Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:43

caro29 schreef:
Iemand enig idee hoe chapeau tn fokt? Volgens mij niet kwpn gefokt.

Hij is inderdaad BWP gefokt. Geen idee hoe hij zich vererft. Nog te weinig nakomelingen van gezien :) je kan wel altijd eens bellen / mailen naar Nijhof. Heel vriendelijken mensen!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:46

Wij hebben een 2.5 jarige hengst van CHapeau. Bloedmooi, met veel bot, prachtig koppie (hebben ze allemaal van Chapeau). Chapeau is overigens zo Duits als wat, geen BWP aan te bekennen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:55

hoogendroog schreef:
Wij hebben een 2.5 jarige hengst van CHapeau. Bloedmooi, met veel bot, prachtig koppie (hebben ze allemaal van Chapeau). Chapeau is overigens zo Duits als wat, geen BWP aan te bekennen.

Zag ook Duits. Zie ook kwpn gekeurd. Volgens het onderzoek zou hij de rijdbaarheid kunnen verbeteren.
Ik ziek een hengst die rijdbaarheid verbetert, niet vergroot of een tank geeft. Wat compacter en fijner geeft. Chapeau lijkt mij een fijn karakter hebben. Eerste nakomelingen worden geloof ik 3.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:01

martichr schreef:
Gisterochtend geboren , Pralinde , Cantona TN X Calvados , na 5 hengsten eindelijk weer een merrie.. zal denk ik ook haar laatste veulen geweest zijn.

Foto volgt nog..

[ [url=m/OKjaNO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd
Houd je deze aan?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:46

_Caithlynn schreef:
martichr schreef:
Gisterochtend geboren , Pralinde , Cantona TN X Calvados , na 5 hengsten eindelijk weer een merrie.. zal denk ik ook haar laatste veulen geweest zijn.

Foto volgt nog..

[ [url=m/OKjaNO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd
Houd je deze aan?

In ieder geval tot ze 3 is. Er kan nog veel gebeuren in die tijd...

Dit jaar dekken we de Up to Date , halfzus van deze , en daar de eerste nakomeling van (Grandorado x Up to Date ) die had de sport in gemoeten eind dit jaar, maar dat zie ik nog even niet gebeuren..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:54

Goed dat jullie zo om de merrie denken Martichr!
Waar doe je de Up to Date bij?
Ik hou enorm van Up to Date's :+:

Vanwege de Corona of omdat het paard er nog niet aan toe is?
Ik had de oudste Up to date net voor de fun onder nieuwe ruiter lopen, Etoulon had net een paar keer BB/B gelopen en de twee jonge Up to date's beide klaar om mee te gaan. Nu ligt alles helaas stil en ik denk dat het ook nog wel even duurt. Dat wordt dus ook niets verkopen dit jaar :+

Chapeau heb ik nog op de reservelijst voor de Numero Uno, inderdaad vanwege rijbaarheid/instelling.
Denk dat Duits bloed ook mooi aansluit op die merrie. Maar eerst maar eens afwachten wat er van Connect uit komt rollen ;)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:05

gomir schreef:
Goed dat jullie zo om de merrie denken Martichr!
Waar doe je de Up to Date bij?
Ik hou enorm van Up to Date's :+:

Vanwege de Corona of omdat het paard er nog niet aan toe is?
Ik had de oudste Up to date net voor de fun onder nieuwe ruiter lopen, Etoulon had net een paar keer BB/B gelopen en de twee jonge Up to date's beide klaar om mee te gaan. Nu ligt alles helaas stil en ik denk dat het ook nog wel even duurt. Dat wordt dus ook niets verkopen dit jaar :+

Chapeau heb ik nog op de reservelijst voor de Numero Uno, inderdaad vanwege rijbaarheid/instelling.
Denk dat Duits bloed ook mooi aansluit op die merrie. Maar eerst maar eens afwachten wat er van Connect uit komt rollen ;)

Beide eigenlijk, ze heeft vorig jaar de EPTM gelopen, maar was eigenlijk gewoon op (lang seizoen van stamboekkeuring tot NMK) en wat slap achter, nog wel 81 punten gehaald gelukkig, dus de sport werd al opgeschoven naar dit najaar, maar vanwege de corona gokken we er toch maar op eerst een veulen te fokken, ik verwacht eigenlijk dat de markt zeker een jaar slecht is..

De Up to Date zijn we nog niet helemaal uit.. zoek een hengst die achter echt sterk en los is .. reflexen heeft ze zelf genoeg.. Mumbai van de Moerhoeve staat hoog op de lijst.. maar Finishing Touch Wareslage is ook een optie. En zo nog een aantal..

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:16

Mijn merrie had ons gister mooi laten schrikken. Ze is 8 mei pas uitgerekend, maar mijn gevoel zegt dat die eerder komt. Dus geboorte alarm er alvast om heb dat ding toch liggen.

Ging die gister af en op e camera lag ze ook al plat. En ging ze weer staan nog geen 2 min later weer af. Dus ik naar stal gereden. Geen vruchtblaas niks. Maar wel echt liggen en soort van persen. Dierenarts gebeld. Bleek ze krampkoliek te hebben. Ik wist niet eens dat bestond. Wat gekregen en nu gelukkig weer rustig. Wel lag het veulen al dichtbij ze kon maar tot haar elleboog opvoelen. Dus afwachten

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:22

Drachtige merries hebben wel vaker kramp, gelukkig is ze snel weer opgeknapt.
En als ze 8 mei op de 340 dagen is dan kan het ook best 3 weken eerder komen, normale spreiding is 320-365 dagen.

Als je de Grandorado op wil leiden voor de verkoop lijkt nu een veulen fokken en daarna verder oppakken me helemaal niet zo raar.
Finishing Touch vind ik wel een heel aansprekende hengst, die andere ken ik niet zo goed.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:00

Aha bedankt.
Voelde me echt stom heb al 2 veulens uit deze merrie gehad, maar had dit nog nooit meegemaakt. Normaal is ze altijd laat met bevallen en hier in de buurt is Rhino dus raakte lichtelijk wel in paniek

gomir schreef:
Drachtige merries hebben wel vaker kramp, gelukkig is ze snel weer opgeknapt.
En als ze 8 mei op de 340 dagen is dan kan het ook best 3 weken eerder komen, normale spreiding is 320-365 dagen.

Als je de Grandorado op wil leiden voor de verkoop lijkt nu een veulen fokken en daarna verder oppakken me helemaal niet zo raar.
Finishing Touch vind ik wel een heel aansprekende hengst, die andere ken ik niet zo goed.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:35

Hierzo mijn merrie Radisson x Wolfgang en nu drachtig van Komme Casall, ze is 14 juni uitgerekend maar wacht nu al met spanning af. Ben heel benieuwd wat het gaat worden!
Afbeelding

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:42

aniquegraaf schreef:
Hierzo mijn merrie Radisson x Wolfgang en nu drachtig van Komme Casall, ze is 14 juni uitgerekend maar wacht nu al met spanning af. Ben heel benieuwd wat het gaat worden!
[ [url=m/zwux8i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Radisson hoor je ook niet veel meer van,

Staat ie nog wel in nederland? :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:07

aniquegraaf schreef:

Oh heel benieuwd! Tot nu toe wel erg te spreken over de nakomelingen die ik gezien heb. Ben benieuwd naar 't kleurtje.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:25

Hoe zijn bij jullie paarden de uiers?
Mijn maiden heeft al flink uier en moet toch echt tot eind mei. Vind het al zo snel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:56

Dat ie veilig is of 340 dagen?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:00

Vanaf veilig, zit nu op 304/305 dagen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:02

En wat is flink uier? Ik ben altijd 'bang' voor placentitus en alarmbellen gaan rinkelen bij vroeg uier. Maar mijn merrie had ook rond de 300 dagen al uier.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:03

Vanaf 340 dagen geteld dus, want 320 dagen is voor jouw merrie dan over 15/16 dagen en dus eind april.
Maiden-merries bevallen vaak wel iets eerder dus ik zou er bij flinke uier-ontwikkeling wel alert op zijn.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:10

Mijn merrie die 23/5 uitgerekend is heeft nog geen uier.

Degene die gisteren uitgerekend was overigens ook nog niet :z :D

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:18

Ja gerekend vanaf 340 dagen. Uier vult zich elke dag meer, zal morgen even foto maken. Maar ook t stukje van buik naar uier is voller/dikker alsof daar vocht ophoopt. Heb me behoorlijk ingelezen maar het is mijn eerste eigen serieus gefokte veulen. Bij mijn Welsh pony jaar geleden hield ik me er niet zo mee bezig, maar die mepte mij ook dood als ik al naar de buik wees, lol

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:22

Ja laat maar gewoon zien. Van een foto kunnen we meer zien :j

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:24

Dit was 4 april, inmiddels nog voller. Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:26

Die foto vind ik nog heel erg meevallen. Niet niks maar ook niet vol

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:30

Ik heb een nieuwe telefoon dus het niet alles.
Afbeelding
Mijn merrie was op 3 april 320 dagen. Dus je kan zo terug tellen op hoeveel dagen se zat.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:31

Ketaki schreef:
aniquegraaf schreef:

Radisson hoor je ook niet veel meer van,

Staat ie nog wel in nederland? :)

Nee geloof al heel lang niet meer!

Selente schreef:
aniquegraaf schreef:

Oh heel benieuwd! Tot nu toe wel erg te spreken over de nakomelingen die ik gezien heb. Ben benieuwd naar 't kleurtje.

Jaa ik ook! Mijn merrie is niet het meest makkelijke altijd, dus dan ook erg benieuwd hoe dat uit pakt. Net als de kleur :D