Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:37

Elisa2 schreef:
Nee ik hoef juist geen echte oprichting te zien,dat kan helemaal niet bij zo'n jong paard.Maar ik vind het zo zonde dat het dier dan zo gereden word. Verder ben ik het met je eens dat een dier bewerkbare gangen moet hebben,maar dat noem ik dan correct.

Correct bewegen is iets anders dan bewerkbaar gangwerk. Een paard kan heel correct bewegen zonder bewerkbaar te zijn namelijk. Andersom kun je denken: pffff.... wat een krabbelaar en dan blijkt ie onwijs bewerkbaar te zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat je het zonde vindt bij zo'n paard.... maar dit duurt al met al misschien 10 minuten.... vervolgens wordt ie weer dagelijks op basiswerk getraind. Het is gewoon de commercie die dit soort foto's verlangt en daar kan een paard zich best een paar minuten voor lenen.

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:40

100% mee eens.. ik ga ook pitten...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:53

Aimee schreef:
Wie zegt verder dat dit paard met een trukendoos zo wordt gereden..... ik zie echt niets waarvan ik denk: hij is aan het trixen... HP geeft gewoon been om te verruimen, daarbij komt het paard mooi in de hand... nergens geen overtollige druk, hooguit een tikje zwaardere aanleuning dan bij een volleerd GP paard, maar dat is normaal tijdens de opleiding van een paard.

Zo 'mooi in de hand' vind ik hem niet hoor! Met name op die eerste draf-foto: HP geeft inderdaad been om te verruimen, en tegelijkertijd wordt het paard van voren toch flink tegengehouden. Kun je toch echt wel zien aan de hoofd-hals houding. Zo'n 'zwanehals', zeg maar, hij wil graag weg van voren, maar kan het niet (anders had ie z'n hals wel verlengd). Ook zie je het duidelijk aan de manier waarop hij z'n achterbeen optilt, namelijk omhoog en niet (of in ieder geval te weinig) naar voren. (Op de tweede draf-foto is dit minder, maar daar is ook aanzienlijk minder druk op de teugel)

Youngster schreef:
Ik zie op de foto's ook niet teveel druk. Een paard met teveel druk heeft de mond open en de oren er niet zo opstaan.

Als de neusriem maar strak genoeg is gaat die mond echt niet open. En die oren staan er zo op omdat er daar verderop iemand met een stuk plastic staat te zwaaien... Haha! (dat zou ook de terughoudendheid op de tweede foto verklaren - net of ie angstig is voor iets wat vóór hem gebeurt)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:00

greetjebee schreef:
Zo 'mooi in de hand' vind ik hem niet hoor! Met name op die eerste draf-foto: HP geeft inderdaad been om te verruimen, en tegelijkertijd wordt het paard van voren toch flink tegengehouden. Kun je toch echt wel zien aan de hoofd-hals houding. Zo'n 'zwanehals', zeg maar, hij wil graag weg van voren, maar kan het niet (anders had ie z'n hals wel verlengd). Ook zie je het duidelijk aan de manier waarop hij z'n achterbeen optilt, namelijk omhoog en niet (of in ieder geval te weinig) naar voren.

Als de neusriem maar strak genoeg is gaat die mond echt niet open. En die oren staan er zo op omdat er daar verderop iemand met een stuk plastic staat te zwaaien... Haha! (dat zou ook de terughoudendheid op de tweede foto verklaren - net of ie angstig is voor iets wat vóór hem gebeurt)

Als je spectaculair uit wilt strekken, je geeft been en vervolgens gooi je aan de voorkant alles open.... dan gebeurt er niets, gaat het paard alleen maar harder.... natuurlijk vangt HP wat op, het paard komt immers in de hand. Maar dat is iets héél anders dan druk aan de voorkant, daarvoor is de onderarm-hand-mond verbinding te mooi en de mond te vriendelijk.
Dan hoef je er niet weer iets anders bij te halen als de neusriem.... ik zie eerlijk gezegd liever een wat strakkere neusriem, dan ligt het bit tenminste mooi stil in de mond.
Verder is het ook niets bijzonders dat ze voor dergelijke fotoshoots hulpmiddelen erbij halen om de oren erop te krijgen.... zo heb ik wel met merries langs de kant gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:04

amaze schreef:
Ja ;tuurlijk, maar verhoudingsgewijs zijn er in de topsport veel "lastige " paarden.....

Omdat dat lastige paarden met kwaliteit door profs tijd in gestopt worden. Lastige paarden zonder kwaliteit vind je nooit terug. Een prof heeft er geen zin in en een amateur verongelukt ermee.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 08:59

greetjebee schreef:

Ben ik het niet mee eens.

Sommige dieren kunnen echt die mond nog wel openkrijgen ook al doe je er 2 neusriemen omheen bij wijze van Knipoog

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:51

Nog even terug komend op het filpje van Uptown.
Ja hij staakt net voor de proef...maar denk dat het in dit geval echt bij Uptown zelf vandaan kwam en niet door HP.
Hij liep nog wel wat gespannen, maar als hij alles echt loslaat..vind ik het toch echt een fantastisch paard.

Er is er geen 1 die helemaal totaal losgelaten door de proef heen loopt, kan enmag je ook niet verwachten denk ik..

Maar ik geloof wel in Uptown... Ja

En er was iemand die meldde dat San Remo uit zichzelf zo'n voorbeen zwaaier is???

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:07

[quote="Aimee
Als je spectaculair uit wilt strekken, je geeft been en vervolgens gooi je aan de voorkant alles open.... dan gebeurt er niets, gaat het paard alleen maar harder.... natuurlijk vangt HP wat op, het paard komt immers in de hand. Maar dat is iets héél anders dan druk aan de voorkant, daarvoor is de onderarm-hand-mond verbinding te mooi en de mond te vriendelijk.
Dan hoef je er niet weer iets anders bij te halen als de neusriem.... ik zie eerlijk gezegd liever een wat strakkere neusriem, dan ligt het bit tenminste mooi stil in de mond.
Verder is het ook niets bijzonders dat ze voor dergelijke fotoshoots hulpmiddelen erbij halen om de oren erop te krijgen.... zo heb ik wel met merries langs de kant gestaan.
[/quote]

Ik weet niet hoe jij altijd uitstrekt, maar ik doe inderdaad mijn hand wat naar voren... Knipoog
Volgens is drijven en tegelijkertijd terugtrekken niet de juiste hulp voor het uitstrekken.
Daar worden die van mij alleen maar heter, kwaaier en hard in de mond van... Haha! Een pas ruimer gaan ze er vast niet van lopen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:18

Pipo schreef:
amaze schreef:
Ja ;tuurlijk, maar verhoudingsgewijs zijn er in de topsport veel "lastige " paarden.....

Omdat dat lastige paarden met kwaliteit door profs tijd in gestopt worden. Lastige paarden zonder kwaliteit vind je nooit terug. Een prof heeft er geen zin in en een amateur verongelukt ermee.

Helemaal mee eens Pipo, met "lastig " bedoel ik wat beter uitgedrukt :sensibel. In elk geval een paard waar de gem ruiter niet mee overweg kan .(en dat dus dan lastig noemt Scheve mond )

Maar .........die "lastige "paarden hebben (mits ze in beweging (en exterieur) uitblinken )net dat laatste beetje exta in karakter dat ze tot een top paard maakt of kan maken . Ja
Dan rest de vraag ; in hoeverre moet je op karakter toegeven bij een supergetalenteerde hengst (of merrie) ?Fokken blijft toch altijd wel een beetje gokken Knipoog (al biedt een goede merrie en hengstenlijn wel wat meer "zekerheid" )
Het gros eindigt uiteindelijk in de landelijke ruitersport en daar kunnen ze (we) geen "lastige" paarden gebruiken !!! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:32

bambi76 schreef:
En er was iemand die meldde dat San Remo uit zichzelf zo'n voorbeen zwaaier is???

Ja... ik. Ik heb zijn broer gereden, ze lijken als twee druppels water op elkaar en hebben ook precies dezelfde lichamelijke "kwaliteiten" en/of problemen. Verder nakomelingen van zijn andere broer gezien in Duitsland.... dat belooft ook niet veel goeds.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:37

hananya schreef:
Ik weet niet hoe jij altijd uitstrekt, maar ik doe inderdaad mijn hand wat naar voren... Knipoog
Volgens is drijven en tegelijkertijd terugtrekken niet de juiste hulp voor het uitstrekken.
Daar worden die van mij alleen maar heter, kwaaier en hard in de mond van... Haha! Een pas ruimer gaan ze er vast niet van lopen.

Dit is geen rijtechnisch topic.... maar als je de hand naar voren doet bij het uitstrekken, dan verlies je een hoop spectakel in de benen omdat je het er aan de voorkant weer uit laat vloeien.
Met de hand op de plek verruimen, dan komt ie meer in je hand... hoe verder het africhtingsniveau, hoe minder zwaar het dier daarbij zal worden, omdat ie de schoft omhoog brengt en de hals welft. Daardoor komen die voorbenen er ook uit.
Ik heb verder niet gezegd hoe ik uitstrek... het was om aan te geven wat op die foto's gebeurd.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:38

Aimee schreef:
bambi76 schreef:

Ja... ik. Ik heb zijn broer gereden, ze lijken als twee druppels water op elkaar en hebben ook precies dezelfde lichamelijke "kwaliteiten" en/of problemen. Verder nakomelingen van zijn andere broer gezien in Duitsland.... dat belooft ook niet veel goeds.

Hoezo .........? Rolleyes Hij heeft toch al wel een "paar" Pling goede paarden gebracht !..(mits blablabla.........)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:42

amaze schreef:
Helemaal mee eens Pipo, met "lastig " bedoel ik wat beter uitgedrukt :sensibel. In elk geval een paard waar de gem ruiter niet mee overweg kan .(en dat dus dan lastig noemt Scheve mond )

Maar .........die "lastige "paarden hebben (mits ze in beweging (en exterieur) uitblinken )net dat laatste beetje exta in karakter dat ze tot een top paard maakt of kan maken . Ja

Dat jij niet met sensibele paarden om kunt gaan, maakt sensibele paarden toch niet lastig Verward
Er zijn zat ruiters die sensibele paarden juist níet als lastig ervaren, bijvoorbeeld omdat ze absoluut niet om kunnen gaan met koelere karakters. Dat maakt koelere karakters echter ook niet lastig.
Je kunt bepaalde eigenschappen wel als lastig ervaren, zoals ik hier al eerder schreef, maar dat is onafhankelijk van het paard.
Sensibel is een eigenschap die een topsportpaard moet hebben, dat is een positieve eigenschap en kan imo dus nooit met een negatief woord als lastig benoemd worden. Echt lastig zijn is echter niet gewenst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:46

amaze schreef:
Hoezo .........? Rolleyes Hij heeft toch al wel een "paar" Pling goede paarden gebracht !..(mits blablabla.........)

Omdat de nakomelingen van Weltgeist al een stukje ouder zijn dan 3 jaar... die zijn dus al lang gereden en daar kun je dus aan zien in hoeverre het achterbeen en de lendenproblemen vererft worden.
Aangezien San remo zelf dezelfde achterbeen- en rugproblemen vertoont als zijn broers en zijn broers die vererven, ga ik er vanuit dat San remo ze ook vererft.
Dat hij nu een paar goede keuringspaarden heeft gebracht, zegt mij daarbij helemaal niets. Op 5/6 jarige leeftijd zullen ze het wel waar maken.... of niet.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:47

Volgens mij begrijp jij mijn punt niet ;het gaat erom dat lastig een relatief begrip is ;t'is net hoe iemand het ervaart .(en de gem LR ervaart sensibel als lastig ! Bloos )
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 12-01-07 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:49

Aimee :"Dat hij nu een paar goede keuringspaarden heeft gebracht, zegt mij daarbij helemaal niets. Op 5/6 jarige leeftijd zullen ze het wel waar maken.... of niet."

Daar zit wat in ........... Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:51

amaze schreef:
Volgens mij begrijp jij mijn punt niet ;het gaat erom dat lastig een relatief begrip is ;t'is net hoe iemand het ervaart .(en de gem LR ervaart sensibel als lastig !1)

Ik snap heus wel dat lastig een relatief begrip is.... maar ik erger me dood als mensen met een sensibel paard klagen dat ie zo lastig is. Dat paard ís helemaal niet lastig. Dat paard heeft een positieve eigenschap waar sommige mensen niet mee om kunnen gaan, dan moet je dat paard niet als lastig gaan bestempelen.... dan moet je bij jezelf nagaan waarom jij niet met een sensibel paard om kunt gaan.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:53

........omdat" je " niet zo'n goede ruiter bent ?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:56

Aimee schreef:
bambi76 schreef:

Tja tot nu toe ziet het er naar uit dat zijn nakomelingen het best goed doen.
Ik vind ze ook wel aansprekend.
Laatst bijgewerkt door bambi76 op 12-01-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:58

Het gaat mij (als kleine fokker en liefhebber) erom dat we wel heel goed na moeten denken waar de grens ligt voor een karakter .....
Alle karakterpaarden zijn tenslotte geen toppers en er moet wel een andere afzet voor die paarden blijven dan de slager Bloos

Anderzijds moet het wel weer een streven blijven om een top(sport)paard te fokken ... Pling

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:04

amaze schreef:
Het gaat mij (als kleine fokker en liefhebber ) erom dat we wel hel goed na moeten denken waar de grens ligt voor een karakter .....
Alle karakterpaarden zijn tenslotte geen toppers en er moet wel een andere afzet voor die paarden blijven dan de slager Bloos

Helemaal mee eens.
Ik verbaas me nog wel eens als ik een fokker hoor zeggen dat hij/zij een lastig paard nastreeft in de fokkerij, want dat zouden de betere paarden zijn én de fokker wil topsportpaarden fokken voor Anky's.
Maar wat nou als het paard wel lastig is maar niet getalenteerd? Verder hebben we maar één Anky, kleine kans dus dat het fokproduct daar terecht komt.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:06

Misschien even kort door de bocht, we zeggen dat die karakter paarden net iets extra's hebben, maar als ze dat beetje extra laten zien, ziet het er te getruckt uit... Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:08

amaze schreef:
Het gaat mij (als kleine fokker en liefhebber) erom dat we wel heel goed na moeten denken waar de grens ligt voor een karakter .....

Anderzijds moet het wel weer een streven blijven om een top(sport)paard te fokken ... Pling

Maar dat is altijd afwegen he, wat wil je doorgeven en is dat lastige karakter nu wel zo lastig en doen de andere talenten dat teniet, zoek je een hengst die dat gaat compenseren maar waar je bij moet inleveren????

Ik zou mijn sensibele merrie nooit bij een hengst doen die door Ed of HP gereden wordt wat dat betreft maakt de hengstencompetitie je toch weer wijzer Haha! (alhoewel dat niet de bedoeling zal zijn)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:14

...............en dat maakt fokken juist zo lastig Verward ,leuk Party!! en spannend ! Hyper!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:16

Bestaat er in jullie ogen de perfecte hengst, waar dus niets op valt aan te merken?