Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:42

janderegelaa schreef:
baudyh schreef:
Née Jan ik wil niet gelders fokken. Gewoon dressuur.
Veel maat hoeft ook niet. Merrie zelf is groot zat.
Het is een Oscar x Weinberg

Jammer, hij is wel dressuur hoor. Zeker als je bedenkt dat hij nog 4 moet worden. En ik vind zijn model ook niet misstaan bij een dressuurpaard.

En jammer omdat jouw merrie wel hele mooie Gelderse bloedlijnen heeft.

Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Ik verkoop ze als veulen en merk gewoon dat kruisen / gelders minder opbrengt.
Je maakt je markt kleiner.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:37

baudyh schreef:
Echt ik weet het gewoon niet meer. Ik moet dit weekend een hengst kiezen en weet het niet.
Misschien hebben jullie nog een gouden tip.
Zoek een hengst die front fokt, mooi lang voorbeen en opwaarts. Merrie is neerwaarts en neigt dat door te fokken.
Ik ben zelf gek op Fanegro maar vriendlief wil daar niet in mee.
We neigen nu naar first Dior of ook McLaren.
( daar hebben we een andere merrie al bij)
Krijg er hoofdpijn van. Pppffff

Ik denk heel recht toe recht aan.
Zowel van F.D. als Mc. Laren ben ik nog niet enthousiast. FD heb ik te weinig van gezien en Mc Laren fokt imo eindproducten.
Ik heb nu 2 veulens van Extreme en dat is precies wat ik verwachtte. Veel front, goed ontwikkeld, super stap en galop, en bovenal een top karakter en heel slim. Ze lopen voor de merrie uit naar hun wei. En ze zijn heel zelfstandig.
Sinds Vivaldi heb ik niet meer zo'n hengst gezien.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 16:06

Wat bedoel je precies met eindproducten?
Ik vind McClaren wel heel uniform fokken. Furst dior nafok ben ik ook niet zo wild van. Al vind ik de hengst zichzelf wel opwaarderen zo met John Thijssen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:03

misterA schreef:
baudyh schreef:
Echt ik weet het gewoon niet meer. Ik moet dit weekend een hengst kiezen en weet het niet.
Misschien hebben jullie nog een gouden tip.
Zoek een hengst die front fokt, mooi lang voorbeen en opwaarts. Merrie is neerwaarts en neigt dat door te fokken.
Ik ben zelf gek op Fanegro maar vriendlief wil daar niet in mee.
We neigen nu naar first Dior of ook McLaren.
( daar hebben we een andere merrie al bij)
Krijg er hoofdpijn van. Pppffff

Ik denk heel recht toe recht aan.
Zowel van F.D. als Mc. Laren ben ik nog niet enthousiast. FD heb ik te weinig van gezien en Mc Laren fokt imo eindproducten.
Ik heb nu 2 veulens van Extreme en dat is precies wat ik verwachtte. Veel front, goed ontwikkeld, super stap en galop, en bovenal een top karakter en heel slim. Ze lopen voor de merrie uit naar hun wei. En ze zijn heel zelfstandig.
Sinds Vivaldi heb ik niet meer zo'n hengst gezien.

First Dior vind ik ook niet zo. Maar alle McLaren veulens die ik gezien heb vind ik heel goed. Wat bedoel jij met eindproduct?

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:19

Ik denk dat McLaren 2 dingen kan doorgeven; of je krijgt een top veulen of een wat ponyachtig popperig veulen. Ik had het er van de week met Eugene over en die bevestigde dat ook wel, maat hadden ze wel allemaal zei hij.

Wat ik van Expectation heb gezien, bevalt mij ook wel.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:48

Wat komen er mooie veulens voorbij, gefeliciteerd allemaal!

Hier is donderdagavond een Omar Sharif uit Grand Galaxy Win x Sorento geboren. 1e veulen en 1.5week 'te vroeg' maar ging heel vlot allemaal en ze doen het beide super. Prachtig zwart merrieveulen, kopietje van d'r moeder. Karakter lijkt heel fijn (daar ging ik voor) en van de 1e pasjes buiten werd ik ook blij *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:09

baudyh schreef:
janderegelaa schreef:

Jammer, hij is wel dressuur hoor. Zeker als je bedenkt dat hij nog 4 moet worden. En ik vind zijn model ook niet misstaan bij een dressuurpaard.

En jammer omdat jouw merrie wel hele mooie Gelderse bloedlijnen heeft.

Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Ik verkoop ze als veulen en merk gewoon dat kruisen / gelders minder opbrengt.
Je maakt je markt kleiner.

De paar Alexandro’s die ik gehad heb zijn wel duur verkocht maar dat is niet via Sporthorses ofzo. Ik denk dat als mensen een veulen echt zien, het niet meer uitmaakt. Als hij goed is dan is hij goed. Maar ik snap jouw keuze.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:19

First Dior heeft volgens mij veel gedekt in het begin maar je hoort er niks van terug. Het mooie vind ik dat hij vos factor vrij is.
Goed paard heeft geen kleur maar ik zie toch liever bruin of zwart.
Of McLaren veulens eind producten zijn weet ik nog niet hoor. Eerst maar zien hoe ze uitgroeien.
Plus dat er wel erg veel komen. En ja ik dek een
andere merrie ook er mee terug dus ik doe er in mee. Maar daar van houden we het veulen en verkopen we de merrie straks drachtig.
Of we verkopen het veulen en dan proberen we het volgend jaar weer. Het is gewoon een echt mooi veulen. Maar ik doe niet snel 2 merries bij dezelfde hengst. Geen idee waarom eigenlijk

We twijfelden tussen dark Rousseau en extreme.
En omdat iedereen voor extreme gaat nemen wij Dark Rousseau. Logica van niks , ha ha

Het word dus
McLaren voor de cover Story merrie
Vaderland voor ze Sander merrie ( tuigpaard)
Dark Rousseau voor de Oscar

En we verwachten nog een veulen van Nobel
Prins norel in mei.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:53

Vulina schreef:
Ik denk dat McLaren 2 dingen kan doorgeven; of je krijgt een top veulen of een wat ponyachtig popperig veulen. Ik had het er van de week met Eugene over en die bevestigde dat ook wel, maat hadden ze wel allemaal zei hij.

Wat ik van Expectation heb gezien, bevalt mij ook wel.

Nou daar ben ik bang voor, te pony-achtig. Dan wacht ik nog een jaartje met McLaren en kijken hoe ze doorgroeien.

Ik zal dan misschien eerder een Omar Sharif overwegen, de veulens die ik daar van zie bevallen mij ook wel. Maar goed, is een heel ander type paard. En ook meer het type waar ik voor ‘val’.

Bonny_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:55

Zouden jullie mij misschien een beetje kunnen helpen. Voor mijn merrie ben ik nog opzoek naar een geschikte hengst voor komend seizoen. Dit zal haar eerste veulen worden en het veulen wil ik graag zelf aanhouden.

Punten die voor mij erg belangrijk zijn/verbeterd moeten worden :

- Goed meewerkend karakter is erg belangrijk
- Goede hoef kwaliteit
- Voldoende lengte
- Wat meer body
- Voldoende front
- Krachtig achterbeen

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 97/lovette

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:24

Hier kun je het beste even een topic over maken bij EHK, enige wat ik nu kan zeggen bij de bloedlijn is zorg dat de hengst Jazz vrij is.

Verder interessant jullie bevindingen en overwegingen.

Gefeliciteerd weer met de knappe veulens die voorbij komen.

De FDtjes vond ik een beetje tegenvallen van wat ik er tot nog toe van heb gezien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:58

Als een hengst vos factor vrij is krijg je dan nooit een vos? Ook niet als de merrie vos is?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:01

xmarliez schreef:
Als een hengst vos factor vrij is krijg je dan nooit een vos? Ook niet als de merrie vos is?

Klopt, beide ouders moeten het vosgen meegeven om een vos te maken. Een zwarte of een bruine kan dus wel het vosgen dragen. Maar dat zie je niet.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:25

Ik had vorig jaar zo’n fijne Fürst Dior dat we die combi voor dit jaar weer hebben gemaakt. Dat is de merrie die laatst al melk stond te lekken. Ze staat nog aan de regumate en ‘s nachts staat ze onder de camera maar het lijkt weer allemaal rustig. 312 dagen dracht nu.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:50

Bonny; ik denk dat het beter is om even een eigen topic te openen over je merrie op EHK. Het is voor de vaste leden van dit topic ook best vervelend dat er steeds 'nieuwe' mensen in komen breken met een hengstenadvies voor hun merrie, terwijl ze verder niet mee doen of bijdragen aan dit topic.

En gefeliciteerd Vulina met de nieuwe halfzus van Danita! Deze ga je houden zeker? Of verkopen?

En nog een Omar Sharif veulen, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar meer foto's van die Omar sharif veulens.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:45

Heb ook een paar leuke Omar sharif veulens gezien.
Kennis van mijn heeft er nu 2 merrieveulens.
Omar sharif X jazz (veulen heel bloederig lange benen en zeer goed bewegen)
Omar sharif X glamourdale (groot veulen ook lange benen ook zeer goed bewegen)

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:59

De veulens van Omar Sharif op de show van Brinkman waren ook goed gelukr, maar daar zijn ze natuurlijk ook op uitgezocht. Wat verder is langsgekomen hier en op socials leek ook goed. De hengst gaat volgende maand in Duitsland test lopen zeiden ze. En ze willen m ook nog aanbieden bij KWPN. We zien het wel, maar als hij echt fijn fokt komt dat er vast wel uit.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:25

Ik ben ook erg benieuwd naar mijn OS uit mijn Vivaldi merrie. Het meeste wat ik online zie, ziet er goed uit. Maar eerst verwacht ik nog een Ziyech uit mijn trakehner merrie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:33

simpie94 schreef:
Ik vind McClaren wel heel uniform fokken. Furst dior nafok ben ik ook niet zo wild van. Al vind ik de hengst zichzelf wel opwaarderen zo met John Thijssen.

Ik denk dat ik een verklaring schuldig ben.. ;)
De veulens van Mc Laren hebben veel ras. Ik deel de ervaringen over het algemeen die ik hier lees. Imo gaat hij heel veel fijne en mooie sportpaarden geven .Maar of hij een rol van betekenis gaat spelen in de fokkerij met zijn nafok betwijfel ik. Daarvoor mist hij hardheid en kracht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:37

misterA schreef:
simpie94 schreef:

Ik denk dat ik een verklaring schuldig ben.. ;)
De veulens van Mc Laren hebben veel ras. Ik deel de ervaringen over het algemeen die ik hier lees. Imo gaat hij heel veel fijne en mooie sportpaarden geven .Maar of hij een rol van betekenis gaat spelen in de fokkerij met zijn nafok betwijfel ik. Daarvoor mist hij hardheid en kracht.

Vivaldi was toch ook niet zo hard? En kracht…passage kon hij niet. En kijk eens want een fantastisch fokkende hengst dat geworden is…Daar is jouw fokkerij een heel goed voorbeeld van toch?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:52

Interessante opinie

Imo is het fijn bv als een hengst/merrie een beetje body en ruimte heeft. Een "kast" van een merrie fokt vaak beter dan verwacht door vind ik. De wat luxere en hoogbenige "keuringsmerries" vallen soms als fokmerrie juist niet helemaal mee.
Denk dat de Vivaldi's door hun karakter/uniformiteit en het hebben van genoeg lengte (!! Aandachtspunt tegenwoordig!!) en door het feit dat hij al vroeg bekend stond een merrie nodig te hebben met kracht een waardevolle fokhengst is.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:11

Ik heb de afgelopen tijd best veel nakomelingen gezien van McLaren. Ik heb er zelf mee gefokt, dan valt dat toch meer op. Ik ben bij 3 opfok bedrijven geweest , waar ik toch even vroeg of ze McLaren nakomelingen hadden. Ik vind dat er veel vos nakomelingen zijn en niet de grootste. Sommige waren als 1 en 2 jarige wel erg puppy achtig. Wat fijntjes, niet grof of groot, eerder wat klein, kort in de rug/ beknopt gebouwd.
Ik zou, als ik weer zou gaan fokken, niet meer met McLaren fokken. Ondanks dat ik hem fantastisch vindt.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:23

What happend in ermelo??? Hengsten waar de commissie over twijfeld worden stil gezet en moeten toch examen lopen... andere hengst loopt week alleen maar aan de longe?? Waarom dan testen??

Dat legt Reimers uit: “Ik moest de hengsten rijden voor de foto’s. Een van die paarden was al een hele week alleen aan de longe was geweest en deze hengst moest op de fotodag voor het eerst weer onder het zadel. Die bleek daar gelukkig geen last van te hebben.”

“De hengst waar ik af viel mocht al twee weken niet hard werken omdat de commissie hem graag wilde laten slagen voor het onderzoek. Maar er bleef discussie over dit paard waardoor ze hem meerdere malen door de chiropractor en dierenarts hebben laten bekijken en hij steeds minder fanatiek getraind mocht worden. Maandag was dit paard al extreem fris aan het begin.”
Laatst bijgewerkt door JeanneV op 17-04-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:36

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:00

Merkwaardig is het zeker.
Hieruit wordt het wel duidelijk dat een test met zulke jonge paarden niet meer van deze tijd is. En al helemaal als het zo kort is. Als alles onder druk moet gebeuren. De hengsten niet de tijd krijgen om te acclimatiseren en geen dag kunnen verzuimen. Met een dip weer naar huis gestuurd worden, al of niet doorverwezen naar een volgend onderzoek.