Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
essiesilly schreef:ik maak haar na de keuring zadelmak, maar geen jonge paarden competities (is drachtig dan dus wil ik niet al die stress van prinsenstad bijv..) en dan kan ze een paar maanden voor/na het veulen vrij krijgen
ullaatje schreef:maar ik vind dat er op de jongepaarden testen toch vaak alles uit de kast word gehaald om te knallen met een jong dier, daar ben ik nooit zo van.
En op een IBOP kun je ze rustig voorbereiden, zo'n proefje kunnen ze wel hoor.
Suzanne F. schreef:ullaatje schreef:maar ik vind dat er op de jongepaarden testen toch vaak alles uit de kast word gehaald om te knallen met een jong dier, daar ben ik nooit zo van.
Ik ervaar het juist andersom. Op de jonge paarden testen heb je veel meer vrijheid. Je kan gewoon de gangen laten zien en in de rondte rijden. Je zit niet gebonden aan bepaalde lijnen. Het is geen ramp als ze het hoofd een keertje omhoog doen of als je een extra volte moet rijden. De IBOP combineert juist het laten zien van de gangen met het proefmatige. Een extra moeilijkheid vind ik. Daar wordt ook echt gelet op de rijdbaarheid. Als het paard daar een keer wegschiet en je een volte moet draaien is dat echt niet gunstig. Vaak rijd je in een proef ook wat voorzichtiger, zeker met een heel jong dier. En dat is ook weer niet gunstig. Ze moeten EN zich heel goed laten zien EN proefmatig goed te bewerken zijn. Ik vind het nogal niet wat voor een 3 jarige.
Geef mij dan maar een jonge paarden competitie, veel ongedwongener, meer vrijheid. Gaat puur om aanleg.
Suzanne F. schreef:ullaatje schreef:maar ik vind dat er op de jongepaarden testen toch vaak alles uit de kast word gehaald om te knallen met een jong dier, daar ben ik nooit zo van.
Ik ervaar het juist andersom. Op de jonge paarden testen heb je veel meer vrijheid. Je kan gewoon de gangen laten zien en in de rondte rijden. Je zit niet gebonden aan bepaalde lijnen. Het is geen ramp als ze het hoofd een keertje omhoog doen of als je een extra volte moet rijden. De IBOP combineert juist het laten zien van de gangen met het proefmatige. Een extra moeilijkheid vind ik. Daar wordt ook echt gelet op de rijdbaarheid. Als het paard daar een keer wegschiet en je een volte moet draaien is dat echt niet gunstig. Vaak rijd je in een proef ook wat voorzichtiger, zeker met een heel jong dier. En dat is ook weer niet gunstig. Ze moeten EN zich heel goed laten zien EN proefmatig goed te bewerken zijn. Ik vind het nogal niet wat voor een 3 jarige.
Geef mij dan maar een jonge paarden competitie, veel ongedwongener, meer vrijheid. Gaat puur om aanleg.
Mosh schreef:Dat klopt, maar je doet toch ook niet zo'n test om iemand anders voor de gek te houden? Een beetje bewerkbare 3 jarige hoef je maar 1x te corrigeren. Of je moet een ezel hebben?
UnlimitedS schreef:Dat is niet onze ervaring, onze Special D merrie had nog maar weinig km's onder het zadel gemaakt toen we besloten om haar een Ibop te laten lopen. Ze liet zien wat ze in huis heeft maar er zaten vanzelfsprekend ook wel een paar storinkjes of minder mooi afgewerkte onderdelen in. Ik durf de exacte cijferlijst niet uit mijn hoofd op te dreunen maar ik weet wel dat ze voor geen enkel onderdeel minder dan 8 punten heeft gekregen.
Suzanne F. schreef:UnlimitedS schreef:Dat is niet onze ervaring, onze Special D merrie had nog maar weinig km's onder het zadel gemaakt toen we besloten om haar een Ibop te laten lopen. Ze liet zien wat ze in huis heeft maar er zaten vanzelfsprekend ook wel een paar storinkjes of minder mooi afgewerkte onderdelen in. Ik durf de exacte cijferlijst niet uit mijn hoofd op te dreunen maar ik weet wel dat ze voor geen enkel onderdeel minder dan 8 punten heeft gekregen.
Misschien zijn ze dan bij 3 jarigen nog wat minder veeleisend. Ze zullen er denk ik wel rekening mee houden dat ze nog weinig km's hebben gemaakt. Ik ben met een 3 jarige nog nooit geweest.