Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneve schreef:Ja, dat is idd zo, een beetje slungelig, maar ik wil eigenlijk overal concessies op doen, behalve op de snelheid van het achterbeen. Voor de sportcarriere van de hengst zelf komt dit achterbeen wel goed, maar als vaderdier? De zelfhouding van de Special is goed, maar front zou je er zelf wel aan kunnen rijden.
Aimee schreef:Óók een hengst nodig die goede sportpaarden vererftDat is toch het fokdoel, goede sportpaarden?
wonderboy schreef:moet morgen helaas zoals gewoonlijk op woensdag naar school..![]()
Maken jullie morge wel foto`s. Volg morge heel de dag alles via Bokt.nl 8-)
LJB schreef:Aimee schreef:Óók een hengst nodig die goede sportpaarden vererftDat is toch het fokdoel, goede sportpaarden?
Zolang er fokkers zijn voor de keuring, zijn de hengsten populair...
De paardenfokkerij lijkt qua tijdsbeeld op de rundveefokkerij. Ze willen allemaal een stal vol met dieren voor de show, maar zien over het hoofd wat het werkelijke gebruiksdoel is. Over een jaar of 10 zal er bij de paarden ook wel een fokwaarde voor duurzaamheid komen.
ceasario schreef:wonderboy schreef:moet morgen helaas zoals gewoonlijk op woensdag naar school..![]()
Maken jullie morge wel foto`s. Volg morge heel de dag alles via Bokt.nl 8-)
anneve schreef:Ulissa: als het achterbeen trager is heb je ook geen takt.
De Partout gaat het niet redden denk ik.
anneve schreef:Zie vorige pagina, voor mijn commentaar op de partout. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar van een afstandje lijkt het of er een hoogdrachtige merrie binnenkomt als hij de bak binnenloopt.
misterA schreef:Waar baseer je die wijsheid op?
Het kwpn is een van de weinige stamboeken waar de sport prestaties van de afstammelingen
van de vaders en moeders een grote rol spelen bij de hengstenselectie.
LJB schreef:Dit is een greep uit de meningen van fokkers(?) of hecht ik teveel waarde aan de inhoud van de teksten?[/i]
anneve schreef:Ja, toch is het simpeler dan het hier lijkt, de gangen zijn het belangrijkst, maar daarnaast moet een dressuurpaard ook wat zelfhouding hebben: het plaatje is niet onbelangrijk. Bovenal heeft het plaatje invloed op de gangen: een paard met een kort voorbeen gaat niet zo gemakkelijk "klimmen" als een dier met een lang voorbeen.
De Rousseau is b.v. niet voor niks pas onder het zadel aan het onderzoek toegelaten, zonder ziet hij er niet uit!!
Het ideale paard bestaat niet, dat blijkt maar weer. De Don Romantico kwam er het dichtste bij, dat is mijn mening. Tot nu toe zat ik er nooit zoveel naast, dus ben benieuwd naar de einduitslag. Gelukkig heb je ook nog een merrie, en kijk je wat daarbij past (bloederig of niet b.v.).
Lijkt mij eerder gewenst als potentieel dressuurpaard. En wat is echt een te kort voorbeen??? En wat is het langgelijnde dressuurpaard wat we willen???Citaat:De Partout is te beknopt, draaft wel met veer, maar verder gewoon in de gangen en wat dik, en echt een te kort voorbeen. Niet het langelijnde dressuurpaard wat we willen.
Wat is lelijk en sinds wanneer is "lelijk"relevant voor de uiteindelijke fokwaarde en sportresultaten?Citaat:Er lopen een paar lelijkers bij!
Wat is een traag achterbeen (met wel veel ruimte) vraag ik mij dan af?????Citaat:De Special D heeft een mooi model, maar het achterbeen is echt te traag, wel veel ruimte, maar te traag, dan blijf je in de problemen komen volgens mij.
Sinds wanneer kun je front er zelf aan rijden?Citaat:Ja, dat is idd zo, een beetje slungelig, maar ik wil eigenlijk overal concessies op doen, behalve op de snelheid van het achterbeen. Voor de sportcarriere van de hengst zelf komt dit achterbeen wel goed, maar als vaderdier? De zelfhouding van de Special is goed, maar front zou je er zelf wel aan kunnen rijden.
Ook weer lelijk en gewoon....zucht, dit kunnen sluiten klinkt mij toch veel beter in de oren als al dat voorbeengezwaai!Citaat:De Rousseau (er zit er nog een in, vos van van Vuuren) is lelijk en gewoon, totdat je hem probeert te sluiten, dat kan hij zomaar, doet gewoon bijna passage bij de kleinste vraag tot sluiten, dat is wel knap, maar hij is mij te lelijk.
Wat bedoel men hier nu weer mee???? Cardento en Cumano bijvoorbeeld, hebben zij ook een echt springexterieur met een horizontale hals en neerwaartsgerichte romp??Citaat:Bij de springers zaten wel een paar gemakkelijk te rijden dieren bij. Weet niet meer of het de Berlin of de Colman was met die lekkere opwaartse galop (een schimmel) heb mijn boekje niet bij hier. Wel allemaal echt springexterieur (neerwaarts gerichte romp).
Sammie schreef:Dit is de mening van anneve voorzover ik de teksten herken. En het 2de antwoord zal ook wel ja zijn.
Ik vind het trouwens een kwalijke ontwikkeling dat er hier nu al op 1 pagina 2 mensen zijn die uit dit groepje aangewezen hengsten al hun volgende dekking hebben bepaald, zonder (1 in ieder geval) het dier in het echt gezien te hebben of afwachten tot het examen en/of presentatie van volgend jaar.