afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lame

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:19

Jeempie.. Troy dood? Iemand wat meer info? Van "zomaar" een hartstilstand krijg ik met een veulen van Troy, wel een beetje de kriebels..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:21

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:30

marcolemar schreef:
janderegelaa schreef:
Idool werd ook zo gereden...

cocktail ook.

Had hartritmestoornissen en kreeg medicijnen
.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:47

ceasario schreef:
Had hartritmestoornissen en kreeg medicijnen
.

Blijkbaar niet de goede......... Knipoog
Een pacemaker zat blijkbaar niet in het basispakket..... Haha!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:48

hoe of wat ..zullen we toch nooit achter komen, maar het is wel een heeeeeel opvallend verschijnsel, dat ze met bosjes neervallen.
Ik vind het ronduit slecht!!!! en dan zullen we het maar niet hebben over alle rotzooi die die beesten binnen krijgen om beter dan optimaal te presteren Boos!
Ik hoop dat er een keer onderzoek naar gedaan word want zo hou je maar weinig hengsten over die nog in de sport presteren ook!
(ze worden stuk voor stuk gesloopt, zijn het niet hun benen dan is het wel hun hart, ohoh want zijn ze toch allemaal geweldig bezig Hamer )

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:57

Ik had hier wat anders geplaatst, maar ik kan het niet verwijderen.
Ik besefte me dat dit internet is en ik moet oppassen met wat ik post, sorry

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:04

Ik zeg niets. Maar hier zijn onlangs ook een 8 jarig jongetje en een 16 jarige jongen aan een hartstilstand bezweken op het voetbalveld. Verschillende steden, verschillende trainers. Denk toch dat ik alle voetbaltrainers die een ronde bal gebruiken aan ga klagen!!!!!!!!!!! Schandalig!!!!!!!!!! Daar krijgen ze een hartaanval van!!!!!!! Ze helpen met die voetbaltraining alle jongens naar de klote!! Hebben ze geen knieblessure dan gaan ze wel aan een hartaanval!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:08

de site van de ijzeren man is inmiddels bijgewerkt..

2006-10-09 - KWPN-dekhengst Troy onverwachts overleden
Weert – Afgelopen zaterdag is de KWPN-hengst Troy (v. Negro) geheel onverwachts in zijn stal bij Hengstenhouderij De IJzeren Man B.V. overleden. Troy, in eigendom van Stoeterij De Keizershoeve B.V., wist enkele weken geleden nog onder zijn vaste ruiter Niels Bax de Limburgse kampioenstitel ZI-dressuur op zijn naam te zetten gevolgd door de overwinning in het Nederlands kampioenschap ZI-dressuur tijdens de Hippiade in Ermelo. Daarnaast werd Troy naar aanleiding van zijn getoonde nakomelingen onlangs door het KWPN aangewezen voor een nieuwe goedkeuringstermijn. De van gezondheid blakende Troy, die net 14 dagen van zijn welverdiende rustperiode aan het genieten was, stierf dit weekeinde geheel onverwachts aan de gevolgen van een acute bloeding aan de aorta. Uit het aan de Diergeneeskundige Faculteit Utrecht verrichte sectie-onderzoek is gebleken, dat Troy is overleden aan de gevolgen van een gesprongen aorta. Voor zowel Stoeterij De Keizershoeve als Hengstenhouderij De IJzeren Man is de dood van de altijd werklustige en bereidwillige Troy een groot verlies.

bron: www.deijzerenman.com

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:28

Hallo allemaal, mensen en dieren gaan nu eenmaal weleens dood. Mensen sterven ook wel aan hartstilstanden en dat snappen we soms ook niet maar het gebeurd. Niet overal is een verklaring voor namelijk, de tikker kan er gewoon mee stoppen en wanneer dat gebeurd is dat al l*llig genoeg.

De vergelijking met Cocktail klopt niet helemaal.
Cocktail heeft destijds als gevolg van een vorm van rhino hartritmestoornissen gekregen. Dat weet ik om dat in diezelfde periode mijn paard dezelfde verschijnselen had en de bloeduitslagen toen door de dierenarts vergeleken zijn met die van Cocktail. Niks niet LDR dus.
Wat ik niet weet is of Cocktail toen blijvende ritmestoornissen eraan heeft overgehouden. Ik weet wel dat hij dat jaar dat hij ze kreeg uitviel tijdens het CHIO in Rotterdam en dat was meen ik 1994.
Hij is een aantal jaar later overleden aan die hartstilstand/hartaanval.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:35

En zo te lezen is hij gestorven aan een aorta-ruptuur en dat kun je toch echt niet veroorzaken met medicatie of een trainingsmethode voor zover ik weer.

Wel ontzettend sneu voor alle betrokkenen trouwens!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:20

Aorta-ruptuur onstaat door een aneurysma en die kan weer ontstaan door oa hypertensie (hoge bloeddruk)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:52

Allemaal helder, maar hoe komt een paard aan hypertensie door een trainingsmethode? Dat verband zie ik nog niet.

Door medicatie zou nog kunnen, maar ik ken maar heel weinig medicatie met hypertensie als bijwerking.

Aorta-ruptuur bij zo'n jong dier vind ik logischer als gevolg van een aanlegstoornis, maar dat kun je natuurlijk niet met zekerheid zeggen zonder iets te weten over de overige vaten.

Komt hypertensie bij paarden trouwens wel voor? Bij mensen komt dat toch vnl door atherosclerose en de meeste risicofactoren daarvoor zie ik niet helemaal voor me bij dieren Knipoog

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:23

mistral schreef:
... aneurysma..

gomir schreef:
Allemaal helder...
...hypertensie..... ,...Aorta-ruptuur.... ,.... atherosclerose.....

Voor degenen die het nog willen volgen (net als ik) heb ik bovenstaande woorden even opgezocht... even in Jip en Janneke-taal:

aneurysma: plaatselijke verwijding van een slagader
hypertensie: hoge bloeddruk
aortaruptuur: een scheur in de grote lichaamsslagader
atherosclerose: aderverkalking

Clown

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:32

gomir schreef:
Allemaal helder, maar hoe komt een paard aan hypertensie door een trainingsmethode? Dat verband zie ik nog niet.

Door medicatie zou nog kunnen, maar ik ken maar heel weinig medicatie met hypertensie als bijwerking.

Aorta-ruptuur bij zo'n jong dier vind ik logischer als gevolg van een aanlegstoornis, maar dat kun je natuurlijk niet met zekerheid zeggen zonder iets te weten over de overige vaten.

Komt hypertensie bij paarden trouwens wel voor? Bij mensen komt dat toch vnl door atherosclerose en de meeste risicofactoren daarvoor zie ik niet helemaal voor me bij dieren Knipoog

Geen idee idd, dat zou ik wel eens na kunnen vragen. Ik heb er in iedergeval nog nooit van gehoord, dus een aanlegstoornis klinkt mij het meest logisch in de oren Ja

Dat het zou komen van een trainingsmethode zie ik niet zo snel gebeuren, laten ze dat maar eens gaan bewijzen, vind het een beetje stemmingsmakerij om daar weer gelijk over te beginnen. Alsof alles wat er gebeurd daaraan ligt Rolleyes

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:38

Bucephalus schreef:
Voor degenen die het nog willen volgen (net als ik) heb ik bovenstaande woorden even opgezocht... even in Jip en Janneke-taal:

aneurysma: plaatselijke verwijding van een slagader
hypertensie: hoge bloeddruk
aortaruptuur: een scheur in de grote lichaamsslagader
atherosclerose: aderverkalking
Clown

Dat heb je met die studentjes......... Beetje interessant lopen doen..... Haha!

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:24

youngster schreef:
Dat het zou komen van een trainingsmethode zie ik niet zo snel gebeuren, laten ze dat maar eens gaan bewijzen, vind het een beetje stemmingsmakerij om daar weer gelijk over te beginnen. Alsof alles wat er gebeurd daaraan ligt Rolleyes

Dat was voor mij dus ook de reden om er op te reageren Knipoog

CGJ: ik vind het zo fijn als mensen tegen me opkijken Tong uitsteken Ik reageerde op dat moment op iemand die die termen zelf al gebruikt had en die me dus prima kon begrijpen. Niet netjes om het op een openbaar forum in vaktaal te houden, maar als ik het begrijpbaar had willen maken had ik het hele verhaal veel meer uit moeten breiden en daar had ik in mijn koffiepauze toevallig net even geen tijd voor.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:39

Aortarupuur krijg je echt niet voor elkaar door training. Dit is gewoonweg al in aanleg een zwak plek.
Mijn vriendin haar sledehond van 1 jaar oud overleed vorig jaar tijdens de training aan een aortaruptuur. Na sectie bleek hij op de plaats van de ruptuur een verwijding dus zwak plek te hebben.
Het enige voordeel is dat als de aorta barst het dier binnen enige seconden dood is.
En dit is allemaal heel erg off-topic want heeft niks meer met afstammelingenkeuring te maken. Ik reageerde er ook alleen maar op omdat de vergelijking Cocktail en LDR werd getrokken en ik dit dus klinkklare onzin vindt!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:58

gomir schreef:

Ik heb nooit gezegd dat het door een bepaalde trainigsmethode komt, wel vind ik dat jonge dekhengsten aan heel veel stress worden blootgelegd doordat er veel van deze hengsten verwacht word en daarom denk ik dat ze het niet trekken.
Over bepaalde trainingsmethodes zeg ik niks, wat voor de 1 super werkt hoeft voor de ander niks te zijn, ieder voor zich.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:23

@mistral dat ben ik absoluut met je eens! Het is triest wat die dieren al moeten kunnen op jonge leeftijd.
Soms denk ik ook dat paarden te ver doorgefokt zijn en daardoor zulke zwakheden mogelijk aangeboren hebben zoals een zwakke aorta o.i.d. Ben toch bang dat al dat moderne bloed niet meer zo sterk is. Is maar een gevoel hoor, mogelijk slaat het nergens op.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:26

ceasario schreef:
Lame schreef:
Jeempie.. Troy dood? Iemand wat meer info? Van "zomaar" een hartstilstand krijg ik met een veulen van Troy, wel een beetje de kriebels..

Zal wel een Sporthart gehad hebben.

http://www.hardloopplezier.com/plotse%2 ... lopers.htm

marcolemar schreef:
de site van de ijzeren man is inmiddels bijgewerkt..

2006-10-09 - KWPN-dekhengst Troy onverwachts overleden
. De van gezondheid blakende Troy, die net 14 dagen van zijn welverdiende rustperiode aan het genieten was, stierf dit weekeinde geheel onverwachts aan de gevolgen van een acute bloeding aan de aorta. Uit het aan de Diergeneeskundige Faculteit Utrecht verrichte sectie-onderzoek is gebleken, dat Troy is overleden aan de gevolgen van een gesprongen aorta.
bron: www.deijzerenman.com

Citaat:
Sporthart
Is een hypertrofische cardiomyopathie nu hetzelfde als een sporthart? Het antwoord is: nee. Bij een hypertrofische cardiomyopathie gaat het om een ziek hart. Bij een sporthart gaat het om een gezond hart dat is aangepast aan de eisen die eraan worden gesteld. De prognose van iemand met een sporthart is dezelfde als die van iemand met een normaal hart zonder afwijkingen. Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen een sporthart en een normaal hart. maar het voert te ver om daarop in dit artikel in te gaan. Belangrijk is te onthouden dat iemand met een sporthart geen verhoogd risico loopt van plotselinge dood.
Een andere veel voorkomende oorzaak (aangetroffen in ongeveer twintig procent van de ge- vallen) van plotselinge dood bij jonge sporters, is een abnormale aanleg van de kransslagaderen. De kransslagaderen ontspringen in de aorta (gro- te lichaamsslagader). vlak voorbij de aortaklep. Normaliter zijn er twee kransslagaderen.
De rechterkransslagader voorziet meestal de rechterhartkamer en de onderkant van de linkerhartkamer van bloed. De linkerkransslagader is over het algemeen groter dan de rechterkransslagader en voorziet de voorkant en de zijkant van de linker- hartkamer van bloed.
Er kan bij de aanleg van de kransslagaderen van alles mis gaan. Zo kan de rechter- of de lin. kerkransslagader op een abnormale plaats ontspringen, en soms is het beloop van de kransslagaderen abnormaal. Gelukkig geven de meeste van deze afwijkingen geen problemen. Dat kan wel het geval zijn bij een abnormaal beloop tussen de aorta en de longslagader.
Normaal lopen de kransslagaderen niet tussen de aorta en de longslagader door. Als dit wel het geval is, kan het volgende gebeuren. Bij inspanning neemt de bloedstroom door de aorta en de longslagader toe, evenals de bloeddruk. De aorta en de longslagader zetten hierdoor uit, ze worden iets breder. De kransslagader die tussen de aorta en de longslagader door loopt, kan in zulke gevallen worden afgekneld.
Als dit gebeurt, zal de bloedstroom in de abnormale kransslagader verminderen of soms zelfs stoppen. Dit heeft tot gevolg dat het gedeelte van de hartspier dat van zuurstof wordt
voorzien door deze abnormaal verlopende kransslagader, zuurstofgebrek krijgt, en dit kan weer leiden tot een circulatiestilstand door ventrikel fibrilleren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:53

Volgende vraag is natuurlijk: is zo'n zwakke plek erfelijk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:03

Ach, hoeveel veulens heeft hij? Vorig jaar 6, dit jaar aangevuld. Dus hooguit 10 a 15.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:04

janderegelaa schreef:
Volgende vraag is natuurlijk: is zo'n zwakke plek erfelijk?

Je huisarts vragen Knipoog

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:20

Aneurysma kan erfelijk zijn, maar ook ontstaan tgv ontstekingsreacties en aderverkalking (maar dat laatste is meer op latere leeftijd)

Omdat ik een Troy nakomeling heb, wil ik natuurlijk wel even een beetje proberen te achterhalen waar ik aan toen ben.......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:51

Ik ben wel geschrokken van de adviezen

Voor de meeste hengsten wordt aangeraden dat de merrie een goed achterbeen moet hebben. Dat is HET probleem in de dressuurfokkerij, wat moet je dan met die hengsten, en het zijn juist de meest populaire van de groep Dutch Dormello, Florencio, Johnson.... om er maar een paar te noemen.