Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:24

Hier staan alle jonge paarden incl jjw in het land en de beide zwangere dames komen snachts binnen, heerlijk even anderhalve week weinig mesten :D

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:33

mayday schreef:
Mooie merrie hoor frunnik, waar ga je haar zadelmak laten maken?

Bij een springruiter bij ons uit de buurt.

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:06

Misschien ben ik er ook bij met een merrie van mijn instructrise. Een voice * Krack C. Ben ongeveer een maandje geleden met haar begonnen met longeren, ongeveer 3 keer in de week. Ze is alleen nog best wel "kaal", dus nog even kijken of we dit jaar gaan of volgend jaar..
Maken meerdere van jullie de merrie al zadelmak voor de keuring of houden de meesten het bij longeren? Ik wil er ook zooooo graag op :o

Erg leuk om andere merries te zien op foto/ video!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:19

Ik wil pas in het najaar zadelmak maken dat vind ik vroeg genoeg, lekker nog een zomer het land in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:32

Ik weet nog niet of ik voor of na de keuring zadelmak maak. Ligt er helemaal aan. Daarna moet ik bekijken of ik jonge paarden competities wil doen ja of nee. Prinsenstad en VSN bijvoorbeeld.
Ik wil haar in ieder geval wel in de zomer op zijn laatst zadelmak hebben. Anders is het veel te kort dag voor de competities.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:37

ik maak haar na de keuring zadelmak, maar geen jonge paarden competities (is drachtig dan dus wil ik niet al die stress van prinsenstad bijv..) en dan kan ze een paar maanden voor/na het veulen vrij krijgen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:40

essiesilly schreef:
ik maak haar na de keuring zadelmak, maar geen jonge paarden competities (is drachtig dan dus wil ik niet al die stress van prinsenstad bijv..) en dan kan ze een paar maanden voor/na het veulen vrij krijgen :)

Ik laat die van mij niet dekken. Is bedoelt als sportpaard. Of ik er ooit een veulen van fok weet ik nog niet. Hangt van vele factoren af.
Met de jonge paarden kan je toch niet echt plannen. Ik zie wel wanneer ik vind dat ze toe is aan zadelmak maken. En daarna kijk ik wel of het goed genoeg of bevestigd genoeg lijkt voor evt. competities. Anders gewoon niet.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:57

Ik ga in April, zadelmak maken,
voor ons geen jonge paarden competities,
wel de Noord-Hollandcup en de IBOP, verder gewoon klaar maken voor volgend buitenzeizoen L

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:03

Zelfde verhaal hier, ik zie wel wanneer ze eraan toe is. Zal waarschijnlijk wel rond april/mei zijn. En als het dan lekker gaat IBOP en inderdaad klaarmaken voor het buitenseizoen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:06

Voor IBOP moeten ze toch al echt een soort proefje lopen dus echt goed te rijden zijn. Is vaak ingewikkelder dan een VSN ofzo.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:20

maar ik vind dat er op de jongepaarden testen toch vaak alles uit de kast word gehaald om te knallen met een jong dier, daar ben ik nooit zo van.

En op een IBOP kun je ze rustig voorbereiden, zo'n proefje kunnen ze wel hoor.

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:11

Wanneer is de ibop eigenlijk?
Ik wil wel mee gaan doen met jonge paarden competies met haar, daarom twijfel ik zo. Ik zat er zelf aan te denken op er rond maart/ april op te gaan, maar de eigenaresse heeft het liever na de keuring. Maar dan is de vsn alweer zo snel..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:09

Ik zou per paard bekijken wat het beste is :j Niet alle paarden zijn geschikt of gewenst op jonge paarden competities.

IBOP kan vrijwel het hele jaar door, ligt er aan hoe lang je ervoor onderweg wil zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:13

ullaatje schreef:
maar ik vind dat er op de jongepaarden testen toch vaak alles uit de kast word gehaald om te knallen met een jong dier, daar ben ik nooit zo van.

Ik ervaar het juist andersom. Op de jonge paarden testen heb je veel meer vrijheid. Je kan gewoon de gangen laten zien en in de rondte rijden. Je zit niet gebonden aan bepaalde lijnen. Het is geen ramp als ze het hoofd een keertje omhoog doen of als je een extra volte moet rijden. De IBOP combineert juist het laten zien van de gangen met het proefmatige. Een extra moeilijkheid vind ik. Daar wordt ook echt gelet op de rijdbaarheid. Als het paard daar een keer wegschiet en je een volte moet draaien is dat echt niet gunstig. Vaak rijd je in een proef ook wat voorzichtiger, zeker met een heel jong dier. En dat is ook weer niet gunstig. Ze moeten EN zich heel goed laten zien EN proefmatig goed te bewerken zijn. Ik vind het nogal niet wat voor een 3 jarige.
Geef mij dan maar een jonge paarden competitie, veel ongedwongener, meer vrijheid. Gaat puur om aanleg.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:20

Suzanne F. schreef:
ullaatje schreef:

Ik ervaar het juist andersom. Op de jonge paarden testen heb je veel meer vrijheid. Je kan gewoon de gangen laten zien en in de rondte rijden. Je zit niet gebonden aan bepaalde lijnen. Het is geen ramp als ze het hoofd een keertje omhoog doen of als je een extra volte moet rijden. De IBOP combineert juist het laten zien van de gangen met het proefmatige. Een extra moeilijkheid vind ik. Daar wordt ook echt gelet op de rijdbaarheid. Als het paard daar een keer wegschiet en je een volte moet draaien is dat echt niet gunstig. Vaak rijd je in een proef ook wat voorzichtiger, zeker met een heel jong dier. En dat is ook weer niet gunstig. Ze moeten EN zich heel goed laten zien EN proefmatig goed te bewerken zijn. Ik vind het nogal niet wat voor een 3 jarige.
Geef mij dan maar een jonge paarden competitie, veel ongedwongener, meer vrijheid. Gaat puur om aanleg.

:j
Helemaal met eens

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:24

Suzanne F. schreef:
ullaatje schreef:

Deels mee eens en deels mee oneens, IBOP gaat niet om het proefje, het gaat om de gangen, of je nou 4x je volte overnieuw doet of 3 x overnieuw aangalloppeerd dat maakt niet uit, als de gang er maar correct onder is heb jij je benodigde punten. Na de IBOP "proef" moet je ook met zijn 3en in de baan gewoon de gangen laten tonen, een simpele overgang rijden. Enige wat wel word gevraagd is dat ze deels aan de teugel lopen. liefst bergop. Wat dat betreft kun je inderdaad beter een test laten lopen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:27

Bertreft het zadelmak maken, ik bekijk het per paard verschillend... Ik heb Diamant vorig jaar in februarie zadelmak gemaakt, en afgelopen zomer heeft ze veel aan de longe gelopen ivm met de keuring.

Na de keuring heeft ze een tijd rust gehad, toen ik weer wilde beginnen met rijden had ze zichzelf raak getrapt in de wei en een wond op de kogel wat een onsteking had verooraakt, dus zaten er nog 6 weken extra vakantie voor haar bij.

Ben haar in september weer gaan rijden, en ze staat nu sinds 1 januarie stil ivm de dracht.

Ze moet 1e week van mei veulenen, en we hopen dat het allemaal soepeltjes verloopt en ze niet al teveel aan het veulen moet geven, want eind juni is hier de keuring weer en we willen toch gaan proberen haar nog eens voor te stellen.

Ze zou een ibop kunnen lopen gezien ze 70 exterieur heeft, maar zoals hier boven al in uitgelegd, ze verwachten vrij veel van een merrie tijdens de ibop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:39

newt schreef:
[of je nou 4x je volte overnieuw doet of 3 x overnieuw aangalloppeerd dat maakt niet uit, als de gang er maar correct onder is heb jij je benodigde punten.

Ga er maar vanuit dat als dat gebeurd, je geen 8 krijgt voor rijdbaarheid en bewerkbaarheid.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:42

Dat klopt, maar je doet toch ook niet zo'n test om iemand anders voor de gek te houden? Een beetje bewerkbare 3 jarige hoef je maar 1x te corrigeren. Of je moet een ezel hebben? :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:17

Mosh schreef:
Dat klopt, maar je doet toch ook niet zo'n test om iemand anders voor de gek te houden? Een beetje bewerkbare 3 jarige hoef je maar 1x te corrigeren. Of je moet een ezel hebben? :P

Daar gaat het niet om. Als een 3 jarige een keer tegen de hand komt of niet meteen aangaloppeert op hulp zodat je een volte moet draaien dan is dat tijdens een VSN ofzo geen drama. Tijdens een IBOP kost je dit echt wel punten.

Maar goed, iedereen ziet dit dus weer anders. Ik vind een IBOP behoorlijk pittig voor een 3 jarige. In ieder geval als je echt een top IBOP wil neerzetten dan. Beetje dat B nivo proefje doorhobbelen lukt wel. Maar zoals ik aangaf is het de combinatie van de gangen goed laten zien en het proefmatige. En dat dan vloeiend neerzetten. Ga er maar aanstaan.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:24

Dat is niet onze ervaring, onze Special D merrie had nog maar weinig km's onder het zadel gemaakt toen we besloten om haar een Ibop te laten lopen. Ze liet zien wat ze in huis heeft maar er zaten vanzelfsprekend ook wel een paar storinkjes of minder mooi afgewerkte onderdelen in. Ik durf de exacte cijferlijst niet uit mijn hoofd op te dreunen maar ik weet wel dat ze voor geen enkel onderdeel minder dan 8 punten heeft gekregen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:11

UnlimitedS schreef:
Dat is niet onze ervaring, onze Special D merrie had nog maar weinig km's onder het zadel gemaakt toen we besloten om haar een Ibop te laten lopen. Ze liet zien wat ze in huis heeft maar er zaten vanzelfsprekend ook wel een paar storinkjes of minder mooi afgewerkte onderdelen in. Ik durf de exacte cijferlijst niet uit mijn hoofd op te dreunen maar ik weet wel dat ze voor geen enkel onderdeel minder dan 8 punten heeft gekregen.

Misschien zijn ze dan bij 3 jarigen nog wat minder veeleisend. Ze zullen er denk ik wel rekening mee houden dat ze nog weinig km's hebben gemaakt. Ik ben met een 3 jarige nog nooit geweest.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:52

Met een 3 jarige zijn ze iets soepeler, maar nog willen ze gewoon te veel zien van een 3 jarige

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:55

Suzanne F. schreef:
UnlimitedS schreef:

Misschien zijn ze dan bij 3 jarigen nog wat minder veeleisend. Ze zullen er denk ik wel rekening mee houden dat ze nog weinig km's hebben gemaakt. Ik ben met een 3 jarige nog nooit geweest.

Suzanne, ze zijn met 3 jarigen zeker coulanter, maar dat ben jij ook.
Het is niet anders dan wat jij zou verwachten van een 3 jarige onder het zadel.
Een storing of een miscommunicatie is mogelijk, het gaat erom hoe het paard er daarna mee omgaat, hoe laat het zich bewerken, corrigeren etc.
Een balk is niet erg, maar hoe is de volgende sprong....

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:15

Denk dat Suzanne ook helemaal niet bedoeld dat er geen storing of fout gemaakt mag worden.

Maar net wat er gezegd word, het gaat erom hoe het paard zich hersteld na zo,n fout.

Een keer een volte rijden, een balkje krijgen, een keer het hoofd eruit gooien, of een keer ergens van schrikken is allemaal nog zo,n ramp niet.
Maar ben het wel met suzanne eens als dit vaker gebeurd in een ibop proef, dit niet ten goede komt van de beoordeling.