Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:36

Dus zomaar met elk paard fokken want allemaal even goed dan?
Zoals ze in Antwerpen Stad zeggen: Nie zwanzen è vriend ;)

Voor alle zekerheid:
zwanzen (ww. zwansde, gezwansd)
iets voor de grap vertellen, nonsens verkopen

Btw, Ferdeaux, hoor ik wel niet de tofste verhalen van qua gezondheid nakomelingen...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:11

misterA schreef:
KahluaB schreef:
Hopelijk geeft hij zijn talent door en is hij niet gewoon een toevals treffer ,want "in zijn genen" zit het niet.

Van vaders kant zit het wel goed. Van moeders kant lijkt het wel minder sterk.
Misschien moeten we het wat ruimer gaan zien. Onze dressuurpaarden hebben zo ongeveer allemaal dezelfde bloedvoering. Dus je kunt je echt de vraag stellen, wat is nog het genetische verschil?

Dat is toch best zorgelijk eigenlijk ..
Gelukkig dekken we niet allemaal bij de PAVO winnaar
en de verrichtings kampioen. :\

Met een bewezen goed verervende merrielijn,ga je iig niet zo snel de boot in,dan kun je gerust een"gokje" wagen.De tijd zal het leren.:j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:37

s0173957 schreef:

Aan de andere kant: er wordt gewikt en gewogen alsof er maar één hengst de optimale combinatie is. Maar dan zie ik toch dat veel fokmerries veulens van 5, 6, 7 verschillende hengsten hebben. Zijn die allemaal even goed passend bij die merrie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:48

Ik zag er laatst één die 7 veulens had van dezelfde hengst en dat vond ik eigenlijk opmerkelijker. :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:23

s0173957 schreef:
Zoals ze in Antwerpen Stad zeggen: Nie zwanzen è vriend ;)

Voor alle zekerheid:
zwanzen (ww. zwansde, gezwansd)
iets voor de grap vertellen, nonsens verkopen

Btw, Ferdeaux, hoor ik wel niet de tofste verhalen van qua gezondheid nakomelingen...

Ik denk dat je dat soort dingen niet moet zeggen. Onnodige stemmingmakerij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:04

Als dat haar eigen ervaringen zijn mag ze die delen toch?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:31

1. Zijn ervaringen :P
2. Ik zeg alleen wat ik al van meerdere mensen gehoord heb. En van mensen die ik daarin best geloof. Als er mensen zijn met andere ervaringen mogen ze dat hier ook best laten weten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:35

s0173957 schreef:
1. Zijn ervaringen :P
2. Ik zeg alleen wat ik al van meerdere mensen gehoord heb. En van mensen die ik daarin best geloof. Als er mensen zijn met andere ervaringen mogen ze dat hier ook best laten weten!

Ik. Ferdeaux x Balzflug. Excellent op de foto’s.
Afbeelding

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:45

_Lorette_ schreef:
Ik zag er laatst één die 7 veulens had van dezelfde hengst en dat vond ik eigenlijk opmerkelijker. :P

Bijv. Vivaldi x Havidoff. Zeker opmerkelijk, en zeer succesvol.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:58

Met mijn opmerking over de genetische verschillen wil ik eigenlijk zeggen dat ik het heel opmerkelijk vind dat heel veel paarden een veel voorkomende bloedvoering hebben en we toch nog steeds grote verschillen zien in fysiek en karakter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:50

misterA schreef:
Met mijn opmerking over de genetische verschillen wil ik eigenlijk zeggen dat ik het heel opmerkelijk vind dat heel veel paarden een veel voorkomende bloedvoering hebben en we toch nog steeds grote verschillen zien in fysiek en karakter.

Klopt, maar dat is net als broers en zussen uit 1 gezin.
Je kan op elkaar lijken, maar ook helemaal niet.

Alle genen worden door elkaar gehusseld, dus je kan een heel ander pakketje mee krijgen dan je broer of zus. Zo dus ook met paarden.

Alleen tweelingen lijken meer op elkaar en eeneiige tweelingen nog meer.

Wil je echt identiek, dan moet je klonen... maar zelfs dan ga je hele kleine verschillen zien door de dracht en daarna via opvoeding in nurture. Ook omgeving, binnen gekregen voedingsstoffen e.d.

Kijk naar Hollywood, qua uiterlijk 2 druppels jazz behalve dat ene witte voetje, karakter veel overeenkomsten. Maar toch kleine verschillen door de opvoeding.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:14

Klopt uiteraard wat je zegt c_, maar ik zou zelf na 30 jaar J.F.F, verwachten dat de verschillen veel minder groot zouden zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:47

misterA schreef:
_Lorette_ schreef:

Wat bedoel je? Had diegene 7 veulens van Desperado bij verschillende merries?

Ik heb wel vaker gezien dat fokkers die met meerdere lijnen fokken dezelfde hengst gebruiken, gewoon om te kijken op welke lijn hij het beste past.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:53

misterA schreef:

In dit geval ging het om Special D. Maar de fokker zal er zijn redenen voor gehad hebben. Of het was een foutje van Horsetelex. Ik zie wel eens dat een merrie een keer of vier een veulen krijgt van dezelfde hengst, maar vrijwel nooit uitsluitend van één bepaalde hengst 7 veulens of meer.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 09:41

De Grm van de Gelderse hengst Mexpression( Expression x Koss)heeft 5 nakomelingen van Koss gebracht;daarvan lijken er geen 2 die op elkaar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:03

c_alsemgeest schreef:

Is een groot verschil tussen mensen en paarden niet juist de lijnenteelt? Volle broers en zussen in zeer afgelegen gebieden zullen waarschijnlijk meer op elkaar lijken dan full sibs ("brusjes") uit een metropool.

Door gebruik te maken van lijnenteelt lijken de genen van hengst en merrie al meer op elkaar dus zullen de nakomelingen ook meer op elkaar lijken dan wanneer beide ouders een geheel andere achtergrond hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:27

Rex_Rolfo schreef:
c_alsemgeest schreef:

Is een groot verschil tussen mensen en paarden niet juist de lijnenteelt? Volle broers en zussen in zeer afgelegen gebieden zullen waarschijnlijk meer op elkaar lijken dan full sibs ("brusjes") uit een metropool.

Door gebruik te maken van lijnenteelt lijken de genen van hengst en merrie al meer op elkaar dus zullen de nakomelingen ook meer op elkaar lijken dan wanneer beide ouders een geheel andere achtergrond hebben.

Dan nog zijn er genotypisch en fenotypisch zo veel verschillende mixen te maken dat het ook met lijnenteelt niet hoeft te matchen. Als de hengst waarmee lijnenteelt is ingezet de ene keer Gen pakketje A door geeft en de tweede keer toevallig een heel ander Pakketje B, kan het genetisch zelfs zo veel verschillen dat het net zo goed twee verschillende hengsten hadden kunnen zijn.

Daarom heb je ook veel stempel hengsten, de goede geven vaak wel een beetje een lijkend pakketje door... maar garanties heb je dus nooit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:59

Een van de eerste dingen waar ik naar kijk bij afstammelingenkeuringen/keuringen is of een hengst uniform fokt. Dat vind ik een van de belangrijkste eigenschappen van een goede dekhengst. Geeft namelijk juist net wat meer zekerheid in de fokkerij in combinatie met een merrie waarvan je weet hoe ze fokt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:36

c_alsemgeest schreef:
Dan nog zijn er genotypisch en fenotypisch zo veel verschillende mixen te maken dat het ook met lijnenteelt niet hoeft te matchen. Als de hengst waarmee lijnenteelt is ingezet de ene keer Gen pakketje A door geeft en de tweede keer toevallig een heel ander Pakketje B, kan het genetisch zelfs zo veel verschillen dat het net zo goed twee verschillende hengsten hadden kunnen zijn.

Heeft lijnenteelt niet tot gevolg dat pakketje A en pakketje B meer op elkaar lijken?

Citaat:
Daarom heb je ook veel stempel hengsten, de goede geven vaak wel een beetje een lijkend pakketje door... maar garanties heb je dus nooit.

Hoe komt het dat "de pakketjes" bij een goede stempelhengst meer op elkaar lijken dan bij de doorsnee of 'gewoon goede' hengsten?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:44

Suzanne F. schreef:
Wat bedoel je? Had diegene 7 veulens van Desperado bij verschillende merries?

Ik heb wel vaker gezien dat fokkers die met meerdere lijnen fokken dezelfde hengst gebruiken, gewoon om te kijken op welke lijn hij het beste past.

Ik denk dat dit om de moeder van Desperado (v. Havidoff)gaat. 9 keer Vivaldi op gebruikt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:49

Ik ben dan wel benieuwd waarom je helemaal geen andere hengst wil proberen (krijg er een beetje een 'de hengst van de buurman is wel zo makkelijk' gevoel bij). Terugdekken snap ik, maar 9 keer dezelfde hengst zou ik niet snel doen. Al scheelt het een hoop keuzestress. :+

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:52

Never change a winning team... :D maar mijn keuze zou het ook niet zijn. Wie weet had de fokker een mooie deal voor Vivaldi.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:52

Ik vind zo vaak terug dekken altijd een beetje arrogant....Dan ga je er namelijk van uit dat je de allerbeste combinatie ooit hebt gemaakt (en zoals wel eerder bewezen, is het maar zelden dat 2 volle broers/zussen etc. even goed zijn).

Ik zou juist verschillende hengsten gebruiken zodat je ook je eigen lijn nog beter leert kennen (een keer terug dekken kan misschien geen kwaad, bijvoorbeeld als je een hengst hebt en je wil graag een merrie om weer mee verder te fokken.. Pas door het gebruik van verschillende hengsten weet je nog beter wat jouw lijn door geeft, met welke eigenschappen/lijnen ze goed combineren. Maar als je nooit eens iets anders probeert, loop je misschien een nog veel betere combinatie wel mis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 13:42

_Lorette_ schreef:
Ik ben dan wel benieuwd waarom je helemaal geen andere hengst wil proberen (krijg er een beetje een 'de hengst van de buurman is wel zo makkelijk' gevoel bij). Terugdekken snap ik, maar 9 keer dezelfde hengst zou ik niet snel doen. Al scheelt het een hoop keuzestress. :+

https://www.horsetelex.nl/horses/progeny/84623

Er zijn ook andere hengsten gebruikt, als het om deze merrie gaat dan. Maar als ik dit zo zie dan zou ik ook Vivaldi bloed blijven gebruiken. Duidelijk een succes combinatie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:24

Rex_Rolfo schreef:
Heeft lijnenteelt niet tot gevolg dat pakketje A en pakketje B meer op elkaar lijken?

Ja, maar door de hoeveelheid genen en mogelijke mutaties blijft er altijd een uitval op zijn. Je doet de kans daarop inderdaad wel vergroten met lijnenteelt.

Rex_Rolfo schreef:
Hoe komt het dat "de pakketjes" bij een goede stempelhengst meer op elkaar lijken dan bij de doorsnee of 'gewoon goede' hengsten?

Dat is dan ook weer genetisch bepaald, sommige zijn vrij evenredig in wat ze in het sperma mee geven, anderen helemaal niet.
als voorbeeldje de hengsten die vrijwel altijd vergroten, of de hengsten die veelal extreem kunnen strooien qua grootte.