Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:22

Ik krijg dat ook simpel niet voor elkaar :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:26

Annash schreef:
Wel diep respect voor de lange bijlesposten van sommigen! Ik probeer wat vaker/korter reageren, hoe krijgen jullie zulke posts voor elkaar vanaf je telefoon? :wow:

Ik probeer wel 1x per twee dagen te reageren. Anders is het te veel. Dan vis ik er 1 tussen uit waar ik mee begin en klik op ‘voorbeeld’. Daarna staat onder je tekstvak de laatste berichten en je kan best nog wel ver terug scrollen. Vaak reageer ik overal op tot ik mijzelf weer tegenkom of dat ik gewoon op het eind ben van ‘laatste berichten’

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:38

Jeetje... Al zo lang op bokt en dat nooit door gehad. :') Thanks!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:12

Ze is net drachtig gescand. Echt heel blij mee.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:16

Super! Gefeliciteerd

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:26

Gefeliciteerd fokfanaat!

Mirjamalvaro, hihi wel positief gevoel nu dan met weer een megaei.

Kabayo, dat is een hackneypony. Vorig jaar met een welsh gedekt en dat veulen is toch wel goed gelukt vanwaar we weer met welshje gaan dekken. Dit keer een perlino, mijn vriend wil graag een Spirit ;)
Friesch is weer met Martzen gedekt, wil hierna nog 1x met hem proberen en is het dan nog niet gelukt nog een ronde met Jehannes en dan houd ik wrs wel op met proberen... hoe graag ik ook wil, maar dan is het niet meant to be ben ik bang......

Rijdt je Minthe al?

Am, haha heel verhaal net getypt hiervoor.

Annash, is dat niet te lang? Zou ik haast niet durven haha. Succes wel!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:46

Iedereen weer heel erg gefeliciteerd of juist sterkte, ik lees alles maar reageren vergeet ik steeds

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:41

Gefeliciteerd Mirjamalvaro!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:22

Boelles schreef:
Annash, is dat niet te lang? Zou ik haast niet durven haha. Succes wel!!

Ehm, dat durf ik niet eens te zeggen. Hengstig spuiten hebben we vorig jaar niet gedaan. Wat ik hoor is dag 4-6 vaak insemineren. Zondag is dag 4 om te scannen en ik kan die dag sperma ophalen als het nodig is, dus het lijkt mij goed?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:31

Hier worden ze vrijdag hengstig gespoten en maandag gecontroleerd :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:03

Fokfanaat gefeliciteerd!

Elina kan al bijna aftellen :+ . En Zilver ben je kwijt! Zo lief <3

Hengstig spuiten heb ik weinig verstand van. Ik dacht dat ze dan vaak binnen 2-4 dagen hengstig worden, maar springt het ei dan ook sneller dan bij een normale hengstigheid?

Ik ben dit jaar iets minder goed in de bijleesposten. Ik denk dat mijn concentratieboog korter is door mijn medicatie. Maar ik doe mijn best.

Nog 9 dagen wacht-banken :Z

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:47

Gefeliciteerd fokfanaat!

Hier vanmorgen weer gescand, 3 dagen na hengstig spuiten en ze was mooi hengstig aan het worden maar nog geen benoemswaardige eitjes oid. Dus we scannen zaterdag weer maar kwa tijd is het even de vraag want als ik in de ochtend nog sperma zou kunnen bestellen (en die dus in de middag ophalen/insemineren) zou dat top zijn! Als het pas zondag opgehaald kan worden dan scannen we ook pas later op de dag zaterdag.

Snappen jullie m nog? Ik eigenlijk zelf niet helemaal meer :+

Hier ook wat minder met de bijleesposten maar dat komt ook omdat ik niet mega goed in mn vel zit momenteel en nu met het dekken en het niet lukken trek ik me dat toch wel meer aan...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:35

Succes iig PL :')

Ik denk dat Eli nu (beginnend) hengstig is :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:00

Zo weer even tijd voor een bijleespost :D. Ik maak ze vaak op mijn gsm. Ik open 2 tabbladen. 1tje waarin ik de post opmaak en de andere kan ik dan scrollen tussen de reacties. Steekt wat tijd in maar ben er ondertussen handig in geworden.

Pomski gefeliciteerd met de 2 drachtige *\o/*

Lyona hopelijk is Fenja in 1x drachtig. De gastmerrie vind ik ook wel knap, geslaagde kruising. Door welke hengsten worden je quarters gedekt? Knappe Date hebt je gekozen voor Svala. Balen dat Jona net niet meer hengstig was.

Paint_lover Balen dat het niet zo wilt lukken dit jaar. Hopelijk pakt het deze ronde wel.

Deracine Dat zou mooi zijn als je merrie eerder gedekt kan.

Kel106 Balen dat het niet gelukt is. Ik zou nog een 2de ronde doen. Het seizoen is nog niet gedaan.

Luna2006 Fijn dat je met Kato op de wachtbank kunt. Hopelijk is ze drachtig.

Rowindie welkom op het wachtbankje :D

Mirjamalvaro Fijn dat chablis een positieve hartslag scan had. Balen dat Roos niet zo mee werkt met hengstig worden. Eli houd ervan om grote eitjes te maken :=

Quir mooie plannen dus. Hopelijk pakken ze allemaal.

Kabayo Zilver is idd duidelijk nog drachtig := wat hormonen kunnen doen soms haha. Ik ben ook altijd wat onzeker tot ik de veulens echt gevoeld heb ( of de merrie echt vroeg dik wordt :+ ) wat een leuke foto van Zilver met je dochter <3

Baudyh gefeliciteerd *\o/* mooi alles in 1x drachtig.

Eilinora Hopelijk voel je je snel beter :(:)

Stal_hd hopelijk wordt je 2de merrie ook snel hengstig

Absque_dubio Welkom. En leuke combinatie heb je gemaakt.

Am_horse Dat zijn zeker geen eenvoudige beslissingen :(:). Maar je moet het ook allemaal kunnen bolwerken natuurlijk. Fijn dat alles wel vlotjes drachtig geraakt. Hopelijk vind je nog een stukje land voor je oudere merries/jonkies.

Kevinsky hopelijk is ze dadelijk maar drachtig van 1 vruchtje ipv 2.

Crazy_funky Dat gaat vlot. Hopelijk de laatste 2 drachtig. Fijn van de positieve hartslag scan.

Myrthee Fijn dat het vruchtje er nog zit. Helemaal begrijpelijk dat je op het einde van het seizoen nog 1x scant.

Muronia wachten duurt lang idd := . Merk je iets aan gedrag al of nog niet?

Fokfanaat gefeliciteerd *\o/*

Annash Heb je nu nog antwoord gekregen of de hengst die je wilt na juni beschikbaar is?

Hier zijn Adora en Luna vandaag op 18 dagen en nog niet hengstig. Voorzichtig positief dus. Loes, Blue en Jessie zitten ook nog op het wachtbankje. We hebben ook een nieuwe merrie, een bayroan trekpaard merrie van 1.66m. Ze is net 3j. Als ze nog hengstig wordt mag Cooper het eens proberen met dr :D

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:20

Nieky, Scan jij niet of pas later?

Annash, jaa heb dr ook niet meega verstand van hoor! Denk ff polsen hoe dat werkt.

Hier is pony vandaag naar de hengst gebracht, denk over weekje weer ophalen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:26

Ik lees alles mee maar het ontbreekt me aan tijd om overal op te reageren.

Ik zie al wat drachtige dames, gefeliciteerd!
Ook wat dames die voor een volgende ronde gaan :knuffel:

Wij gaan maandag scannen, dan zit ze op 17dagen na laatste dekking. Ben zo benieuwd, vorig jaar had ze namelijk drie rondes nodig. Hoop dat het nu sneller gaat.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 07:20

Ik volg ook graag!

Ben dit jaar naar zweden verhuisd en zou volgend jaar graag 2 Ijslanderveulens in de wei willen hebben.
1 merrie is vorige week geïnsemineerd en moet de 23ste voor drachtcontrole, laten we hopen dat ze drachtig is.
De 2e heeft wel een ei maar de baarmoeder is er nog niet klaar voor.
Ze wordt maandag weer gecontroleerd en als het ei dan is gesprongen wordt ze hengstig gespoten en vervolgens als het dan wel goed is geïnsemineerd.

Spannende tijden elke keer dat opvoelen, insemineren etc.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:05

Loopt vol met zweden hier :P

Eliana wordt morgen geinsemineerd, waarschijnlijk iets te vroeg. Maar beter te vroeg dan te laat.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:11

Mirjamalvaro, hopelijk pakt het toch, spannend

Shadowstar, leuk ook Zweden en IJslanders! Heb je fotos van de combinaties? Inseminatie zie je niet vaak met IJslanders, welke hengst(en) gebruik je?

Diandra, hopelijk nu raak

Boelles, spannend, hopelijk snel weer thuis

Nieky, spannnend met Adora en Luna. Heb je een foto van je nieuwe, klinkt als een leuke :D

Fenja is net drachtig gescand :D Heel blij mee. Op naar een gouden tolter volgend jaar :D (Fenja is mijn IJslander, drachtig van Perry)
Ice gisteren naar het station gebracht. Vind het toch wel spannend, slecht contact met de hengstenhouder en nog nooit uit Frankrijk gebruikt, hopelijk gaat het allemaal goed. Prijzen van het station zijn even slikken, wordt duurder dan het dekgeld denk ik :P Stalling per dag is al 25 euro voor een kleine paddock. En dan alleen de inseminatie is 500 euro, swab en eventueel spoelen of andere extra's komen er nog bij. Lang leve Zweedse prijzen :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:21

Wauw ik denk dat ik maar naar Zweden moet verkassen en daar als inseminator aan het werk ga. :oo

Gefeliciteerd met de dracht!

Mirjam hopelijk goeie zaadjes die lang leven zodat het toch niet te vroeg is :)

Shadowstar welkom!

Diandra spannend, heel veel succes maandag!

Boelles op naar een vruchtbaar weekje voor je pony.

Nieky hoeveel heb je nu drachtig? Waarschijnlijk 5 en hopelijk de andere 3 op het bankje? Gefeliciteerd met je nieuwe merrie. Waarom zet je Cooper daarop als ik vragen mag? Blijf je niet liever bij het ras van de merrie?

Ik durf niks te zeggen of ik iets merk. Bij Veronia vind ik dat heel moeilijk.

Paint_Lover oh hopelijk gaat er ook braaf een eitje groeien. Wil wel eens gebeuren dat de cyclus niet synchroon loopt, dat hoop ik niet voor je.

Nog 8 dagen op het bankje... we komen er wel!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:22

Muronia als je dan naast mij komt wonen dan. :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:23

Dat mag hier helaas niet muronia. :=
Je mag merries niet eens thuis (laten) insemineren...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:57

Boelles We scannen deze x wat later. We hebben een gastmerrie staan en gaan even wachten tot zij is 18 dagen zit. Hopelijk is ze snel uit gedekt bij jou.

XxDiandraxX spannend, hopelijk een positieve scan maandag

Shadowstar Welkom, leuk dat je meekletst dit jaar. Heb je foto's van je combinatie?

Mirjamalvaro beter te vroeg als te laat idd. Laat je ze eigenlijk daar of rijd je op en af?

Lyona Gefeliciteerd met de dracht van Fenja *\o/* . Zoo dat zijn zware kosten zeg :=

Even een slechte foto van toen we zijn gaan kijken. We hebben haar Sophietje genoemd *D . Dr staart is kort vanwege de keuringen die ze gelopen heeft.
Afbeelding

Muronia Dat is een bewuste keuze om kruising trekpaard x tinker te maken. Het is bizar hoeveel vraag we krijgen naar deze kruisingen. Dit jaar hebben we weer zo een kruising, eergisteren geboren, en die was al verkocht voor de geboorte := .
Jaren terug zijn ze begonnen met de Tinkers kleiner te Fokken. Maar nu wilt iedereen grotere tinkers maar je vind ze heel moeilijk of je betaalt extreem veel. Door te kruisen met trekpaarden krijg je een grote, brede kruising die vaak lijkt op een Tinker. En als die kruising voldoende uitziet zoals een Tinker, worden ze zelfs opgenomen en goedgekeurd bij het stamboek. Dit jaar is er zo een hengst goedgekeurd bv.
Dit is bv zo een kruising bij een bevriende fokker. Moeder trekpaard, vader Tinker.
Afbeelding

Hij is dan weer de vader van onze Jackie. Moeder is een Tinker. Op deze foto is Jackie 2.5j en al 1.57m en breed. Zij kan gewoon doorgaan als volle Tinker als je het niet wist dat er 1/4 trekpaard in zit.
Afbeelding

Maar dit kaliber kwa maat/breedte vind je gewoon niet zo snel meer in Tinkers helaas.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:03

Oh interessant Nieky dank je wel voor je uitleg. Is de tinker dan ook een type-fokkerij in plaats van op bloedlijnen? Anders konden ze denk ik niet worden opgenomen of zelfs goedgekeurd als kruising? De behoefte aan de grotere maat kan ik me iets bij voorstellen. Zou dan een shire of clydesdale qua type het dichtste bij staan?

Quir ik dacht al eens zoiets te hebben gelezen. Wat vreselijk irritant als je het zelf kan maar niet mag. Moet je daar in Zweden dierenarts voor zijn of is daar een andere specifieke opleiding voor?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:18

Muronia De tinkers worden idd adhv type onderverdeeld op keuringen (tenminste bij nsvt toch). Er is ook een aparte rubriek voor kruisingen die bv wat te slank gebouwd zijn voor echt door te gaan als tinker. Maar als je paard goed in het type tinker past, kan deze doorgaan als tinker. Bloedlijnen wordt niet teveel naar gekeken. Ook omdat veel tinkers in Ierland en engeland gewoon geen geregistreerd afstamming hebben. Vaak is dat wel adhv DNA te bevestigen maar wordt niet zo snel in het paspoort gezet.

Drumhorses worden ook vaker gemaakt idd. Onze santos is bv een drumhorse. Als we naar de keuring gaan zal hij wss gewoon onder een type tinker onderverdeeld worden. Maar shires en clydesdales zijn even duur als grote tinkers en ook niet zo veel voorkomend :+ . Trekpaarden zijn veel voorkomender op dat gebied. Als je gaat kijken online vind je ook heel weinig shires enz te koop.

En als je fokt met gezonde ouder dieren (pssm1 vrij en cpl vrij) dan is het ook vaker interessanter om een kruising te kopen. Trekpaarden staan toch wat bekend ivm cpl enz. Veel mensen hebben toch schrik ervoor (terecht). Door dan een gezond trekpaard te kruisen met een gezonde tinker, sluit je die problemen ook wat uit en zijn de de mensen wat geruster erin kwa gezondheid.