Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:49

Dat is toch de Chelano?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 12:50

Sjoert schreef:
Dat is toch de Chelano?

:j ik wordt hier ook al gecorrigeerd :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:51

tsssssk zo'n dikke onvoldoende voor stap zouden ze toch al eerder aan hebben zien komen, zou je toch denken.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:54

Mooi de contendro erbij, jammer van de up to date. Misschien bied hij hem elders aan want ik zou hem graag willen gebruiken.
weet iemand waarom de up to date eruit ligt??

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:55

Lijkt mij ook ja...

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:58

Op catalogusvolgorde:
Springen:
11 Barcelona; Casco x Jasper -> Totaal 70, niet ggk
12 Biscayo; Contendro x Lux -> 78,5, ggk
13 Brainpower; Contendro 1 x Guidam -> 88.5, ggk
18 Bodinus; Padinus x Namelus R -> 83, ggk
23 Belmondro; Up to Date x Cavalier -> 74, niet ggk
25 Bernini; Vigo 'd Arsouilles x Quick Star -> 82, ggk
65 Chelltago; Chellano Z x Carthago Z -> 82, ggk

Dressuur:
39 Breezer; Johnson x Sultan -> 78,5, ggk
52 Bordeaux; United x Gribaldi -> 82, ggk
53 Bojengel; Uptown x Gribaldi -> 81, ggk
62 First Class; Florencio x Contender -> 62, niet ggk

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:59

caroline78 schreef:
Mooi de contendro erbij, jammer van de up to date. Misschien bied hij hem elders aan want ik zou hem graag willen gebruiken.

Met name vanwege rijdbaarheid en hij zou de sprong beter af moeten maken (citaat jury).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:03

MargreetB schreef:
Op catalogusvolgorde:
Springen:
11 Barcelona; Casco x Jasper -> Totaal 70, niet ggk
12 Biscayo; Contendro x Lux -> 78,5, ggk
13 Brainpower; Contendro 1 x Guidam -> 88.5, ggk
18 Bodinus; Padinus x Namelus R -> 83, ggk
23 Belmondro; Up to Date x Cavalier -> 74, niet ggk
25 Bernini; Vigo 'd Arsouilles x Quick Star -> 82, ggk
65 Chelltago; Chellano Z x Carthago Z -> 82, ggk

Dressuur:
39 Breezer; Johnson x Sultan -> 78,5, ggk
52 Bordeaux; United x Gribaldi -> 82, ggk

53 Bojengel; Uptown x Gribaldi -> 81, ggk

62 First Class; Florencio x Contender -> 62, niet ggk

Dan is 53 toch beter ;)
Maar tegen een "Champion" mag niemand op kunnen.( Schockemöhle ) ;)

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:11

MargreetB schreef:
caroline78 schreef:

Met name vanwege rijdbaarheid en hij zou de sprong beter af moeten maken (citaat jury).

Jammer |( Vindt het wel een bloedmooie hengst

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:12

Barcelona = Blackburn Rover, of ze moeten de naam veranderd hebben....maar volgens mij niet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:13

Moderatoropmerking:
Veel berichten verwijderd daar ze niets te maken hebben met het onderwerp. Als jullie offtopic blijven gaan ben ik genoodzaakt om hier een slotje op te plaatsen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:13

het wil nog wel eens gebeuren dat ze bij inschrijving in stamboek een naam krijgen die mondiaal goed te doen is :D

// edit

die was voor dots83

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:29

Ow, en voor mij de grootste verrassing voor vandaag: Bordeaux heeft een klasse C op de OC's !! Maar dus wel (via de nieuwe uitzonderingsregel) ggk.

Ben nu filmpjes aan het uploaden.. gaat even duren..

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:29

zo oordeelde ik over de 11de november:
Helaas kon ik vandaag niet vanwege een belangrijk(onmisbaar) college voor mijn studie.

weule schreef:
allereerst, dit is MIJN mening over VANDAAG, heb de hengsten na Den Bosch niet meer gezien.

Over 2 weken ga ik weer en kijken of ik het dan eens ben met wat ik vandaag heb gezien.

Voor mij mag de florencio eruit en de united X jazz heb ik ook weinig mee, lijkt me niet heel veel toe te voegen, met name door zijn smalle type en zijn lastige karakter.

andere 3 mogen ze wel keuren, maar IK zou er niet zomaar bij dekken.

Blijkbaar was ik het eens met de commissie (althans over wat wel/niet te keuren)

(Ik hoorde trouwens ook dat de United X jazz gister is gestart op de VSN in luttenberg, onder een springruiter met springzadel, wel in de richting dressuurpaard ;) maar 't moest niet zo'n heel groot succes geweest zijn....)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:40

MargreetB schreef:
Ow, en voor mij de grootste verrassing voor vandaag: Bordeaux heeft een klasse C op de OC's !! Maar dus wel (via de nieuwe uitzonderingsregel) ggk.

Ben nu filmpjes aan het uploaden.. gaat even duren..

Nou, da's mooi, geen veiling die mn veulentje straks neemt en als ze het wel doen geeft er geen hond geld voor.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:46

Is dat niet het risico van het dekken met een hengst die nog niet gekeurd is :+

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:49

Dus de hengst die in de dressuurrichting met de hoogste punten van de 3 is goedgekeurd heeft een klasse C op de OC.
Zonde, dat gaat hem waarschijnlijk niet worden bij de meeste fokkers dan.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:50

wonderboy schreef:
Is dat niet het risico van het dekken met een hengst die nog niet gekeurd is :+

Jip, da's het avontuur. GGK worden met supercijfers en een eerste jaargang goed veulen fokken kan een hoop geld opleveren.
Maar ja, afkeuring of goedkeuring met zo'n aantekening, dan is het maar afwachten wat de markt ervoor geeft.
Als zo'n veulen uit een PROK-moeder komt (nog met het 'oude' systeem), kan het nog meevallen wat de markt ervoor geeft.

Persoonlijk twijfelde ik of ik met Bordeaux zou gaan fokken bij goedkeuring (hals/gebruik achterbeen), maar op basis van de rontgenfoto's laat ik hem nu zeker staan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:52

Frenka schreef:
Dus de hengst die in de dressuurrichting met de hoogste punten van de 3 is goedgekeurd heeft een klasse C op de OC.

[quote="petraaken"]
Veel berichten verwijderd daar ze niets te maken hebben met het onderwerp. Als jullie offtopic blijven gaan ben ik genoodzaakt om hier een slotje op te plaatsen
[quote]

Ik denk dat daar sommige wel een behoefte aan hebben. :(:)

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:54

Frenka schreef:

Je kunt natuurlijk niet alles hebben ;)
Maar denk inderdaad dat dit voor de meeste fokkers iets is om nog even extra over na te denken. In het oude prok keuringssysteem was deze hengst hierop afgekeurd toch?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:56

Het mag dan het risico zijn met het dekken van een niet goedgekeurde hengst, wat ik mij dan afvraag, want de foto's worden al heel vroeg gemaakt, op 2,5 jarige leeftijd, en voor de 3de bezichtiging kent het kwpn/hengstenkeuringscommissie de uitslag van de foto's..

Moet men dan bij het aanwijzen van de hengsten, de opmerking maken dat deze hengst klasse C heeft op OC(D)? want om een hengst evt. goed te keuren, moet daar iets tegenover staan, excelente afstamming en/of beweging....
Voor mijn gevoel is het iets dat het stamboek, als het gaat om transparantie na de aanwijzing voor het verrichtingsonderzoek, moet geven richting 'mogelijke fokkers'.

mijn tweede vraag is dan, heeft de hengstenhouder geadverteerd met bordeaux?, of is het een keuze van diege geweest die er bij dekte om de HH te benaderen voor sperma?
Had de HH (die dit toen al wist) de fokker hierover moeten inlichten?
Laatst bijgewerkt door weule op 25-11-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:56

zeanine schreef:
Frenka schreef:

Je kunt natuurlijk niet alles hebben ;)
Maar denk inderdaad dat dit voor de meeste fokkers iets is om nog even extra over na te denken. In het oude prok keuringssysteem was deze hengst hierop afgekeurd toch?

jip.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:58

En ondertussen de cijfers (+ kort jurycommentaar):

Breezer: werd geroemd om zijn werkwilligheid/werklust en goede instelling.
stap 8; draf 7,5; galop 8; souplesse 8; houding/balans 7,5; rijdbaarheid/instelling 8; aanleg als dressuurpaard 8
Totaal 78,5

Bordeaux: pluspunten waren instelling, goede galop, gaf de ruiters een goed gevoel
stap 7,5; draf 8; galop 9; souplesse 8; houding/balans 8,5; rijdbaarheid/instelling 8,5; aanleg 8
Totaal 82

Bojengel: had in galop wat meer buiging kunnen hebben in het spronggewricht, zeer correcte basisgangen, goede instelling
stap 8,5; draf 8; galop 7,5; souplesse 8; houding/balans 8,5; rijdbaarheid/instelling 8,5; aanleg 8
Totaal 81

First Class: stap niet voldoende taktzuiver, gaf niet voldoende gevoel en werkwilligheid was een minpunt
stap 4,5; draf 6; galop 7,5; souplesse 7; houding/balans 6,5; rijdbaarheid/instelling 6,5; aanleg 6
Totaal 62

Ze vielen me niet tegen vandaag ('t is al even geleden dat ik ze gezien heb) ze stonden er prima voor en lieten zich goed zien. Ik vond de punten van de Florencio wel heel laag... Bordeaux liet zich ook super zien, nog wel steeds scheef en/of wijd helaas, maar van de zijkant ziet het er heel goed uit. (Eerst maar eens over een jaar zien hoe hij dan is, voorlopig vind ik die achterbenen maar niks). Mijn favoriet is de Uptown, een fijn en correct paard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:59

Vreeeselijke naam trouwens Bojengel.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:00

At weule, hier heb je een punt.

Kan me niet herinneren dat er met de hengst geadverteerd is, maar er is natuurlijk via dag en vakbladen een hele hoop positiefs over deze hengst gezegd en geschreven. En ja, als toen bij de eigenaren al bekend was, dat hij op de foto´s niet 100% was, vraag je je af of men niet ´te blij´ is geweest met zijn aanlevering en keuring. Maar goed, dit is slechts speculatie, want ook ik weet niet, wanneer de foto´s gemaakt zijn. De meeste HH laten de hengsten rontgenen voor de 1ste bezichtiging.