Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:32

Lijkt mij nog handiger om gewoon videos te gebruiken en daarop te beoordelen. Op foto beoordelen is onmogelijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:37

xyzutu2 schreef:
[Hmm. Zou je mij dan eens willen uitleggen hoe een voorbeen dan wel zou moeten bewegen gebaseerd op het echte oorspronkelijke paard, de prezwalski?
[/quote]

Moet je eerst weten wat het oorspronlijk paard is. Ach gut

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:46

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
Droom lekker verder over hoe de Romeinen hun snelle koeriersdiensten hadden op gezet met zware Belgen en 200 km per dag konden afleggen.
Voor het wagenmennen gebruikten ze uiteraard IJslanders en de triomftochten van Caesar door Rome na een reeks glorieuze overwinningen werden steevast op de onverschrokken shetlanders gemaakt.

Deze is wel goed... ken Uw geografie... en zie hoe de oerpaarden zich aangepast hebben aan hun milieu.
Volgens mij woonde Caesar niet in IJsland, noch in Belgie of op de Orkney eilanden...
[/quote]

Vlgs. mij .weet je dat niet eens zeker Clown
Citaat:
Sommige mensen denken na als ze wat brullen.

En daar is echt over nagedacht.Frusty
Laatst bijgewerkt door ceasario op 03-12-03 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:49

off-topic antwoord Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door ceasario op 03-12-03 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 17:13

ceasario"]
[quote="Samsam"][quote="Missouri"]
[quote="xyzutu2 schreef:
Karel de Lange alias Anna42 wil dus 'ook' het paard terugfokken naar een natuurlijk bewegend dier.

Dan gaan we weer terug naar de Pliohippus, zonder bemoeienis van de mens een evenwichtsskelet Haha!
Kunnen we aansluiten bij een of andere kynologenclub Haha!..
[/quote]

Zie Anky hier nog niet mee rondsturen Haha!
Afbeelding
[/quote]

Is dat je hele bijdrage.
[/quote]

Przewalski's zijn telgangers!!!!!!!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:18

off topic, is per pb

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:19

Anna42 schreef:

Goh kan je Scandic helemaal terug vinden tot de oorsprong Tong uitsteken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:24

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

Zo daar zit tenminste een echte lach in.
off-topic

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 17:59

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

Moet je even uitleggen aan CGJ12.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:05

Anna42"]
[quote="sarabande"][quote="Anna42 schreef:

[/quote]

[/quote]

Dat hoeft niet die gaat er net zoals de meeste geleerden van uit dat de voorvaderen tot meer dan 4 generaties weinig of geen invloed meer hebben.
Maar misschien moet je de dingen die jou minder aanspreken ook eens gewoon lezen.
Misschien dat jij daar nog van kunt leren, scheelt je iig heel veel tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:06

sarabande schreef:

Dat hoeft niet die gaat er net zoals de meeste geleerden van uit dat de voorvaderen tot meer dan
4 generaties weinig of geen invloed
meer hebben.
iig heel veel tijd!

Denk je dat werkelijk?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:08

Pipo"]
[quote="sarabande schreef:

Dat hoeft niet die gaat er net zoals de meeste geleerden van uit dat de voorvaderen tot meer dan 4 generaties weinig of geen invloed meer hebben.
iig heel veel tijd!

Denk je dat werkelijk?
[/quote]

Het evenwicht bij het NRW Knipoog

[FA] Hengstenkeuring: Oldenburg .NRW,NRPS

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 18:16

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:
Met deze uitspraak reageer je precies op wat Anna al topics lang probeert duidelijk te maken.

Die wil toch precies hetzelfde?
Een bepaald soort skelet terugfokken...
[/quote]

Nee, dat wil Anna niet. Maar het evenwichtskelet van de mondiale topverervers zoals Ramzes, Polydor, Grannus, Capitol, Donnerhall behouden. Dan krijgen weer van die schitterende mooie dressuurpaarden zoals Rembrandt die landt op het achterbeen en nog op hoge leeftijd mee konden doen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 18:19

sarabande"]
[quote="Anna42"][quote="sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:

[/quote]

[/quote]

Maar misschien moet je de dingen die jou minder aanspreken ook eens gewoon lezen.
Misschien dat jij daar nog van kunt leren, scheelt je iig heel veel tijd!
[/quote]

Ik wil graag wat leren. CGJ en de meeste geleerden. Wie zijn die geleerden dan wel?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:31

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:33

Anna42 schreef:
Ik wil graag wat leren. CGJ en de meeste geleerden. Wie zijn die geleerden dan wel?

Zoals gezegd even beter lezen is al diverse malen voorbij gekomen in een van de vele topics.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 18:39

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:

Zoals gezegd even beter lezen is al diverse malen voorbij gekomen in een van de vele topics.
[/quote]

Weer vaag. Als het zulke grote geleerden zijn, moet het toch een kleine moeite zijn om ze even te produceren. CGJ heb ik a.l Nu de andere graag. Bij voorbaat dank.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:31

ceasario schreef:

Jawel hoor Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:34

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:

Jawel hoor Haha!
[/quote]
Weer in achting gestegen. Bloos

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:43

Anna42"]
Dan krijgen weer van die schitterende mooie dressuurpaarden zoals Rembrandt
[/quote]

Helemaal mee eens Haha!

[quote="Anna42 schreef:

die landt op het achterbeen

En dan noemen ze mij eigenwijs...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:41

Anna42"]
[quote="Bucephalus schreef:
en via Picserver?

Naborr
Afbeelding

Polydor

Afbeelding

Wat hebben Naborr en Polydor gemeen?
[/quote]

Kijk Samsam dit is nu wat ik bedoel met de inbreng van het goede Shagya/Arabisch bloed. Wat heeft nu Polydor van zijn Arabische ouders in zijn pedigree meegekregen en waar hebben de ervaren paardenkenners destijds op geselecteerd? Dat is het evenwichtsmodel. De uitstraling, harmonie, de lijnen en vormen, de verhoudingen in de bouw en het skelet. Want dat is de basis van het sportpaard. Polydor voert ook Volbloed in zijn pedigree maar niet in zijn voorkomen. Dat hebben die ervaren vaklui destijds heel goed begrepen.
Daarom staat Polydor al tien jaar lang boven aan de lijst van de allerbeste mondiale hengsten.
Deze exterieurkenmerken gaf hij ook zijn kinderen. Dat evenwicht in het skelet moeten we volgens mij koesteren en niet zomaar afdoen als ouderwets en vervolgens op basis van wat modekreten een ander type willen. Waarvan totaal niet bewezen is dat dit betere sportpaarden zijn.

Mag je dan niet vernieuwen? Natuurlijk wel. Je zou Polydor best nog wat eleganter kunnen maken. Beetje van Ramzes of Bazar erbij bijvoorbeeld. Als je dat doet, moet je dat doen op basis van de bestaande fokkerijkennis en ervaring. En die kennis moet je uitbouwen en voorlichten. anders rotzooit ieder weer wat aan en heb je in een rekord tijd geen paard meer dat er nog op lijkt. Welke van de Nimmerdor zonen lijkt nog werkelijk op Nimmerdor?
Maar je moet niet het evenwicht in de bouw veranderen. Want dan verander je ook de bewegingen en daarbij prestaties. Of het nu om dressuur of springen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:43

Anna42 schreef:

Hmm, intelligente opmerking. Vooral als je je gaat afvragen wat hier in hemelsnaam mee bedoeld wordt. IJsco's zijn ook telgangers. Totdat men goede wegen had en comfortabele koetsen uitvond (laat 17e eeuw) was het merendeel van de paarden en pony's telgangers, tolters en alles wat maar geen zweefmoment had, snel was en de ruiter of de bepakking geen last van zweefmomenten gaf. Ik snap dus niet precies waar je heen wilt. Als je misschien veronderstelt dat prezwalski's hun hele leven in telgang doorbrengen, dan moet ik tot mijn grote spijt bekennen dat ik wel degelijk stappende, dravende, en galopperende prezwalski's heb gezien. Misschien dat de vaardigheid tot telgang wel een zeer hoog ontwikkelde vorm van lendenmechanisme voorstelt? Dat zou dan een verklaring kunnen zijn voor het feit dat slechts een deel van de IJslanders rentelgang bezitten.

De prezwalski haalde ik niet aan als voorvader van alle op dit moment rondhuppelende paarden, maar als het enige niet door jeukende 'verbeterende' mensenhanden is aangetast. Ik ben het met pipo eens dat de beweging van het paard eigenlijk alleen volledig te bestuderen is als je dat met een vertraagde video doet. Maar aangezien ik nog internet met telefoontikken is deze discussie zelfs zonder plaatjes al een prijzige bedoening.. Knipoog

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar hoe die voorbeeldhengsten van Anna42, Polydor en Naborr, dan precies hun benen neerzetten en of Bojar aan dit ideaalbeeld ook voldoet. Dan kun je op dit verzoek natuurlijk reageren met 'dat is mooi huiswerk, zoek dat maar eens uit', maar ik heb dat al geprobeerd en daarmee kwam ik op de bovenstaande theorieen uit. Waar zitten volgens jou de fouten in mijn bewegingsleer (als het zo door gaat binnen een jaar in boekvorm te koop Knipoog )?

En Astridh, dankjewel! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:51

Anna42 schreef:
[quo

Nee, dat wil Anna niet. Maar het evenwichtskelet van de mondiale topverervers zoals Ramzes, Polydor, Grannus, Capitol, Donnerhall behouden. Dan krijgen weer van die schitterende mooie dressuurpaarden zoals Rembrandt die landt op het achterbeen en nog op hoge leeftijd mee konden doen.
[/quote]

Nu ben ik geen fan van Bonfire, noch van het trainingssysteem waarin hij gereden wordt, maar ook ik moet ondanks dit alles toch toegeven dat onze Bonnie net als Gigolo zijn achterbeen eerst neerzette (maar misschien was die foto op een uiterst zeldzaam moment genomen) en dat ze beiden shockerend lang mee hebben gedraaid op topniveau. Waarbij je natuurlijk kunt opmerken dat de Lippizaners in Wenen nog langer op nog hoger niveau presteren, maar dat is misschien off-topic.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:55

ceasario"]
[quote="xyzutu2"][Hmm. Zou je mij dan eens willen uitleggen hoe een voorbeen dan wel zou moeten bewegen gebaseerd op het echte oorspronkelijke paard, de prezwalski?
[/quote]

Moet je eerst weten wat het oorspronlijk paard is. Ach gut

Afbeelding
[/quote]

[quote="xyzutu2 schreef:
[
De prezwalski haalde ik niet aan als voorvader van alle op dit moment rondhuppelende paarden, Ach gut maar als het enige niet door jeukende 'verbeterende' mensenhanden is aangetast.Bloos

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:09

Ik kan toch echt weinig overeenkomsten vinden tussen:

Afbeelding
Afbeelding