najaarsonderzoek KWPN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: najaarsonderzoek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:13

Ja, de mindere dan nog: de Rubiquil heeft een basis model en kan in de gangen ook niet imponeren. De Partout is te beknopt, draaft wel met veer, maar verder gewoon in de gangen en wat dik, en echt een te kort voorbeen. Niet het langelijnde dressuurpaard wat we willen. Ik vond de Scandic wel goed bewegen, maar hij heeft een wat korte rug. Ik vond de uitstraling wel goed, maar degene met wie ik in Ermelo was, vonden hem geen vaderdier. Wel mooi hoogbenig. De San Remo is niet correct in het rechter voorbeen, en heeft te weinig zelfhouding in de draf en de galop, in de vrije stap heeft hij meer zelfhouding, dat vond ik raar, zodra je de teugels op maat maakt, gaat hij meer op de voorhand lopen. Hij heeft verder ook een wat te beknopt model. De Don Schufro was er niet, en de rest was al weg. De Don Romantic tandenknarst idd. De Krack gaat heel ver achter de loodlijn lopen, maar dat doet die van mij ook, zonder dat je aan de teugel komt, dat is blijkbaar een gemakkelijke houding voor hem. Hij heeft wel uitstraling.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:38

Morgen tussenbeoordeling spring- en dressuurpaarden. 30-10-2007

De tussenbalans van het najaarsonderzoek zal morgen voor de springpaarden en dressuurpaarden worden opgemaakt.

Vanaf 08.00 uur zullen de hengstenkeuringscommissie SP en de verrichtingsruiters de nog aanwezige springhengsten beoordelen en testen. Aansluitend zal bekend zijn welke springhengsten het onderzoek mogen vervolgen. Na een korte pauze wordt het programma vervolgd met de tussenbeoordeling van de dressuurpaarden. Nadat ook deze hengsten zijn getest zal de hengstenkeuringscommissie DP alle opgedane informatie doorspreken en bekendmaken welke hengsten hun onderzoek kunnen vervolgen in de richting van de eindbeoordeling op 28 november as.

Cat.nr. 26 (491), de Krack C x Vindicator die dit voorjaar in de tweede helft van het onderzoek problemen kreeg met zijn gebit heeft morgen de mogelijkheid om in te stromen nadat beoordeeld is of hij trainbaar is

De eigenaren van de volgende springhengsten hebben hun hengst in de aanloop naar de tussenbeoordeling teruggetrokken:
Cat. 4 (23) Calido X Landgraf I
Cat. 7 (81) Chello I X Carry
Cat. 19 (384) Timeless X Voltaire .

De groepenindeling is als volgt :

Groep 1 Springpaarden
Cat. 9 Cat. Hk’07: 101 Clinton X Lord Z
Cat. 10 Cat. Hk’07: 105 Colman X Lux
Cat. 12 Cat. Hk’07: 159 Guidam X Corland

Groep 2
Cat. 2 Cat. Hk’07: 7 Berlin X Concorde
Cat. 8 Cat. Hk’07: 94 Chin Chin X Caretano Z
Cat. 17 Cat. Hk’07: 343 Sam R X Rebel I Z

Groep 3
Cat. 6 Cat. Hk’07: 32 Cantos x Epilot
Cat. 15 Cat. Hk’07: 242 Mermus R X Hemmingway
Cat. 20 Cat. Hk’07: 389 Tolan R X Cordalmé Z

pauze

Aanvang 10.00 uur. Groep 1 Dressuurpaarden
Cat. 29 Cat. Hk’07: 571 Rousseau X Rubinstein
Cat. 33 Cat. Hk’07: 625 Scandic X Biotop
Cat. 35 Cat. Hk’07: 674 T.C.N. Partout X Saluut

Groep 2
Cat. 22 Cat. Hk’07: 421 Don Romantic X Rubinstein I
Cat. 32 Cat. Hk’07: 609 San Remo x Balzflug.
Cat. 34 Cat. Hk’07: 661 Special D X Pretendent

Groep 3
Cat. 23 Cat. Hk’07: 423 Don Schufro X Beaujolais
Cat. 25 Cat. Hk’07: 485 Krack C X Jazz
Cat. 30 Cat.Hk’07: 588 Rubiquil x Matador II

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:06

Dat achterbeen van de special kan dat niet gewoon aan de jonkheid liggen? Special zelf heeft een super sterk achterbeen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:27

Ja, dat is idd zo, een beetje slungelig, maar ik wil eigenlijk overal concessies op doen, behalve op de snelheid van het achterbeen. Voor de sportcarriere van de hengst zelf komt dit achterbeen wel goed, maar als vaderdier? De zelfhouding van de Special is goed, maar front zou je er zelf wel aan kunnen rijden.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:50

Ben wel heel erg benieuwd weer morge Haha!
Er is nog niet gebelt dat we onze Don romantic op moeten halen Tong uitsteken Clown
moet morgen helaas zoals gewoonlijk op woensdag naar school.. Huilen
Vind ik wel een goede excursie Tong uitsteken Beoordeling van spring en dressuurhengsten Haha.. Vingers aflikken
Maken jullie morge wel foto`s. Volg morge heel de dag alles via Bokt.nl Cool

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:41

Nee... niet de Calido... Huilen Huilen Huilen Huilen moet ik verdomme weer op zoek naar een hengst voor volgend jaar.. Boos!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:38

anneve schreef:
Ja, dat is idd zo, een beetje slungelig, maar ik wil eigenlijk overal concessies op doen, behalve op de snelheid van het achterbeen. Voor de sportcarriere van de hengst zelf komt dit achterbeen wel goed, maar als vaderdier? De zelfhouding van de Special is goed, maar front zou je er zelf wel aan kunnen rijden.

Uhhhhm ...als het achterbeen sneller wordt als het voorbeen dan is de tact ver te zoeken!

De Partout vind ik de betere Haha!

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:51

ik vind de partout eerlijk gezegt een beter sportpaard. maarja we hebben ook hengsten nodig die goede sportpaarden vererft. net als Gribaldi bijvoorbeeld

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:55

Óók een hengst nodig die goede sportpaarden vererft Verward Dat is toch het fokdoel, goede sportpaarden?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:00

Aimee schreef:
Óók een hengst nodig die goede sportpaarden vererft Verward Dat is toch het fokdoel, goede sportpaarden?

Zolang er fokkers zijn voor de keuring, zijn de hengsten populair...

De paardenfokkerij lijkt qua tijdsbeeld op de rundveefokkerij. Ze willen allemaal een stal vol met dieren voor de show, maar zien over het hoofd wat het werkelijke gebruiksdoel is. Over een jaar of 10 zal er bij de paarden ook wel een fokwaarde voor duurzaamheid komen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:43

Ulissa: als het achterbeen trager is heb je ook geen takt.
De Partout gaat het niet redden denk ik.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:47

wonderboy schreef:
Maken jullie morge wel foto`s. Volg morge heel de dag alles via Bokt.nl 8-)

Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:57

LJB schreef:
Aimee schreef:

Zolang er fokkers zijn voor de keuring, zijn de hengsten populair...

De paardenfokkerij lijkt qua tijdsbeeld op de rundveefokkerij. Ze willen allemaal een stal vol met dieren voor de show, maar zien over het hoofd wat het werkelijke gebruiksdoel is. Over een jaar of 10 zal er bij de paarden ook wel een fokwaarde voor duurzaamheid komen.

Ze willen allemaal.......bla bla,
Waar baseer je die wijsheid op?

Het kwpn is een van de weinige stamboeken waar de sport prestaties van de afstammelingen
van de vaders en moeders een grote rol spelen bij de hengstenselectie.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:58

ceasario schreef:
wonderboy schreef:
Maken jullie morge wel foto`s. Volg morge heel de dag alles via Bokt.nl 8-)
Haha!

Wat lachen inderdaad Haha!

anneve schreef:
Ulissa: als het achterbeen trager is heb je ook geen takt.
De Partout gaat het niet redden denk ik.

Hmmm, is wel mijn favoriet (van de foto dan hè). Fantaseerde al over een veulentje bij mijn merrie met deze hengst!!!! Ik heb er misschien over heen gelezen, maar wat is er precies mis mee??

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:04

Zie vorige pagina, voor mijn commentaar op de partout. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar van een afstandje lijkt het of er een hoogdrachtige merrie binnenkomt als hij de bak binnenloopt.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:12

anneve schreef:
Zie vorige pagina, voor mijn commentaar op de partout. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar van een afstandje lijkt het of er een hoogdrachtige merrie binnenkomt als hij de bak binnenloopt.

als het achterbeen maar flitsend is, dan maakt het jou toch niet zoveel uit?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:18

[quote="anneve"]De Partout is te beknopt, draaft wel met veer, maar verder gewoon in de gangen en wat dik, en echt een te kort voorbeen. /quote]

ok ik heb het gevonden!! Nou ja we wachten maar af wat er gaat gebeuren, ben heel benieuwd naar de verslagen en eventueel foto's van vandaag!!!

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:25

misterA schreef:
Waar baseer je die wijsheid op?

Het kwpn is een van de weinige stamboeken waar de sport prestaties van de afstammelingen
van de vaders en moeders een grote rol spelen bij de hengstenselectie.

Er lopen een paar lelijkers bij!

De Rousseau (er zit er nog een in, vos van van Vuuren) is lelijk en gewoon, totdat je hem probeert te sluiten, dat kan hij zomaar, doet gewoon bijna passage bij de kleinste vraag tot sluiten, dat is wel knap, maar hij is mij te lelijk.

Wat is nou belangrijk?

De Partout is te beknopt, draaft wel met veer, maar verder gewoon in de gangen en wat dik, en echt een te kort voorbeen.

Lijkt mij niet echt informatie over kwaliteit.

De San Remo is niet correct in het rechter voorbeen, en heeft te weinig zelfhouding in de draf en de galop, in de vrije stap heeft hij meer zelfhouding, dat vond ik raar, zodra je de teugels op maat maakt, gaat hij meer op de voorhand lopen.

Ik heb hem nooit in het echt gezien, maar vermoet dat dit niet aan het paard ligt...

Dit is een greep uit de meningen van fokkers(?) of hecht ik teveel waarde aan de inhoud van de teksten?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:44

Ja, toch is het simpeler dan het hier lijkt, de gangen zijn het belangrijkst, maar daarnaast moet een dressuurpaard ook wat zelfhouding hebben: het plaatje is niet onbelangrijk. Bovenal heeft het plaatje invloed op de gangen: een paard met een kort voorbeen gaat niet zo gemakkelijk "klimmen" als een dier met een lang voorbeen.

De Rousseau is b.v. niet voor niks pas onder het zadel aan het onderzoek toegelaten, zonder ziet hij er niet uit!!

Het ideale paard bestaat niet, dat blijkt maar weer. De Don Romantico kwam er het dichtste bij, dat is mijn mening. Tot nu toe zat ik er nooit zoveel naast, dus ben benieuwd naar de einduitslag. Gelukkig heb je ook nog een merrie, en kijk je wat daarbij past (bloederig of niet b.v.).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:51

LJB schreef:
Dit is een greep uit de meningen van fokkers(?) of hecht ik teveel waarde aan de inhoud van de teksten?[/i]

Dit is de mening van anneve voorzover ik de teksten herken. En het 2de antwoord zal ook wel ja zijn. Knipoog

Ik vind het trouwens een kwalijke ontwikkeling dat er hier nu al op 1 pagina 2 mensen zijn die uit dit groepje aangewezen hengsten al hun volgende dekking hebben bepaald, zonder (1 in ieder geval) het dier in het echt gezien te hebben of afwachten tot het examen en/of presentatie van volgend jaar.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:54

Yep is mijn eigen mening, ben maandag wezen kijken, (dat staat er ook bij).

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:01

anneve schreef:
Ja, toch is het simpeler dan het hier lijkt, de gangen zijn het belangrijkst, maar daarnaast moet een dressuurpaard ook wat zelfhouding hebben: het plaatje is niet onbelangrijk. Bovenal heeft het plaatje invloed op de gangen: een paard met een kort voorbeen gaat niet zo gemakkelijk "klimmen" als een dier met een lang voorbeen.

De Rousseau is b.v. niet voor niks pas onder het zadel aan het onderzoek toegelaten, zonder ziet hij er niet uit!!

Het ideale paard bestaat niet, dat blijkt maar weer. De Don Romantico kwam er het dichtste bij, dat is mijn mening. Tot nu toe zat ik er nooit zoveel naast, dus ben benieuwd naar de einduitslag. Gelukkig heb je ook nog een merrie, en kijk je wat daarbij past (bloederig of niet b.v.).

Welke kenmerken die je genoemd hebt hebben invloed op de gangen?

Klimt een paard met het voorbeen? Is het niet zo dat een paard met het achterbeen tot dragen moet komen waardoor hij zakt in de achterhand en het lijkt alsof hij voor omhoog komt?

Maak ik dan de verkeerde inbeelding bij een paard wat bergop loopt?

Alle hengsten die voor het verrichtingsonderzoek aangewezen zijn, zijn in eerste instantie aan de hand beoordeeld. Pas op de dag dat het verrichtingsonderzoek begint worden ze voor het eerst onder het zadel gezien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:05

Ik irriteer mij mateloos aan dit topic
Wat praten een hoop mensen poep zeg....ze kletsen maar wat uit hun nek!

Voorbeelden:
Citaat:
De Partout is te beknopt, draaft wel met veer, maar verder gewoon in de gangen en wat dik, en echt een te kort voorbeen. Niet het langelijnde dressuurpaard wat we willen.
Lijkt mij eerder gewenst als potentieel dressuurpaard. En wat is echt een te kort voorbeen??? En wat is het langgelijnde dressuurpaard wat we willen???
Overigens verwacht ik van deze Partout in de toekomst goede resultaten in de sport, al dan wel of niet goedgekeurd.

Citaat:
Er lopen een paar lelijkers bij!
Wat is lelijk en sinds wanneer is "lelijk"relevant voor de uiteindelijke fokwaarde en sportresultaten?

Citaat:
De Special D heeft een mooi model, maar het achterbeen is echt te traag, wel veel ruimte, maar te traag, dan blijf je in de problemen komen volgens mij.
Wat is een traag achterbeen (met wel veel ruimte) vraag ik mij dan af?????
Het gaat om tact en balans en dat moet voor en achter gelijk zijn anders is er geen evenwicht.

Citaat:
Sinds wanneer kun je front er zelf aan rijden?
Een paard van achteren laten zitten, zodat hij achter het gewicht meer op de achterhand gaat dragen en voor rijst, daarvoor moet het betreffende paard wel over een bepaalde hoek in het achterhand beschikken, dit wordt niet opgelost door visueel het voorbeen langer te maken.
Overigens heb ik wel eens de discussie gevoerd met ex-hK comissielid (Cor Loeffen), hij bevestigd bovenstaande ook.
Voorbeelden; Salinero, Blue Horse Matiné, Warum Nicht, Salieri etc.
Ik heb deze paarden toch echt geen lang voorbeen geconstateerd, waarom kunnen deze paarden dan wel rijzen?
Voldoen zij exterieurmatig aan het huidige modebeeld van het KWPN (het Giraffemodel).

Citaat:
De Rousseau (er zit er nog een in, vos van van Vuuren) is lelijk en gewoon, totdat je hem probeert te sluiten, dat kan hij zomaar, doet gewoon bijna passage bij de kleinste vraag tot sluiten, dat is wel knap, maar hij is mij te lelijk.
Ook weer lelijk en gewoon....zucht, dit kunnen sluiten klinkt mij toch veel beter in de oren als al dat voorbeengezwaai!
Zeker als ze op deze leeftijd al van nature kunnen sluiten!!!

Ik heb veel int.GP paarden gekend op jonge leeftijd (2,3,4 jaar) en zij liepen allemaal heel gewoon, niks geen spectakel, maar wel 3 goede basisgangen, werkwillend en de mogelijkheid om te kunnen sluiten en te gaan zitten....zelfs los in de paddock!
Zelfs Lingh als 3-4jarige was geen voorbeenflapper met zijn hoeven bijna in zijn neusgaten, niks geen spectakel hoor. echt heel gewoon!
Nijinski idem was zelfs een krabbelaar, net een pony, maar wel kunnen gaan zitten......nu succesvol int. GP!

Citaat:
Bij de springers zaten wel een paar gemakkelijk te rijden dieren bij. Weet niet meer of het de Berlin of de Colman was met die lekkere opwaartse galop (een schimmel) heb mijn boekje niet bij hier. Wel allemaal echt springexterieur (neerwaarts gerichte romp).
Wat bedoel men hier nu weer mee???? Cardento en Cumano bijvoorbeeld, hebben zij ook een echt springexterieur met een horizontale hals en neerwaartsgerichte romp??

Ik snap best dat niet iedereen in de gelegenheid is om bij int.stallen/fokkerijen mee te lopen en ervaring op te doen,
maar met een beetje heldere kijk, basiskennis en een keer verder kijken dan je neus lang is, denk je toch nog een keer na voordat je dit soort modieuze onzin uitkraamt!

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:05

Sammie schreef:
Dit is de mening van anneve voorzover ik de teksten herken. En het 2de antwoord zal ook wel ja zijn. Knipoog

Ik vind het trouwens een kwalijke ontwikkeling dat er hier nu al op 1 pagina 2 mensen zijn die uit dit groepje aangewezen hengsten al hun volgende dekking hebben bepaald, zonder (1 in ieder geval) het dier in het echt gezien te hebben of afwachten tot het examen en/of presentatie van volgend jaar.

Ik scheer inderdaad even te veel mensen over een kam.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:26

Kan iemand mij vertellen wat er precies mis was met de Timeless x Voltaire ?