Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:13

Xritt schreef:
Ik heb de afgelopen tijd best veel nakomelingen gezien van McLaren. Ik heb er zelf mee gefokt, dan valt dat toch meer op. Ik ben bij 3 opfok bedrijven geweest , waar ik toch even vroeg of ze McLaren nakomelingen hadden. Ik vind dat er veel vos nakomelingen zijn en niet de grootste. Sommige waren als 1 en 2 jarige wel erg puppy achtig. Wat fijntjes, niet grof of groot, eerder wat klein, kort in de rug/ beknopt gebouwd.
Ik zou, als ik weer zou gaan fokken, niet meer met McLaren fokken. Ondanks dat ik hem fantastisch vindt.

De afstammelingenrapportage staat nu online. Mc Laren blinkt nergens echt in uit en heeft ook geen zwakke punten. Niet in beweging en ook niet in exterieur.
Er val dus weinig mee te verbeteren. Hij zal het dus echt van de rijdbaarheid en instelling moeten hebben.
Trouwens, deze hele jaargang komt wat lauw op me over. Natuurlijk is de betrouwbaarheid niet hoog maar mijn waarneming komt meestal wel overeen met de lineaire scores.
Wel een paar opmerkingen daarbij.
De twee kleinste hengsten vererven een dikke plus op ontwikkeling.
Er wordt, dit jaar blijkbaar voor het eerst, geen verdere toelichting gegeven op de lineaire scores.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:35

misterA schreef:
Merkwaardig is het zeker.
Hieruit wordt het wel duidelijk dat een test met zulke jonge paarden niet meer van deze tijd is. En al helemaal als het zo kort is. Als alles onder druk moet gebeuren. De hengsten niet de tijd krijgen om te acclimatiseren en geen dag kunnen verzuimen. Met een dip weer naar huis gestuurd worden, al of niet doorverwezen naar een volgend onderzoek.

Het is toch ook raar dat het verrichtingsonderzoek voor hengsten die heel belangrijk moeten worden in de KWPN fokkerij een kortere test lopen dan de merrie’s doen voor de EPTM. Maar let wel, het komt uit de fokkerijraad en die overleggen weer met de fokkers in de regio vergaderingen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:41

misterA schreef:
Xritt schreef:
Ik heb de afgelopen tijd best veel nakomelingen gezien van McLaren. Ik heb er zelf mee gefokt, dan valt dat toch meer op. Ik ben bij 3 opfok bedrijven geweest , waar ik toch even vroeg of ze McLaren nakomelingen hadden. Ik vind dat er veel vos nakomelingen zijn en niet de grootste. Sommige waren als 1 en 2 jarige wel erg puppy achtig. Wat fijntjes, niet grof of groot, eerder wat klein, kort in de rug/ beknopt gebouwd.
Ik zou, als ik weer zou gaan fokken, niet meer met McLaren fokken. Ondanks dat ik hem fantastisch vindt.

De afstammelingenrapportage staat nu online. Mc Laren blinkt nergens echt in uit en heeft ook geen zwakke punten. Niet in beweging en ook niet in exterieur.
Er val dus weinig mee te verbeteren. Hij zal het dus echt van de rijdbaarheid en instelling moeten hebben.
Trouwens, deze hele jaargang komt wat lauw op me over. Natuurlijk is de betrouwbaarheid niet hoog maar mijn waarneming komt meestal wel overeen met de lineaire scores.
Wel een paar opmerkingen daarbij.
De twee kleinste hengsten vererven een dikke plus op ontwikkeling.
Er wordt, dit jaar blijkbaar voor het eerst, geen verdere toelichting gegeven op de lineaire scores.

Ik ben blij dat ik mijn lidmaatschap opgezegd heb. Je gaat steeds meer betalen en zij gaan er steeds minder voor doen. Het is gewoon een kopietje van IDS wat ze geplaatst hebben. Overigens vind ik het wel een goed rapport. Een hengst die gemiddeld fokt past op veel merrie’s in de populatie. Daarnaast vererft hij wel bovengemiddeld op wat ik belangrijk vind: halsrichting, halsbespiering en beweging. 93/94 voor beweging is gewoon goed.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 17-04-23 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:51

janderegelaa schreef:
misterA schreef:
Merkwaardig is het zeker.
Hieruit wordt het wel duidelijk dat een test met zulke jonge paarden niet meer van deze tijd is. En al helemaal als het zo kort is. Als alles onder druk moet gebeuren. De hengsten niet de tijd krijgen om te acclimatiseren en geen dag kunnen verzuimen. Met een dip weer naar huis gestuurd worden, al of niet doorverwezen naar een volgend onderzoek.

Het is toch ook raar dat het verrichtingsonderzoek voor hengsten die heel belangrijk moeten worden in de KWPN fokkerij een kortere test lopen dan de merrie’s doen voor de EPTM. Maar let wel, het komt uit de fokkerijraad en die overleggen weer met de fokkers in de regio vergaderingen.

Dat een EPTM langer duurt dan het najaars v.o. vind ik ook merkwaardig.
De fokkerijraad ( lees KWPN) staat behoorlijk onder druk van de commercie. ( Lees h.h.) De meeste leden hebben geen mening of houden die voor zich. Zeker in de regiovergaderingen. Die mening wordt wel gedeeld in de "wandelgangen".

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 00:06

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Dat een EPTM langer duurt dan het najaars v.o. vind ik ook merkwaardig.
De fokkerijraad ( lees KWPN) staat behoorlijk onder druk van de commercie. ( Lees h.h.) De meeste leden hebben geen mening of houden die voor zich. Zeker in de regiovergaderingen. Die mening wordt wel gedeeld in de "wandelgangen".

Ik snap de H.H. wel. Het KWPN moet door hun eigen regelgeving reg. A papieren geven aan nakomelingen van hengsten uit stamboeken die beduidend soepeler keuren en met het (terecht) versoepelen van de eisen voor stamboekopname van deze nakomelingen schiet het KWPN zichzelf wel in de voet. Dat de H.H. Daarom ook een korter onderzoek willen snap ik wel. Overigens is deze tendens al gestart met in gebruikname van het nieuwe KWPN centrum want vanaf dat moment werd er ook veel, maar ook echt veel ruimer aangewezen. Meer hengsten in de test is ook meer inkomsten. Maar dat is mijn mening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:57

Er blijkt wel echt iets ernstigs te zijn voorgevallen tijdens het verrichtingsonderzoek, 2 ernstige ongelukken waarbij ook het KWPN niet vrijuit gaat (schrijft Horses). De ruiter heeft haar ruggewervel gebroken bij een val, de andere het scheenbeen en kuitbeen gebroken tijdens het toiletteren. Wat ik hierboven lees hebben ze de hengsten expres weinig moeten trainen. Je weet gewoon dat jonge hengsten dan gevaarlijk (kunnen) worden. Die moeten veel lopen en aan het werk.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:24

Het zijn natuurlijk wel allemaal insinuaties.

Jonge hengsten blijven risicovol om mee te werken/ rijden. Maar dat er hengsten ggk worden onder druk van HH, dat is niets nieuws.

En misschien heb ik wat gemist, maar zijn de afstammelingenkeuringen nu afgeschaft? Want keek altijd liever zelf dan het blindelings over te moeten nemen van het KWPN.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:25

Ja Suzanne maar dat 3 jarigen dat niet aankunnen is ook geen verassing toch. Die krijgen hun pijntjes en ongemakken. Daarnaast is het voorjaar en de hormonen van de jonge mannen gieren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:26

Marie72 schreef:
De veulens van Omar Sharif op de show van Brinkman waren ook goed gelukr, maar daar zijn ze natuurlijk ook op uitgezocht. Wat verder is langsgekomen hier en op socials leek ook goed. De hengst gaat volgende maand in Duitsland test lopen zeiden ze. En ze willen m ook nog aanbieden bij KWPN. We zien het wel, maar als hij echt fijn fokt komt dat er vast wel uit.

Ik vond hem wel naar de moeder fokken, veulens waren alle drie erg verschillend. Maar inderdaad wel aansprekende veulens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:35

Ik vind het trouwens wel apart dat een hengst als McLaren met een kort kruis en een steil achterbeen volgens de afstammelingenrapportage een lang kruis doorgeeft met een sterk sabelbenig achterbeen. Dan fokt ie niet zoals hij zelf is lijkt me...ben benieuwd of dit overeen komt met de bevindingen van de mensen die er een nakomeling van hebben.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:14

Elisa2 schreef:
Marie72 schreef:
De veulens van Omar Sharif op de show van Brinkman waren ook goed gelukr, maar daar zijn ze natuurlijk ook op uitgezocht. Wat verder is langsgekomen hier en op socials leek ook goed. De hengst gaat volgende maand in Duitsland test lopen zeiden ze. En ze willen m ook nog aanbieden bij KWPN. We zien het wel, maar als hij echt fijn fokt komt dat er vast wel uit.

Ik vond hem wel naar de moeder fokken, veulens waren alle drie erg verschillend. Maar inderdaad wel aansprekende veulens.

Daar heb je wel gelijk in Elisa, het waren ook nogal verschillende merries, vooral die laatste van Expression! Toch hadden alle veulens een mooie bewegingsmechaniek, front en liepen ze mooi opwaarts. Dus de hengst heeft wel goed werk gedaan.
Overigens is die van mij ook een kopietje van de moeder, haha.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:54

Ik vind onze Omar Sharif niet een kopie van mama. Beduidend meer front en inderdaad meer opwaarts

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:14

baudyh schreef:
Ik vind onze Omar Sharif niet een kopie van mama. Beduidend meer front en inderdaad meer opwaarts

Ik heb even op je Facebook gespiekt Baudy, het is inderdaad een plaatje zeg, wat een front ook! Maar je andere veulens mogen er ook zijn zeg, wat een rijkdom :))

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:00

Kijk, ik ben geen kenner he. Maar wat staat het KWPN tegen om de keuring een jaar naar achteren te schuiven? Is daar enkel geld mee gemoeid?
En waarom gaat het dit jaar zo fout? Pure pech of worden paarden steeds heter/bloederiger gefokt?
Ik vind dit wel heftige ongelukken hoor en heftig om te zien dat het KWPN het zo bagatelliseert.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:04

Earth schreef:
heftig om te zien dat het KWPN het zo bagatelliseert.

dat vind ik ook schokkend!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:50

Heftig? Heb ooit gesolliciteerd als ruiter voor de hengsten rijden en mocht beginnen maar werd juist gewaarschuwd dat het geen kattenpis was. Daarom heb ik het destijds niet gedaan maar ik zou zeggen dat het jonge hengsten rijden nooit zonder risico is. Nu is er gewoon een keer wat naar buiten gekomen maar de afgelopen jaren is er waarschijnlijk ook genoeg gebeurd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:57

Elisa2 schreef:
Heftig? Heb ooit gesolliciteerd als ruiter voor de hengsten rijden en mocht beginnen maar werd juist gewaarschuwd dat het geen kattenpis was. Daarom heb ik het destijds niet gedaan maar ik zou zeggen dat het jonge hengsten rijden nooit zonder risico is. Nu is er gewoon een keer wat naar buiten gekomen maar de afgelopen jaren is er waarschijnlijk ook genoeg gebeurd.

Natuurlijk is het niet zonder risico, maar als er dan wat gebeurt dan vind ik het persoonlijk niet oke als dat wordt gebagatelliseerd.
Edit: En de ruiter in dit geval vindt dat ook niet echt tof zo te lezen, en dat snap ik heel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:02

Het klinkt als een managementfout, hengst erg fris..niet genoeg gelongeerd van te voren. Lekker volgepropt met krachtvoer en veel binnen staan..tja. Als ruiter wordt je dan makkelijk gelanceerd inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:06

Elisa2 schreef:
Het klinkt als een managementfout, hengst erg fris..niet genoeg gelongeerd van te voren. Lekker volgepropt met krachtvoer en veel binnen staan..tja. Als ruiter wordt je dan makkelijk gelanceerd inderdaad.

Ik had er niet eens op gaan zitten. Dat mogen ze dan lekker zelf doen als ze hem zo weinig willen laten lopen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:06

Earth schreef:
Kijk, ik ben geen kenner he. Maar wat staat het KWPN tegen om de keuring een jaar naar achteren te schuiven? Is daar enkel geld mee gemoeid?
En waarom gaat het dit jaar zo fout? Pure pech of worden paarden steeds heter/bloederiger gefokt?
Ik vind dit wel heftige ongelukken hoor en heftig om te zien dat het KWPN het zo bagatelliseert.

Heel simpel; als het KWPN dat doet zonder dat de andere grote stamboeken in hetzelfde doorvoeren, gaan ze ten onder. Hengstenhouders zitten er niet op te wachten om een jaar langer risico te lopen, meer geld te investeren en een jaar minder te dekken; zullen de grens overgaan voor een dekbrevet. Ik heb het idee dat de fokker steeds minder moeite heeft om hengsten uit het buitenland te gebruiken, dus als het KWPN in z'n eentje een jaar opschuift, denk ik dat er snel weinig te keuren valt in Nederland.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór later keuren, maar wel onder de voorwaarden dat de hengst daar werkelijk baad bij heeft, en niet alsnog met 2 jaar en een beetje van het land worden gehaald om klaargemaakt te worden, om zo een streepje voor in de opleiding te hebben op de rest. KWPN kan dat niet alleen aanvliegen. Wellicht als het via de WBFSH gespeeld wordt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:59

Inderdaad, het is precies zoals Kathleen zegt. En hengstenhouders hebben zelf de keuze wanneer ze hun hengst aanbieden voor het verrichtingsonderzoek, daar mogen ze gerust meer tijd voor nemen.

En over McLaren: ik heb er inmiddels al 4 gefokt (vorig jaar 1, dit jaar 3). Tot nu toe ben ik nog steeds wel McLaren fan, ik heb ook alweer een merrie geinsemineerd met hem voor volgend jaar. Of het 'eindproducten' worden of niet weet ik niet, dat is toch altijd afwachten bij een jonge hengst en tot de nakomelingen minimaal 3 jaar zijn. Maar dat zien we dan wel weer.
Tot nu toe heb ik 4 fijne McLaren veulens gehad, allemaal met een mooi koppie, mooi front en goed bewegen. 2 van de 4 heb ik flink bovengemiddeld kunnen verkopen. Dat is ook fijn aangezien de kachel wel moet blijven branden. De 2 anderen wil ik gaan aanhouden (merrieveulens), dus over een paar jaar dan weet ik meer.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:01

Carola, ben benieuwd hoe ze opgroeien!

Misschien dat er iets meer push voor is nu dat de KNHS de minimale leeftijd ook wat strenger aan het pakken is..
Ze worden natuurlijk nog steeds getraind om er aan de hand ook goed uit te zien, maar als ze misschien pas in het najaar van hun 3e jaar ohz gekeurd mogen worden spelen de hormonen iig iets minder op.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:41

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:42

Waar ik me persoonlijk wel over verbaas. Ik verkoop zelf paarden voer dus weet er het een en ander van zeg maar.
Op het kwpn voeren ze standaard Pavo performance. Een heus serieuze sportbrok waar voor menig jong paard te veel energie in zit. Zeker met hengsten waar al genoeg energie in zit. Niet handig lijkt me. Ik weet het omdat we volgende week een merrie naar de eptm test doen en we het advies kregen om de merrie alvast aan dit voer te laten wennen.
Die merries moeten zadel mak gemaakt worden en hop lekker energie er in stoppen.
Niet de ideale combi lijkt me.
Als ze bang zijn dat ze door het harde werken af gaan vallen zijn er wel andere voeders.

Ik vind het wel een slechte ontwikkeling dat HH steeds minder vaak kiezen voor het kwpn.
Maar ik snap het wel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:48

s0173957 schreef:
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... jeSM-bAuT8

Mss trek ik snel conclusies, maar zouden dit dan de hengsten zijn die de ongelukken hebben veroorzaakt? ;)

Dat zou kunnen maar het hoeft natuurlijk niet.
KWPN had gewoon gelijk eerlijk en duidelijk moeten zijn in wat er gebeurd is. We werken allemaal met paarden en weten dat zo iets kan gebeuren. Maar met om de hete brei heen draaien kom je nergens. Maar helaas past dit wel in hun straatje.