Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:30

Mooi veulen!

En iorr gefeliciteerd met je drachtige merrie!

Ik had de keuze eigenlijk al gemaakt, maar Nijhof reageert niet op mijn mail en VDL komt van de week even bij het Comfortuna veulen en de merrie kijken uit belangstelling. Misschien switch ik toch wel naar een VDL-hengst, ook veel makkelijker met insemineren.
(en ik was zwaar onder de indruk van het kaartje dat we op de IC ontvingen van alle inwoners van Beers om ons te bedanken en een hart onder de riem te steken in de corona-tijd ;) )

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:39

Kijk ook even in je spam. Daar kwam mijn mail van nijhof in.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:46

Al meerdere keren gedaan, ook leeg (tenminste geen mail van Nijhof :+ ).
En heb vorige week al voor het weekend gemaild, ben er nu eigenlijk wel klaar mee.
Had I'm special de muze in het hoofd, maar voor Bella heeft VDL meerdere hengsten staan die ook prima passen. En dan weet ik dat de service goed is en heb ik verder ook geen gedoe met regelen van het insemineren, dat komen ze gewoon aan huis doen als de merrie zover is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:49

Wat gek. Ik heb ook meerdere malen gemaild en gewoon, heel snel zelfs, antwoord gehad.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:50

gomir schreef:
Al meerdere keren gedaan, ook leeg (tenminste geen mail van Nijhof :+ ).
En heb vorige week al voor het weekend gemaild, ben er nu eigenlijk wel klaar mee.
Had I'm special de muze in het hoofd, maar voor Bella heeft VDL meerdere hengsten staan die ook prima passen. En dan weet ik dat de service goed is en heb ik verder ook geen gedoe met regelen van het insemineren, dat komen ze gewoon aan huis doen als de merrie zover is.

Mijn ervaring met Nijhof is eigenlijk hetzelfde, apart in de communicatie..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:54

Iorrr schreef:
Wat is het voor een Martchr? Lijkt goed! Mooi lengte erin!

Hier net de Goodtimes drachtig gescand van Quikly!!

Cantona TN X Calvados

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:56

Nijhof gaat het snelste als je gewoon even belt. ;)
Dan kun je eigenlijk meteen terecht en beantwoorden ze al je vragen.

Ik heb echt alleen maar goeds over ze te zeggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:59

Blijkbaar zijn onze merries niet interessant genoeg ofzo :+
Ze krijgen vast meer mail, maar bij VDL altijd snel reactie en informeren spontaan even hoe de veulens lijken etc. Ook met de draagmerrie die ik daar vorig jaar gehuurd heb allemaal prima geregeld.
Dan ga ik toch twijfelen om zaken te doen met een hengstenhouder die niet eens de moeite neemt om te reageren := Als ze net zo zorgvuldig zijn met verzenden van het sperma dan hoeft het niet meer in de merrie tegen de tijd dat het aankomt.

In het verleden ook al eens slechte ervaringen met ze: moest er een merrie die bij mij op stal stond bij Cannabis, merrie hengstig en toen bleek die hengst al een tijd in Polen te staan en niet beschikbaar te zijn. Moest er ad hoc een andere hengst geregeld worden terwijl ik de eigenaar niet kon bereiken. Best fijn als je zulke dingen even op je website vermeldt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:01

Ik heb het sperma netjes en super snel geleverd gehad deze week :j

Hoe gaat het eigenlijk, een draagmerrie (ver)huren? Als particulier? Waar zoek je/zet je een advertentie? Of werkt het enkel via de hengsten houder?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:03

Dat je zelf een vervelende ervaring hebt is niet leuk, maar als je gewoon even belt is het gewoon meteen geregeld. Ze zijn ook gewoon druk, misschien is je mailtje ergens anders terecht gekomen.

Ik vind de service echt heel goed. Daarnaast zijn ze ook oprecht geïnteresseerd in wat je meeneemt of hebt staan. Dat is mijn ervaring maar eigenlijk ook van kennissen die ik erover gesproken heb. +:)+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:10

Je kunt een eigen merrie gebruiken, maar dan moet je wel de cycli gelijk krijgen (en niet per ongeluk twee embryo's tegelijk spoelen...). Verder zijn er meerdere bedrijven waar je terecht kan. Mijn dierenarts die de merriebegeleiding doet heeft tot nu toe steeds contact gelegd met een bedrijf om te informeren of er rond die tijd merries ter beschikking waren. Eerste keer was ik laat in het seizoen en heb ik merrie bij faculteit in Utrecht gehuurd, vorig jaar merrie laten spoelen op het voortplantingscentrum in Beers en kon het embryo daar ook meteen overgezet worden in de draagmerrie. Die haal je dan op als ze 45 dagen drachtig is (zit soms iets verschil in per bedrijf) en breng je terug na het afspenen.

En voor mij is even bellen overdag als arts op de IC op dit moment gewoon een beetje lastig :+
Bovendien moet een eenvoudige niet-urgente vraag ook gewoon via de mail kunnen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:12

Een goed werken mail systeem lijkt mij in de moderne tijd gewoon een onderdeel van je bedrijfsvoering :Y)

Is het nog een beetje te doen op de IC Gomir?

Hier wordt mijn merrie niet gedekt dit jaar. Ik wil gewoon rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:12

Wij hebben ook met beide van doen gehad.
Ook wel een beetje dezelfde ervaringen, heeft het ook te maken met de plek waar je woont?
Wij wonen ook in het noorden en ik weet niet anders dan dat VDL hier op de stoep staat als er wat geboren is of even langs komt als het op de route ligt. Dat dat voor Nijhof anders ligt snap ik ook wel weer.
Telefoon/mail contact is voor zover ik het me herinner altijd goed geweest.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:21

Het is wel vol te houden Lautje, maar het is drukker dan anders en werken in die isolatiepakken is best pittig.

En ik verwacht echt niet dat ze even langs komen om bij de merrie komen kijken Kendra (en dat verwacht ik van VDL ook niet), maar gewoon een reactie op de mail zou in zo'n bedrijf toch moeten kunnen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:23

Dat langskomen wanneer er een veulen is of om je merrie te bekijken doet Nijhof ook. Alleen als je dat wil natuurlijk. :D
Het zijn echt hele plezierige, nuchtere mensen.

Maar kan me voorstellen dat ze niet helemaal naar het noorden rijden tenzij er meerdere op de route liggen.

Ik hoop dat ik mijn merrie morgen weer kan ophalen, ze vond het niet zo leuk dat ik haar achter liet. :+ (jonge merrie die nog niet veel gezien heeft)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:39

Ik zou mijn merrie aan kunnen bieden als draagmerrie maar vind daar maar eens en weg voor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:16

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:33

Dankje!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:06

Wij zijn ook het traject om een draagmerrie te huren aan het bekijken. Heb een merrie waar ik heel graag een veulen uit wil, maar zelf totaal geen moederstype en wil haar ook eigenlijk niet uit het werk halen...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:27

Ik zit daar ook naar te kijken voor een merrie!

En om een merrie aan te bieden als draagmerrie.

Dus beide kanten _O-

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:32

Grappig, ik was ook op zoek naar een draagmerrie. Maar door het hele gedoe nu geen tijd en puf om me er in te verdiepen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:17

Dan is het nog wel de moeite om te kijken of je ze gelijk kunt krijgen in de cyclus cio!
Lukt het niet dan verkoop/verhuur je de ene merrie als draagmerrie en huur je zelf een andere :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:32

Nou ik wil dit jaar even gebruiken om uit te zoeken hoeveel het kost als ik van mn eigen merrie embryo spoel. Het is nou niet echt een speciale merrie ofzo, voor mij wel :+
Dat zou dan plan zijn voor volgend jaar.

Ik ga vaart maken met uitzoeken hoe ik mn merrie kan verhuren etc _O-

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:53

Misschien een domme vraag hoor, maar hoe doen jullie dat met sperma bestellen? Doe je dat zelf, of regelt de DA dat? Ik heb eerlijk gezegd geen idee, en mijn DA is niet zo'n prater :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:55

Ik nu zelf