Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:02

Blijft genieten om ze zo te zien. <3
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:03

mirjamalvaro schreef:
Blijft genieten om ze zo te zien. <3
[ Afbeelding ]

Idd ik zag ook zo’n foto passeren op verhaal waar Nova nu staat. Heel leuk!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:53

Heerlijke foto. Ze genieten hier ook volop van het zonnetje..

Afbeelding
Afbeelding

Moeders geniet ook
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:53

Die van jullie zijn al groot en precies minder wintervacht al ?

Cielo heeft nog best veel haar en is klein, maar wel de jongste hier denk ik.
Ik vind wel dat hij meer body en iets dikkere benen gekregen heeft.

Hij vond de kruiwagen interessant, toch altijd zien of er niets anders lekkerder inzit.
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:25

Die van ons groeit best hard, hij is van april en weet ook al goed dat hij hengst is :+ maar is wel heel vriendelijk.
Hij verhaart echt als een malle, maar dat is ook niet zo gek want hij was behoorlijk fluffy.

Recent:
Afbeelding
Afbeelding

Toen hij er net was in oktober:
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:24

Nog volop wintervacht hier :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:33

Ohla hij weet al dat hij hengst is. Ik hoop dat Cielo daar nog wel even mee wacht :)

Cielo is van 12 juni dus bijna 9 maanden oud.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:52

Cover heeft nooit echt een dikke wintervacht gehad (heeft zijn moeder ook niet) dus blij dat hij dat ook heeft.. scheelt weer scheren later als hij groot is.

Cover en die ander ruiken wel elke keer aan de mest en gaan flamen bij het ruiken van de urine van zijn moeder en/of shet. Maar er komt nog niks buitenboord als zijn moeder naast het hek staat. Hopelijk blijft dat zo. Over 2 weken wordt hij alweer 1 jaar.. kan je bijna niet meer voorstellen dat het zo’n klein hummeltje is geweest.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:57

Art_Ificious schreef:
Ohla hij weet al dat hij hengst is. Ik hoop dat Cielo daar nog wel even mee wacht :)

Cielo is van 12 juni dus bijna 9 maanden oud.

Y’ur is van juli, dus toch niet de jongste :))
Hier ook flink verharend, maar ook nog flinke vacht aanwezig hoor. Duurt nog wel even voor hij daar helemaal doorheen is :j

Fijn dat Cover nog niet weet hoe alles werkt! Y’ur blijft ook hangen bij flemen en mest/plas ruiken. Verder alleen erg stout :') maar geen echte hengstengedragingen waargenomen.

Wanneer gaan jullie voor castratie van de hengsten? Ben ik wel benieuwd naar. Bij ons adviseerden ze om hem tot 1 jaar te rekken (hij staat tussen alleen maar merries). En dan castreren. Wat is jullie visie/inzicht daarin?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:08

Bij Y'ur zou ik echt zo lang mogelijk wachten. Eerst lekker laten uitgroeien.

Hier een merrie dus de vraag stelt zich verder niet. Maar een hengstje had ik rond de 6 maanden al gecastreerd als het een blijver was.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:12

Ik zit met hetzelfde. Ben er nog niet uit. Wil proberen zolang mogelijk hengst te houden omdat het echt nog een slungel is. Zolang hij zich gedraagt is er geen probleem. Cover staat met een ander hengstveulen samen en zijn moeder staat met de shet aan de andere kant van het draad. Sindskort wel extra draad gedaan maar bij de houten heining kunnen ze nog wel kroelen.

Dus als het lukt zal hij met 2 jaar gaan denk ik. Maar ligt helemaal aan de hormonen. Het scheelt denk ik wel dat ze gewend zijn naast de merries te staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:25

Ohja Y'ur <3 , die is toch ook al mooi gegroeid he.

Castreren, yep Cielo wordt ook gecastreerd. Loopt samen met mijn 4 jarige ruin, maar hem zolang hengst houden als de 4 jarige ga ik niet doen (sie is gecastreerd 2 weken voor hij 3 werd en heeft proberen te dekken over de draad heen) . Ik denk in het najaar van dit jaar te laten castreren.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:39

Met Y'ur zijn achtergrond is dat even puzzelen inderdaad.
In theorie zijn ze vanaf 8 maanden mogelijk vruchtbaar, dus met merries in de groep is het toch wel even waakzaam zijn denk ik.
Ik ken mensen die een 1 of 2 jarige hengst zonder probleem ertussen hebben laten lopen (of dat handig is als je geen veulens wilt vind ik weer wat anders), maar als de zwemmers van mijn 10 maanden oude snotaapje het al doen dan kan het zomaar zijn dat zijn vriendin al drachtig is :+ als ze niet met merries lopen is het makkelijker natuurlijk.
Ik heb hem in ieder geval uit de groep gehaald met een merrie die niet drachtig mag worden, want hij kan het complete 'kunstje' al. En dat ging binnen 1 dag van niet reageren op een hengstige merrie die voor z'n neus ging staan tot eeh zeer actief en geïnteresseerd zijn, dus het kan heel plotseling omslaan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:30

Ik doet pas met 1-1.5 jaar. Ivm mogelijke OCD ontwikkeling bij te jong castreren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:21

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:32

Hier blijven beide jongens ook hengst zolang ze zich gedragen. Nummer 2 heeft ook nog steeds maar 1 bal, volgens de DA kleine kans dat hij nog gaat komen, maar we geven de hoop nog niet op. Die bal is overigens verhoudingsgewijs ook kleiner is dan die van zn broer. Maar broer heeft ook bijvoorbeeld veel grovere gewrichten, ik vermoed dat die een flink eind groter gaat worden, dan past dat wel weer goed, anders zijn het van die Gru-beentjes.

Qua vacht zijn ze ook heel anders, het meneertje met 1 bal heeft echt een heel dun vachtje en glimt nu alweer als een malle pietje, terwijl zn broer een halve mammoet was en nu nog wel wat gerosborsteld zou kunnen worden. Die met dat dunne vachtje heb ik na een flink slechte dag met regen en wind ook wel rillend als een rietje binnen gehaald, sneue boel was dat!

Ik had echt gedacht dat ze meer hetzelfde zouden zijn, met dezelfde vader en moeders zussen (zelfde moeder, andere vader). Maar ze lijken voor geen meter op elkaar, niet qua uiterlijk, niet qua gedrag :D. Ik heb ook de volle zus van 2 jaar ouder, zij en haar broer lijken wel meer op elkaar, in ieder geval qua oogopslag. Maar grote zus is best wel lang een dikke prop geweest en hij is al heel snel een lange slungel geworden.

Wel zijn ze allemaal echt heel erg lief, dat dan weer wel <3

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:56

Hier geen hengst dus geen probleem mee hahah.

Nova staat ook nog enorm in winter vacht hoor en zal wel nog wat duren haha

Wel weer geweest vandaag en ze doet het echt zo onwijs goed op haar nieuwe plekje. Ben blij om ze weer wat in de hand te hebben. Want ze moet weer wat leren geduld hebben en niet aan mij plakken. Maar komt wel goed! En manen dat ze heeft. Ben ik niet gewend dat word nog wat. :+

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:43

Afbeelding

Vertaling:
"Ook een zeer vroege castratie, vóór de geslachtsrijpheid, kan ingewikkelder zijn om uit te voeren, omdat de weefsels dan nog klein zijn. Bovendien kan dit de groei van het paard beïnvloeden, omdat de groeizones in de benen zich later sluiten wanneer de testosteronspiegels lager zijn. Een paard dat lang voordat het geslachtsrijp is gecastreerd, kan langere benen en een hogere schofthoogte hebben. Ook dit is niet wenselijk, omdat er aanwijzingen zijn dat dit het risico op orthopedische problemen in de toekomst vergroot. 

Over het algemeen ligt de beste leeftijd voor castratie tussen 1 en 1,5 jaar. "

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:53

mirjamalvaro die informatie is achterhaald.

Er zijn redelijk recente wetenschappelijke studies gedaan die aantonen dat er geen verschil is in botopbouw, morfologie en gedrag tussen hengsten die op 1,5 jaar en 3 dagen worden gecastreerd.
Gedrag en morfologie:
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.13580
Bot en kraakbeenopbouw:
https://www.mdpi.com/1422-0067/24/23/16778

Niet dat we allemaal met 3 dagen moeten gaan castreren, maar dat geeft dus weer dat er qua gezondheid geen verschil is of je het voor 1 jaar, op 1 jaar of op 1,5 jaar doet.
Maar met verzwakte dieren/veulens met een achterstand zou ik invasieve behandelingen het liefst zo laat mogelijk doen, zodat ze gewoon algemeen wat robuuster zijn. Vandaar dat ik Y'ur een ander geval zou vinden. Verder kan je dus gewoon doen wat het beste in je systeem van houden past.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:00

Oh dit staat op de site van grote dierenkliniek hier in zweden. Dan moeten ze eens hoognofig op cursus. :')

Nou ja najaar dat ze 1 zijn geworden is hier mooie leeftijd omdat ik toch een hengstenweide heb voor de zomer. Winter kunnen ze dan mooi terug in de groep. :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:02

In America worden quarters toch vaker erg jong al gecastreerd. Die worden toch ook niet groter dan andere quarters die hengst blijven.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:09

Sowieso leeft evidensia nog in de jaren 80 qua info. :=

Langer hengst laten voor de ontwikkeling heeft ook niet zo veel zin. Zodra testosteron weg valt, valt de hengst uitstraling ook weg. Of je nu op dag 3 castreert of 5 jaar.

Ik castreer ze eigenlijk niet voor 3 jaar, kijken of ze interessant zijn voor de hengsten keuring en ik kan ze ook makkelijk als hengst in de groep houden. Dus heb geen moeten om te castreren.

Komende weken gaat Spookje langzaam aan op eigen voeten zonder mama verder moeten. Hij is nu bijna 10 maanden.

Afbeelding

Afbeelding

Dit vindt hij er zelf van. :+
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:49

Wat een leuke foto's allemaal!!

Mooney, die van jou is echt veel gegroeid zeg! Die vergelijkingsfoto is super handig om het verschil te zien.

Hier is ons kruimeltje Lunera nu 10 maanden en 2 weken oud. Ze blijft wel erg klein naar mijn zin en ik vrees ervoor dat ze qua formaat een passend rijpaard gaat kunnen zijn voor mij. Waarom ben ik zo groot ;( . De tijd zal het leren of het gaat passen, maar ik twijfel hier ernstig aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier liggen Dulce (witte, 2 jarige), Indy (bruine merrie, 14 jaar) en Lunera . Quinta (niet in beeld) stond een meter meer naar rechts te slapen. Ik vond het een leuk zicht zo <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:30

Wat een ruimte! <3