Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:18

De heren hebben ongeveer 2.5ha met zijn 3en. :P
De dames bijna 4.5ha en zijn nu met zijn 6en.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:28

Heerlijk zoveel ruimte.

Hier zalig hoe mijn 4 jarige de kleine zo fijn geaccepteerd heeft. Eten gezellig samen hooi.
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:22

Mirjamalvaro Wat fijn, zoveel ruimte!

Dais_ wel echt een knapperd! Wat voor ras is ze? Heerlijk als ze zo lekker samen kunnen slapen.

Ansodm Wat een manen heeft ze al! Fijn als je nu weer wat meer met haar kan doen. Heb toch het idee dat je daar later profijt van hebt, al is het maar een halster omdoen en borstelen.

Langer hengst laten of niet hoef ik nou niet uit te kiezen, mijn IJslander hadden we 16 jaar geleden ongeveer 2 en half jaar hengst gelaten. Hij was ook een brave hengst kon zo bij ruinen en naast de merries staan. Op mijn werk worden die wat in de opfok staan met 1.5 jaar gecastreerd. Eerst ook met bijna 3 jaar maar we merken geen verschil of we ze eerder of later castreren. Behalve in gedrag naar elkaar is het fijner om ze eerder te castreren ookal staan ze met alleen maar hengsten bij elkaar. Sommige hele dominante worden dan toch een stukje minder dominant. Wat fijner is voor de groep.

Ik ben gisteren voor het eerst na mijn schop in het gezicht ongeluk weer op mijn eigen paardje gaan rijden. Een klein rondje naar buiten het eerste stuk ernaast blijven lopen en het laatste stukje op haar gaan zitten. Ik had Fiore ook mee als handpaard. Het ging echt super goed! Ze waren heel braaf, soms vindt ze iets spannend maar dan blijft ze zo braaf bij mij en laat ik haar eraan snuffelen en is het weer goed. Ook auto's die langs rijden gaat super, wandelaars en fietsers gaat nu ook heel goed. Ze vindt het ook echt leuk! Oortjes naar voor en lopen maar. <3

Afbeelding

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:56

Na wat radiostilte ben ik er weer.
Morgen wordt Milkyway 1 jaar. En dat kan je echt zien in haar gedrag. Echt een opdringerige kleuter :') Stal versieren straks.

Ook enkele dagen geleden een fotoshoot gehad, ze was niet zo braaf ondat het potje vol zat en dat snap ik wel als je gras mag eten en dan ineens moet stilstaan. Ze heeft zich ook echt gehecht aan mijn oude merrie wat goed is, ondanks dat het oudje haar niet mag. Ik had een touwhalsterje aan voor haar en stond achter de fotograaf, ze had zich losgemaakt. Geen idee hoe, ik vermoed dat ik het verkeerd geknoopt had. Ik had verwacht dat ze zou wegrennen maar ze wandelde heel rustig op Jessy en het gras af dus we hebben haar rustig terug kunnen vangen was even shrikken.

Wat me ook verbaasde was dat ze heel braaf was aan de hand bij iemand die ze nog nooit gezien had. (Buiten 1x toen ze enkele maanden was) braaf in de hand bij de fotograaf, rustig meewandelen.

Best trots op haar. :D

Ik ben van plan als ze 2 is een cursus grondwerk en trail met haar te doen. Ik ben gisteren ergens geweest voor een cursus paardlezen en zij doen ook " fun Park en trailerladen" in korte woorden trail eigenlijk. En ik denk dat dat aan de hand wel een leuke uitdaging zal zijn voor ons beiden. En natuurlijk ook de cursus grondwerk.

We doen nu al wel wat grondwerk. Maar dat is maar 10 tot 15 minuten en al speelenderwijs en los.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:30

Dat meelopen als handpaard probeer ik met Cielo ook, voorlopig nog in de piste.
Maar hij heeft echt nog dat hij niet naast Baron loopt maar achter hem. Ook met buiten zetten of binnen zetten doet hij dit.
Hoe leer je ze vertrouwen krijgen om naast het andere paard te lopen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:36

Wow Sentir, 1 jaar alweer! Gefeliciteerd! Heb jij de eerste jaarling van dit topic?
Haar feesthoedje staat haar enig :j

Kvikur, Lunera is een PRE. Ik heb in totaal 4 spaanse merries, maar ze zijn allemaal heel verschillend van zowel uiterlijk als karakter!
Wat goed dat je weer hebt kunnen rijden en gelijk ook Fiore mee als handpaard, heel knap :j Zo worden ze gelijk lekker verkeersmak!

Art_ificious, wat fijn dat je 4 jarige de kleine zo goed accepteert!

MirjamAlvaro, wat een ruimte, heerlijk!!

Het is hier vandaag een stukje verderop carnavalsstoet en de enorme wagens komen langs de dijk. Ze kijken hun ogen uit :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:50

@Dais zou kunnen. Ze is van 10 maart.
De eerste en kleinste jaarling :') ik moet ze vandaag nog eens meten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:14

Sentir alvast gefeliciteerd! Het andere veulen wat hier staat is vandaag 1 geworden en had als verrassing de stal versiert voor hem! Over 2 weken is Cover aan de beurt en dan ga ik ook de stal versieren! Had hem gisteravond voor het eerst gevlochten. Eerst had ie zoiets van wat doe jij nou maar zijn hooi was toch ook wel lekker dus ging hij weer eten en had ik het er zo in zitten. Ben zo gek op dit ventje ..

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:08

Gefeliciteerd Kiko! Hoe heet dit lieve mannetje eigenlijk? Blijft hij ook van jou of is hij op termijn voor de verkoop?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:39

Ik heb een springtinker gefokt. Met nog geen 9 maanden springt ze zonder enige oefening 1 meter.

De eerste jaarlingen alweer. Gefeliciteerd.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:57

Springt ze nou over de draad?! Jeetje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:01

LaDonna75 schreef:
Springt ze nou over de draad?! Jeetje.

Ja. Ze mocht voor het eerst niet samen met der moeder in de bak en was het daar duidelijk niet mee eens.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:12

Hahaha nou tinkers kunnen dat best goed hoor.
Mijn kruising tinker x fries springt in vrijheid 1m20 (hoger ga ik hem ook niet aanleren hij moet de omheining niet over kunnen :+ ). En onder zadel inmiddels 90cm.

Z'n halfbroer, die 100% tinker is sprong als veulen zijnde over een staldeur heen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:15

Whaha geweldig filmpje .. sorry lag helemaal in een deuk! Zo heb ik ooit gehad dat Cover zijn stal uitsprong door het luikje. Ik zei; ik dacht dat ik een dressuurpaard had gefokt en geen springpaard ;-)

Dais: bedoel je mijn eigen veulen? Zijn volledige naam is Undercover at Texel en roepnaam is Cover. Het andere veulen (is niet van mij) heet Udo. Beide blijven hier staan en Cover zal op den duur hopelijk mijn sportpaard worden! Hij is mijn allereerste veulen dus hij mag blijven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 07:52

Door het luikje ook nog. Als de mijne dat maar laat. Al is dat wel de rede dat ik haar nog niet alleen op stal laat staan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:40

Heerlijk dit beeld. Genieten van de rust en het zonnetje terwijl buurman waakt.

En lekker samen eten, zo fijn hoe Baron het gewoon toelaat.

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:36

belle_boef schreef:
Door het luikje ook nog. Als de mijne dat maar laat. Al is dat wel de rede dat ik haar nog niet alleen op stal laat staan

Zijn vriendje stond nog naast hem maar hij wilde naar moeders toe. Die had ik net buiten gezet en hoor ineens gebonk en zie meneer vrolijk voorbij draven.. alleen een paar haren van de achterbenen verder niks. Die heeft echt een engeltje op zijn schouder gehad. Hij was toen volgens mij 6 maanden. Toen een tijdje het luik dicht gedaan als ze naar buiten gingen. Nu ze in de bak staan gaat hij als eerste en staan de merries vooraan dus die gaan als laatste. In het begin stond zijn moeder echt te stuiteren op stal. Die was het er niet mee eens want normaal gaat zij als eerste naar buiten.

Art_Ificious wat een heerlijke foto’s. Helaas ligt Cover niet meer want zijn vriendje staat dan echt te duwen zo van hallo ik wil spelen.. opstaan! Zijn moeder daarentegen ligt languit
Afbeelding

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:06

Afbeelding
Wat een leuk topic!! :D Had ik die maar eerder gezien!
Ik heb zelf van de zomer mijn 2e veulentje (eigen fok) gekregen <3 PRE hengstje, geboren op 8 juli 2024, super lief en mooi - mijn droompaardje. <3 Hij blijft hengst, en ik wil hem op een natuurlijke manier laten afspenen. Alleen nu begint hij aardig te stoeien met "tante Caja" (merrie), die dat niet super vindt dus moet binnenkort wel een leeftijdsgenootje voor hem vinden. Ben al een tijdje opzoek naar iemand die zijn veulen (ruin/hengst) hier wilt houden, 24/7 buiten, maar nog niks gevonden :/ En ik wil hem liever niet wegbrengen omdat ik meerdere keren per week iets leuks met hem wil doen, wat er anders niet van gaat komen. Iemand hier die het zelfde probleem heeft? Wat is jullie oplossing? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:19

Als je dichterbij woonde was dat zeker een optie geweest voor mijn hengstje.

Opgroeien in Zweden lijkt me super. Maar dan kan ik zelf mijn kleine niet meer bezoeken.
En ik ben ook niet in de mogelijkheid om hem tot Zweden te brengen.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:10

Art_Ificious schreef:
Als je dichterbij woonde was dat zeker een optie geweest voor mijn hengstje.

Opgroeien in Zweden lijkt me super. Maar dan kan ik zelf mijn kleine niet meer bezoeken.
En ik ben ook niet in de mogelijkheid om hem tot Zweden te brengen.

Haha, nee dat snap ik :P Ik dacht eerder aan ervaringen en ideeën zoals het opgroeien met de gezelschap van een shetlander of andere oplossingen. :) Ik heb een shetlanderruintje maar vraag me af of dat wel "genoeg" is voor mijn hengstenveulentje.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:55

Mijn ervaring is wel dat hengstjes echt wel leeftijd genootjes nodig hebben. Of in ieder geval echt speelse soort genootjes.

Waar in zweden zit je?

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:00

Ooh jij woont ook in Zweden zie ik! :D Ik woon in noord Skåne, jij?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 01:57

In Västra Götaland. Ik heb nog wel wat vriendjes om mee te spelen, maar is ook best nog een eind. :))

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:54

Art_Ificious ik ga met Fiore haar moeder, dan is het wel makkelijker dat ze naast mee loopt. Ik heb het ook altijd met mijn IJslander en Shetlanders gedaan. Zelfs 2 shetties mee terwijl ik op mijn IJslander zat. Het is belangrijk dat het paard waar je op zit niks wilt doen naar het andere paard als ze naast elkaar lopen, je hebt paarden die de ander dan willen bijten. Als dat niet het geval is dan is het ook een beetje het handpaard motiveren om ernaast te blijven, 1 shettie wilde ook liever erachter blijven ik zorgde ervoor dat ze weer mee naar voren kwam en dan belonen met mijn stem. Zo is ze uiteindelijk ernaast blijven lopen.

Dais_ ooh super leuk! Heeft ook lang een PRE bij ons op stal gestaan, hele vriendelijke merrie. Die was wel heel groot geworden, de eigenaar had haar als veulen gekocht de ouders waren niet zo groot dat wilde ze ook graag. Maar dat was echt een reus geworden.. :=

Sentir gefeliciteerd met je jaarling! Gaat zo snel 1 jaar is zo voorbij.

Kiko zo fijn als ze aandacht heerlijk vinden. <3

belle_boef ooh jee! Zo een had ik hier laatst ook.. :=

Oblicaja wat een vriendelijk hoofd! Met een oplossing kan ik je niet helpen helaas. Hopelijk vindt je snel iets!

Hier Fiore (en alle andere op de stal) ontwormd. Vanmorgen vond ik een kleine spoelworm jakkes.. 20 november was ze ook nog ontwormd toen kwam er niks uit. Gelukkig viel het dan nog mee als er tot nu toe 1 kleinere worm uitkwam en niet de hele drol vol. Over 2 weken moest ik mestonderzoek laten doen bij de dierenarts om te kijken of ze nog een keer ontwormd moet worden of dat het nu weg is. Ik merkte zo eigenlijk nog niks terwijl je soms verhalen hoort over spoelwormen en veulens.. Hier wordt de mest ook 4 keer per week overal weg gehaald, stal iedere dag gemest. Maar hoor dat veulens daar nog geen weerstand voor hebben opgebouwd alleen als ze de wormen een keer gehad hebben dan kunnen ze weerstand ervoor opbouwen.

Spoiler:
Afbeelding

Mevrouwtje helpt wel altijd goed mee als ik de poep opruim.. :D
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:02

Hier vandaag Mestonderzoek gedaan. Mijn merries en Cover waren schoon. Het andere veulen had wel weer eitjes terwijl de Pramox nog niet uitgewerkt is dus die krijgt nu nog een wormenkuur. Ik ga hem ook preventief ontwormen want hij heeft die wormen meegenomen. Mijn eigen jaarling is tot nu toe elke keer schoon dus twijfel of ik die ga testen bij de volgende keer of ook meepak. Wat zouden jullie doen?