Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 20:14

Meepakken kiko. Jaarlingen zijn een bron voor spoelwormen. Ik geloof niet zo in de mestonderzoeken en jonge dieren ontworm ik sowieso.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:26

@kiko ik zou hem gewoon meepakken. Beter preventief in de jonge jaren..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:40

Ga ik dat doen!

Muronia doe jij dan iedere 2 maanden?
Ik moest de strongid met de equest afwisselen en van de winter de Pramox geven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 20:11

In de winter pramox, voor het weideseizoen begint strongid, midden in de zomer ivermectine, richting herfst strongid, winter pramox. Dan heb je het jaar denk ik goed verdeeld voor een jaarling.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:52

Dank je wel! Ga ik dat aanhouden!

Hier wat foto’s van de fotoshoot die een vriendin van mij heeft gemaakt van de heren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:06

hier mijn meeleespost hahah

Quir: Wat is hij toch knap. Wel leuk dat je hem zo lang mij moeders hebt kunnen laten lopen. Daar kon ik alleen maar van dromen.

Dais_: och vervelend dat ze wat kleiner blijft. Maar wie weet krijgt ze nog een groeispurt. Wel liggen ze daar met hun allen lekker knus samen.

mirjamalvaro: Wat leuk dat je zo veel ruimte hebt voor je jonkies!

Art_Ificious: Lekker gezellig samen hooi eten. Op naar een goeie vriendschap samen

Kvikur: Vind ik ook! Je moet er niet te veel willen mee doen maar toch dat ze wat respect hebben. Hoe gaat het met je verder nu sinds de schop.

Sentir: die foto met dat kroontje zo grappig maar nog een late happy bday voor je 1 jarige.

belle_boef: ik heb zo zitten lachen met dat filmpje. Hopelijk blijft hij ondertussen netjes achter de draden

kiko: heerlijk al die liggende foto's. Wat leuke foto's ook dat hij zo met die bal speelt. Je brengt me op ideeën. Even gepolst bij men vriendin waar Nova nu staat of ze ook zo'n bal heeft en dat heeft die dus ook maar eens proberen.

Oblicaja: welkom wat een leukerd heb je.

Ik ga deze ochtend nog naar Nova dan zal ik weer wat update foto's geven

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 12:30

Leuk, de eerste echte jaarlingen! Lekker spelen met maatjes, zo zou het moeten.

Hier gaat het ook goed met de dames. Nog 2 maanden, dan zijn ze ook echt jaarling. Sinds van de week heb ik ze ook 's nachts elk een eigen stal gegeven, wel naast elkaar maar wel elk een eigen plek. Er werd me teveel elkaar weggejaagd bij het voer en voernijd begon ook om de hoek te kijken, plus tegelijk de stal uit willen enz enz, dat ik dacht, nu is het klaar. De buurstal ontruimd en hop, Roos er in. Na even hinniken en zo was het goed voor beide, en ze hebben allebei ook die nacht al lekker gelegen gelukkig. En ze zijn ook de wei opgegaan sinds van de week. Of ja, de hele winter stond de hele kudde wel op de wei maar op een kleiner stuk met inmiddels bijna geen gras meer. En nu hebben ze weer lekker gras :))

Afbeelding

Op de voorgrond Roosje en rechts Hiske (voor de schimmel, die nu echt veruit de kleinste is :+ )

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:08

AnsoDM ja leuk hè die bal. Is gewoon een fitnessbal. Hij rent er de hele bak mee door en soms ploft hij er half op en gaat weer door. Daarna was hij echt moe :-)
Ze worden er heel handig in. Hij deed het al vanaf dat hij nog klein was.

Ladonna ik heb ze hier ook beide een eigen stal gegeven want die van mij heeft met de brok wel voernijd helaas op stal. Als ik erbij ben geef ik wel een brul want hij weet dondersgoed dat niet mag maar zou verder niet weten wat ik eraan kan doen. Heb al stukje zeil bij de voerbak van de buurman .

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 14:54

ik ben terug van Nova. Ik dacht dat ik wat meer foto's ging maken maar we zijn andere dingen gaan doen. Zoals werken met Nova haar vriendin in vrijheid. Hahah ik was echt onhandig in dit. Maar wel super handig dat Ellen me dit allemaal met Nova kan leren. Wel heb ik nog deze foto van gisteren ochtend en het filmpje van paar dagen geleden. Nova had de zoomies. En waar Bam naartoe was op het filmpje geen idee ze was daar ergens.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:19

Haha zo leuk als ze dat doen! Fijn dat ze zo’n lekker plekje heeft daar..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:27

Leuk als ze zoomies hebben! Hier scheuren ze ook bijna dagelijks wel zo rond. Ziet er uit als een fijne plek waar ze staat :j

LaDonna75, goed om ze inderdaad apart op stal te zetten als ze wat voernijdachtig worden. Hier staan ze al apart een paar dagen na arriveren in november omdat de jaarling het veulen finaal in elkaar wilde meppen. Sindsdien is er ook direct rust. Buiten was het nog wel wat jagen, maar sinds kort is dat andersom en is het veulen strontvervelend :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:21

Gefeliciteerd Dais.

Hier eindelijk wat foto's van Urena, connemara merrietje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:05

Hier vorig weekend een klein lesje grondwerk gehad. Heeft enorm geholpen, nu alleen nog toepassen. Ik kan ze terug achteruit sturen ipv dat ze over me heen loopt.

Ook entingen gehad, morgen West nijl en de basis entingen. Een dure maand dus :j maar ik ent liever meer dan de verplichte entingen aangezien ze mee op verplaatsing zal gaan later / eind dit jaar. En dit zijn dan naar stallen of events. En met haar verleden riskier ik liever niets.

Ook ben ik aan het kijken voor een extra vliegenmasker. En dekens bij jaarlingen? Is dat een ding? Het zou tegen de zon/vliegen moeten zijn. Ik weet dat cashel wel goede maskers heeft maar wat zijn jullie ervaringen? Ze heeft blauwe ogen en een roze huid dus ik denk wel dat sit een must gaat zijn voor wanneer ze de weide op gaat? Nu valt het nog mee, ze heeft schaduw en de zon is nog niet zo fel.

Hier nog even een foto.

Afbeelding

Ik heb Milkyways uitgedeelt als traktatie voor haar verjaardag. Want haar naam is van het snoepje, niet de melkweg. :o

Volgens de meetstok is ze niet meer gegroeid, 1m25. Maar ze ziet er wel groter uit. Haar achterhand meet 1m30.
Hopelijk tegen April de weide op als het niet meer zo ongoddelijke temperaturen zijn. (Van -3 snachts naar 20 graden overdag)

Mij is ook geadviseerd geweest om pas te beginnen met haar zadelmak te maken op 4 jaar. Niet 3. Wat ik wel van plan was aangezien haar achterstand. Ik ga wel beginnen met zadel erop en longeren. Maar nog geen ruitergewicht tot 4 jaar (of zelfs langer), en wel mee op bosritjes met zadeltassen/het zadel. Ik denk dat dat wel kan/mag ? Ook ga ik ze laten keuren rondt de leeftijd van 3/4. Rx en al. Omdat ik toch merk dat veel quarters last hebben van bot fragmenten in de sprong (hopelijk is dat goed verwoord)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:43

Een bleke huid kan wel verbranden ja. Ik smeerde gewoon zonnebrandcrème toen ik een pony met roze neus had.

Hier zijn mijn 2 knapen gisteren ingeënt. Gewoon basis enting. Ik twijfel om Rhino nog te doen, maar ik zal niet vaak op verplaatsing gaan, en vanaf einde maand ook niet meer op pensionstal staan.

Als handpaard mee met lichte bagage zie ik wel vaker gedaan worden vanaf ze 2 zijn.
Was er niet een bokker die dat ook deed?

Voor ocd in de spronggewrichten zou je ze nu ook al kunnen laten RX'en. Ik heb ergens een artikel gedeeld gehad waarin staat dat OCD's meestal in het eerste levensjaar worden ontwikkeld. Na hun 1ste verjaardag is de kans kleiner.
Ik wist niet dat het bij quarters vaak voor kwam, die in de westernsport zien er vaak zo soepel uit.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-03-25 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:48

Ik doe geen dekens. :)

De heren hadden weer eens plezier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:50

Heerlijk zo stoeien

Vind de vos stiekem wel de mooiste, ondanks mijn Cielo zelf zo'n donkerbruine is. :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:04

:))
Het is altijd een plezier om naar de jonge hengstjes te kijken.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:30

Heerlijk dat stoeien.. ik geniet daar hier ook zo van!

Cover is vandaag alweer 1 jaar geworden!
Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:25

@dais: ja een heel fijn plekje heel blij met dat plekje.

@kiko: Gefeliciteerd!!

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:05

Hallo iedereen! Ben nieuw hier en heb thuis ook een veulen van februari 2024 staan dus ik sluit me graag aan!
Plum is een mini paardje en heeft best een vurig karakter := Een half uur geleden was ze sprinten aan het trekken op de paddock, zalig om te zien <3

Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:07

kiko schreef:
Heerlijk dat stoeien.. ik geniet daar hier ook zo van!

Cover is vandaag alweer 1 jaar geworden!
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gefeliciteerd met Cover zijn verjaardag! Nu heb je officieel een jaarling *\o/*

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:08

Wonders schreef:
Hallo iedereen! Ben nieuw hier en heb thuis ook een veulen van februari 2024 staan dus ik sluit me graag aan!
Plum is een mini paardje en heeft best een vurig karakter := Een half uur geleden was ze sprinten aan het trekken op de paddock, zalig om te zien <3

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Welkom! Wat een leuk paardje en wat een bos haar zeg! Wow <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:25

Da's een schattig ponieke en idd wat een bos haar.

Hier doen m'n mannen het nog steeds rustig. Eind van maart is in zicht, daarna verhuizen ze naar een weide nu hebben ze namelijk amper wat te knabbelen buiten hun hooi.

Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:34

Dank je wel!!
Jaa nu is hij officieel een jaarling!
Slingers opgehangen bij de stal :-) en lekker veel snoepjes en knuffels gegeven.

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 20:43

Thanks! Ja haar manen zijn nu echt mooi uitgegroeid :)