Hengstencompetitie 2006/2007

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Hengstencompetitie 2006/2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:08

Elisa2 schreef:
Damn Hendrik,dat je dat niet kan zien dan terwijl je daar lest...ik weet hoe ze die jonge paarden rijden.Dat doen ze met slof...hoe weet ik dat...nou ik heb op hetzelfde bedrijf gewerkt als waar ze staan.

Met de slof is opzich niks mis zolang die normaal gebruikt wordt.

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:10

Wat erg!! HP rijd met slof.. Hamer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:11

Kun je niet met betere argumenten/commetaar komen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:12

Elisa2 schreef:
Een 3.5 jarige hoort absoluut niet zo te lopen! verschrikkelijk gewoon,neusje hoort op de loodlijn te zijn met verbinding van achter naar voor. :-{

Wat een naïeve opmerking. Alsof die paarden elke dag op deze manier gereden worden
Het dagelijkse werk bestaat gewoon uit basis werk... heel veel eindeloos basiswerk.... af en toe worden ze meer omhoog gereden, meer "in de houding" bijvoorbeeld om dit soort foto's te maken. Dat dit rijtechnisch nog niet 100 % is, dát mag je niet van een 3,5 jarige verwachten.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:12

olafj schreef:
pff greetjebree; een paar keer een extra enteren zou niet verkeerd zijn.

Whahaha, volgens mij heb je echt een bril nodig Knipoog Is toch goed te lezen, dacht ik zo... Ach gut maar tis al laat.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:13

@ greetjebree Ja daar heb je wel gelijk in maar dat laat ook iedereen maar gebeuren,de jury,de fokkers,de kijkers wat er in de stallen gebeurd voordat de hengsten de kooi in moeten wil je soms ook niet zien mmar wordt toch door de vingers gezien omdat de hengst daarna wel spectaculair door de baan gaat.De tribune wordt helemaal gek, en zitten allemaal uitbundig te klappen, en vinden het maar al te mooi om te zien. Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:14

Aimee schreef:
Elisa2 schreef:
Een 3.5 jarige hoort absoluut niet zo te lopen! verschrikkelijk gewoon,neusje hoort op de loodlijn te zijn met verbinding van achter naar voor. :-{

Wat een naïeve opmerking. Alsof die paarden elke dag op deze manier gereden worden
Het dagelijkse werk bestaat gewoon uit basis werk... heel veel eindeloos basiswerk.... af en toe worden ze meer omhoog gereden, meer "in de houding" bijvoorbeeld om dit soort foto's te maken. Dat dit rijtechnisch nog niet 100 % is, dát mag je niet van een 3,5 jarige verwachten.

Het is niet erg dat ze wat meer omhoog gereden worden,wel dat ze daarbij de rug wegdrukken,dat vind ik aardig kwalijk.

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:15

Nee, op zulke onzin heb ik echt geen betere argumenten!
Als ik jou was zou ik de dressuurpolitie bellen!! haha...

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:16

@ Elisa 2 jij maakt het wel erg dramatisch.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:17

hendrik2 schreef:
Trouwens ik vind die 1e en 3e foto supermooi!!

Ik dus niet. Ik vind dit paard niet goed lopen. Voor zijn leeftijd al veelste veel onnatuurlijk opgericht. Ik zie een ruiter met zoveel druk op in z'n handen (teugels) dat het lijkt dat hem echt in dit houding trekt. Foto is gekanteld. Voorbeen komt in verhouding niet overheen met waar zijn achterbeen o pdat moment zou moeten zijn. Weg tact. Ik zie een deuk achter het zadel en ik vermoed dat ruiter ontzettend veel beendruk geeft, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. De kleurmenging, locatie e.d. is mooi, maar hoe het paard loopt (of wordt gereden) vind ik niet mooi.

Foto's al deze horen imo ook niet 'voor eventjes' te zijn. Een 3,5 jarige is er imo niet aan toe om dit al te 'oefenen'. Alleen basiswerk, voorwaarts neerwaarts. ect.

Tot zover het offtopic gaan.

En een halsstrekkende hengst in een hengstenfolder zou echt eens geen kwaad kunnen Haha! de meeste paarden kunnen dat absoluut niet. Laat maar eens zien dat een hengst (paard) netjes de hand van de ruiter volgt en over z'n rug gaat. Een jong paard moet ook zo voor gesteld worden, legio voorbeelden van veelbelovende hengsten die kapot zijn gereden en nu op stal staan er er alleen uitkomen om te dekken.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-01-07 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:18

Ja ik heb wel genoeg gezien inmiddels,sommige dingen vind ik ook aardig dramatisch,voor de rest sluit ik me dus volledig bij Sammie aan.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:19

Nou daar kon je de hengsten echt niet op betrappen want ze volgden stuk voor stuk netjes de hand op de hc.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:21

Elisa2 schreef:
Het is niet erg dat ze wat meer omhoog gereden worden,wel dat ze daarbij de rug wegdrukken,dat vind ik aardig kwalijk.

Zoals ik al zei: van een driejarige kun je niet verwachten dat het rijtechnisch perfect is.
Bij dit soort foto's wordt verwacht dat het beenwerk spectaculair is en dat er oprichting is, op deze leeftijd kun je niet verwachten dat de hengst dan achter helemaal gaat zitten, de rug optimaal welft enz. Om de gevraagde foto te krijgen, is het makkelijker de hengst de rug wat weg te laten drukken.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:22

greetjebee schreef:

Whahaha, volgens mij heb je echt een bril nodig Knipoog Is toch goed te lezen, dacht ik zo... Ach gut maar tis al laat.

haha
helemaal
waar
Dromen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:22

In Goes ben ik, wegens ziekte, niet geweest dus daar kan ik niet over oordelen. Wél over eerdere momenten en daar valt me op dat enkelen vaak niet voldoende zakken, (wel naar voren, niet naar beneden) of ze krijgen niet voldoende ruimte of naar voren te gaan. Op gewone wedstrijden zie je dit trouwens veel meer.

Aimee schreef:
Bij dit soort foto's wordt verwacht dat het beenwerk spectaculair is en dat er oprichting is, op deze leeftijd kun je niet verwachten dat de hengst dan achter helemaal gaat zitten, de rug optimaal welft enz. Om de gevraagde foto te krijgen, is het makkelijker de hengst de rug wat weg te laten drukken.
En dat soort beenwerk wil ik dus niet zien. Ik wil een paard zien wat correct wordt voorgesteld. Dus zónder weggedrukt rug. Als je dat weet, maak zulke foto's dan niet en train verder tot de hengst het wel aan kan. Plaats dan gewoon standfoto's van zo'n hengst in zo'n folder, want van zulke foto's ga ik alleen maar over m'n nek. En niet omdat de hengst het nog niet kan, maar omdat de gemiddelde penny gaat denken dat het zo hoort en dus hun 2,5 jarige paard inrijden en zo bij elkaar gaat trekken.. De 'top' laat zien hoe het moet, ze behoren te 'weten' hoe het moet. Ze hebben een voorbeeldfunctie. Laat het dan verd*mme ook zien en stuur geen verkeerde boodschap de wereld in. Paarden op deze leeftijd kunnen dit niet, en dat is logisch. Train je voor wat ze aan kunnen. Dát is geen schande.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-01-07 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:23

Aimee: oprichting zonder ruggebruik is geen oprichting,dat is truken..ik verwacht niet dat het spectaculair is.Ik verwacht namelijk alleen maar correcte gangen van een jonge hengst en dat zouden meer mensen moeten doen.Dan kan de trukendoos thuis blijven.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:24

In goes heb ik het ieder geval correct gezien neusje mooi eruit naar voren op kniehoogte!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:25

Ik ben gister ook geweest, dus ik kom me er ook even mee bemoeien (zo tussen de discussie over de manier van jonge paarden rijden door Knipoog )

In eerste instantie vond ik het jammer dat er zoveel hengsten wegbleven, maar ja Goes is ook de laatste wedstrijd voor Den Bosch en voor sommigen blijkbaar niet meer interessant.

Van dressuurhengsten heb ik geen verstand en heb ook niet alles gezien, maar degenen die me positief opvielen waren Uptown, Santano (jammer dat hij 15 cm te lang is) en Dramatic (alleen heel erg jammer dat ie amper buigt in 't spronggewricht). Maar ja, er moet wat te zeuren overblijven Bloos . De twee hengsten die meeliepen voor de 2de bezichtiging vond ik ook niet tegenvallen. Het KWPN heeft slechtere hengsten goedgekeurd.
Trento B. vond ik net een hackney, maar blijkbaar is dat toch weer mooi in de dressuurogen van het KWPN. Wilawander vond ik het voor een volbloed ook erg goed doen, maar niet te vergelijken met de rest natuurlijk. Waarom gaven ze eigenlijk een cijfer voor het exterieur? Zie hier niet echt het nut van in (behalve bespiering of het silouet).. iemand een idee?

Van de jonge springhengsten vond ik Van Gogh een erg complete hengst: los door het lijf bewegen en maakt een nette sprong. Verdi sprong geweldig, maar verder spreekt hij me niet echt aan: kort halsje en erg op de voorhand gebouwd. Jammer, want ik vond hem wel interessant voor mijn merrie. Vainqueur is ook een leuk beest. Daarnaast nog een aantal paarden gezien die erg recht in de rug sprongen , misschien vanwege de spanning (laten we het hopen).
En Ultimo... wat een slechte stap en wat een krabbeldrafje, nu heeft een springpaard echt niks spectaculairs nodig in zijn bewegingen, maar dit is echt TE erg. Gelukkig compenseert 'ie het wel weer met zijn springen Haha! .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:29

Elisa2 schreef:
Aimee: oprichting zonder ruggebruik is geen oprichting,dat is truken..ik verwacht niet dat het spectaculair is.Ik verwacht namelijk alleen maar correcte gangen van een jonge hengst en dat zouden meer mensen moeten doen.Dan kan de trukendoos thuis blijven.

Nee, natuurlijk is het geen echte oprichting.... het paard is immers 3,5 jaar oud. Beetje apart dat je aan de ene kant dit paard te jong vindt voor dit beeld, aan de andere kant wil je echte oprichting zien Verward
Jij verwacht misschien niet dat het spectaculair is, maar deze foto's worden niet voor jou gemaakt en jij bent niet het enige publiek.

Ook wel weer apart.... ik houd een pleidooi voor bewerkbare gangen, dan wordt er gezegd dat er van nature grote beweging in moet zitten en nu zijn weer alleen correcte gangen gewenst Verward

Wie zegt verder dat dit paard met een trukendoos zo wordt gereden..... ik zie echt niets waarvan ik denk: hij is aan het trixen... HP geeft gewoon been om te verruimen, daarbij komt het paard mooi in de hand... nergens geen overtollige druk, hooguit een tikje zwaardere aanleuning dan bij een volleerd GP paard, maar dat is normaal tijdens de opleiding van een paard.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:30

beb schreef:
@ greetjebree Ja daar heb je wel gelijk in maar dat laat ook iedereen maar gebeuren,de jury,de fokkers,de kijkers wat er in de stallen gebeurd voordat de hengsten de kooi in moeten wil je soms ook niet zien mmar wordt toch door de vingers gezien omdat de hengst daarna wel spectaculair door de baan gaat.De tribune wordt helemaal gek, en zitten allemaal uitbundig te klappen, en vinden het maar al te mooi om te zien. Knipoog

Dan wordt het tijd dat daar iets aan gedaan wordt! Knipoog Zij zijn groot en ik is klein!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:30

Ik zie op de foto's ook niet teveel druk. Een paard met teveel druk heeft de mond open en de oren er niet zo opstaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:31

Nee ik hoef juist geen echte oprichting te zien,dat kan helemaal niet bij zo'n jong paard.Maar ik vind het zo zonde dat het dier dan zo gereden word. Verder ben ik het met je eens dat een dier bewerkbare gangen moet hebben,maar dat noem ik dan correct.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:32

Elisa2 schreef:

Afgod

hendrik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:34

Begrijp nog steeds niet wat er zonde aan is als je een 3 jarige hoger instelt om een mooie foto te maken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:35

Dan moet je goed teruglezen.

Ik ga pitten Slapen