en dan durf ik ook wel steeds wat hogerop te trekken :). Zal binnenkort eens een keer foto's maken als ik er aan denk.
Heeft iemand nog leuke ideeën in de training te doen en/of hoe is jullie training opgebouwd?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:25

Qua springen kan ik je dus helaas niet helpen Henrieke, aangezien ik al begin te bibberen bij 50 cm :')

Ik hou liever (nuja :P ) de voetjes op de vloer :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:35

Haha oke, nee bedoel ook eigenlijk meer voor de dressuur. Ben zelf ook totaal geen springheld en er zal ook vast het e.e.a. aan gesleuteld moeten worden, maargoed.. ik wil er toch niet mee verder, meer voor de afwisseling en omdat ik het leuk vind om te doen en 't paard ook :). Mocht ik er ooit echt nog mee verder willen, dan neem ik ook wel springles, maar verwacht niet dat dat gebeurd :').

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:51

Wat voor je eigen gevoel, inzicht en balans heel goed is: op de binnenhoefslag 2 cavaletti's neerzetten op ongeveer 13 meter afstand en dan het aantal galopsprongen ertussen variëren (tellen!). Een cavaletti is staat ongeveer 5-10 cm van de grond. Eventueel kun je ook nog voltes rijden met 1 cavaletti erin. Groot voordeel ervan is ook dat je de galop veel beter leert controleren. Wat ook weer een voordeel is voor de dressuur. Verder zijn lage in-uitjes ook altijd fijn. Dan moeten ze wel op de juiste manier over de rug springen. In-uitjes rijdt je altijd vanuit draf in, dus dan zit je nooit in de knel met een verkeerde afstand op de eerste. Als een enkel hindernisje ook fijn gaat kun je lijntjes gaan rijden. Hoogte is helemaal niet belangrijk. Dat komt vanzelf.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:07

Goede tips! Ga ik inderdaad weer eens doen met die galopbalken, laatst ook eens gedaan en dat is ook goed bevallen. Alleen moet ik er dan wel grondbalken van maken, want we hebben niet van die hindernispalen waar je de balk zo laag kunt doen en verder zou ik zo ook geen ander materiaal weten die ze daar hebben liggen.
In-uitjes hadden we laatst ook op de vereniging, maar ik vind dat zelf nog eng dus daar wil ik nog even mee wachten, maar dat is ook een hele goede oefening om eens te doen ja.. wie weet binnenkort! Wat betreft de hoogte heb je ook helemaal gelijk in, zal binnenkort eens een laag parcoursje proberen. Eerder wel eens gedaan en dat ging ook eigenlijk prima. Dank voor de tips! :)