Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:19

Elisa2 schreef:
Waarschijnlijk iets met C maatregelen? Inderdaad jammer..Santiano viel me de vorige keer erg positief op.

Ik vind McLaren toch net even wat beweging missen achter..bloedje mooi maar buiging zou beter kunnen in het achterbeen. Ik vond de Toto het fijnste maar omdat die NRPS is gaat deze toch nooit de punten krijgen die de kwpn hengsten krijgen. Merlot heeft zich ook fijn ontwikkeld, veel souplesse maar voor mij is hij te neerwaarts in de romp.

Goede vraag Carola, ik zou gaan voor de hengst die het beste past ongeacht de moederlijn.

Ik ben het met Carola eens, ik verwacht ook begin maart 2 veulens van Mc. Laren. Maar terecht wat Elisa zegt, denk om het a.b. Vond ik vandaag wel wat tegenvallen.
Ik heb nu alle 3 competities gevolgd, de eerste 2 waren in de jurering echt niet te volgen, dat vond ik nu wel het geval al werd Mowgli wel wat hard beoordeeld.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:31

Mclaren is een plaatje,en werd heel fijn voorgesteld,ik zou in combinatie met hem, wel een grootramige merrie gebruiken.(zelf zou ik hem niet gebruiken voor mijn grootramoge merrie)

Mowgli is wel stoer geworden zeg!Ik kan me herinneren dat ik destijds wel wat op zijn exterieur aan te merken had.
Vonden jullie ook dat hij soms wat afbrak op de lendenen?

Bloomberg vond ik erg tegenvallen; zo strak in alles.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:35

misterA schreef:
carola schreef:
Ik heb een Uphill fokmerrie die al een aangewezen hengst heeft gegeven van GGW. Dus met het oog daarop vind ik Lennox ook wel interessant voor haar.

En het geeft wel een heel interessante discussie: ga je liever voor een spectaculaire hengst met matige moederlijn (LV) of voor een minder spectaculaire hengst met veel betere moederlijn (Lennox)? Wat heeft dan jullie voorkeur?

Maddox Mart maakte er wel een potje van in het begin.

Dan kies ik voor een hengst uit een goede merrielijn die super kan bewegen.
Maar als ik dan toch moet kiezen, ik geef niet toe op beweging. En in het geval LV, hij doet het zelf wel.

De keuze is voor mij niet zo moeilijk, uit deze klasse kies ik voor Mc. Laren.

Nou keek ik net het filmpje van Mowgli en MacLaren, waarom vind jij MacLaren beter dan Mowgli?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:54

KahluaB schreef:
Mclaren is een plaatje,en werd heel fijn voorgesteld,ik zou in combinatie met hem, wel een grootramige merrie gebruiken.(zelf zou ik hem niet gebruiken voor mijn grootramoge merrie)

Mowgli is wel stoer geworden zeg!Ik kan me herinneren dat ik destijds wel wat op zijn exterieur aan te merken had.
Vonden jullie ook dat hij soms wat afbrak op de lendenen?

Bloomberg vond ik erg tegenvallen; zo strak in alles.

Voor mij brengt hij het achterbeen teveel omhoog en naar achteren waarbij hij achter ook wat hoog blijft. Front en voorbeen vind ik prachtig.

Bloomberg viel mij ook tegen.

Suzanne F.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:01

Ik kan het niet terugkijken helaas. Staat bij dat je dan een account moet hebben. Jammer.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:40

Janderegelaa(rr), Mowgli is een stoere hengst. Zoals ik hiervoor al zei, hij werd imo wat zwaar afgestraft voor zijn stap. Voor zijn galop kreeg hij ook geen hoge punten en terecht want dat kan beter om het wat diplomatiek te zeggen. En hij heeft, ik meen r.voor, geen correcte bewegingsafloop. Maar dat wordt in de h.c. niet meegenomen. Dus daarom geef ik de voorkeur aan Mc.Laren. Komt wel de vraag, hoeveel concessies kan je doen aan een wat minder sterk doortredend achterbeen. In het verleden was ik daar wel scherper op. Na de zeer grote invloed van bijv. Vivaldi kijk ik daar wat genuanceerder naar. Toen bijv. Desperado werd ggk, dacht ik ook, dat gaat het niet worden maar nu is hij een vaste keus in het A-team. Wat echt van belang is, bewerkbaarheid, werklust, gezondheid en een correcte bouw. Zie de afstammelingen van Vivaldi.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:36

misterA schreef:
Janderegelaa(rr), Mowgli is een stoere hengst. Zoals ik hiervoor al zei, hij werd imo wat zwaar afgestraft voor zijn stap. Voor zijn galop kreeg hij ook geen hoge punten en terecht want dat kan beter om het wat diplomatiek te zeggen. En hij heeft, ik meen r.voor, geen correcte bewegingsafloop. Maar dat wordt in de h.c. niet meegenomen. Dus daarom geef ik de voorkeur aan Mc.Laren. Komt wel de vraag, hoeveel concessies kan je doen aan een wat minder sterk doortredend achterbeen. In het verleden was ik daar wel scherper op. Na de zeer grote invloed van bijv. Vivaldi kijk ik daar wat genuanceerder naar. Toen bijv. Desperado werd ggk, dacht ik ook, dat gaat het niet worden maar nu is hij een vaste keus in het A-team. Wat echt van belang is, bewerkbaarheid, werklust, gezondheid en een correcte bouw. Zie de afstammelingen van Vivaldi.

Ik kan jouw redenatie heel goed volgen. En wat je zegt klopt.

Wat ik in Mowgli heel erg waardeer is dat hem qua model en aanwezigheid echt een vaderpaard vind. Als ik zie met wat voor een kracht hij draaft en hoe mooi zijn houding daarin is, en niet erin gereden want hij deed dit al vanaf dag 1. Zijn galop was met de verrichting zijn beste gang (8,5) dus ik heb hoop dat dat nog verbeterd. Zijn bewegingsafloop in beide voorbenen is idd wel een aandachtspunt, in elk geval een heel correcte merrie gebruiken.

Het vaderpaard plaatje mis ik bij MacLaren, daarom zou ik voor Mowgli kiezen tussen deze 2.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:37

misterA schreef:

Dat laatste is inderdaad ook erg belangrijk, toch heb ik zelf bij sommige hengsten dat zo'n achterbeen me dan continu blijft storen. Ik denk wel dat je concessies kan doen maar de mate waar in en waarop zullen van de merrie afhangen.

Desperado is ook zo'n hengst die mij eigenlijk totaal niet kan bekoren, maar ik heb wel gezien dat hij in combinatie met de juiste merrie wel fijne nakomelingen kan geven.

Ik vind het in ieder geval leerzaam om te lezen hoe jullie naar de hengsten kijken.

Het vaderpaard plaatje bij McLaren missen kan ik ook wel begrijpen.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:50

Vraagje hebben jullie al eens meegemaakt dat de uiers vroeg vollopen. Gaat om een maiden nu 276 dagen drachtig uier loopt in ene vol, voor mijn gevoel nog wat vroeg.

Dit was afgelopen woensdag
Afbeelding

Dit gisteren
Afbeelding

Wel eens begrepen dat vroeg gevulde uier kan duiden op placentitis. Maar misschien zie ik ze ook gewoon vliegen :+

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:08

De mijne heeft nu ook zn uier op dag 217

Afbeelding

Vorige dracht was dit ook al zo vroeg, toen was ze maiden.

Toen meerdere keren op placentitus gecheckt maar uiteindelijk een gezond veulen gekregen

Natuurlijk voor elk paard anders vertrouw je het niet zeker even aan de bel trekken bij je DA

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:25

Dat zijn toch nog helemaal geen uiers? Zou ik me echt niet druk om maken.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 07:20

Vraagje: zouden jullie een hengst laten staan als het veulen een register A papier zou krijgen? Is eventuele verkoop extra lastig of maakt dat niet uit als het een goed veulen is?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 07:33

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:55

@janna bedankt. Heb Mac Madison op mijn lijstje gezet, denk dat die bij mijn merrie net dat beetje extra's zou kunnen toevoegen. Maar goed, het is nog niet zover ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:30

janna schreef:
Bij heel veel hengsten krijg je register A. Bij alle hengsten die niet KWPN goedgekeurd zijn als tenminste het KWPN bedoelt. Dat maakt niets uit. Ligt er alleen aan welke hengst je gebruikt of het papier er interessanter door wordt of niet. Het is anders of je een hengst als Jovian gebruikt of een PRE.

Met een PRE krijg je alleen wél een B register. Ongeacht waar hij gekeurd is.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:10

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 23:10

janna schreef:
Dat zou kunnen, daar heb ik me verder niet in verdiept..meer voor een idee van wat ik bedoel. MacMadison lijkt me niet een hele verkeerde keuze qua populariteit. Hij heeft afgelopen jaar fijne veulens gegeven ook bij het KWPN.

Helemaal mee eens!

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 08:58

Ik lees vooral mee met dit topic, maar nu het toch over A en B papier gaat.. Ik heb een STB STER, PROK merrie (als veulen gekocht met A papier door een niet KWPN erkende vader, maar op de KWPN website staat dus dat zij nu een stamboek merrie is, ik ga ervan uit dat het register A dus 'afgevallen' is).

Als ik haar zou laten dekken met Escamillio (ggk bij HANN, OLDBG, RHEIN, WESTF), zal dit veulen dat register A, register B of vol papier krijgen?
Ik zie door alle artikelen het bos niet meer.. :')

Ik weet eigenlijk nog niet eens of Escamillio gaat dekken aankomend seizoen, maar ik ben graag voorbereid (desnoods voor volgend jaar of het jaar erna).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:23

Het veulen wordt reg A, en zal na stb opname, een sporttest en een d-oc of prok ook gewoon stamboek worden. Maar het verandert momenteel minstens ieder jaar dus even goed uitzoeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:37

Iemand macmadison gezien bij het nrps? punten vielen me nog niet mee .

Adrie gefeliciteerd!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:06

Punten vielen mij ook heel erg tegen van mac madison. Nu zag ik dat de livestream terug te kijken was gisteren. Maar weet niet precies wanneer hij moest

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:39

Hebben jullie gelezen over de Trafalgar zoon die bij de NRPS ggk is met 4 10en en niet lager dan een 9?
Ik las dat hij bij het KWPN in de eerste bezichtiging eruit gegaan is!?
Dat is wel even iets anders.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de reden..

https://nrps.nl/database/52800320181058 ... is-naqueen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:46

KahluaB schreef:
Hebben jullie gelezen over de Trafalgar zoon die bij de NRPS ggk is met 4 10en en niet lager dan een 9?
Ik las dat hij bij het KWPN in de eerste bezichtiging eruit gegaan is!?
Dat is wel even iets anders.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de reden..

https://nrps.nl/database/52800320181058 ... is-naqueen

Ik loop er qua exterieur niet echt warm voor eigenlijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:51

Kan ook best dat het iets in het fundament was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:55

Bijna alle Trafalgars gingen er uit vanwege te korte ruggen volgens de KWPN jury. Ik kon dat destijds niet bij allemaal volgen omdat ze zonder uitzondering allemaal goed konden lopen met een goed achterbeen. Deze zag ik een paar maanden terug en liep er qua exterieur ook niet heel warm voor maar zijn ongelooflijk brave en werkbare karakter viel mij wel op. Op het filmpje van vandaag/ gisteren.. lijkt hij in ieder geval beter te lopen dan in mijn herinnering.

De linkjes naar YouTube plus startlijst staan op de nrps website dus daar zijn de hengsten terug te vinden.

Gefeliciteerd Adri