Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:24

Sannum schreef:
Voor de fokkers uit de Achterhoek... de chipper heeft een ongelukje gehad, daardoor heeft alles vertraging opgelopen. Ik heb gebeld omdat er 2 veulens 5 maand oud zijn en verkocht. Ze hebben toen het paspoort vast opgestuurd, het stamboom papier wordt later nagestuurd. De getrokken manen waren nog niet binnen en daar wachten ze dus op om eerst DNA onderzoek te doen.

Er is nu ook een chipper uit een andere regio aan het bijspringen hier in de regio.

Ik heb even nagekeken, de paspoorten waren er 9 weken na het chippen, omdat ik gebeld heb. Dat is nu 2 weken geleden en het losse papier is nog niet binnen...

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:36

Hier 3 veulen tegelijk gechipt. Van 2 al drie weken binnen. Nr 3 niet. Toen gelijk gebeld. Was het dna er nog niet. Morgen weer bellen wil het veulen afleveren.

Wij krijgen volgend jaar een henkie uit onze preferente, ster merrie. Een gelderse merrie.
Voice x Balmoral

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:38

Sannum schreef:
Sannum schreef:
Voor de fokkers uit de Achterhoek... de chipper heeft een ongelukje gehad, daardoor heeft alles vertraging opgelopen. Ik heb gebeld omdat er 2 veulens 5 maand oud zijn en verkocht. Ze hebben toen het paspoort vast opgestuurd, het stamboom papier wordt later nagestuurd. De getrokken manen waren nog niet binnen en daar wachten ze dus op om eerst DNA onderzoek te doen.

Er is nu ook een chipper uit een andere regio aan het bijspringen hier in de regio.

Ik heb even nagekeken, de paspoorten waren er 9 weken na het chippen, omdat ik gebeld heb. Dat is nu 2 weken geleden en het losse papier is nog niet binnen...

Ik vind dit toch wel bizar hoor, vroeger (8 jaar geleden) ging dat toch echt sneller. Of heeft dat een reden die ik nog niet weet?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:43

karinna schreef:
Sannum schreef:

Ik vind dit toch wel bizar hoor, vroeger (8 jaar geleden) ging dat toch echt sneller. Of heeft dat een reden die ik nog niet weet?

Nou.. ik gok dat het meer uitzondering dan regel is dat de chipper vertraging oploopt door een ongeluk :7

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:45

Sannum schreef:

Ik woon in de Achterhoek ,mijn veulen van 4 maand is(nadat ik gebeld had) vanochtend gechipt.
Ik was in het verleden gewend dat ze met 8 of 9 weken gechipt werden.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:54

KahluaB schreef:
Sannum schreef:

Ik woon in de Achterhoek ,mijn veulen van 4 maand is(nadat ik gebeld had) vanochtend gechipt.
Ik was in het verleden gewend dat ze met 8 of 9 weken gechipt werden.

Dat bedoel ik. Zo was het. Vanaf 4 maand kan het veulen weg. Persoonlijk vind ik het dan fijn als alles in orde is.

Een ongeluk kan gebeuren, dat is niet waar ik op doelde.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:01

Helaas al een aantal jaar problemen met het tijdig chippen en afleveren van het paspoort. De verklaring was steeds dat het DNA onderzoek (voor o.a. D-OC) vertraagd was. Toch hoor ik ook van andere fokkers in andere regio’s dat het zonder aanvraag van dit predikaat traag gaat.

Heel vervelend, want dat heeft al zeker drie keer roet in het eten gegooid m.b.t. leveren en afleveren van veulens. Bijvoorbeeld de opfok accepteert geen veulens zonder paspoort en inentingen. Als ze 5 maanden zijn is afspenen geen overbodige luxe.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:34

Vulina schreef:
Leuk lorette! Ik heb een Las Vegas hengst gekocht uit de volle zus van haar moeder. Las Vegas x Ahoy [ [url=m/AN1QT4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel gaaf!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:45

Ze zijn hier nog niet eens wezen chippen
Heb er eerst eens mail achteraan gegooid
Mijn veulens zijn al 5 maanden bijna

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:57

Zou dat vanwege je locatie zijn? Al bijna 5 maanden en nog geen chip vind ik niet echt netjes. Je moet toch even wachten op het paspoort en zo kun je er precies niks mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:01

Mijne zijn met 8 weken gechipt en heb de paspoorten ook al lang in huis

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:02

Heb eerder het idee dat er een probleem is met de chippers. Ik heb ook gebeld toen mn eerste veulen 5 maanden was en toen werd ik door de chipper van een andere regio gebeld en die kwam zelfs op zondag om de klantjes van de andere chipper te doen. Wat dat betreft pakt het AES het slimmer aan. Die laat het gewoon je eigen DA doen. Kost het hun geen geld ook.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:46

Hier ben ik er ook zelf achteraan gegaan. Inmiddels 3 weken terug gechipt maar ook nog geen paspoort.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:57

Die van mij is 4 maanden en ook nog niet gechipt. Nu is de factuur ook fout gegaan en ben inmiddels al 1,5 maand bezig om dat recht te krijgen, telefonisch lijkt alles koek en ei maar krijg toch constant aanmaningen toegestuurd….

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:29

Zo te horen ben ik niet de enige :') paar weken terug wel eindelijk gechipt en geschetst. Maar nog geen paspoort, ondertussen is ze ook al 5 maanden.

Lorette. Gaaf veulen <3

Kjento geweldige hengst, maar idd geen vrij bloed.
Heb zelf ook een Jazz x Juventus merrie. Dit jaar gedekt met Fontaine. Na heel wat keren proberen, verwerpen enz. Nog één keer met eigen cremmelo hengst geprobeerd en drachtig *\o/*

Nu heb ik een merrie die helemaal vrij is van Jazz, ferro en crack. Die wil ik aankomend jaar dekken, nu zit ik toch wel te twijfelen wat te doen. Het mooiste zou natuurlijk zijn om bloed zo vrij mogelijk te houden.
Ster merrie nrps
Formidable x Hofnar x Rogier

Afbeelding

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:20

Kjento is inderdaad heel gaaf heb hem gebruikt op een merrie die een hele mooie vrije bloed lijn heeft.
Dit jaar een prachtig veulen van.

Wat betreft het chippen dat is echt drama. Hier zijn ze geweest maar had maar 2 chips mee de eerste ging mis dus heb nu 1 veulen met chip en 1 moet nog. Ze gingen nog bellen voor de andere. Maar dat is inmiddels alweer 3 weken geleden dus daar kan ik ook weer achter aan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:33

Inmiddels is het ( heb het even opgezocht) 9 weken geleden dat ze gechipt zijn. Vandaag gebeld met kwpn. Hij schijnt vw te komen. Ppfff werd wel tijd.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:49

Bij ons ging het chippen vrij vlot en het paspoort was (gokje) in 3 weken wel binnen.

Voor de Friese veules hier komt de dierenarts chippen. Aan de ene kant makkelijk, omdat je zelf de afspraak kan maken. Aan de andere kant wel een gedoe, want je moet zelf haren trekken. Kruinen moeten getekend worden, en dergelijke. Gaat best wat tijd inzitten voor een drukke dierenarts.
Ik verstuur alles aangetekend op, maar we zijn al eens alles kwijt geweest door de post. :roll: Dan heb ik liever dat het gaat zoals bij de KWPNveulens.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:39

Hier ook vertraging van het paspoort. Vandaag contact gehad met het Westfalen stamboek en zij geven aan dat de hengstenhouder niet reageert op hun mail. Om de hengst in het HB I te krijgen hebben ze een bewijs van zijn verrichtingstest en sportresultaten nodig. Tot die tijd komt er HB II op het paspoort te staan en mocht het veulen eventueel voor de hengstenopfok gaan, dan heb je liever HB I op het papier.
Nu zelf de HH ook maar een mail gestuurd, want eind van de maand gaat het veulen verhuizen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:43

Kan iemand één succesverhaal delen over een veulen dat meteen na het scheiden van de merrie bij een lacterende merrie met veulen is gezet en dat dit goed ging? :7
Ons veulen komt plotseling veel eerder dan verwacht / mondeling afgesproken. Dat is ook precies het enige aspect dat we niet concreet in het contract konden zetten, omdat de eigenaar voorlopig niet in de gelegenheid was om te brengen (kon geen termijn noemen) en latere levering voor ons juist geen probleem was. Volgens mijn instructrice gaat dit helemaal mis lopen. Ik denk niet dat het heel handig is om het nieuwe veulen nu ergens in de opfok in te scharen en die over 2 maand weer uit de groep te trekken. Zeker niet als ik dat voor morgen nog moet regelen. :+ Kortom, ik ben niet heel blij. Ik wil ze juist zo graag heel houden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:56

Ik zou zeggen...;niet accepteren. :n

Hoe oud is het andere veulen en waarom willen ze het nu ineens zo vroeg brengen ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:58

Nooit meegemaakt, maar zou ik ook niet durven denk ik. Ik heb wel een veulen bij jaarlingen in gedaan, en die werd ook opgejaagd, dus dat werd hem ook niet.

Ik zou een pony veulen/ jaarling zien te lenen voor een paar maand.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:58

Ik zou dat ook zeggen, maar uitstel was niet mogelijk (en dit staat dus niet in ons contract) en ik weet niet waar ik nu goed aan doe. Veulen apart houden lijkt me ook geen optie, net zo min als bij merrie en veulen zetten. Daarnaast komt 'ie morgen al, dus ik moest met gezwinde spoed de hele bende klaarmaken en de stalindeling aanpassen. Denk niet dat ik er morgen al een leenveulen bij krijg... Ze kan wel met mijn ruin, maar ik weet niet of hij andere veulens accepteert naast onze Jameson. Dat durf ik eigenlijk ook niet te proberen.

Veulen zit net op de 4 mnd grens.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 01-09-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:03

Heb je geen kennis met sjets waar je een jaarling kan lenen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:08

Helaas, alleen paardenveulens...