Hengstenkeuring NMPRS 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:26

JIJ wel ja rose

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:27

En ik denk nog wel andere hoor ;) je moet de lat hoog leggen als je aan de top wilt staan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:30

Tuurlijk, ik bedoel ook niet dat rose de enige is hoor ;) Maar er zijn er genoeg die de lat niet hoog leggen en die het showen niks uit maakt, als ze maar 10 veulens op jaarbasis hebben waar de stempel AMHA op staat, want AMHA = geld waard (zo denken er nog steeds, helaas)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:32

stef schreef:
Tuurlijk, ik bedoel ook niet dat rose de enige is hoor ;) Maar er zijn er genoeg die de lat niet hoog leggen en die het showen niks uit maakt, als ze maar 10 veulens op jaarbasis hebben waar de stempel AMHA op staat, want AMHA = geld waard (zo denken er nog steeds, helaas)

_/-\o_
Ja zeker weten!

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:35

Er zijn al stallen die ook amha's voor weinig aanbieden. Zal inderdaad wel met de kwaliteit te maken hebben. Dus amha's = geld waard is al niet meer zo. Amha showkwaliteit met goede fokwaarde zijn inderdaad nog erg duur. En gelukkig heb ik dit jaar met Dancing Deed hele mooie veulens gefokt die deze beide aspecten dik verdienen!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:41

De markt is ook enorm veranderd, persoonlijk vind ik dat er meer goede kwaliteit op de markt te vinden is, ook door de import van kwaliteit natuurlijk en de prijzen staan er ook naar, dus effectief in diegene die minder kwaliteitsvol zijn staat de prijs lager, en sommige denken niet na als ze dekken in de zomer met hun merrie's, allemaal maar volproppen en dan uiteindelijk enkel hengstenveulens op stal hebben en ze kunnen nergens naartoe... tja dan worden ze voor een 10tje verkocht.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:08

Ik meld me ook weer eens...
Interessante discussie!
Ook ik heb een grijze (misschien grullo, weet niet of er een aalstreep op stond) naar mijn idee dwerg gezien!
En ook een appie en een vos, die er verdacht veel van weg hadden!

Bij de Friezen hebben ze al jaren afstammelingen keuring, begrijp direct dat dat duur en tijdrovend is, maar als nu blijkt dat dwerggen dragers, juist doordat er geen enkele controle is op de nakomelingen, gewoon kunnen fokken...

@ Jolandje, welke hengst was dat? (graag via pb, om de gemoederen rustig te houden... en ik ben niet nieuwschierig :o )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:19

Timo is inderdaad niet de dwerg die ook ik heb zien lopen. Timo is gewoon klein en correct. Maar perlino is hij allesbehalve :')

De discussie zelf is interessant, ik lees even mee.

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:48

Ik dacht trouwens twee hele kleine vosjes te zien op de keuring. De ene was dan wel Adam adje v. eden, die hier eerder ter sprake kwam. Maar volgens mij is dit niet Adam Adje op de achtergrond.
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:13

Ik vind Timo wel leuk en correct zo van de foto. Ik vraag me alleen altijd af bij volledig NSPS gefokte pony's waarom die bij het NMPRS voorgebracht worden.
Timo's vader Lars van 't Waverland is een 76cm grote (bij het NSPS in 2004 afgekeurde, heb nog niet na gezocht waarop afgekeurd) vos. Hij kan dus geen perlino zijn. Wel mushroom. Moeders vader is een bruine van 85 cm uit een vader die wel bekend staat om vaker mushrooms te geven.

Als ik dit allemaal lees mis ik niets bij het NMPRS. Ik heb met Dennis een hoop lol gehad. Maar het is natuurlijk eigenlijk van de zotte dat mijn zwaarst gebouwde pony (alles 100% NSPS) kampioen bij het NMPRS geworden is.

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:24

Stef:
Het is wel degene die jij grijze noemde! Ik sta er zelf bij en weet echt wel wie mijn paardje is en wie ikzelf ben hoor. En ik zei niet PERLINO!!! Dat suggereerde iemand anders. Timo is ISABEL ;)
Laatst bijgewerkt door Moniet88 op 12-04-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:30

Moniet88 schreef:
Stef:
Het wel degene die jij grijze noemde! Ik sta er zelf bij en weet echt wel wie mijn paardje is en wie ikzelf ben hoor. En ik zei niet PERLINO!!! Dat suggereerde iemand anders. Timo is ISABEL ;)

zo wat aanvallend.
Stef geeft toch aan dat Timo niet het paardje is waar ze op doelde met haar uitspraak, dus wat is nou het punt ?

hmm en daarnaast kan ik niet vinden waar jij perlino ziet staan , of kijk ik daar nu overheen ?
Er word er wel Grullo genoemd.

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:37

kwibus: Nee dat is nr 62 Tarzan v.st. Herven( 3de Premie). Die met de lichte manen is Tommy van de Ijselhof(2de premie)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:40

Dat mensen niet weten dat hun dier dwergkenmerken heeft, kan ik nog begrijpen.
Dat mensen dan enthousiast naar een keuring gaan, kan ik nog begrijpen.

Maar ik vraag mij af of een stamboek dan geen voorlichting zou moeten geven. Wat wil het stamboek met deze paardjes?
Toelaten en maar hopen dat mensen het licht gaan zien? Toelaten ivm het geld dat ze opleveren?
Weigeren doen ze blijkbaar niet, dit was niet voor het eerst dat er dwergen op de keuring waren.

En nee ik voel er niets voor om een brief te schrijven of naar een vergadering te gaan. Doe je dat wel, proberen ze nog iedere discussie af te kappen. Blijkbaar is daar vanuit het nmprs ook geen behoefte aan.
Waarom zou ik daar energie in steken dan? Voor mij gaat het sowieso alleen om de paspoorten, verder hoef ik niets van/bij het nmprs.

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:42

Jackgirl: Je komt blijkbaar net kijken /lezen en nee is niet aanvallend bedoeld.( misschien wel, maar dat zou iedereen doen als er zo over je paardje gesproken wordt).
Lees maar een paar bladzijden terug :) Lees en zie waarom ik dan zo zou reageren. -:(-

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:46

Ik dacht al dat die vos op de achtergrond Tarzan heette. Maar kon 'm niet googlen of die echt zo heette.
En ik heb niks gezegd over het voorste paardje hoor ;) Maar bedankt voor de namen, altijd leuk om te weten :D
p.s. ik had je, Moniet88, een pbtje gestuurd.

Moniet88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:51

:)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:37

Foss schreef:
De lol gaat er voor mij ook steeds meer af aangezien er erg veel dingen niet kloppen kwa keuring ik vind het gewoon erg raar dat een paard wat vorig jaar geen premie haalt dit jaar een 1e haalt dan kan in mijn ogen niet.
Mijn mening is dat als er geen premie wordt gegeven het paard kwa bouw enz niet helemaal klopt een jaar later wel heel raar.

Doel je soms op die van mij??
Vorig jaar liep hij op eitjes veel te kort bekapt en had kneuzingen en blauwe plekken in zijn hoefjes door het veel te korte bekappen van mijn hoefsmid.
Hij liep dus niet echt lekker op zijn voetjes vorig jaar!!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:11

melanie_h schreef:
Foss schreef:
De lol gaat er voor mij ook steeds meer af aangezien er erg veel dingen niet kloppen kwa keuring ik vind het gewoon erg raar dat een paard wat vorig jaar geen premie haalt dit jaar een 1e haalt dan kan in mijn ogen niet.
Mijn mening is dat als er geen premie wordt gegeven het paard kwa bouw enz niet helemaal klopt een jaar later wel heel raar.

Doel je soms op die van mij??
Vorig jaar liep hij op eitjes veel te kort bekapt en had kneuzingen en blauwe plekken in zijn hoefjes door het veel te korte bekappen van mijn hoefsmid.
Hij liep dus niet echt lekker op zijn voetjes vorig jaar!!

hier had ik het zaterdag nog met melanie over, volgens mij kan dit dus wel en zelfs logischer als van een 3e naar een 1e.
neem ff het paardje van mel als voorbeeld (hoop dat je het niet erg vind mel....)
bon liep vorig jaar echt gevoelig, wat mel mij vertelde had hij ook allemaal kneuzingen in zijn zool.
als ik een jury was geweest had ik hem er dus ook liever uit gestuurd zonder premie, niet omdat hij qua bouw niet premie waardig is maar omdat je bon met een 3e premie dus geen recht toe doet :j
dan liever geen premie als een onverdiende 3e door omstandigheden.
geen premie betekent in mijn ogen of een heel slecht paardje OF een paardje die eigenlijk best een goede premie waardig is maar op dat moment niet correct door de jury te beoordelen is en waar ze dus niet onnodig een mindere premie voor wil geven.
volgens mij hebben alleen de meeste mensen het idee dat geen premie gelijk een slecht paardje betekent maar in mijn ogen hoeft dat dus helemaal niet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:18

Naar mijn idee zou een jury dan moeten adviseren om het paardje terug te trekken en naar de nakeuring te gaan.
Plus dat een paard dat tekort bekapt is er bij de vet op het harde er al uit gepikt had moeten worden.
De ring uit sturen met een 3e premie of zonder premie is imo vergelijkbaar met wat er met de 'dwergen' gebeurt en ik denk dat het aan de jury of het stamboek is om daar onderscheid in te maken wil je het voor het publiek en deelnemers nog duidelijk te laten zijn.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:21

ja ik snapte ook niet waarom Bonfire toen door de veterinair is gekomen, want op het harde was het nog erger.
Nu zie je ook hoe goed ze kijken bij de veterinair :roll:

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:36

Maar dat zie je dan toch zelf ook dat je paardje niet helemaal lekker loopt, dan kun je hem toch beter van te voren al terugtrekken ?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:48

Moniet88 schreef:
Jackgirl: Je komt blijkbaar net kijken /lezen en nee is niet aanvallend bedoeld.( misschien wel, maar dat zou iedereen doen als er zo over je paardje gesproken wordt).
Lees maar een paar bladzijden terug :) Lees en zie waarom ik dan zo zou reageren. -:(-

ik kom niet net binnenvallen , lees al behoorlijke tijd mee ;)
Het komt in ieder geval aanvallen over, ook nu stef aan aangeeft dat dat niet het paardje is waar hun op doelen.
Ik weet dus zeker wel waarop jij reageert ;)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:55

Letsdunit schreef:
Maar dat zie je dan toch zelf ook dat je paardje niet helemaal lekker loopt, dan kun je hem toch beter van te voren al terugtrekken ?

tja je hebt ingeschreven he en dat geld is toch al weg kun je net zo goed gaan en het beste ervan hopen en hopen dat het meevalt in de bak in het zand ;)

wintec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:55

waarom staat bij de uitslagen dat sommige paardjes zijn afgekeurd? Wat is er dan niet goed aan de paardjes?