Zoals ze in Antwerpen Stad zeggen: Nie zwanzen è vriend

Voor alle zekerheid:
zwanzen (ww. zwansde, gezwansd)
iets voor de grap vertellen, nonsens verkopen
Btw, Ferdeaux, hoor ik wel niet de tofste verhalen van qua gezondheid nakomelingen...
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
misterA schreef:KahluaB schreef:Hopelijk geeft hij zijn talent door en is hij niet gewoon een toevals treffer ,want "in zijn genen" zit het niet.
Van vaders kant zit het wel goed. Van moeders kant lijkt het wel minder sterk.
Misschien moeten we het wat ruimer gaan zien. Onze dressuurpaarden hebben zo ongeveer allemaal dezelfde bloedvoering. Dus je kunt je echt de vraag stellen, wat is nog het genetische verschil?
s0173957 schreef:Dus zomaar met elk paard fokken want allemaal even goed dan?
s0173957 schreef:Dus zomaar met elk paard fokken want allemaal even goed dan?
Zoals ze in Antwerpen Stad zeggen: Nie zwanzen è vriend
Voor alle zekerheid:
zwanzen (ww. zwansde, gezwansd)
iets voor de grap vertellen, nonsens verkopen
Btw, Ferdeaux, hoor ik wel niet de tofste verhalen van qua gezondheid nakomelingen...
misterA schreef:Met mijn opmerking over de genetische verschillen wil ik eigenlijk zeggen dat ik het heel opmerkelijk vind dat heel veel paarden een veel voorkomende bloedvoering hebben en we toch nog steeds grote verschillen zien in fysiek en karakter.
misterA schreef:_Lorette_ schreef:Ik zag er laatst één die 7 veulens had van dezelfde hengst en dat vond ik eigenlijk opmerkelijker.
Bijv. Vivaldi x Havidoff. Zeker opmerkelijk, en zeer succesvol.
misterA schreef:Bijv. Vivaldi x Havidoff. Zeker opmerkelijk, en zeer succesvol.
c_alsemgeest schreef:Klopt, maar dat is net als broers en zussen uit 1 gezin.
Je kan op elkaar lijken, maar ook helemaal niet.
Rex_Rolfo schreef:c_alsemgeest schreef:Klopt, maar dat is net als broers en zussen uit 1 gezin.
Je kan op elkaar lijken, maar ook helemaal niet.
Is een groot verschil tussen mensen en paarden niet juist de lijnenteelt? Volle broers en zussen in zeer afgelegen gebieden zullen waarschijnlijk meer op elkaar lijken dan full sibs ("brusjes") uit een metropool.
Door gebruik te maken van lijnenteelt lijken de genen van hengst en merrie al meer op elkaar dus zullen de nakomelingen ook meer op elkaar lijken dan wanneer beide ouders een geheel andere achtergrond hebben.
c_alsemgeest schreef:Dan nog zijn er genotypisch en fenotypisch zo veel verschillende mixen te maken dat het ook met lijnenteelt niet hoeft te matchen. Als de hengst waarmee lijnenteelt is ingezet de ene keer Gen pakketje A door geeft en de tweede keer toevallig een heel ander Pakketje B, kan het genetisch zelfs zo veel verschillen dat het net zo goed twee verschillende hengsten hadden kunnen zijn.
Citaat:Daarom heb je ook veel stempel hengsten, de goede geven vaak wel een beetje een lijkend pakketje door... maar garanties heb je dus nooit.
Suzanne F. schreef:Wat bedoel je? Had diegene 7 veulens van Desperado bij verschillende merries?
Ik heb wel vaker gezien dat fokkers die met meerdere lijnen fokken dezelfde hengst gebruiken, gewoon om te kijken op welke lijn hij het beste past.
_Lorette_ schreef:Ik ben dan wel benieuwd waarom je helemaal geen andere hengst wil proberen (krijg er een beetje een 'de hengst van de buurman is wel zo makkelijk' gevoel bij). Terugdekken snap ik, maar 9 keer dezelfde hengst zou ik niet snel doen. Al scheelt het een hoop keuzestress.
Rex_Rolfo schreef:Heeft lijnenteelt niet tot gevolg dat pakketje A en pakketje B meer op elkaar lijken?
Rex_Rolfo schreef:Hoe komt het dat "de pakketjes" bij een goede stempelhengst meer op elkaar lijken dan bij de doorsnee of 'gewoon goede' hengsten?