Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:45

Gefeliciteerd Kiko!
En welkom Wonders. Leuke mini.

Mijn dames zijn echt jaarlingen nu, geen veulens meer. En of Roosje op haar moeder lijkt? Zeggen jullie het maar :+

Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:47

Gefeliciteerd Kiko! Hij ziet er goed uit.

Art_Ificious fijn dat ze bijna naar de wei kunnen, dan begint het voorjaar echt!

Wonders welkom, wat een leuke pony!

LaDonna75 echt een kopie! Wat leuk, zelfde blik.

Als we de waterbakken vullen is Fioor er altijd bij, water vindt ze helemaal niet eng! Zo grappig :=
Afbeelding
Samen met Mama <3 het moet echt even gaan regenen :') dan kunnen ze hier ook de wei op :))
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:55

Ladonna wat een kopie en dank je wel.

Kvikur dank je wel.. ben ook erg blij met hem. Hij is inmiddels al bijna 1,52
Wat een leuke foto’s en geweldig dat water niet eng is.

Art_ificious wat lekker zeg.. hier duurt nog wel even voordat ze het gras op kunnen. Moet echt nog groeien anders heb ik van de zomer niks. Ze zitten wel al te kijken zo van kun je dat draadje even opendoen want we willen gras :-)

Wonders wat een leuke pony

mirjamalvaro

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:18

Urena is rap aan het verkleuren (verharen lol).
Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:23

Mirjamalvaro, wat een mooie kleur!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:35

Toverballetje
Knap hoor

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:59

Kreeg een filmpje toegestuurd
Gelukkig bewogen ze hun oren :')

Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:04

Art, zalige foto _/-\o_

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:11

Aah heerlijk <3

Ja ze is echt een toverbal. :=

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:26

Wat een leuke foto's!

Afbeelding
Deken van mama even gepast... Ik mag nog flink groeien komende (ongeveer) 2 jaar O:)

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:25

Ik heb vraagje (aangezien anderen hier ook jaarlingen hebben dacht ik dat mss iemand hier advies voor zou hebben): Plum was het gewoon om een halster om te doen (deed wel altijd wat moeilijk maar liet zich doen). Deze winter heb ik haar geen halster om moeten doen maar wou terug gaan oefenen nu de mooie maanden terug zijn. Maar ze weigert nu totaal. Eerst mocht ik zelfs niet in haar buurt komen ermee, nu neemt ze wel al snoepjes aan als ik mijn hand door het halster steek. Ook houd ik het voor haar en krijgt ze een snoepje als ze er met haar neus tegenkomt. Maar eens ik het probeer aan te doen loopt ze weg. Ik kan natuurlijk forceren maar lijkt me mss niet de oplossing. Las wel een tijdje geleden in een ander topic dat mensen aanraadde om het gewoon om te doen en niet te veel rekening houden met het feit dat het paard niet wou (was in een volledig andere context). Heb nog nooit een jaarling gehad en zoek dus wat advies hier over. Verder doen op een zachte manier om haar te laten wennen en hopen dat het lukt op termijn of gewoon aandoen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:33

Als het veilig kan, halster omdoen en omlaten en dan met een 2e los halster oefenen. Dan heb je net even iets meer te vertellen dan wanneer ze compleet los staan. Hier de ervaring dat als er geen onderliggend trauma is het met een paar dagen elke dag eventjes oefenen vaak snel wel weer makkelijker gaat.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:34

Heerlijk als ze zo liggen te slapen!

Ik zou niet te lang door blijven proberen met snoepjes, zeker wel gewoon met geduld en rustig maar merk aan paarden die heel veel snoepjes hebben gekregen vaak ander gedrag dan paarden die wel rustig benaderd worden maar meer met stem en druk weg beloond worden. Wat wij dan ook vaak doen is eerst met een touw om de hals daarmee een soort halster maken zodat ze die druk achter de oren hebben. Dan kan je normaal zo het halster om doen. En zeker wel belonen, maar een kriebel, rust en vrolijke stem werkt vaak ook al heel goed! O:)

Hier zijn ze gisteren voor het eerst de wei op gegaan! Ze waren zo blij *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:45

Kvikur schreef:
Heerlijk als ze zo liggen te slapen!

Ik zou niet te lang door blijven proberen met snoepjes, zeker wel gewoon met geduld en rustig maar merk aan paarden die heel veel snoepjes hebben gekregen vaak ander gedrag dan paarden die wel rustig benaderd worden maar meer met stem en druk weg beloond worden. Wat wij dan ook vaak doen is eerst met een touw om de hals daarmee een soort halster maken zodat ze die druk achter de oren hebben. Dan kan je normaal zo het halster om doen. En zeker wel belonen, maar een kriebel, rust en vrolijke stem werkt vaak ook al heel goed! O:)

Hier zijn ze gisteren voor het eerst de wei op gegaan! Ze waren zo blij *\o/*
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bedankt voor het advies, kan ik mee aan de slag!
Leuke foto’s!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:47

Ik had een heel verhaal getypt, weg! Maar kort samengevat, een halster omdoen is hier geen "dat vraag ik voorzichtig" maar een "dat moet gewoon, punt uit". Nodig bij het hanteren, bij medische nood en de hoefsmid. Dus ik zou zeggen, in een stal het halster omdoen en eerst om laten. Je kunt inderdaad met een tweede halster gaan oefenen dan.

Syl is 11 maanden. Vandaag gemeten op 1.59. Volgens de groeicurve moet ze 1.73-1.77 gaan worden.
Afbeelding
Afbeelding

Ze is nog steeds net zo lief als dat ze groot is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:55

Veulen hier heeft dat ook gehad. Ze kende halster goed maar na de winter was het plots moeilijk.
Heb er verder niet flauw over gedaan. Ze kende het, dus halster om is halster om, met of zonder gepruttel. Paar keer moeten 'forceren' en nu is het weer normaal.
Toen wilde ze niet meer op de buik aangeraakt worden. Dus gingen we dat dagelijks doen.
Nu heeft ze besloten dat de achterhand verboden terrein is. Gaan we dus ook weer uitgebreid oefenen.
Is wat jaarling eigen om opvoeding te 'vergeten' denk ik.
Hoewel ik ook vaak met de worteltherapie werk doe ik dat niet voor dergelijke dingen. Dat is druk wegnemen bij gewenste reactie etc.
Worteltje krijgt ze dan wel achteraf.

Afbeelding

Hier was het lentepoets. Ze is braaf blijven staan tot ik klaar was met iedereen borstelen.
Alleen die achterhand wilde dus niet.
Gaan we met een touw billen en achterbenen aanraken tot je stil kan staan mejuffrouw.

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:29

Ik ga nog een keer proberen met de tip van het touw en als dat niet lukt, gewoon aandoen. Bedankt voor jullie reacties!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:28

Hier heb ik bij het andere veulen een tijdje het halster omgehouden en nu kan ik het gewoon op en af doen. Hij vindt het nog steeds niet leuk maar laat het wel toe. Ik doe het heel voorzichtig want het over zijn oren gaan vindt hij niet leuk. Vooral het afdoen.
Mijn eigen hengstje heb ik aangeleerd met wat lekkers. Hij had snel door en zo kon ik rustig omdoen en nu doe ik het als hij brok eet. Dan komt hij even omhoog zodat de neus erin kan en hop.

Wat een geweldige foto Art!

Nimmy die moet er echt nog ingroeien :-)

Muronia wat een joekel is Syl al. Cover is 1,51/1,52
Goed te zien dat je wel van je paardjes geniet!

Thioro heel herkenbaar dat ze soms dingen vergeten.
Cover heeft helaas zijn hoofd gestoten bij het luikje en is nu beetje schichtig geworden. Baal ik goed van. Probeer nu met snoepjes hem uit het luikje te lokken.

Kvikur wat lekker zeg.. hier moet het gras echt nog even groeien voordat ik ze überhaupt eraan kan laten wennen helaas.

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:41

Jullie zijn echt geweldig met alle tips! Komt hier helemaal goed. Ik laat jullie iets weten in de komende dagen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 00:53

Halster omdoen geen problemen mee met Cielo.
Vanavond na het werk regende het, dus binnen gehaald om voer te geven. Hij stak z'n neus zelf al in het halster, lekker handig.
Heb ze wel rond 22u terug buiten gezet. Ze moeten geen sissies worden en gewoon ook tegen alle weersomstandigheden gehard worden zeker omdat ze naar een weide verhuizen en daar alleen een schuilstal zullen hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 00:59

Hihi ik heb wel sissies, maar als het pleurisweer is dan sta ik ook meteen paraat om ze binnen te halen. Hoe vaak ik wel niet net te veel op buienradar vertrouw en zelf helemaal doorweekt ben omdat die stortbui toch een paar minuten sneller was dan ik _O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:47

Met name mijn merrie heeft een hartgrondige hekel aan regen maar de anderen willen dan ook liefst naar binnen. Jammer voor ze dat ze soms toch echt in de regen moeten blijven. Ze zijn niet van suiker maar vinden zelf van wel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:58

Hier wonen ze permanent buiten met een schuilstal. Ze bekijken het zelf maar of ze sissy zijn of niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:35

Wij hebben ook een grote schuilstal waar ze altijd heen kunnen, dus geen heen en weer geren met regen maar ook pony's die van suiker mogen zijn :') Hij wordt goed gebruikt, al blijven ze soms ook buiten met regen. Maar met aanhoudende regen, kou of harde wind (en bij steekbeestjes of warme dagen) staan ze er graag.
We hebben de laatste tijd weinig regen gehad, vooral veel siesta's in de zon. Gelukkig deze week wel weer wat, want het begon een beetje te droog te worden.
Afbeelding

Swift is heel makkelijk in de omgang, dus halster is geen probleem. Mijn bijna 3 jarige vond dat als veulen wel heel spannend, bij dat soort dieren is het ook handig om ze gewend te laten, dus in het vervolg ook in de winter af en toe even in handen nemen. Ik ben zelf wel van het positief bekrachtigen met voer, maar dan wel met de nodige training die vooraf aan klikkeren gaat, dan krijg je ook geen zakkerollers of ander opdringerig gedrag. Als je dat niet doet kan je beter belonen met kriebels oid.

Swift groeit lekker, hij is nu 11 maanden oud. Zijn ietwat onfortuinlijke tekening wordt er niet minder op :+ Maar we zijn er ondertussen aan gewend en serieuze foto's maak ik gewoon van zijn andere kant :') . Verder is het een echte charmeur.
Afbeelding
Afbeelding

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:31

Hier hebben ze ook vrij toegang tot de stal dus ik hoef ze niet binnen te zetten. Maar bv voor bekappen of veearts is het wel belangrijk.

Mooney, die tekening _O-
Ik had het wel niet gezien moest je het niet gezegd hebben :)