Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:42

sarabande schreef:
wonderboy schreef:
Jaa dat klopt. Wij hebben de hengsten al in april laten keuren. Zodat je weet of alles wel goed is voordat je begint met trainen voor de keuring en er onnodig veel tijd in gaat steken. En zodat eventuele chip eruit gehaald kan worden.

:oo

Dat is heel normaal hoor..Tenzij je naief bent in dit wereldje.
Laatst een grote hengstenopfokker in Nederland

12 op de foto , 2 met hoefkatrol en 4 klaar voor operatie.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 25-11-09 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:42

ceasario schreef:
zeanine schreef:
[
En dat er in Duitsland minder op gezondheid wordt gelet is algemeen bekend toch

Is het daarom dat er hier zo weinig de eindstreep halen en dan ook nog met een bemerking.?

Ja precies, dat is de belangrijkste reden. En ik vraag me af wat je nu belangrijk vindt
Bedonderd worden of en kleine selektie

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:44

sarabande schreef:
[Bedonderd worden of en kleine selektie

Teruglezen. :(:)

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:46

ceasario schreef:
En dan komt men voor de rechtbank en dan wordt de vraag gesteld wat is een gebrek en wat voor invloed heeft dat op het functioneren..

Niets Edelachtbare hij is 2 keer kampioen geworden. }>

een rechtbank, kijkt niet alleen naar het wel/niet goed zijn, maar ook naar de 'procedure' en daar heb ik mijn vraagtekens bij, ook als is het natuurlijk een gok om te dekken bij een niet goedgekeurde hengst...

Ik denk wel dat je gelijk hebt, dat er juridsch gezien niets te halen valt, en dat ze het op eigen verantwoordelijkheid gooien, maar helemaal 100% eerlijk/juist vind ik het niet, om het nu pas bekend te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:17

Wesley_D schreef:
Nee, je gaat fokken met een hengst waarvan je weet dat die nog niet is goedgekeurd, immers hier kan de hengstenhouder niet mee adverteren.
En dan heb je als koper van het zaad nog een onderzoeksplicht, je mag er niet van uitgaan dat de hengst al is goedgekeurd.

Ten tijde van mijn dekking werd de hengst bij Shockemohle op de website geadverteerd. Inclusief dekgeld.

Silvesters

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:20

Acht hengsten goedgekeurd door KWPN
25/11/2009 13:11
Vanmorgen vond in Stegeren de eindbeoordeling plaats van de 50-dagen verrichtingstest voor KWPN-hengsten. Vijf springpaarden en drie dressuurpaarden kregen groen licht van de keuringscommissie. Cat. nr 13 Brainpower (Contendro I x Guidam) maakte de beste indruk en scoorde maar liefst vier negens.

Hengsten springrichting
Brainpower kreeg 88,5 punten. Hij ontving negens voor zijn galop, reflexen, vermogen en zijn aanleg als springpaard. 83 punten waren er voor cat. nr 18 Bodinus (Padinus x Namelus R). Cat. nr 25 Bernini (Vigo ‘d Arsouilles x Quick Star) kreeg 82,5 punten voor de keuringscommissie. Hij scoorde een 9 voor vermogen. 82 punten gaf de commissie aan cat. nr 65 Chelltago (Chellano Z x Carthago Z). Tot grote verrassing van zijn eigenaar verdiende ook cat. nr 12 Biscayo (Contendro I x Lux) zijn goedkeuring met 78,5 punten.

De commissie keurde twee hengsten niet goed. Het doek viel voor cat. nr 11 Barcelona (Casco x Jasper). Hij kreeg 70 punten en kon de hengstencommissie qua bloed en souplesse niet overtuigen. Ook voor Belmondro (Up to Date x Cavalier) hield het vandaag op. Hij kreeg nog wel een 8 voor zijn galop, maar een 5 voor rijbaarheid en instelling.

Hengsten dressuurrichting
Slechts vier dressuurhengsten konden vandaag hun goedkeuring verdienen. Drie van hen kregen groen licht. De opvallendste goedkeuring was voor Cat. nr 52 Bordeaux (United x Gribaldi). De keuringscommissie maakte bij deze hengst gebruik van de nieuwe reglementaire mogelijkheid om een hengst met klasse C voor osteochondrose te accepteren. Hij scoorde 82 punten. Ook was er goedkeuring voor cat. nr 53 Bojengel (Uptown x Gribaldi) met 81 punten en cat. nr 39 Breezer (Johnson x Sultan) met 78,5 punten.

Dressuurhengst cat. nr 2 First Class (Florencio x Contender) is met 62 punten afgekeurd. Hij was niet taktzuiver en kreeg daarom slechts een 4,5 voor zijn stap.

Meer nieuws volgt.

Bron: Horses.nl/De Paardenkrant

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:21

Er wordt hier gesproken over het weghalen van een eventuele chip. Maar zoals ik het heb begrepen gaat het in klasse C voornamelijk om minder mooi afgewerkte gewrichten en deukjes. Lijkt me dat daar weinig aan te doen is.
Correct me if I'm wrong

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:26

zeanine schreef:
Er wordt hier gesproken over het weghalen van een eventuele chip. Maar zoals ik het heb begrepen gaat het in klasse C voornamelijk om minder mooi afgewerkte gewrichten en deukjes. Lijkt me dat daar weinig aan te doen is.
Correct me if I'm wrong

Klopt die worden dus openbaar gemaakt, terwijl Wonderboy vrolijk verteld dat de hengsten bij zijn baas vooraf geopereerd worden, dat gaat dus over hengsten die niet geaccepteerd zouden (moeten) worden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:27

Blijf het jammer vinden van de up to date. Leuk voor de eigenaar dat biscayo wel door is. Mooi bloed ook.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:29

wonderboy schreef:
Jaa dat klopt. Wij hebben de hengsten al in april laten keuren. Zodat je weet of alles wel goed is voordat je begint met trainen voor de keuring en er onnodig veel tijd in gaat steken. En zodat eventuele chip eruit gehaald kan worden.

maar je mag ze toch pas vanaf september voor de hengstenkeuring op de foto's laten zetten, of zijn ze dubbel gerontgend??? (die voor de keuring komen?)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:30

Ik denk dat je daar voorbarige conclusies trekt zoals ik het lees, rontgenen, voor de selectie wel niet naar de HK, anders worden ze geopeerd voor de sport.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:31

je gaat toch niet zoveel tijd en geld steken in een dier wat niet goed is, logisch dat ze dat vooraf willen weten.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:34

janderegelaa schreef:
Wesley_D schreef:
Nee, je gaat fokken met een hengst waarvan je weet dat die nog niet is goedgekeurd, immers hier kan de hengstenhouder niet mee adverteren.
En dan heb je als koper van het zaad nog een onderzoeksplicht, je mag er niet van uitgaan dat de hengst al is goedgekeurd.

Ten tijde van mijn dekking werd de hengst bij Shockemohle op de website geadverteerd. Inclusief dekgeld.

Stond erbij dat de hengst voldoet aan de röntgenolische eisen van het KWPN? Dan heb je wel een punt. Als er geen informatie over staat is het 'jammer' voor jou maar heeft de hengstenhouder geen foute informatie gegeven (hij heeft geen informatie gegeven) en dus is de hengstenhouder niet fout.

Maar waarom ging je fokken met een nog niet goedgekeurde hengst?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:35

Op het nieuwe PROK certificaat van het KWPN staat het volgende wat betreft de klasse C:
Duidelijk aanwezig duidelijke contour/structuurafwijking.

Bij de klasse B staat minimaal aanwezig.

Overigens mogen merrie's geen klasse C hebben op de sprong en knie. Zou Bordeaux dit wel hebben of zijn het zijn kogels??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:38

sarabande schreef:
zeanine schreef:
Correct me if I'm wrong

Klopt die worden dus openbaar gemaakt, terwijl Wonderboy vrolijk verteld dat de hengsten bij zijn baas vooraf geopereerd worden, dat gaat dus over hengsten die niet geaccepteerd zouden (moeten) worden.

Ik geloof nooit dat Bordeaux geopereerd is, daar was hij te duur voor. We moeten inderdaad niet te hyper doen over een C-tje. Er lopen ontelbare paarden rond in Nederland die dat hebben en nooit iets mankeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:40

lindalieneke schreef:
wonderboy schreef:

maar je mag ze toch pas vanaf september voor de hengstenkeuring op de foto's laten zetten, of zijn ze dubbel gerontgend??? (die voor de keuring komen?)

De meeste hengsten worden rond de 19 maanden gerontgend, daarna indien nodig "geholpen"
zodoende zit er nog voldoende tijd tussen operatie en aanbieden ;) helaas maar waar het gebeurd op grote schaal.....

Mogen ze door naar de 2e bez dan dient men recente foto's te hebben, dus worden ze nog een keer gerontgend.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:03

Breezer:

De anderen gaan wat langer duren...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:09

listiglistje schreef:
De meeste hengsten worden rond de 19 maanden gerontgend, daarna indien nodig "geholpen"
zodoende zit er nog voldoende tijd tussen operatie en aanbieden ;) helaas maar waar het gebeurd op grote schaal.....

Mogen ze door naar de 2e bez dan dient men recente foto's te hebben, dus worden ze nog een keer gerontgend.

Van Muiswinkel heeft al diverse malen gezegd dat het weghalen van een chip voor meer dan 90% te zien blijft, dus dit zijn nogal indianen verhalen.

En ik quote wonderboy omdat ik een uitleg verwachtte geen fantasien.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:21

youngster schreef:
Op het nieuwe PROK certificaat van het KWPN staat het volgende wat betreft de klasse C:
Duidelijk aanwezig duidelijke contour/structuurafwijking.

Bij de klasse B staat minimaal aanwezig.

Overigens mogen merrie's geen klasse C hebben op de sprong en knie. Zou Bordeaux dit wel hebben of zijn het zijn kogels??

Geen idee! Dan ff een vraagje hierover ( ik weet het niet on-topic)
Wij hebben een merrie die is in de oude regeling prok afgekeurd op een deukje in de knie(waarvan ze niet konden zeggen of het erfelijk is of door een trauma is gekomen) Zou die merrie in de nieuwe regeling er wel door komen?
Ze komt overigens uit een elite merrie

youngster

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:23

Als het duidelijk zichtbaar is zal ze er niet doorheen komen denk ik. Het moet echt minimaal zijn.
Zelfs merrie's die door een dierenarts in de klasse A worden gezet worden door het KWPN nog wel eens in de klasse B of zelfs C gezet :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:30

cat. nr 53 Bojengel (Uptown x Gribaldi) met 81 punten

Welk nummer had deze in Den Bosch?

Edit: Ik weet het al, jammer dat hij zijn eigen naam niet gehouden heeft.

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:35

Zo de dressuur voegt wel weer wat nieuw bloed toe hoor... Correct me if I'm wrong, maar hebben ze niet alle 3 Flemmingbloed?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:39

sarabande schreef:
listiglistje schreef:

Van Muiswinkel heeft al diverse malen gezegd dat het weghalen van een chip voor meer dan 90% te zien blijft, dus dit zijn nogal indianen verhalen.

En ik quote wonderboy omdat ik een uitleg verwachtte geen fantasien.

Fijn dat je zo naief bent....nee geen indianenverhalen, ik spreek als insider MET praktijkervaring ;-)

Wonderboy gaf het ook al (per ongeluk?) aan dus het gebeurt wel degelijk!

BTW ik quote ook nog even Ceasario....

ceasario schreef:
Dat is heel normaal hoor..Tenzij je naief bent in dit wereldje.
Laatst een grote hengstenopfokker in Nederland

12 op de foto , 2 met hoefkatrol en 4 klaar voor operatie.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 25-11-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:42

Janniek schreef:
Zo de dressuur voegt wel weer wat nieuw bloed toe hoor... Correct me if I'm wrong, maar hebben ze niet alle 3 Flemmingbloed?

Nee, de sowiso uptown niet.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:44

United is Krack c en dus Flemmingh
Johnson is Jazz x Flemming

2x Flemmingh

Uptown Vaderskant Kennedy Ferro Ulft
Moederskant hengsten Ubis Votez Bien x
Laatst bijgewerkt door Wesley_D op 25-11-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt