Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:40

Elisa2 schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik ben dan wel benieuwd waarom je helemaal geen andere hengst wil proberen (krijg er een beetje een 'de hengst van de buurman is wel zo makkelijk' gevoel bij). Terugdekken snap ik, maar 9 keer dezelfde hengst zou ik niet snel doen. Al scheelt het een hoop keuzestress. :+

https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/84623

Er zijn ook andere hengsten gebruikt, als het om deze merrie gaat dan. Maar als ik dit zo zie dan zou ik ook Vivaldi bloed blijven gebruiken. Duidelijk een succes combinatie.

18 veulen zonder pauze en de merrie zelf is ook nog eens Z1 gelopen. Knappe prestatie!

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:49

Nooit gespoeld?

Ik dek eigenlijk heel weinig terug met dezelfde hengst, eigenlijk omdat ik denk altijd nog wat beter te kunnen doen :D
Wel 1x terug gedekt met Johnson en die is in sommige dingen beter (groter, meer massa, nog meer kwaliteit voor verzameling) maar in sommige dingen minder goed dan z'n volle broer (stap) ...

Maar Johnson is dan ook een voorbeeld van een hengst die wel sport geeft, maar echt niet stempelt vind ik.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:16

Als je een fantastisch goed veulen hebt en je dekt terug met dezelfde hengst, kan het bijna alleen maar tegen vallen. :+

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:32

Bij mij ging het andersom,ik kreeg een mooi merrieveulen van Rhodium was er heel blij mee en heb terug gedekt ,het hengstveulen het jaar erop was nog beter.

Dan kom je op het volgende; waarom zijn sommige hengsten "merriemakers"? Die kom je vaak tegen als moeders vader van goed paarden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:02

KahluaB schreef:
Bij mij ging het andersom,ik kreeg een mooi merrieveulen van Rhodium was er heel blij mee en heb terug gedekt ,het hengstveulen het jaar erop was nog beter.

Dan kom je op het volgende; waarom zijn sommige hengsten "merriemakers"? Die kom je vaak tegen als moeders vader van goed paarden.

Mijn gevoel en ervaring, het gaat dan immers over de volgende generaties, dus kleinkinderen van de hengst. De scherpe kantjes zijn eraf. De fokker heeft daar ook rekening mee gehouden. Bijv. Jazz, als mv lijkt hgij meer succes in de fokkerij te hebben dan als vader van hengsten. Dat zie ik ook bij Rhodium. Die staan niet echt bekend als fijne meewerkende paarden. Een generatie verder kom je ze wel tegen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:18

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:23

:)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 18-08-21 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:26

misterA schreef:
KahluaB schreef:

Mijn gevoel en ervaring, het gaat dan immers over de volgende generaties, dus kleinkinderen van de hengst. De scherpe kantjes zijn eraf. De fokker heeft daar ook rekening mee gehouden. Bijv. Jazz, als mv lijkt hgij meer succes in de fokkerij te hebben dan als vader van hengsten. Dat zie ik ook bij Rhodium. Die staan niet echt bekend als fijne meewerkende paarden. Een generatie verder kom je ze wel tegen.

Bij Amor was idd ook Jetset D denk ik ook.
Zoals je zegt,ze staan allen er niet om bekend makkelijke paarden te geven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:30

Umeo schreef:
Is gelukt *D

Toch niet :+
Even de laatste karakters vanaf het ? weghalen, dan werkt de foto zo als je eerst had staan wel ;)

misterA schreef:
De scherpe kantjes zijn eraf. De fokker heeft daar ook rekening mee gehouden. Bijv. Jazz, als mv lijkt hij meer succes in de fokkerij te hebben dan als vader van hengsten.

Cynisch gezegd, te scherp om fijn te rijden, dan maar onder de hengst, dan heb je er nog iets aan. En met de juiste hengstenkeuze kan dat dan inderdaad hele fijne paarden geven.

Mijn eigen paard is er eentje uit een Jazz moeder, al moet ik er meteen bij zeggen dat ik niet weet hoe die moeder ohz is/was.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:34

Nu we het toch over de Pavo hebben.

Ik zie helemaal geen jonge Glock hengsten er tussen staan? Had graag taminiau nog eens live willen zien.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:39

Nog meer toppers gemist. Bloomberg bijv..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:57

Kjento is ook niet geweest toch?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:44

Weten jullie of het WK in Verden ook online te volgen is?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:45

Meestal wel via clip my horse

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:00

@fokfanaat ja Kjento inderdaad ook gemist

Maar daar zie hoor je nog wel veel van. Bloomberg hoor je inderdaad ook weinig van.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:53

Of je nu fan was of niet, een coryfee is niet meer. Sandro Hit is vandaag overleden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:56

KimDime schreef:
Nu we het toch over de Pavo hebben.

Ik zie helemaal geen jonge Glock hengsten er tussen staan? Had graag taminiau nog eens live willen zien.

De Glock hengsten hebben toch meegelopen in de WK selectie voor Verden? In ieder geval heeft Kardam's Whisper mee gedaan aan het selectie traject.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:00

s0173957 schreef:
Of je nu fan was of niet, een coryfee is niet meer. Sandro Hit is vandaag overleden.

Dat is toch zeker wel een legende die heen gegaan is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:28

Ik vraag me af waarom er geen afstammelingen keuring van Lowlands is zondag. Hij heeft toch veulens genoeg gehad. Ze hebben mij ook nog gevraagd, maar ben op vakantie en nu staat hij niet eens op de lijst.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:35

fokfanaat schreef:
Ik vraag me af waarom er geen afstammelingen keuring van Lowlands is zondag. Hij heeft toch veulens genoeg gehad. Ze hebben mij ook nog gevraagd, maar ben op vakantie en nu staat hij niet eens op de lijst.

Het probleem zit vooral bij de fokkers. Meerdere fokkers willen hun veulen niet beschikbaar stellen. Hengstenhouders moeten praten als brugman voor medewerking. Tot zelfs het beschikbaar stellen van een dekking. Als die trend zich doorzet dan vrees ik dat het ook voor de dressuurveulens het einde wordtr van de afstammelingenpresentaties.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:44

misterA schreef:
fokfanaat schreef:

Het probleem zit vooral bij de fokkers. Meerdere fokkers willen hun veulen niet beschikbaar stellen. Hengstenhouders moeten praten als brugman voor medewerking. Tot zelfs het beschikbaar stellen van een dekking. Als die trend zich doorzet dan vrees ik dat het ook voor de dressuurveulens het einde wordtr van de afstammelingenpresentaties.

Waarom is dat? Vroeger werden veulens toch geprikt door het stamboek toch? Die moesten gewoon op komen draven toch? En de hengstenhouder koos er dan zelf ook een aantal.
Waarom willen fokkers daar niet meer aan meedoen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:54

Ik denk omdat je altijd een risico loopt met het vervoeren, en het kost bijna een hele dag de tijd. Niet iedereen wil EN risico lopen EN er een hele dag vrij voor moeten houden/nemen.
Daarbij is het dekgeld natuurlijk tegenwoordig ook direct al hoog genoeg. Vroeger had je "net" gekeurde hengsten voor 600-800 euro. Tegenwoordig beginnen de dekgelden bij 1200 ofzo.
Ik denk dat fokkers dan ook denken, ik betaal al zo veel, moet ik ook nog alle risico lopen.

Het hele " clubgevoel" ontbreekt, dat merk je bij steeds meer stamboeken helaas. En dwingen kan natuurlijk ook niet, dan gaan mensen dadelijk bij andere stamboeken inschrijven.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:16

Zo zijn er al een paar belangrijke redenen genoemd om niet deel te nemen aan een afstammelingenshow. Vaak zijn de betere veulens van een jonge hengst al verkocht of geselecteerd voor een veilng en dat extra risico wil men dan niet lopen. Of vakantie. En het is op een zondag, niet iedereen staat dan te springen om op pad te gaan met merrie en veulen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:42

Daarnaast moeten merrie en veulen in zondagse pak... voeren... scheren... vlechten... vervoeren.. veel werk en nog meer risico.. Voor wat??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:43

Ik zou er ook geen zin in hebben. :o