dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:04

Bekijk mijn filmpjes in mijn onderschrift even die zeggen ook genoeg ;)

Sky_As

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:50

ja maar vivana, kom op, wat zegt nou een filmpje van een slecht springpaard :P

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:49

Interessante discussie zeg. Kan het niet bijbenen zo af en toe.

Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig wat jullie van het exterieur van mijn merrie vinden??

Weet niet of het de bedoeling is...Maar hier een foto, heb helaas geen betere.

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:25

anonymous1 schreef:
Interessante discussie zeg. Kan het niet bijbenen zo af en toe.

Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig wat jullie van het exterieur van mijn merrie vinden??

Weet niet of het de bedoeling is...Maar hier een foto, heb helaas geen betere.

Afbeelding

Deze merrie heeft nogal wat uiteenlopende verhoudingen en mist daardoor de harmonie. Ze heeft wel weer vrouwelijke vormen en lijnen en een mooie, diepe romp met veel "hinterrippe". Deze ronde vormen leveren ook weer een rijke bespiering op die ook in de bovenlijn goed zichtbaar is.

Het hoofd zou iets meer ras mogen vertonen. De halsvorm is meer horizontaal dan verticaal en mist een lange nek en de welving aan de bovenzijde.

De schouder wel lang maar ook steil. Daardoor vormt de elleboog een vrij kleine hoek en ligt het boeggewricht vrij laag.

Het voorbeen is goed recht gesteld en de verhouding onderarm 3/5 en 2/5 pijpbeen komt goed tot zijn recht. De stand van de voorvoeten is ongelijk en daardoor ook de kootstand. De kootlengte is voldoende lang.

De romp is diep en rond en daarmee komt de romp in de beweging gemakkelijker in balans. De bovenlijn zou meer gewelfd mogen zijn en de lendenpartij is wat strak. De croupe zou minder geheld mogen zijn.

De bespiering is fors alhoewel de broekspier wat verder had mogen doorlopen. Door de vrij steile schouder en de gehelde croupe staat het paard over weinig bodem.

Het achterbeen is licht sabelbenig en daarbij is de hoek van het spronggewricht vrij groot.

Het fundament is eerder fijn dan fors en de kwaliteit lijkt voldoende.

Dankzij de ronde, diepe ribbenvorm en de goede "hinterrippe" is het een paard dat gemakkelijk in conditie is te houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:58

Ben het wel eens met bovenstaande maar denk dat je al een heel ander paard hebt als ze 100 kilo lichter is. Die hals en de croupe zijn ook vervormd door het vet. Daardoor is ze in totaliteit te rond maar dat is geen bespiering.
Ze zou ook veel sjieker tonen als ze minder vet is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:04

Zo is ook een klein beetje de bouw van het paard, paarden die rondgeribt zijn zijn ook het mooist als je ze wat "vol" houdt, anders worden ze heel snel bottig op de ribben. De vormen worden natuurlijk ook niet heel anders als je een paard af laat vallen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:06

@ arie, hoe vind je deze merrie dan qua bouw

Afbeelding

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:09

(zelfde paard, vanuit 2 verschillende hoeken genomen...... op de bovenste lijkt de halsrichting meer horizontaal, terwijl op de onderste de halsrichting verticaal staat, op de onderste foto lijkt het paard veel "strakker" dan op de bovenste......en het is toch echt op dezelfde dag gefotografeerd)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:23

Heey... Sjakie! :D

Mooie merrie, grootramig, mooie verhoudingen. Rug is nog wat bloot en onbespierd. Wat hol op de lendenen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:32

haha jepz, de beste voorbrengers moet je hebben he ;)
ze heeft inderdaad een wat "weke" rug..... (al moet ik zeggen nu ze drachtig is en er wat spekjes opzitten het minder opvalt)...... ik ben nog steeds benieuwd hoe Arie mijn merrie scoort ......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:35

Sky_As schreef:
haha jepz, de beste voorbrengers moet je hebben he ;)
ze heeft inderdaad een wat "weke" rug..... (al moet ik zeggen nu ze drachtig is en er wat spekjes opzitten het minder opvalt)...... ik ben nog steeds benieuwd hoe Arie mijn merrie scoort ......

Is het een 3 jarige merrie trouwens? Want dan mist ze wel wat jeugd vind ik zelf.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:17

hihih ze is 11 op de foto...... (maar is altijd fokmerrie en weidepaard geweest....)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:43

Sky_As schreef:
hihih ze is 11 op de foto...... (maar is altijd fokmerrie en weidepaard geweest....)

Ok dat scheelt alweer. :D
Dan ziet ze er goed uit.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:44

Bedankt Arie, voor het scoren van mijn paard!

Even kijken of ik snap van wat gezegd hebt ;) Wat bedoel je met hinterrippe en is dat positief of negatief? Halsvorm is inderdaad horizontaal en daarom zoek ik ook een hengst met een verticale hals om mee te dekken. Dat de hals kort is bij mijn merrie vind ik niet , maar wel op deze foto, zal zometeen een andere foto plaatsen.

Boeggewricht?? En wat kan het betekenen voor mijn paard dat het vrij laag ligt? En bedoel je dat de stand van de voorvoeten ongelijk is door het zand of zowiezo bij mijn paard? Is lendepartij het zelfde als met spreekt van rug, want ze heeft namelijk echt een weke rug (flemmingh hé). Alhoewel ze hier op de foto qua rug voordelig op staat.

Wat is sabelbenig ook alweer :o en wat heeft dat voor gevolg voor de beweging etc?

@Suzanne: ze is inderdaad wat zwaarder momenteel, maar of dat vet of spier is?? Ik denk beide. Ik zal een foto plaatsen van 3 maanden geleden toen ze nog de hele dag op de wei liet te lanterfanten en 3 keer in de week gereden werd. Nu rijdt ik haar 6 keer per week intensief en is ze positief veranderd, vind ik. Ze heeft een wat weke rug en ik vind dat als er meer spek/spier/vlees op zit ze mooier is.

Sky_As ik vind mijn merrie ook mooier als ze wat ronder is. Het enige nuttige wat ik kan zeggen over jouw merrie is dat ik haar erg mooi vind. En je laat inderdaad goed het verschil zien van manieren van opstellen. het is daarom natuurlijk ook erg moeilijk om een paard te beoordelen vanaf een foto.

Afbeelding Als 3 jarige.

Afbeelding 2,5 maand geleden.

Afbeelding En nu dus :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:10

ik vind niks week aan de rug van je paard hoor.
Overigens kan je beter een iets weke rug hebben , dan een strakke rechte rug.
de welving van de rug is voor de beweging van het paard namelijk ook belangrijk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:19

Suzanne F. schreef:
Ben het wel eens met bovenstaande maar denk dat je al een heel ander paard hebt als ze 100 kilo lichter is. Die hals en de croupe zijn ook vervormd door het vet. Daardoor is ze in totaliteit te rond maar dat is geen bespiering.
Ze zou ook veel sjieker tonen als ze minder vet is.

Ze is wel degelijk met spieren bepakt. Wat jij bedoelt te zeggen, is dat de spieren niet droog zijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:55

Citaat:
Bedankt Arie, voor het scoren van mijn paard!

Citaat:
Even kijken of ik snap van wat gezegd hebt ;) Wat bedoel je met hinterrippe en is dat positief of negatief? Halsvorm is inderdaad horizontaal en daarom zoek ik ook een hengst met een verticale hals om mee te dekken. Dat de hals kort is bij mijn merrie vind ik niet , maar wel op deze foto, zal zometeen een andere foto plaatsen.

Hinterrippe is zeer postief en betekent dus dat het paard diepte in de zwevende ribben heeft. Dat biedt weer plaats aan grote longen en dus uithoudingsvermogen, darmvolume voor een goede vertering en last but not least voor merrie ook ruimte voor een veulen. Anders krijg je verkreukelde veulens die al voor de geboorte onherstelbaar beschadigd zijn. Hieronder (1) zie je een paard die geen "Hinterrippe" heeft.

Als hengst is het vooral van belang dat je naar en breed aangezette hals kijkt , die eerst verticaal omhoog loopt en dan curve van de bovenzijde volgt. Een hals met een goed geprononceerde nek en een goede welving aan de bovenzijde. Van belang is ook dat dit bij de betrokken hengst genetisch en fenotypisch is vastgelegd. Op de 2e foto hieronder zie je een goed gevormde rijpaardenhals. Een goede halswelving laat zich dan ook weer met een afgebogen hals zien (foto 3).

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Citaat:
Boeggewricht?? En wat kan het betekenen voor mijn paard dat het vrij laag ligt? En bedoel je dat de stand van de voorvoeten ongelijk is door het zand of zowiezo bij mijn paard? Is lendepartij het zelfde als met spreekt van rug, want ze heeft namelijk echt een weke rug (flemmingh hé). Alhoewel ze hier op de foto qua rug voordelig op staat.

Een steile, lange schouder met een laaggelegen boeggewricht (gaat overigens altijd samen met een kleine hoek in het ellebooggewricht) geeft minder schoudervrijheid, een verminderd uitgrijpen van het voorbeen en doet de romp niet of nauwelijks rijzen. Als je foto op het harde van de voorvoeten kunt laten zien, is precies te zeggen of de kootstand gelijk of ongelijk is. Een weke rug heeft ze helemaal niet. Een goed naar onder gewelfde rug biedt qua bewegingen en rijkunstig een veel beter perspectief.

Citaat:
Wat is sabelbenig ook alweer :o en wat heeft dat voor gevolg voor de beweging etc?

Sabelbenig betekent dat het achterbeen vanuit het spronggewricht niet recht onder de massa staat. De voet komt naar voren. Sabelbenigheid heeft altijd invloed op de draagkracht en de balans.
Overigens zijn de genoemde minpuntjes voornamelijk aan de invloed van het Engels Volbloed in de pedigree van deze merrie te danken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:43

Sky_As schreef:
@ arie, hoe vind je deze merrie dan qua bouw

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier gaat het om een merrie met mooie, ronde, vrouwelijke lijnen en vormen, die gelet op haar leeftijd dus al helemaal is uitgegroeid. Bovendien heeft ze goede verhoudingen.
De hals- en ruglengte zijn gelijk en deze lengte is ook weer gelijk aan de rompdiepte en de lengte van het voorbeen. De som van twee van deze lengtes vormt weer de romplengte. Bovendien is ze even lang als hoog. En de combinatie van deze fysieke eenheden maken haar dus harmonieus.

Het hoofd is sprekend, de kaak is rond en de ogen staan goed ver aan de buitenzijde van het hoofd. De hals is goed breed aangezet en volgt de curve aan de bovenzijde die opvalt door de goedgeprononceerde nek.

De schoft is voldoende hoog en zou iets verder tot aan het midden van de rug door mogen lopen. Daarmee zou het verloop van de schoft in de rug iets vloeiender verlopen. Nu valt de rug achter de schoft iets weg.

De schouder is ruim voldoende schuin. Het boeggewricht ligt hoog en de elleboog maakt een grote hoek die bovendien, mede dankzij de ronde romp, goed vrij van de romp afstaat. Daarbij heeft een goed "Hinterrippe".

De voorbeen is goed gesteld en daar zijn de stand en de hoek van de eerder genoemde boeg- en ellebooggewricht vooral debet aan. De kootlengte en kootstand zijn goed. De pijp is eerder aan lange dan aan de korte kant en de omvang van het fundament is wat teer.
Van de voetstand valt op deze foto's weinig te zeggen. Met een foto op het harde kan daar alleen een goed antwoord op worden gegeven.

Dankzij haar ronde ribben is de bovenlijn voldoende goed bespierd en voldoende gewelfd. De lendenpartij is licht oplopend en dat maakt een naar voren kantelen van bekken voor het dragen van de massa mogelijk. De croupe is voldoende lang maar ook licht geheld en zou iets rechter mogen zijn. Ze zou daarmee ook over meer bodem komen te staan.

De hoek van het spronggewricht zou iets kleiner mogen en meer met de hoek van de elleboog mogen corresponderen. Deze hoeken zijn in de beweging immers bepalend voor de afstand die het paard overbrugt. Door deze wat rechte hoek staat het achterbeen ook lichtelijk achter de massa.

De bespiering is goed, alhoewel de broekspier een fractie langer had mogen zijn. Een langere broekspier biedt meer mogelijkheden voor het optimaal aantrekken van de onderliggende gewrichten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:40

dank je wel, ik kan in veel van je dingen mee komen. Over de voeten kan ik zeggen, deze zijn ongelijk....maar op de keuring kreeg ze voldoende punten om op exterieur ster te worden. (dus niet in hele ernstige mate) ik zeg zelf altijd, had ze 2 linkervoeten gehad was het goed, waren het 2 rechtervoeten was het ook goed, alleen nu valt gewoon op dat ze iets ongelijk zijn.
Schoft ben ik helemaal mee eens....de halsaanzet komt iets diep uit de borst.....vandaar dat ze ook een klein beetje onderhals heeft (klein beetje maar, niet storend met rijden).
dragen van de massa kan ze zeker. Het is een merrie die een "piaffe en passage knopje " heeft...... (alleen ben ik niet ambitieus genoeg om het eruit te rijden) Merrie zelf heeft hier zeker wel de drive voor, dus als ze geveulend heeft gaan we maar weer eens serieus aan de gang. Beenwerk doet misschien wat teer aan, maar ik heb nog nooit een paard gezien die zo hard op de benen staat. Als je er langs het pijpbeen gaat met je vingers voel je alles zitten, geen vochtplekje, schiefel, gallen of iets anders.

even een vraagje, over het meer over de bodem te komen te staan, waar is dat voor van belang? wat is de meerwaarde van over meer bodem staan?

Nog even iets: haar vader is trouwens Hemmingway (dus een springpaard).....dit is ook wel iets te zien, want ze heeft een iets neerwaartse romp (wat trouwens op de foto's niet heel erg op valt) Moeder is van Bustron.
Ze is gedekt door Rousseau en ik verwacht eind maart het veulen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:17

De vorm van de buik heeft ook met de trainingsconditie te maken.
Op deze site staat een foto van Nazeer in renconditie en een foto van toen hij niet in renconditie was (aan de rechter zijde, iets omlaag):
http://www.arabianheritagesource.com/page67.html

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:46

Himyar schreef:
De vorm van de buik heeft ook met de trainingsconditie te maken.
Op deze site staat een foto van Nazeer in renconditie en een foto van toen hij niet in renconditie was (aan de rechter zijde, iets omlaag):
http://www.arabianheritagesource.com/page67.html

Romp en buik zijn ook niet hetzelfde.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:13

inderdaad, maar de buik kan de romprichting wel vertekenen.....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:38

Het ging mij meer om de vorm van de ribben. Lijkt me sterk dat die veel met het veulen van doen hebben. Zelfs Whippets kunnen jongen krijgen.
http://www.dogbreedworld.com/dogs/whippet/whippet_6.jpg
http://houndscene.com/wp-content/upload ... -4-Web.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/_Mq5q ... pet-ig.jpg
Drachtige Whippets:
http://2.bp.blogspot.com/-rnAdIHzEuqE/T ... 53days.JPG
http://whippetwatch.com/saesi/img/inwhe ... my_313.jpg
Okay, het zijn honden en geen paarden.

Hier een bully Whippet, een Whippet met een mutatie in de spieren: http://dog-supplements-muscle.vitaminsf ... chive.html

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:13

Himyar schreef:
Het ging mij meer om de vorm van de ribben. Lijkt me sterk dat die veel met het veulen van doen hebben. Zelfs Whippets kunnen jongen krijgen.
http://www.dogbreedworld.com/dogs/whippet/whippet_6.jpg
http://houndscene.com/wp-content/upload ... -4-Web.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/_Mq5q ... pet-ig.jpg
Drachtige Whippets:
http://2.bp.blogspot.com/-rnAdIHzEuqE/T ... 53days.JPG
http://whippetwatch.com/saesi/img/inwhe ... my_313.jpg
Okay, het zijn honden en geen paarden.

Hier een bully Whippet, een Whippet met een mutatie in de spieren: http://dog-supplements-muscle.vitaminsf ... chive.html

Whippets behoren niet tot de grazende zoogdieren maar (oorspronkelijk) tot de roofdieren. Zij hoeven geen 24 uur tr kunnen staan en doen er ook geen uren over om hun voedsel grazend naar binnen te werken.

Grazende prooidieren zijn derhalve niet met jagende roofdieren te vergelijken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:42

en waar worden wippets voor gebruikt?
voor zo hard mogelijk rennen?
als je de romp bekijkt, zijn ze daar dus voor gefokt.