Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:19

stitchlover schreef:
Alsof de gemiddelde tinker of haflinger standaard braaf is op buitenrit etc. :')

Ik ken sowieso niet bijzonder veel brave Haflingers :') geboefte is het. Leuk geboefte, maar man man......

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:34

Moet wel zeggen, ik heb klanten die zowel dressuur- als springpaarden fokken.
Die zeggen zelf dat hun dressuurveulens een héél ander karakter hebben dan de springers. Scherper, alerter, ...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:00

s0173957 schreef:
Een rotzak begin ik niet aan, maar rotzakken fok je niet, die creëer je.

Als je dat nog denkt moet je misschien maar een paar jaar proffesioneel paarden op gaan leiden.... Je hebt echt wel paarden welke gewoon niet willen... Informeer maar eens bij trainings stallen welke afstammingen de rotzakken geven....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:05

JeanneV schreef:
s0173957 schreef:

Als je dat nog denkt moet je misschien maar een paar jaar proffesioneel paarden op gaan leiden.... Je hebt echt wel paarden welke gewoon niet willen... Informeer maar eens bij trainings stallen welke afstammingen de rotzakken geven....

Vind dat wel erg zwart wit... je hebt zeker een punt, maar ook de manier waarop doet veel.
Vergeet niet dat op trainingsstallen alles ook vaak sneller moet.
Natuurlijk heb je in bepaalde lijntjes wat hetere of lastigere (dominantere) karakters. Maar met de tijd en de juiste ruiter kan ook dat een leuk paard worden.
Kijk naar Don Tango... die gaat nu best lekker, en dat was echt geen makkelijke.
Zo heb ik hele leuke charmeurs, jazzen, apache's en een don tango (met jazz er in... liefste paard ooit :+ ) gereden.
Je hebt ook beesten waar je echt niks mee kan, maar dat is meer uitzondering dan regel.
Hier op stal krijgen ze best regelmatig lastige beesten, en hij krijgt ze meestal wel aan het lopen, ook al is het een grote trainingsstal.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:48

een 13 jarige.... door een cowboy weer aan de gang gekregen... welke met veel pijn en moeite op junioren niveau loopt... Niet echt een goed voorbeeld als je het over karakter heb... helemaal niet als je ziet welke ruiters die gehad heeft....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:19

Ik denk dat hij nu op de goede plek en op de juiste manier van houden is. (Geen hengst meer e.d.).
Ook bij Gert was hij niet altijd makkelijk. Dan had hij het daarna ook moeten blijven doen, en ik zie hem nu gewoon op 4 benen lopen ivp 2 zoals op de HK. Dus ja...
En met 13 zijn ze echt nog niet bejaard, hij loopt geen 80 scores maar komt nu prima mee met nog een vrij jonge amazone op zijn rug.
Ik denk dat veel beesten met de goede ruiter en management meer kunnen bereiken.
Dan wanneer alles snel moet, of wanneer men zichzelf overschat. Ook qua match zijn, je kan goed rijden maar soms gewoon geen match zijn met een bepaald type.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:45

het is gewoon dat er niet veel mensen meer geduld hebben met jonge paarden
ik maak er toch heel wat zadelmak en train ze door voor klanten per jaar
maar ik moet helaas ook zat klanten uitleggen dat je niet kan verwachten dat ze binnen een maand op wedstijd kunnen en dat ze hun paard rustig de tijd moeten geven
of gewoon weer even op de wei moeten zetten
maar als je dat zegt dan word je vreemd aan gekeken

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:48

JeanneV schreef:
s0173957 schreef:

Helemaal met Jeanne eens.
En ook het voorbeeld van Don Tango, gif voor de fokkerij en de sport. Als ruin kan hij geen schade meer berokkenen aan de populatie. 13 Jaar ellende met een paard, en 0 plezier. Dan moet je wel heel veel geduld en geld ervoor over hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:25

Ik zeg ook niet dat je met zulke beesten moet fokken hoor. :+
Ook al komen er soms wel fijne uit.
Ik zie ook veel liever stabiele en werkwillige hengsten in de fokkerij.

Ik bedoelde alleen dat er voor elk paard wel een type management is en ruiter wat kan passen waardoor je het rijbaar kan krijgen.
Dus eigenlijk ging ik een beetje offtopic :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:54

Ik sta er dubbel in, heb ook wel ervaring met moeilijkere bloedlijnen maar ben er ook van overtuigd dat de juiste ruiter en opleiding veel kan doen. En dat er daar veel aan schort tegenwoordig en dan wordt idd het paard en de bloedlijn de schuld gegeven. Daarnaast geven sommige bloedlijnen gewoon echt alleen maar prof paarden. Niet geschikt voor een amateur even generaliserend gezegd.

En andersom heb ik ook gezien, paarden die niet tegen het management/ druk van sommige prof stallen kunnen en die het waarschijnlijk beter hadden gedaan met een eigenaar die ze veel tijd, rust en vertrouwen had kunnen geven.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:02

Een Don Tango kan goed op jonge leeftijd, voor naar die HK te gaan, al zo over de rooie geduwd zijn dat het daardoor al onherstelbaar fout gegaan is.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:03

s0173957 schreef:
Een Don Tango kan goed op jonge leeftijd, voor naar die HK te gaan, al zo over de rooie geduwd zijn dat het daardoor al onherstelbaar fout gegaan is.

Willen we wel fokken met hengsten die over de rooie geduwd kunnen worden?? Bij Vivaldi is daar nooit sprake van geweest...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:14

Die kon je zelfs nie IN de rooie krijgen :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:27

s0173957 schreef:
Die kon je zelfs nie IN de rooie krijgen :D

De Don Tango die ik fokte, had iig een prima karakter.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:40

Kijkt iemand Verden? Jameson jammer van de spanning. Wat foutjes en de stap leek echt helemaal nergens op. Maar Zoom onder Helen Langehanenberg vond ik echt helemaal niks. Moest ze daar nou zo aan prikken en knutselen om hem de proef door te krijgen?
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 27-08-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:41

_Lorette_ schreef:
Kijkt iemand Verden? Jameson jammer van de spanning. Wat foutjes en de stap leek echt helemaal nergens op. Maar Zoom onder Helen Langehanenberg vond ik echt helemaal niks. Moest ze daar nou zo ontzettend aan duwen en knutselen om hem de proef door te krijgen?

Ik zat ook echt te kijken, liep echt niet goed! Zo fijn als Marieke rond stuurde met al die spanning was dit echt gewoon echt niet ok gereden, vreemd toch.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:55

Ik ga er even vanuit dat het niet haar bedoeling is om zo hard te moeten werken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 14:34

_Lorette_ schreef:
Kijkt iemand Verden? Jameson jammer van de spanning. Wat foutjes en de stap leek echt helemaal nergens op. Maar Zoom onder Helen Langehanenberg vond ik echt helemaal niks. Moest ze daar nou zo aan prikken en knutselen om hem de proef door te krijgen?

Jameson is een beetje over het paard getild door het KWPN jury-en selectie gezelschap.
De stap was altijd al bedroevend. Een merrie in een ibop-proefje wordt met zo'n stap met een 5, hooguit een 6 ,naar huis gestuurd. Zijn de stap en ontspanning! niet dik voor elkaar dan heb je daar helemaal niks te zoeken.
Renate heeft (uiteraard buiten Jovian dan, maar dat is weer een verhaal apart)... dus Renate heeft met haar 2 hengsten het Oranje gered. Ze reed misschien ietsje behoudend maar echt top gepresteerd. Met 2 ggk hengsten die Joop als veulen heeft aangekocht. Proficiat en respect!!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:04

JeanneV schreef:
s0173957 schreef:

Willen we wel fokken met hengsten die over de rooie geduwd kunnen worden?? Bij Vivaldi is daar nooit sprake van geweest...

Die kon ook niet voor niks geen GP lopen natuurlijk...een scherp randje voor de topsport is wel nodig, maar het moet niet over het randje zijn.

Ik vond Jameson twee jaar terug onder Christopher Hess enorm verbeteren, veel meer souplesse in het lijf en de stap werd ook veel fijner. Denk dat er ook een stuk in de rijderij zit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:14

Die cijfers voor de stap vind ik ook altijd bijzonder optimistisch bij het kwpn. Ze kunnen tegenwoordig nog maar zelden goed stappen. Maar goed, na Jameson met zijn beroerde stap zag ik Zoom. Die stapte bijna lateraal en vond ik verder op geen enkele manier aansprekend. Over het paard getild of niet, ik blijf Jameson heel gaaf vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 16:45

Ik snapte die Jameson hype niet zo
1750 euro dekgeld voor een 3 jarige grootloper die niet kan stappen

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:05

Elisa2 schreef:
Die kon ook niet voor niks geen GP lopen natuurlijk...een scherp randje voor de topsport is wel nodig, maar het moet niet over het randje zijn.

Don Tango gaat ook nooit gp lopen... en dat is bij wel meer hengsten met een uitgesproken lastig karakter... Vivaldi + zonen geven tenminste nog paarden met de goede inzet en zo nu en dan ook de talenten voor de gp.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:07

[***] schreef:
Ik snapte die Jameson hype niet zo
1750 euro dekgeld voor een 3 jarige grootloper die niet kan stappen

heeft als 3 jarige nooit gedekt. Begon pas als 5 jarige te dekken en toen hadden fokkers al heel vaak Jameson kunnen zien

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:56

Ik heb er geen spijt van hem gebruikt te hebben.
Op een merrie die wat scherpte kan hebben en een goeie stap heeft kan hij echt toppers geven.

Just Wimphof vind ik een geboren GP paard trouwens. Mocht mss beetje meer bergop galopperen maar heel functionele beweger.

En Jovian... niet m'n ding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:19

Wat vind je niks aan Jovian dan? Is een wereldknol denk ik.