Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:13

Nieky interessant om te lezen! Ben je niet bang met trekpaard kruisingen op nog meer beenproblemen? Zijn er überhaupt cpl vrije trekpaarden? Die zijn heel schaars denk ik?
Lieve foto hè zo met de kleine meid. Ze vind de dieren zo leuk! Wanneer moet je scannen?

Boelles ah een hackney! Leuk! Hopelijk slaagt het. Wel leuk in combinatie met een Welsh. Heb je een foto van het vorige veulen? Naar welke hengst is ze? Ik snap je wbt de Fries. Het moet wel leuk blijven… Hoop toch echt dat het gewoon gelukt is nu en blijft zitten

Shadowstar welkom! Ik ben ook benieuwd naar beeldmateriaal :j

Lyona gefeliciteerd! Wat fijn! Nu alles van jezelf drachtig van Perry? Hoe gaat het met de gastmerries?
Pfff wat een kosten! Je laat nog 2 andere merries dekken door een andere hengst?

Claudia nog maar 8! Klinkt nog lang :+ Oké dit is demotiverend sorry :') Aftellen! Na t weekend nog maar 6 :))

Mirjamalvaro dat is zeker waar. Hoe groot is het eitje nu?

Diandra ik hoop op goed nieuws! Spannend

Paintlover ik snap je nog! Haha. Hopelijk lukt het met bestellen als de eitjes dit weekend er aan toe zijn. Zou dan wel zaterdag voor half 10 scannen. En niet later op de dag

Fokfanaat gefeliciteerd!

Boelles je vroeg of ik Minthe al reed, ja! Alleen nog niet heel fanatiek. Hier wat plaatjes van gister. Ze is inmiddels 2 maand drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zilver ook bijna 2 maand drachtig. Ze schelen 2 weken ongeveer
Afbeelding

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:25

Nieky we hebben moeder met kind nu daar gelaten. Maar de merries zonder veulen rijden we op en neer.
Kabayo follikel was eigenlijk niet gegroeid, dus hopelijk verzint ze geen bloedei oid.

Muronia voor inseminatie moet je een opleiding volgen hier. Scannen mag alleen de dierenarts, dus je moet sowieso samenwerken :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:28

Muronia schreef:
Oh interessant Nieky dank je wel voor je uitleg. Is de tinker dan ook een type-fokkerij in plaats van op bloedlijnen? Anders konden ze denk ik niet worden opgenomen of zelfs goedgekeurd als kruising? De behoefte aan de grotere maat kan ik me iets bij voorstellen. Zou dan een shire of clydesdale qua type het dichtste bij staan?

Quir ik dacht al eens zoiets te hebben gelezen. Wat vreselijk irritant als je het zelf kan maar niet mag. Moet je daar in Zweden dierenarts voor zijn of is daar een andere specifieke opleiding voor?

Je moet een opleiding volgen (die heb ik 3 jaar geleden gedaan) en dan moet je een station worden waarvoor je een verantwoordelijke dierenarts nodig hebt. Alleen op officiële stations mag je sperma hebben en dus insemineren.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:05

Nou jongens, wat ben ik blij dat ik toch echt ten alle tijden mn gevoel volg en dus gistermiddag nog tegen mn da gezegd heb dat ze toch maar morgen (vandaag dus ;) ) moesten komen scannen omdat die troela van mij nogal een snelle is....

Da kwam rond 13.10u scannen en er zat gewoon een ei rechts van 3,4cm *\o/* , dat is al groter dan normaal want toen begon ze met een 3,2cm die naar een 3,7cm ging, insemineren en poef! weg eitje...

Echt een heel mooi groot ei dus voor haar doen dus meteen hh geappt dat ik morgen sperma moet hebben en die kan ik tegen 13u morgen ophalen *\o/*

Dan 3 kwartier terug naar stal rijden en dan insemineren. Maandag komt ze dan in de ochtend weer scannen en word er voor de zekerheid ook gespoeld met steriele vloeistof, niet omdat we denken dat er iets "mis" is maar meer voor mijn gemoedstoestand zodat ik voor mn gevoel aan mijn kant allemaal boxjes af gevinkt heb.

Ugh, word morgen veel in de auto zitten (zo blij met airco!!!) maar vriendin die al 2x meegereden is gaat weer gezellig mee dus komt wel goed. Wel even slim geweest en een maat gevraagd of die mn man laat op de middag af wil zetten op het station in Eindhoven want ik ga finaal brak zijn als ik eenmaal terug thuis ben en wil dan plat op de bank en de deur niet meer uit. Manlief gaat voor zn werk n weekje naar Korea (gebeurd vaker dus ben t gewend) en normaal gooi ik m dan af maar dat komt nu dus even totaal niet uit. Daar waar ik normaalgesproken eigenwijs ben en denk: ach, kan wel.... Heb ik nu toch maar braaf 1 van mn hulptroepen ingeschakeld (leer t echt nog wel een keer O:) )

To be continued _O-

Knappe Minthe <3 en natuurlijk is Zilver ook n hele knappe dame!

Nieky1993: Sophietje ziet eruit als een hele knappe dame! Leuk ook je uitleg mbt het kruisen! Ik ken zelf alleen maar tinkers en trekpaarden met CPL en dat is gewoon echt mega zielig om te zien, die hebben echt pijn dua snap de stap naar de kruising wel heel goed!

Quir wat vervelend dat je niet meer thuis mag (laten) insemineren.... is voor mij toch wel een uitkomst (heb een merrie die zo kort is dat ze op de trailer teveel ruimte heeft en daardoor in paniek slaat).

Shadowstar: Welkom!

Diandra: succes maandag!

Boelles: spannend! Hopelijk snel weer thuis en een vruchtbaar weekje voor je pony!

Muronia: nog even volhouden!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:30

Super PL!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:58

Vandaag ei van 4,1cm (record voor haar!) en supermooi hengstig dus maandag scannen om te zien of ze geovuleerd heeft en spoelen en dan weer het wachtbankje op... nog even met de eigenaresse van het dekstation staan kletsen en die zei ook al tegen mij dat ik er wel echt heel netjes alles aan doe dus dat t niet aan mn inspanning ligt, dat doet wel goed hoor!

Ze bevestigde ook dat die troela van mij gewoon mega snel is en raadde me aan om toch nog even te scannen voor het insemineren zodat ik weet hoeveel het ei gegroeid is.... dus gedaan en toch heel blij mee!

Nu rest me enkel nog wachten en hopen dat deze ronde "DE" ronde is want anders weet ik nog niet zeker of ik voor de 4e ronde ga of ga zeggen: het is genoeg en m naar volgend jaar ga zetten. Op een gegeven moment moet je toch ook een keer stoppen... maar lastig is t wel!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:24

Kabayo Ik heb het liefst de trekpaarden vanaf een zo jong mogelijke leeftijd. Buiten een erfelijke factor zit er ook echt een voedings factor aan cpl. Als je ze zo jong koopt en zorgt voor de juiste voeding vanaf het eerste moment verklein je de kans op cpl aanzienlijk. Saartje (Ardenner merrie) is 5j, we hebben haar vanaf 6 maanden. Zij heeft echt super zuivere, droge en dunne benen. Sophietje is nu 3j en heeft ook mooie droge benen. Daarom ook de keuze om bij een goede fokker te kopen overigens. We hebben nog een ander trekpaard staan van 1.5j. Deze hebben we gekocht van een vriend, dus we weten hoe ze gehouden werd etc, en ook zij heeft dunne en droge benen.

Wij hebben dus nu 3 trekpaarden staan en allemaal zonder cpl of gekke dingen. Ze bestaan echt maar je moet kritisch zoeken. En dit dan kruisen met gezonde tinkers geeft leuke, gezonde dieren die het beste hebben van beide rassen. Overigens geef ik aan iedereen mee die hier een veulen koopt (ook de volle Tinker veulens) dat ze echt zo min mogelijk suikers/zetmeel moeten voeren. Niet alleen in brokken maar ook in hooi moeten ze op suikers letten. Ze mogen mij ook altijd sturen voor advies en een vriendin van mij is voedings adviseur en kan de mensen ook opweg helpen als ze issues hebben. Dus ik heb opzich geen schrik van been problemen aangezien de ouder dieren hier inorde zijn. Heel verhaal haha :') maar vind het altijd wel een interessant onderwerp om over te vertellen.

Wij gaan eind juni/begin juli scannen. Dan gaan er een stuk of 9 merries tegelijk gescand worden. 5 van ons die op het wachtbankje zitten. 2 gast merries en dan 2 merries om te zien of alles oke is binnen (sukkelen wat met de cyclus).

Dat wordt dadelijk super leuk om 2 veulens tegelijk te hebben :D

Mirjamalvaro is dr ei inmiddels nog gegroeid?

Paint_lover goed dat je je gevoel gevolgd hebt. En je hebt er idd alles aan gedaan. Hopelijk is ze deze ronde gewoon netjes drachtig na alle moeite die erin is gestoken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:40

Nieky in het weekend wordt hier niet gescand, alleen op maandag, woensdag en vrijdag.
Mze is vandaag geinsemineerd en moeten dus tot maandag wachten om meer te weten.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:00

Ik heb bewust voor insemineren van mijn Ijslanders gekozen omdat de ene net is geïmporteerd vanuit Ijsland en de andere net vanuit Nederland met mij mee naar Zweden is verhuisd dus wil ze niet uit de kudde halen om naar de hengst te brengen.

Dit is mijn merrie die ik uit Nederland mee heb genomen:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn nieuwe merrie uit Ijsland (hoeven zijn slecht maar dinsdag komt de hoefsmid)

Afbeelding

En dit is de hengst die ik ga gebruiken:

Afbeelding
Afbeelding

Snæfinnur frá Sauðanesi

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:28

Ik heb net sperma besteld, we gaan morgenavond insemineren. Ook gelijk een swab gedaan omdat ik niet zoveel rondes heb dit jaar, dus beter dat ik gelijk weet of ze behandeld moet worden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:53

Mirjamalvaro. Hopelijk worden ze nu netjes hengstig van het spuiten. Al een merrie geinsemineerd lees ik. Duimen

Muronia. Ik herken het. Ik kom ook dit jaar niet echt toe aan de bbijleesposten. Ik ga weer mijn best doen om actiever te zijn. Maar soms lukt het even niet.

Elke ochtend vroeg op voor mijn hengst. En late diensten van mijn werk. Is soms best pittig.

Nieky. Dat is slim met twee tabladen. Nooit over nagedacht. Ik doe altijd voorbeeld en dan daarin scrollen.
Dat klinkt positief. Ik vind trekpaarden geweldig. Heel wat jaren terug bij een hengstenhouder gewerkt die ook Belgen had. Maar jeetje die benen waren ellende. Ik denk ook niet de juiste verzorging. Maar de maden kropen eruit, stinken. Ik vond het maar bizar allemaal.

Boelles. Spannend!

Diandra. Duimen draaien dat ze nu drachtig is

Lyona. Gefeliciteerd! Dat zijn flinke prijzen. Is dit met vers of diepvries omdat het ook uit Frankrijk komt. Toch spannend met vers of het goed aankomt

Kabayo. Wat leuk dat Minthe al zo lekker aan het werk is. Knappe merries

Paintlover. Klinkt goed! Als hengstenhouder zou ik ook blij zijn met zo'n klant. Hoevaak ik niet heb dat ze gewoon doordekken en ik eens vraag of de baarmoeder wel schoon is, of niet een keer gespoeld moet na zoveel rondes. Ik wordt echt soms moe van dierenartsen. Ipv om de dag twee dagen achter elkaar bestellen. Heb ik overigens niet gedaan. Het is om de dag. Sperma blijft lang genoeg leven.

Shadowstar. Mooie combinaties

Morgen gaan we scannen op hartslag bij sis. Ik heb er wel een goed gevoel over.
Normaal ben ik niet kinderachtig en doe ik van alles met de merries. Maar ik merk dat ik het nu heel erg spannend vind en bang ben dat ze het verliest. Geen idee waarom :') daarom train ik haar verder helemaal niet en heb keuring even opzij gezet. Misschien volgend jaar met veulen aan de voet. Nog lekker groeien op de wei. Ze is nu echt net drie geworden. We hebben de tijd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:33

Paint Lover dit klinkt heel erg gunstig nu. Ik hoop dat dit hem mag gaan worden voor je! Ik hou per merrie altijd precies bij hoe per cyclus (in het dekseizoen) het ei zich ontwikkelt, dus hoe snel het follikel groeit, welke eierstok en hoe groot het is rond de eisprong. Daardoor leer je snel wat normaal is bij welke merrie en kun je ook goed de inschatting maken wanneer precies te insemineren.

Nieky ik vind dit ook erg interessant wat je schrijft, juist omdat ik niet thuis ben in die rassen. Leerzaam dus voor mij :)

Shadowstar je hebt gelijk om met vers te insemineren en niet de merrie naar de hengst te brengen als ze zo recent verhuisd zijn. Wij hebben sinds vorige maand een haflingermerrie erbij en ik twijfel nog steeds of ze gedekt gaat worden of niet dit jaar. Maar als, dan inderdaad ook ki, ik wil er nu niet mee gaan slepen. Eigenlijk wil ik ook graag eerst de bevestiging hebben dat Veronia drachtig is, anders gaan we met haar weer voor de volgende ronde door.

AM ik herken dat wel hoor. Ik had afgelopen dinsdag menles met Veronia en ik twijfelde of ik moest gaan of niet. Uiteindelijk toch maar gedaan en ze heeft nu wel weer een positieve ervaring op de trailer erbij gehad en de les was niet erg stressvol. En toch denk ik dat ik dat de schuld ga geven, mocht ze niet drachtig worden gescand. Heel veel succes met de scan,op naar een mooi kloppend hartje!

Veroon heeft nu even een kleine vakantie omdat ik mijn menwagen heb verkocht en volgend weekend de nieuwe ga ophalen. Vindt ze helemaal niet erg hoor _O-

Afbeelding
Afbeelding

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:30

Am horses spannend! Hopelijk alles goed!

Annash ook spannend, hopelijk pakt het gelijk deze ronde!

Paintlover dit moet de ronde zijn! We zullen voor je duimen, lastig zo een cheeky merrie.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:02

Muronia: ik heb dus ook zelf een lijstje met letterlijk alle scans erin, of er eitjes zitten en zo ja hoe groot etc.

Vind dat zelf ook gewoon heel fijn want als mijn standaard da een keer niet kan en er komt een ander dan weet ik zelf precies hoe en wat (is 1x voorgekomen dit jaar).

AM_Horses: thanks! Ik ben wel iemand die zodra t niet helemaal goed gaat (of voelt) dan wordt er gewoon onderzocht wat er onderzocht kan worden. Maar ik hoop zelf ook echt dat deze ronde gewoon de laatste is en we volgend jaar een mooi veulentje mogen verwelkomen! Hij/zij was al welkom maar nu toch echt helemaal!!!

Spannend morgen! Hopelijk een mooi kloppend hartje te zien....

Shadowstar: thanks!

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:26

Vandaag weer gescand, er zit een mooi ei maar baarmoeder nog steeds niet open genoeg, woensdag weer scannen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:47

Ik wacht nog op bericht :=

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:20

Spannend Mirjam

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:45

Muronia >;) >;) Ze denken Eli bloedei ontwikkelt....
Maar snap hem niet want ze heeft wel geovuleerd? Ik dacht dat bloefei juist niet ovuleerde? 8)7

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:06

Hier helaas niet drachtig. Breng ze vanavond weer weg en dan blijven ze daar tot na de volgende scan. Ik ga voor het eerst in 10jaar weer eens echt weg met vakantie en dat valt nu precies samen.. :')
gelukkig kunnen ze dan daar blijven en kan mijn vader ze ophalen mocht ze dan wel dragend zijn..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:08

Balen Diandra

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:31

Mirjamalvaro ah nee dat zou balen zijn als het nu een bloedei wordt/is. Ik heb er verder geen ervaring mee

Diandra balen! Hopelijk deze ronde meer geluk. Wel fijn dat ze daar kunnen blijven. En natuurlijk veel plezier op vakantie!

Shadowstar hoop dat de baarmoeder snel mee doet. Misschien kan je woensdag wel insemineren :j Leuk dat je geëmigreerd bent en mooie hengstenkeuze!

Paintlover wij hebben ook een merriekaart. Heel handig. Dit moet wel jou ronde zijn. Klinkt positief allemaal!

Claudia nog 5 dagen :))

Amhorses spannend vandaag! Hoe ging de scan?

Annash klinkt als een goed plan! Hopelijk slaagt het. Je hebt er wel alles aan gedaan dan!

Nieky klinkt goed! Mensen hebben wel gelijk schrik als ze het woord trekpaard horen ivm de benen. Heel goed hoe jij er mee om gaat! Leuk fokplan ook zo :j Oh je moet nog wel even wachten met scannen. Ik zou geen geduld hebben :+

Hier saai, geen nieuws. Wel fotoshoot gehad met de dames gister samen met mijn dochter. Ik krijg vandaag een voorproefje te zien

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:09

Balen Mirjamalvaro, maar ik dacht ook dat een bloedei een ei is wat enkel groeit en niet ovuleerd....

Diandra: balen zeg! Hopelijk nu deze ronde meer geluk, super dat ze daar kan/kunnen blijven en heel veel plezier op vakantie!

Shadowstar: hopelijk woensdag goed hengstig dan!

Am_horses: en? Al gescant?

Kabayo: ik vind het wel ideaal om zelf alles gewoon bij te houden en niet enkel blindelings op mn (echt wel deskundige) da's te vertrouwen...

Oew, fotoshoot gehad.... leuk!

Nou laat dit gewoonweg ECHT mijn ronde zijn jongens....

Vanmorgen om 9u gescant... Troela nog niet geovuleerd :Y) en baarmoeder heel goed hengstig!

Ei wat zaterdag 4,1cm was is nu 4,3cm MAAR er zit INEENS een "nieuw" ei van 5,4cm!!! :)) :roll:

Hh gebeld of ik vandaag nog sperma kon komen halen maar dat ging helaas niet lukken.... oke, dan morgen!

Dus ik mag morgen om 13u weer in België mezelf melden en dan rechtstreeks naar stal om te insemineren.

Da denkt dat ze morgenochtend zal ovuleren (ei was iets aan het vervormen) en dan hebben we nog n aantal uren dat we gewoon kunnen insemineren dus dat DOEN we gewoon!

Echt waar, dit MOET toch gewoon goedkomen....

Sperma kwaliteit is trouwens ook top! 70% mobiliteit (mn da heeft n druppel onder de microscoop gelegd omdat ik dat graag wilde) en de zwemmers zijn pijlsnel ~~}>

Uitslag van de swap nog steeds niet binnen dus dat is ook dikke prima... hoe langer we niets horen, hoe beter dat t is....

Ik word n beetje gek momenteel ;) :D

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:54

Spannend Paint Lover.

Echt frustrerend als ze een ei hebben maar er niet klaar voor zijn 8)7

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:00

Paintlover haha nou ja zeg! Zilver had ook lang een eitje die best groot. Pff wat een gedoe maar wel voor een goed doel! Ik heb wel een goed gevoel bij jou ronde! Ik denk dat morgen nog wel net kan. Hoezo lukt dat niet als je om 9u al besteld?

Shadowstar ja das wel erg vervelend en frustrerend. Duim voor je dat het woensdag toch lukt

Ach kijk dit voorproefje nou <3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:51

Leuk!

Oke Eli is weer thuis. Ze had dus een CL en nog dat follikel dat misschien bloedei wordt. Dus dan zou ze 2 follikels moeten hebben gehad?
Nou ja we zien het 2 juli wel wat er nou gebeurd is. :')