Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:30

Maar een voorbeen dat langer op de grond blijft staan dan het diagonale achterbeen zal toch ook later neergezet worden dan dat achterbeen? Waardoor het achterbeen dus eerder landt en dus meer lichaamsgewicht draagt?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:33

xyzutu2 schreef:
Maar een voorbeen dat langer op de grond blijft staan dan het diagonale achterbeen zal toch ook later neergezet worden dan dat achterbeen? Waardoor het achterbeen dus eerder landt en dus meer lichaamsgewicht draagt?

Ja houden zo. OK dan!

Het te lang staande voorbeen stut daarbij niet alleen het lichaam,

Citaat:
Het te lang staande voorbeen stut daarbij niet alleen het lichaam, maar levert ook stuwkracht (want dat kunnen voorbenen wel degelijk: heeft er iemand wel eens een paard een auto uit de sloot zien trekken?).

cq. sleuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:11

Dat een voorbeen het lichaam stut is duidelijk, net als een achterbeen dat doet. Vier stokjes waar een worst op balanceert. Haha!

Met 'stut' in dit geval bedoelde ik echter niet het dragen, maar sturen van de beweging. Toen ik de tekst online nog eens doorgelezen had op foutjes was de verbeter-knop echter verdwenen waardoor dit is blijven hangen en nog zo'n verspreking/moeilijke verwoording.

Maar ik wordt nu steeds geconfronteerd met mijn eigen schrijfsels: Hoe zie jij de beweging van de voorbenen ten opzichte van de achterbenen dan precies, wat is jouw ideaal en hoe haalbaar is dat? Synchrone beweging van de diagonalen, een eerder landend achterbeen of een later vertrekkend achterbeen?

En misschien nog wel de belangrijkste vraag: waarom? En hoe omschrijf je die ideale beweging dan, als je bij het landen van het rechtervoorbeen begint?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:15

ceasario"]
[quote="xyzutu2 schreef:

Ja houden zo. OK dan!
[/quote]

Nu las ik nog even dit stukje opnieuw, en hierin geef je dus aan dat je inderdaad een chterbeen wilt zien dat eerder landt dan het diagonale voorbeen. Dat houdt automatisch in dat dit achterbeen ook eerder wordt opgetrokken dan dit voorbeen, waardoor het voorbeen dus langer blijft staan in de draf.

Je kunt niet het een willen en het ander niet. Zoals ik al zei, moet een eerder neerzetten gepaard gaan met een eerder optrekken omdat je anders het hele zweefmoment verliest in de achterhand.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:41

xyzutu2"]
De paslengte is dus ALTIJD voor en achter even groot.
[/quote]

Hulde, hulde...

[quote="xyzutu2"]
dan is het dus evengoed mogelijk dat ook dit been hier alleen nog maar staat omdat dit hoort bij de natuurlijke afwikkeling van de beweging in draf.
[/quote]

Nog meer hulde...

[quote="xyzutu2"]
... Totdat ik steeds meer plaatjes begon te zien van paarden die op het ene moment 'goed' en het andere moment 'fout' door de baan zweefden. ... De twee plaatjes rechtsonderaan tonen twee beelden waarvan de een overduidelijk 'goed' is en de ander overduidelijk 'fout'... Zou het niet kunnen zijn dat deze bewegingen elkaar aanvullen en samen behoren tot de natuurlijke bewegingsafloop? ... Dan zou de voorbeenbeweging in draf dus als volgt zijn voor alle paarden, net als die van Karel de Lange
[/quote]

Wederom hulde...

[quote="xyzutu2 schreef:

En dan nu even afwachten of ik verweten ga worden dat ik me slechts met details bezig houd en het grote plaatje uit het oog verlies met mierenneukerij (excusez le mot). Haha!

Dat zal hoogst waarschijnlijk wel... Haha!

Karel kan een voorbeeld aan je nemen... een duidelijk antwoord, gefundeerd op logische, duidelijke beweringen in begrijpelijke taal zonder tegenvragen die niet beantwoord worden.

Jij krijgt van mij de nominatie voor "Bokker van het jaar".
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Hulde Haha!
Laatst bijgewerkt door Missouri op 01-12-03 23:46, in het totaal 2 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:41

Je wilt me iets in de mond leggen wat er niet is bij mij.

De "foute" konstatering is juist geweest .

Dragend voorbeen, langer staan.
Krachtig voorbeen gebruik. Noem maar op....

Gewoon kijken wat je ziet en wat veel mensen niet willen zien.
En niet recht praten wat al een hele tijd krom is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:43

En wat de rest van die benen doen zal me een worst zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:14

ceasario schreef:
En wat de rest van die benen doen zal me een worst zijn.

Haha!

Wat de rest van de wereld denkt kan Mij een worst zijn, maar om te beweren dat we ons bij het beoordelen van bewegingen van een 4-benig beest op 1 poot zouden moeten richten dat het hele verhaal zal vertellen, lijkt me erg kort door de bocht en bovendien volkomen in tegenspraak met juist datgene waar Anna42 de Lange zo fel op tegen is: foutenkijkerij en het totale plaatje uit het oog verliezen.

Dat ik je verkeerd gequote heb was niet mijn bedoeling en is onbewust gedaan. Ik heb precies jouw reactie weergegeven op mijn stukje en daarbij om uitleg gevraagd. Dat niet alleen, ik heb er zelfs bij gezet hoe ik jouw reactie zelf interpreteerde, om het je gemakkelijker te maken om mij op mijn denkfouten te wijzen. Zo leert iedereen er immers van. Maar nu ik er over nadenk, zou het best zo kunnen zijn dat je reactie misschien ironisch bedoeld was. Dat heb ik dan niet zo opgevat, mijn excuses.

Wat niet wegneemt dat ik dan nog steeds erg graag jouw visie op het bewegingsmechanisme, en met name de bewegingsafloop, van de (uitgestrekte) draf wil lezen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:41

The trot is a 2-beat gait in which the diagonal pairs of limbs move synchronously, and the footfalls are evenly spaced in time. The diagonal limb support phases are separated by periods of suspension. Therefore, each stride has 2 diagonal support phases and 2 suspensions. Slow motion analysis has shown that ground contact and lift off of the diagonal fore and hind limbs does not always occur at exactly the same moment. The interval between the fore and hind contacts is known as the advanced placement. The value is positive if the hind limb contacts the ground before the diagonal fore limb, zero if the diagonal pair contact the ground at exactly the same moment, and negative if the hind limb contacts the ground after the fore limb. In dressage horses, a positive diagonal advanced placement (figure 2) is considered to be a desirable characteristic (Holmström 1995). It occurs in horses that travel with an elevated forehand.

Voor meer:
http://cvm.msu.edu/dressage/articles/mc ... s.htm#trot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 01:01

Xyzutu2 OK dan!!

Buc schreef:
the footfalls are evenly spaced in time

Dat is dus ook waar, de voetjes blijven evenlang op/van de grond, ookal zijn de momenten van touchdown en liftoff misschien niet geheel gelijk, maar enkele duizenden van een seconde verschillend.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:44

Ik sluit me aan bij xyzutu2.

Keurig de voorgaande "tig" paginas samengevat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:52

CGJ12 schreef:
Ik sluit me aan bij xyzutu2.

Keurig de voorgaande "tig" paginas samengevat.

idem bij mij. eindelijk eens duidelijk begrijpbare taal.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:19

xyzutu2 schreef:
Rechtsvoor wordt voor het lichaam neergezet, iets na het neerzetten van linksachter
Rechtsvoor komt door het bewegende paardenlichaam verticaal onder de schouder te staan en zwaait dan gestrekt door naar achteren (-> Op dit moment wordt de 'foute' foto genomen)
Rechtsvoor wordt opgetild, buigt bij de voorknie en wordt zo naar voren getransporteerd, terwijl rechtsachter in dit zweefmoment naar de oude standplaats van rechtsvoor wordt gebracht (-> de goede foto waarbij de onderarm (dus boven de knie) van het voorbeen verticaal wordt gehouden en alles lekker zweeft).
Linksvoor wordt voor het lichaam neergezet, iets nadat rechtsachter neergezet is.
En ga zo maar door.

OK dan! OK dan!
Zo beweegt een paard van nature. Ik heb dat hier al meer geïllustreerd met opeenvolgende plaatjes.
Ik begrijp trouwens niet waarom sommigen zich enkel concentreren op het moment voor het zweefmoment. Veel beter zich te concentreren op wat de achterbenen doen in de afzet. Er zijn momenteel genoeg internetmiddelen om filmpjes te kunnen downloaden en beeld per beeld af te spelen, om in te zien dat dat voorbeenverhaal nonsens is.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:31

Zannekin schreef:
[Ik begrijp trouwens niet waarom sommigen zich enkel concentreren op het moment voor het zweefmoment.
[/quote]

Wat ik niet snap is waarom er mensen zijn die beweren dat er uberhaupt paarden zonder zweefmoment zijn!!! Frusty
Xyzutu2 heeft denk ik een hoop mensen gelukkig gemaakt met een duidelijke uitleg Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 14:06

Bucephalus schreef:
The trot is a 2-beat gait in which the diagonal pairs of limbs move synchronously, and the footfalls are evenly spaced in time. The diagonal limb support phases are separated by periods of suspension. Therefore, each stride has 2 diagonal support phases and 2 suspensions. Slow motion analysis has shown that ground contact and lift off of the diagonal fore and hind limbs does not always occur at exactly the same moment. The interval between the fore and hind contacts is known as the advanced placement. The value is positive if the hind limb contacts the ground before the diagonal fore limb, zero if the diagonal pair contact the ground at exactly the same moment, and negative if the hind limb contacts the ground after the fore limb. In dressage horses, a positive diagonal advanced placement (figure 2) is considered to be a desirable characteristic (Holmström 1995). It occurs in horses that travel with an elevated forehand.

Voor meer:

The value is positive if the hind limb contacts the ground before the diagnal limb!
Om dat proces te garanderen heb je ook een bepaalde bouw nodig. Ik houd het bij deze wetenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:08

Anna dat klopt, maar omdat beide benen evenlang contact met de grond houden is het achterbeen ook eerder weer vertrokken dan het voorbeen, want anders kan het in zijn volgende pas niet weer eerder op de grond staan. En daarom zie je het voorbeen steeds later vertrekken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 14:11

Bucephalus schreef:

The VALUE is positive if the hind limb contacts the ground before the diagonal fore limb. Conform de FEI voorschriften.
Hierin spelen smaak en mode ueberhaupt geen rol en als dat al aan de orde is het een verkeerd en nadelig proces voor het paard.
Om het bovenstaande proces te garanderen heb je ook een bepaalde evenwichtige bouw nodig. Ik houd het bij die wetenschap.

Voor meer:

The value is positive if the hind limb contacts the ground before the diagnal limb!
Om dat proces te garanderen heb je ook een bepaalde bouw nodig. Ik houd het bij deze wetenschap.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 14:22

Lovely schreef:
Anna dat klopt, maar omdat beide benen evenlang contact met de grond houden is het achterbeen ook eerder weer vertrokken dan het voorbeen, want anders kan het in zijn volgende pas niet weer eerder op de grond staan. En daarom zie je het voorbeen steeds later vertrekken.

Lovely dit is de omgekeerde wereld. Het achterbeen HEFT het lichaam, de massa! Als het achterbeen niet heft komt het voorbeen niet eens van de grond. Het achterbeen heft eerst het lichaam daarbij komt het voorbeen het eerst van de grond!!!!!! en stuwt het lichaam dan in het zweefmoment waarbij de diagonale beenwisseling zonder belasting plaatsvindt. Het achterbeen landt dan weer vervolgens eerst om een vloeiende verloop van de beweging te garanderen en om de druk op de dragende gewrichten van de dragende en stuwende achterbenen onderhouden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:50

Anna, kan je die bewegingen die jouw paarden maken hier dan eens op volgorde, voor en na zweefmoment neerzetten. Ik zie dat nl alleen bij gevorderde paarden die sterk verzameld worden, zoals in de passage bij Hohenstein bv:
Afbeelding

Een paard dat stuwt in arbeidsdraf zien we eerst achter neerkomen, dan diagonaal voor, zweefmoment en dan achteraan eerst weg, kwestie van de paslengte te vergroten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:48

Anna42 schreef:

Lovely dit is de omgekeerde wereld. Het achterbeen HEFT het lichaam, de massa! Als het achterbeen niet heft komt het voorbeen niet eens van de grond. Het achterbeen heft eerst het lichaam daarbij komt het voorbeen het eerst van de grond!!!!!! en stuwt het lichaam dan in het zweefmoment waarbij de diagonale beenwisseling zonder belasting plaatsvindt..

Zoiets:???

Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:10

Auw Sam, lijkt me een niet al te fijne belasting voor het achterbeen ,... Of is een paardenlijf daar wel voor gemaakt???

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:22

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:24

Ja kan ook kruisen met een IJslander, krijg je ook een 4 tact.
Ik sluit me bij Xyzutu2 aan...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 21:09

xyzutu2"]
[quote="ceasario"][quote="xyzutu2 schreef:

Ja houden zo. OK dan!
[/quote]

Nu las ik nog even dit stukje opnieuw, en hierin geef je dus aan dat je inderdaad een chterbeen wilt zien dat eerder landt dan het diagonale voorbeen. Dat houdt automatisch in dat dit achterbeen ook eerder wordt opgetrokken dan dit voorbeen, waardoor het voorbeen dus langer blijft staan in de draf.

Je kunt niet het een willen en het ander niet. Zoals ik al zei, moet een eerder neerzetten gepaard gaan met een eerder optrekken omdat je anders het hele zweefmoment verliest in de achterhand.
[/quote]

Als het sportpaard zo loopt volgens de geobserveerde shetlandertheorie dan staat hij juist op 1 voorbeen met het volle gewicht te balanceren.
Als het achterbeen eerder zou moeten vertrekken dan het voorbeen: hoe kunnen deze paarden ooit goed een piaffe of een passage lopen. Dat kunnen deze paarden ook niet en laten ze het afweten in de hoge dressuur of ze zijn voor die tijd compleet fysiek en mentaal versleten.
Dat is de reden dat deze paarden ook niet meer kunnen springen. Ze kunnen het lichaam (de massa) niet meer evenwichtig heffen (blijven op dat voorbeen staan) en breken bijkans hun nek over een luciferhoutje.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 21:30

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:

Lovely dit is de omgekeerde wereld. Het achterbeen HEFT het lichaam, de massa! Als het achterbeen niet heft komt het voorbeen niet eens van de grond. Het achterbeen heft eerst het lichaam daarbij komt het voorbeen het eerst van de grond!!!!!! en stuwt het lichaam dan in het zweefmoment waarbij de diagonale beenwisseling zonder belasting plaatsvindt..

Zoiets:???

Afbeelding
[/quote]

Goed gezien Samsam. Deze paarden hebben een evenwichtsbouw (even het voor het totale beeld) en kunnen daarom evenwichtig bewegen met een dragende en stuwende achterhand. Staan niet op 1 voorbeen te balanceren maar op het achterbeen. Derhalve kunnen deze paarden altijd dressuren en springen. Kijk maar even hoe het hoofd, de hals en staart functioneren om via de lendenen (lendenmechanisme) de onderliggende gewrichten te activeren (verzamelen). De rug blijft evenwel precies horizontaal en de nek het hoogste punt.