Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boelles

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:10

Oh interessant wel! Kende het niet, zit voornamelijk in de Frieschen die hebben dan weer andere gens om rekening mee te houden :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:14

Ik had er ook nog nooit van gehoord, wel interessant.

Ik heb nu de my foals app gedownload. Thnx voor de tip quir.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:31

Boelles schreef:
Oh interessant wel! Kende het niet, zit voornamelijk in de Frieschen die hebben dan weer andere gens om rekening mee te houden :+

Het is ook in ongeveer het afgelopen jaar pas een beetje bekend geworden. Er is nog weinig getest, wat het nog lastiger maakt. Maargoed, dat het in de ponyfokkerij zit, is duidelijk.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:13

Ik heb even contact gehad met de filium app, maar die hebben momenteel problemen met overstap naar een andere developer en hebben daardoor de inlogproblemen, ze zijn er hard mee bezig om het op te lossen :j
Dus hopelijk zijn ze binnenkort weer online

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:22

Hey goed dat je hebt gevraagd! Ik vond dat wel een fijne app, dus zou fijn zijn als hij weer goed werkt.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Helaas hier onze Daily diamond merrie niet drachtig gescand vandaag. Even bedenken of we ronde 2 gaan doen .. da komt steeds thuis omdat laden niet meer goed gaat. Dat eerst maar in alle rust oplossen ipv met tijds druk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Balen, maar waarom zou je geen tweede ronde doen? In 1 x drachtig is toch een beetje geluk hebben, dus niet raar als ze een tweede of derde ronde nodig hebben als er verder niks bijzonders is?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Hier heeft Kato gisteren afgeslagen dus we zitten weer op het wachtbankje :)

Balen Kel106; maar in 1x drachtig is toch altijd een prestatie!

ik gebruik gewoon countdown, geen speciale veulen app. Zit er veel verschil tussen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Ik vind het zelf altijd fijn om ook een overzichtje te bewaren van scan-data, ontwikkeling van de follikels, grootte bij het springen, welke eierstok enz. Dat kan in de filium-app.

Welkom op het bankje, het is hier redelijk rustig volgens mij :D . Nog 15 dagen te gaan voor ons, duurt lang O:)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Hier inmiddels beide merries afgedekt dus ik mag ook plaats nemen op het wachtbankje :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Gezellig, kom erbij :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Fijn!

Chablis nog steeds kloppend hartje met 40 dagen.
Roos niets, helemaaaaal niets. Dus maar even op de regumate.
Terwijl we terug reden kreeg Sterre haar veulen. Handig gepland :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Mooi dat alles goed zit bij Chablis. Wat raar dat Roos stil hangt. Als ze al drachtig is geweest dan was dat toch maar een paar dagen? Ik dacht bij een afgebroken dracht na 40 dagen een grote kans op verstoring van de cyclus, niet daar voor.

Gefeliciteerd met je veulen!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

@Kabayo
Djurre is niet meer van mij, maar dit is de meest recente foto die ik heb gekregen van hem:
Afbeelding

En Hilza die blijft bij mij:
Een echte Naarling heerlijk overbouwd momenteel.

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Ja ik snap het ook niet helemaal muronia :=

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Hennos: Ik wil die vliegenkap :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

kel106 schreef:
Helaas hier onze Daily diamond merrie niet drachtig gescand vandaag. Even bedenken of we ronde 2 gaan doen .. da komt steeds thuis omdat laden niet meer goed gaat. Dat eerst maar in alle rust oplossen ipv met tijds druk.

Balen zeg maar zou gewoon voor ronde 2 en 3 gaan. Niet alle merries worden in 1x drachtig. En zit je te ver van Van Uijtert vandaan dat ze zelf niet komen? Bij mij kwamen ze zelf insemineren. Bij mijn merrie is laden ook een dingetje.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Mijn da komt altijd aan huis, hengst staat een paar staten verderop :P
Wij spuiten ook altijd drachtig zodat we precies weten wanneer we moeten bestellen want duurt even voor het er is!

Ik zou ook gewoon voor een tweede ronde gaan… het is echt nog niet zo heel laat in het seizoen en zoals al gezegd… in 1x drachtig is sowieso geluk hebben :)

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Mer1980 schreef:
Hennos: Ik wil die vliegenkap :D

Haha hij is gaaf he.
bestelt bij www.kifrahorse.nl

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Libera schreef:
Wij spuiten ook altijd drachtig zodat we precies weten wanneer we moeten bestellen want duurt even voor het er is!

Ik zou ook gewoon voor een tweede ronde gaan… het is echt nog niet zo heel laat in het seizoen en zoals al gezegd… in 1x drachtig is sowieso geluk hebben :)

Oe waar haal ik het spul om drachtig te spuiten? :))

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Cioccolato schreef:
Libera schreef:

:+ :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:20

Cioccolato schreef:
Libera schreef:

Haha ik wilde het ook vragen! _/-\o_

Dat heb ik ook nodig. *\o/*

Gefeliciteerd met alle drachten weer! Heb wel t idee dat er minder gedekt wordt dit jaar? Of lijkt dat gewoon zo.

Nieky, ik ga dit jaar 5 merries dekken (of ja, nu nog 4 te gaan). Hopelijk lukken ze allemaal :):)

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

kiko schreef:
kel106 schreef:

Balen zeg maar zou gewoon voor ronde 2 en 3 gaan. Niet alle merries worden in 1x drachtig. En zit je te ver van Van Uijtert vandaan dat ze zelf niet komen? Bij mij kwamen ze zelf insemineren. Bij mijn merrie is laden ook een dingetje.

We wonen in de kop van noord Holland dus zeker uit de buurt .
T levert gewoon best wat stress op dat heb ik misschien zelf ook gerust wel onderschat voor ik aan dit avontuur begon :). Respect voor iedereen die dit allemaal doet!! Is niet niks.

Heb nog even contact gehad met vorige eigenaar die had haar eigenlijk alle eerste keren gelijk drachtig.
Dus stelde voor om evt na te behandelen met oxytocine zoveel uur na het dekken? Of wellicht toch een andere hengst kiezen misschien is het gewoon geen match? Zaad van so you can dance staat wel als zeer goede kwaliteit maar natuurlijk denk ik wel afwachten hoeveel merries hij drachtig krijgt dit jaar.
Stof om allemaal over na te denken :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Kel106 in één keer drachtig is vaak geluk hebben. Ze is ook van eigenaar verhuisd dus je kan het niet vergelijken met haar ervaringen. Er zal vast dingen verschillen in management. Laura kompier zit ook in noord Holland en doet ook merrie begeleiding. Komt ook aan huis. Ik zou haar een bericht doen. Ik zou het zeker nog 1 a 2x proberen. Is ze nu hengstig? Het is zeker veel geregel. Helemaal als je fulltime werkt. Ik ben altijd blij dat ze weer drachtig zijn :=

Quir ik wou dat net zeggen. Ik vind het DBT maar rustig. Voorgaande jaren was het gekkenhuis qua drukte. Kon je wel 2x op een dag een bijleespost maken. Jammer. Beginpost is ook nogsteeds karig en niet eens februari veulens

Hennos prachtig! De hengst is aardig donker geworden. Beide wel trouwens. Geniaal vliegenmasker :+

Libera oef das ver weg! Is het altijd een hele organisatie om de merrie drachtig te krijgen of gaat het wel soepel?

Mirjamalvaro ah nee balen van Roos. Ik hoop dat de regumate helpt. En anders? Zijn er nog opties? Ook hier gefeliciteerd met je veulen en natuurlijk het kloppende hartje!

Rowindie fijn! Nu maar spannende dagen wachten :j

Claudia de langste dagen van de dracht, de eerste 18 dagen :=

Luna2006 hopelijk geslaagd! Ik duim

Is die filiumapp gratis? Is het aan te raden? Wat kan je er mee precies?

Annash lastig.. Ik kende het ook niet. Zouden rijpaarden dit gen ook hebben wat nog niet bekend is?

Ik vind het begin van de dracht altijd zo onzeker. Ze zijn niet dik natuurlijk, dus altijd maar hopen dat er nog wat zit. Bij zilver twijfel ik tenminste niet :+
Afbeelding
Minthe is altijd gezellig naar elk paard. Ook naar de ruin. Dat maakt het er niet hoopvoller op haha. Maar denk wel dat het goed zit

Rekeningen betalen vind ik altijd het minste _O- En nu heb ik er twee. Scannen / ei afspuiten voor twee paarden kost al 600 euro. En dan dekgeld natuurlijk. Minthes dekgeld is al betaald voor de dekking. Die regel hanteren ze. Wanneer moeten jullie dekgeld betalen? Normaal betaal ik dat in de herfst. Dan krijg ik de rekening van de hengstenhouder. Voor Enzo ligt het wat anders en wat persoonlijker, omdat zilver ook de enige is. Ik zal in de zomer even op visite gaan en het overhandigen.