Zannekin schreef:Wij hebben hier thuis een 17 jarige merrie staan die sterk met haar achterhand draagt, weet je wat daar mee gebeurt: peesontstekingen aan beide achterbenen maar.... de voorbenen zijn droog.
Voorbenen kunnen veel meer gewicht aan, 2/3 van de massa steunt daarop in stand, dat proberen veranderen geeft problemen, en is zeker niks om naar te streven.
Zonde. En erg jammer voor je paard.
De voorhand kan inderdaad veel gewicht dragen. Ik vraag me wel eens af wanneer iemand eens tot de conclusie komt dat de voorhand misschien juist veel beter is in gewicht dragen, juist omdat deze minder gebogen ledematen heeft? Dat gebogen gewrichten over meer veerkracht beschikken om de klappen van belasting op te vangen klinkt in theorie lekker logisch, maar wordt weersproken door het feit dat een paardenpijpbeen er helemaal niet op gebouwd is om in schuine stand zwaar belast te worden zoals dat bijvoorbeeld in piaffe gezien kan worden. Waarbij ik niet wil zeggen dat piaffe dierenmishandeling is. En waarbij ik er ook nog even voor de overbodigheid op wil wijzen dat een diagonaal naar achteren staand voorbeen (dus schuin! En je zei net dat dat niet mocht!
door de voorwaartse beweging van het lichaam ten opzichte van het been nauwelijks belast wordt (leg maar eens een vinger onder de hoef in uitgestrekte draf, ik durf te wedden dat het, nadat de hoef er eenmaal op geland is, het veel minder pijn doet
).
Zoals Bucephalus al citeerde is een zuiver diagonale draf in veel gevallen niet aanwezig (theoretisch alleen al slechts op 1 van de 3 paarden, en ik denk nog veel minder). Het zweefmoment wordt inderdaad wat korter als het voor- en achterbenenpaar iets verschoven ten opzichte van elkaar landen en vertrekken, maar het is de vraag of dat slecht is. Ik geloof niet in de heilzaamheid van enorme drafsprongen, vooral niet als ik er op zit en mijn rug een week later nog protesteert. Een beetje normaal zweefmoment is leuk omdat het de beweging automatische in een hoger tempo legt zonder dat het veel meer energie kost, ten opzichte van een draf zonder zweefmoment (jog). Maar ook een jog is niet slecht (en beter voor de rug!
), het gaat alleen wat trager.
Hoe wij willen dat een paard loopt, is meer een gevolg van cultuur dan natuur. Mensen bedenken theorieen, zoeken er paarden bij en fokken tot de theorie werkelijkheid is geworden. Vervolgens zoeken ze er dan weer een verklaring uit de natuur bij om aan te geven waarom dit zo hoort te zijn. Paarden hebben lange hangende manen om zichzelf in de wilde natuur tegen kou/vliegen te kunnen wapenen. En dan blijkt plotseling dat de paarden van nature helemaal geen hangende manen hebben, maar dat de mens na een paar duizend jaar wel uitgekeken was op dat prezwalskifjordenkapsel en weer eens wat anders wilde. Wij creeeren dus een schepsel en gaan vervolgens beargumenteren waarom de natuur dit zo gewild heeft. Right...
Dat is natuurlijk gewoon menselijk, en met manen kan niet zoveel mis gaan. Met bewegingsstelsels en bouw knoeien is echter iets ingewikkelder, vooral als je essentiele zaken niet erkent, bijvoorbeeld dat een eerder landend voorbeen ook eerder zal vertrekken. Om het wat bot met de woorden van mijn vader uit te drukken: alleen losers geloven in win-win situaties.