Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lame schreef:Jeempie.. Troy dood? Iemand wat meer info? Van "zomaar" een hartstilstand krijg ik met een veulen van Troy, wel een beetje de kriebels..
marcolemar schreef:janderegelaa schreef:Idool werd ook zo gereden...
cocktail ook.
ceasario schreef:Had hartritmestoornissen en kreeg medicijnen
.
mistral schreef:... aneurysma..
gomir schreef:Allemaal helder...
...hypertensie..... ,...Aorta-ruptuur.... ,.... atherosclerose.....
gomir schreef:Allemaal helder, maar hoe komt een paard aan hypertensie door een trainingsmethode? Dat verband zie ik nog niet.
Door medicatie zou nog kunnen, maar ik ken maar heel weinig medicatie met hypertensie als bijwerking.
Aorta-ruptuur bij zo'n jong dier vind ik logischer als gevolg van een aanlegstoornis, maar dat kun je natuurlijk niet met zekerheid zeggen zonder iets te weten over de overige vaten.
Komt hypertensie bij paarden trouwens wel voor? Bij mensen komt dat toch vnl door atherosclerose en de meeste risicofactoren daarvoor zie ik niet helemaal voor me bij dieren
Bucephalus schreef:Voor degenen die het nog willen volgen (net als ik) heb ik bovenstaande woorden even opgezocht... even in Jip en Janneke-taal:
aneurysma: plaatselijke verwijding van een slagader
hypertensie: hoge bloeddruk
aortaruptuur: een scheur in de grote lichaamsslagader
atherosclerose: aderverkalking
youngster schreef:Dat het zou komen van een trainingsmethode zie ik niet zo snel gebeuren, laten ze dat maar eens gaan bewijzen, vind het een beetje stemmingsmakerij om daar weer gelijk over te beginnen. Alsof alles wat er gebeurd daaraan ligt
gomir schreef:Allemaal helder, maar hoe komt een paard aan hypertensie door een trainingsmethode? Dat verband zie ik nog niet.
ceasario schreef:Lame schreef:Jeempie.. Troy dood? Iemand wat meer info? Van "zomaar" een hartstilstand krijg ik met een veulen van Troy, wel een beetje de kriebels..
Zal wel een Sporthart gehad hebben.
http://www.hardloopplezier.com/plotse%2 ... lopers.htm
marcolemar schreef:de site van de ijzeren man is inmiddels bijgewerkt..
2006-10-09 - KWPN-dekhengst Troy onverwachts overleden
. De van gezondheid blakende Troy, die net 14 dagen van zijn welverdiende rustperiode aan het genieten was, stierf dit weekeinde geheel onverwachts aan de gevolgen van een acute bloeding aan de aorta. Uit het aan de Diergeneeskundige Faculteit Utrecht verrichte sectie-onderzoek is gebleken, dat Troy is overleden aan de gevolgen van een gesprongen aorta.
bron: www.deijzerenman.com
Citaat:Sporthart
Is een hypertrofische cardiomyopathie nu hetzelfde als een sporthart? Het antwoord is: nee. Bij een hypertrofische cardiomyopathie gaat het om een ziek hart. Bij een sporthart gaat het om een gezond hart dat is aangepast aan de eisen die eraan worden gesteld. De prognose van iemand met een sporthart is dezelfde als die van iemand met een normaal hart zonder afwijkingen. Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen een sporthart en een normaal hart. maar het voert te ver om daarop in dit artikel in te gaan. Belangrijk is te onthouden dat iemand met een sporthart geen verhoogd risico loopt van plotselinge dood.
Een andere veel voorkomende oorzaak (aangetroffen in ongeveer twintig procent van de ge- vallen) van plotselinge dood bij jonge sporters, is een abnormale aanleg van de kransslagaderen. De kransslagaderen ontspringen in de aorta (gro- te lichaamsslagader). vlak voorbij de aortaklep. Normaliter zijn er twee kransslagaderen.
De rechterkransslagader voorziet meestal de rechterhartkamer en de onderkant van de linkerhartkamer van bloed. De linkerkransslagader is over het algemeen groter dan de rechterkransslagader en voorziet de voorkant en de zijkant van de linker- hartkamer van bloed.
Er kan bij de aanleg van de kransslagaderen van alles mis gaan. Zo kan de rechter- of de lin. kerkransslagader op een abnormale plaats ontspringen, en soms is het beloop van de kransslagaderen abnormaal. Gelukkig geven de meeste van deze afwijkingen geen problemen. Dat kan wel het geval zijn bij een abnormaal beloop tussen de aorta en de longslagader.
Normaal lopen de kransslagaderen niet tussen de aorta en de longslagader door. Als dit wel het geval is, kan het volgende gebeuren. Bij inspanning neemt de bloedstroom door de aorta en de longslagader toe, evenals de bloeddruk. De aorta en de longslagader zetten hierdoor uit, ze worden iets breder. De kransslagader die tussen de aorta en de longslagader door loopt, kan in zulke gevallen worden afgekneld.
Als dit gebeurt, zal de bloedstroom in de abnormale kransslagader verminderen of soms zelfs stoppen. Dit heeft tot gevolg dat het gedeelte van de hartspier dat van zuurstof wordt
voorzien door deze abnormaal verlopende kransslagader, zuurstofgebrek krijgt, en dit kan weer leiden tot een circulatiestilstand door ventrikel fibrilleren.
janderegelaa schreef:Volgende vraag is natuurlijk: is zo'n zwakke plek erfelijk?